tips voor aankoop
tips voor aankoop
Hallo allemaal,
Ik ga volgende week kijken naar een aantal auto's, E61, benzine , automaat , 2008/2009. Kunnen jullie mij wat punten van aandacht geven. Ik heb gezien dat er hier zeer technische mensen op het forum aanwezig zijn .
Weet nog niet of het een 4 - of 6 cilinder wordt.
Alvast bedankt!
Groetjes
Peter
Ik ga volgende week kijken naar een aantal auto's, E61, benzine , automaat , 2008/2009. Kunnen jullie mij wat punten van aandacht geven. Ik heb gezien dat er hier zeer technische mensen op het forum aanwezig zijn .
Weet nog niet of het een 4 - of 6 cilinder wordt.
Alvast bedankt!
Groetjes
Peter
Re: tips voor aankoop
Als je budget het toelaat om een 6 cilinder te rijden dan raad ik dat ten zeerste aan. Het soepele van de motor, het geluid en het vermogen....
Voor wat betreft controle punten kun je een lijstje afgaan dat wellicht andere hier nog aan kunnen vullen:
-Koppelomvormer testen bij een automaat. 1 voet op de rem en 1 voet op het gaspedaal, dan rustig gasgeven en de rem op laten komen. indien je normaal weg rijd is deze nog in orde.
-Controleer alle functies die in de achterklep zitten bij een touring. De bekabeling wil wel eens breken in de klep waardoor je even bezig bent om die te vervangen.
-Vraag of de swirlflaps vervangen zijn. Dit is een kwaaltje dat grote gevolgen voor je motor kan hebben.
-Thermostaten checken tijdens het rijden of ze de 90 graden halen. Dit moet middels een geheim menu. Check youtube op temperatuur bmw e60 uitlezen
En dan verder nog de standaard controle punten:
Oliedop bekijken
Schokdempers controleren
Bandenslijtage bekijken
Een keer goed remmen en kijken of hij rechtdoor remt
Kijken of de wagen niet is overgespoten (naden hiervoor zijn te vinden bij bijvoorbeeld het kofferdeksel onder de rubbers.
Bij gerede twijfel of boordstoringen eerst uit laten lezen indien mogelijk.
Succes met je aanschaf.
Voor wat betreft controle punten kun je een lijstje afgaan dat wellicht andere hier nog aan kunnen vullen:
-Koppelomvormer testen bij een automaat. 1 voet op de rem en 1 voet op het gaspedaal, dan rustig gasgeven en de rem op laten komen. indien je normaal weg rijd is deze nog in orde.
-Controleer alle functies die in de achterklep zitten bij een touring. De bekabeling wil wel eens breken in de klep waardoor je even bezig bent om die te vervangen.
-Vraag of de swirlflaps vervangen zijn. Dit is een kwaaltje dat grote gevolgen voor je motor kan hebben.
-Thermostaten checken tijdens het rijden of ze de 90 graden halen. Dit moet middels een geheim menu. Check youtube op temperatuur bmw e60 uitlezen
En dan verder nog de standaard controle punten:
Oliedop bekijken
Schokdempers controleren
Bandenslijtage bekijken
Een keer goed remmen en kijken of hij rechtdoor remt
Kijken of de wagen niet is overgespoten (naden hiervoor zijn te vinden bij bijvoorbeeld het kofferdeksel onder de rubbers.
Bij gerede twijfel of boordstoringen eerst uit laten lezen indien mogelijk.
Succes met je aanschaf.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: tips voor aankoop
Dat zijn redelijk wat tips! Die heb ik ook allemaal wel nagelopen bij de aankoop. Maar Swirlflaps was alleen voor de diesels toch?
Groetjes, Bjorn
E60 523i - Showroom vorige E60
E60 523i - Showroom vorige E60
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: tips voor aankoop
Even een kleine aanvulling op een aantal goede tips van avdakker: Thermostaten hoef je je bij de benzines niet erg druk om te maken. Een benzine versie heeft ook maar 1 thermostaat. Benzines worden ook warmer als 90 graden. Swirl flaps geld voor diesel. En koppelomvormer zou ik me pas druk om gaan maken als je een v8 benzine hebt (dit kun je eigenlijk alleen zien als je toerenteller op en neer gaat bij koude motor als leek zijnde) Of met een hoge km-stand.
Re: tips voor aankoop
Hee, dat zijn goede tips, het gaat idd om een benzine uitvoering.
Wat is er met de bekabeling, bij de achterklep/ scharnier?
Bedankt alvast , ik neem dit zeker mee !
Groeten,
Peter uit Katwijk
Wat is er met de bekabeling, bij de achterklep/ scharnier?
Bedankt alvast , ik neem dit zeker mee !
Groeten,
Peter uit Katwijk
Re: tips voor aankoop
Achterklep scharnier idd, internet staat er vol mee
Je merkt dit meestal aan storingen in de afstandbediening, ruitenwisser, achterruit verwarming etc.
