E39 523i Koppaking lek?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
HJe91
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2015, 15:09

E39 523i Koppaking lek?

Bericht door HJe91 » 09 mar 2015, 15:10

Even een vraag voor een vriend van mij:

Hij heeft ongeveer een jaar geleden een mooie 523i gekocht met de nodige kilomters.(250k geloof ik)
De auto heeft inmiddels een gek probleem, en we zijn er niet goed achter wat het is.

De auto loopt warm, en bouwt druk op. Alleen hij rookt niet wit en kachel wordt ook niet warm De thermostaat en de pomp zijn al vervangen. Blijft nu alleen de koppakking nog over? Dat zou ongeveer een total-loss betekenen :nee:
Mvg,

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: E39 523i Koppaking lek?

Bericht door Jeremy » 09 mar 2015, 15:36

Moet je koelvloeistof bijvullen dan? En loopt de motor gek?

HJe91
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2015, 15:09

Re: E39 523i Koppaking lek?

Bericht door HJe91 » 09 mar 2015, 16:02

Nee motor loopt goed, ook hiervoor geen koelvloeistof moeten bijvullen. Probleem is puur het te warm worden en te veel druk opbouwen, bijna direct. En de kachel wordt dus niet warm.

E34V8
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:13

Re: E39 523i Koppaking lek?

Bericht door E34V8 » 09 mar 2015, 16:09

Koppakking:
- Bij echt lek/scheur = slecht lopende motor en PK verlies
- Je oliepeilstok laat een mayonaise achtige substantie zien
- In je koelsysteem zit een mayonaise achtige substantie
- Je uitlaat ruikt zoetig
- Het gas wat uit je koelsysteem komt bij afdraaien van de dop stinkt naar uitlaatgassen = er komen gassen in je koelsysteem

Omdat je kachel niet warm wordt, kan het zijn dat je slecht hebt ontlucht en dus op te weinig koelvloeistof rijdt. De 6 in lijn is goed te ontluchten maar daar moet je even bij nadenken. Als er te weinig kvs in zit, wordt je kachel inderdaad niet goed warm en de constant stijgende temperatuur maakt van de kvs en de atmosfeer in het systeem een steeds warmer wordend gas. Gas wil bij druk weg dus gaat vroeg of laat door de zwakste plek heen persen. Dat is vaak de kop. Doordat het gas de vloeistofstroom belemmert, kan de auto zich op te weinig koelvloeistof niet koud genoeg houden.

Ga voor de zekerheid goed ontluchten. Ideaal is:
- Auto op een helling met de neus naar boven (dit hoeft niet persé maar is makkelijker)
- Kachel vol open op warmste stand
- Koelvloeistof maximaal bijvullen, dop er af laten bij koude motor (je ziet na starten mogelijk dat het niveau zakt = bijvullen). Dop terug als de auto warmer aan het worden is
- Auto stationair laten lopen (warmrijden kan ook maar is niet ideaal)
- Ontluchten door de 2 schroeven voorzichtig open te draaien. Je hoort "pssssst"
Als de slang die naar het expansievat loopt wel warm is maar zich makkelijk laat knijpen, zit er lucht in het systeem. Met de schroef een beetje open kan je knijpen in deze slang om de lucht er uit te dwingen. Gebruik wel een handschoen (90 graden)
- Dichtdraaien als er een stroompje vloeistof uit komt. Iets later weer opendraaien
Na een tijdje, of als je weer een warmloper begint te krijgen, de motor uitzetten en wat laten afkoelen zodat het kvs peil zakt. Dan kan je weer wat bijvullen. Zo ga je door totdat het peil bij max blijft.

Bij deze motoren staat de temperatuurmeter NOOIT boven het midden, geen nanometer. Hij wijst PERFECT naar boven of IETSJES voor het midden (afhankelijk van tellerbak) ook zijn deze meters gebufferd, pas nadat hij 10-20% te warm wordt, gaat hij oplopen. Hou die meter dus goed in de gaten.


Maar:
Het kan natuurlijk gewoon zijn dat je een lekke kop hebt. Is niet ongewoon bij BMW R6 motoren.
Het kan zo zijn dat je radiateur verstopt is (komt zelden voor)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”