Check ook goed de bakken onderin achter, dus klep laadvloer omhoog halen, zijkanten weg halen en kijk of alles goed droog is !
Check het eventuele panoramadak uitvoerig ! Neem er geen eentje zonder garantie, reparatiekosten hiervan kunnen flink oplopen.
Als hij binnen staat, rijd er desnoods even mee door de wasstraat
Je merkt dit meestal aan storingen in de afstandbediening, ruitenwisser, achterruit verwarming etc.
Check ook goed de bakken onderin achter, dus klep laadvloer omhoog halen, zijkanten weg halen en kijk of alles goed droog is !
Check het eventuele panoramadak uitvoerig ! Neem er geen eentje zonder garantie, reparatiekosten hiervan kunnen flink oplopen.
Als hij binnen staat, rijd er desnoods even mee door de wasstraat
Re: tips voor aankoop
Ah, had over het benzine verhaaltje heen gelezen.... Wie wil er nou een benzine
Maar goed, de heren hebben alles al verantwoord hier dus lijkt me dat je een aardig lijstje hebt nu.
Maar goed, de heren hebben alles al verantwoord hier dus lijkt me dat je een aardig lijstje hebt nu.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: tips voor aankoop
Bedankt, ik ben aan het zoeken, maar wat een modellen/ uitvoeringen . Het enige wat ik zeker weet is dat het een benzine/automaat uitvoering moet worden. Dacht eerst aan een basic 520 uitvoering, maar er staan ook heeel mooie 530 modellen te koop, en dan valt het qua prijsverschil allemaal wel mee...............zucht. Ik weet het even niet meer, ben er duizelig van
Enorm Bedankt voor de Tips!!
Groetjes,
Peter61
Enorm Bedankt voor de Tips!!
Groetjes,
Peter61
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: tips voor aankoop
Als ik heel eerlijk moet zijn zou ik niet voor een 4 cilinder van bmw gaan. Ik Zou zelf pas beginnen met zoeken vanaf de 523i of hoger. Ik heb eens in een e60 520 gereden maar dat zijn 5 versnellingsautomaten en vond de motor icm automaat vrij traag. Hoe hoger de motorisering hoe luxer ze er vaak te vinden zijn. Vooral de 530i is erg luxe te vinden. Vanaf de 523i en hoger heb je 6 bak automaatbakken. Dit is wat gunstiger in verbruik maar wellicht speelt dat geen rol
Re: tips voor aankoop
Het zijn geweldige auto's die wel een paar problemen kennen.
Persoonlijk zou ik geen E61 met panoramadak kiezen. Dan heb je al een hoop veel voorkomende problemen getackeld.
- Achterklep krijg je hoe dan ook wel een keer. Gewoon even erop letten of alle functies werken
- Er zit vaak beginnende roest onder het raampje van de achterklep (zie voorbeeldfoto)
- Inderdaad de automaat even checken en kijken of hij mooi vloeiend schakeld en op constante snelheid het toerental niet schommeld.
- Een 6-cilinder loopt wel echt heerlijk, zeker in combinatie met een automaat.
Ik heb mijn 530i al bijna 3 jaar en ben zeker niet van plan hem weg te doen voorlopig want hij bevalt veel te goed.
Persoonlijk zou ik geen E61 met panoramadak kiezen. Dan heb je al een hoop veel voorkomende problemen getackeld.
- Achterklep krijg je hoe dan ook wel een keer. Gewoon even erop letten of alle functies werken
- Er zit vaak beginnende roest onder het raampje van de achterklep (zie voorbeeldfoto)
- Inderdaad de automaat even checken en kijken of hij mooi vloeiend schakeld en op constante snelheid het toerental niet schommeld.
- Een 6-cilinder loopt wel echt heerlijk, zeker in combinatie met een automaat.
Ik heb mijn 530i al bijna 3 jaar en ben zeker niet van plan hem weg te doen voorlopig want hij bevalt veel te goed.
Laatst gewijzigd door Martijn. op 06 mar 2015, 20:20, 2 keer totaal gewijzigd.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: tips voor aankoop
+1
Kijk eerst naar een 6 cilinder, vervolgens naar de opties die je op de wagen wilt hebben, zeer veel keuze in, van heel kaal tot heel luxe, kijk vooral bij de luxere modellen naar de historie, hoe luxer, hoe meer kans dat er iets mis mee is, want iederen wil deze en er wordt dus meer mee "geknoeid".
Kijk goed naar de historie.
Als je er uit bent wat voor opties je wel of niet belangrijk vind, kijk dan naar de motor-inhoud die je graag wilt, ga daar op zoeken.
Het is echt niet makkelijk om de voor jou perfekte wagen te vinden, vooral als je gesteld bent op opties, bedenk wel, dat sommige opties ook zeer goed achteraf zijn te retrofitten.
Niet voor pamoramadak kiezen vind ik zo'n onzin, ja, veel problemen mee, maar als je garantie hebt, dan worden deze opgelost, vervolgens goed onderhouden en dan hoef je echt geen vrees ervoor te hebben, is een verschrikkelijk mooie optie die ik zo weer zou nemen !
Nee, makkelijk is het niet en wordt het niet
Kijk eerst naar een 6 cilinder, vervolgens naar de opties die je op de wagen wilt hebben, zeer veel keuze in, van heel kaal tot heel luxe, kijk vooral bij de luxere modellen naar de historie, hoe luxer, hoe meer kans dat er iets mis mee is, want iederen wil deze en er wordt dus meer mee "geknoeid".
Kijk goed naar de historie.
Als je er uit bent wat voor opties je wel of niet belangrijk vind, kijk dan naar de motor-inhoud die je graag wilt, ga daar op zoeken.
Het is echt niet makkelijk om de voor jou perfekte wagen te vinden, vooral als je gesteld bent op opties, bedenk wel, dat sommige opties ook zeer goed achteraf zijn te retrofitten.
Niet voor pamoramadak kiezen vind ik zo'n onzin, ja, veel problemen mee, maar als je garantie hebt, dan worden deze opgelost, vervolgens goed onderhouden en dan hoef je echt geen vrees ervoor te hebben, is een verschrikkelijk mooie optie die ik zo weer zou nemen !
Nee, makkelijk is het niet en wordt het niet
Re: tips voor aankoop
Nog nooit gehoort van een 5bak in een E60.lekkerwijf1 schreef:Als ik heel eerlijk moet zijn zou ik niet voor een 4 cilinder van bmw gaan. Ik Zou zelf pas beginnen met zoeken vanaf de 523i of hoger. Ik heb eens in een e60 520 gereden maar dat zijn 5 versnellingsautomaten en vond de motor icm automaat vrij traag. Hoe hoger de motorisering hoe luxer ze er vaak te vinden zijn. Vooral de 530i is erg luxe te vinden. Vanaf de 523i en hoger heb je 6 bak automaatbakken. Dit is wat gunstiger in verbruik maar wellicht speelt dat geen rol
525d E61 2007 pre-LCI
Re: tips voor aankoop
Als ik zie en lees hoeveel mensen last hebben met hun panoramadak is het voor mij een hele makkelijke keus, geen panodak. Maar uiteraard denk iedereen hier anders over.
Ik wil gewoon zo min mogelijk onderhoud en reparaties en dus wil ik zo'n bekend zwakke optie niet op mijn touring om onnodig gedonder te voorkomen om niet te spreken van de kosten van deze problemen.
Als je garantie hebt heb je geluk, gebeurd er net na de garantie wat heb je pech.
Neemt niet weg dat het wel een fijne optie is als je er geen gezeik mee hebt, maar helaas hebben veel mensen pech op den duur.
Ik wil gewoon zo min mogelijk onderhoud en reparaties en dus wil ik zo'n bekend zwakke optie niet op mijn touring om onnodig gedonder te voorkomen om niet te spreken van de kosten van deze problemen.
Als je garantie hebt heb je geluk, gebeurd er net na de garantie wat heb je pech.
Neemt niet weg dat het wel een fijne optie is als je er geen gezeik mee hebt, maar helaas hebben veel mensen pech op den duur.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: tips voor aankoop
Elk panodak heeft volgens mij wel gezeik, je moet zorgen dat de modificaties zijn doorgevoerd en de boel onderhouden wordt, volgens mij kan er dan weinig meer fout gaan.
Maar dit geld voor bijna elke optie, er gaat van alles wel een keer kapot, wanneer, Joost mag het weten, je moet hier een beetje geluk mee hebben, maar om nou een optie achterwege te laten omdat het kapot kan gaan, gaat mij te ver, opletten en garantie zijn de keywords.
Als je zo'n dak in de garantie periode veelvuldig gebruikt kan er weinig mis gaan, dan gaat hij gauw genoeg kapot als er iets niet goed is, mechanisch zijn er weinig problemen behalve de constructie voor het achterste dak, deze is binnen een dag te vervangen en door goed smeren kan deze zeer lang mee gaan, de gootjes zijn verder het belangrijkste euvel, deze moet je gewoon regelmatig controleren.
Ik laat het hiervoor zeker niet vallen.
Maar dit geld voor bijna elke optie, er gaat van alles wel een keer kapot, wanneer, Joost mag het weten, je moet hier een beetje geluk mee hebben, maar om nou een optie achterwege te laten omdat het kapot kan gaan, gaat mij te ver, opletten en garantie zijn de keywords.
Als je zo'n dak in de garantie periode veelvuldig gebruikt kan er weinig mis gaan, dan gaat hij gauw genoeg kapot als er iets niet goed is, mechanisch zijn er weinig problemen behalve de constructie voor het achterste dak, deze is binnen een dag te vervangen en door goed smeren kan deze zeer lang mee gaan, de gootjes zijn verder het belangrijkste euvel, deze moet je gewoon regelmatig controleren.
Ik laat het hiervoor zeker niet vallen.