330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel? OPGELOST !

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Amsterdammer
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 nov 2014, 13:43
Locatie: Stockholm

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Amsterdammer » 11 mar 2015, 08:24

Oke heren, ik wil jullie allemaal enorm bedanken voor jullie ervaringen, advies en informatie! :duimen:

Dit is wat ik denk dat ik ga doen, en als ik iets verkeerds zeg dan hoor ik dat graag:

Stappenplan:
1. Zaterdagochtend auto alsnog naar Diemen om rondom opnieuw te balanceren en achter uit te lijnen. Aangezien er toch niets klopt van het uitlijnen, kan ik daar in ieder geval wel mijn velgen uitsluiten.
2. Oude winterset monteren en kijken hoe mijn weggedrag dan is.
3. Mochten mijn problemen aanhouden (dat verwacht ik wel), dan verwijder ik de B merk banden achter van mijn breedset en plaats ik daar ook Bridgestone banden (255/35/18).
4. Mocht dat niet helpen, dan zet ik mijn auto op de brug en laat ik alle rubbertjes en onderdelen van het onderstel opnieuw checken om te kijken of er iets over het hoofd is gezien.
5. Een specialist bezoeken, zoals Tomba en Toink hebben aangegeven. En dan hoor ik het wel.
6. Willen jullie niet weten....

Toink, mijn vriendin woont in Enschede. Duitsland is best te doen, spreken zij daar ook Engels...oder dzo ze Germanz only zpeak ze German language?

Nogmaals bedankt heren!

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Jeremy » 11 mar 2015, 08:52

Ook ik kan je bevestigen dat banden een wereld van een verschil kunnen maken. Toen ik mijn Styling 135 winterwielen aangeschaft had via Marktplaats zaten hier Hercules zomerbanden op, en deze waren echt beroerd, gewoonweg gevaarlijk. Op droog wegdek, met ongeveer 35 à 40km/h in een redelijk scherpe bocht met nog geen half gas in z'n tweede versnelling brak de achterkant al goed uit. Verder nare trillingen, een hard geluid en een behoorlijk zoekerig gedrag bij 100km/h+. Je kunt dus al raden dat deze wielen-banden combinatie bij mij nog geen dag geduurd had. Omdat ik er toch winterwielen op wou en ik ook 's winters relatief veel rij wou ik er wel fatsoenlijk spul op dus ik heb destijds voor Michelin PA4's gekozen, welke bij de eerste meters al een wereld van een verschil maakte. Exact dezelfde condities als hierboven, dus droog, zelfde bocht en in z'n twee, maar dan met vol gas gebeurde er nog niks geks... Dus zelfs in droge condities boven de 10 graden Celcius waren deze PA4's minstens dubbel zo goed als de Hercules banden... En dan zeggen ze dat winterbanden boven de 10 graden al niet goed meer zijn... Sindsdien dus voor mij geen goedkope banden meer, op één uitzondering...

Op mijn 19" zomerwielen zaten wel B-merk banden, de Kumho KU39 Ecsta LE sport, en toen deze bij de spuiter lagen heb ik tijdelijk op 18" OEM gereden met Michelin PS2's. Nu kan ik mijn rijstijl rustig noemen, met af en toe wat sportieve uitschieters, maar ik had op geen enkel moment het idee dat de PS2's per definitie beter waren. Nu zoek ik eigenlijk nooit de grenzen op en ik weet dat ik niet goed genoeg kan rijden om deze grenzen te bereiken, maar voor mijn dagelijks gebruik merk ik totaal geen verschil tussen de Kumho's en de PS2's.

Prijs echter wel.. De PS2's waren €875.- op 18" OEM en ik heb de Kumho's voor nog geen €500.- rondom, met een inch groter rondom en een breedte groter achter. Slijtage van deze KU39's is ook meer dan prima te noemen. Ik heb zelf 25.000km op deze banden gereden en voor zijn ze nog 2/3e van nieuw (4,5mm) en achter op bijna de helft. (3.5mm).

Dus, er zit een wereld van een verschil per band, en ik zweer vanaf nu dan ook bij A-merk banden, maar de enige uitzondering die ik maak en waarschijnlijk weer ga maken zijn voor de Kumho's.

Mijn volgende stap zou dan ook zijn om eerst even de winterwielen er weer onder te leggen en kijken wat dat gaat doen.

Gebruikersavatar
Amsterdammer
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 nov 2014, 13:43
Locatie: Stockholm

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Amsterdammer » 11 mar 2015, 09:12

Jeremy, ik heb tot afgelopen nacht en vandaag geen moment getwijfeld aan de B merk achterbanden (Imperial Eco Sport). Maar door alle verhalen die ik nu van jullie hoor denk ik aan het volgende (correct me if im wrong!):

Neus is ontzettend scherp, kont is erg vaag en daardoor is het contrast heel groot (ja mijn auto voelt tweedelig aan)...als klap op de vuurpijl heb ik een RWD aangedreven auto.

PS: Aan de gaten/bouten rechtsvoor heeft niemand gezeten voor jullie info, ook niet tijdens het uitlijnen (in mijn bezit).

Gebruikersavatar
Vinnie_86
Berichten: 734
Lid geworden op: 03 aug 2011, 11:01
Locatie: Houten

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Vinnie_86 » 11 mar 2015, 09:39

Toen ik mijn 320td verlaagd had had ik het zelfde. uiteindelijk na alle rubbers vervangen en verschillende keren uitgelijnd te hebben bleek het aan dat de neus te laag lag, hier de topmounts van het "slechtwegdek" pakket gemonteerd te hebben (alu ringen tussen de topmounts en de carrosserie) was het compleet weg.

Misschien lost dit ook jou probleem op.

Ik rijd al jaren op Hifly banden deze schijnen te komen vanuit de Michelin fabriek en konden iig 180 pk en 430nm aan.
Van 0 naar bekeuring in minder dan 10sec.

E46 320td compact 180pk 431nm.

bmwhans
Berichten: 539
Lid geworden op: 18 jan 2008, 15:24
Locatie: gelderland

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door bmwhans » 11 mar 2015, 10:15

Als ik je uitlijnrapport zie heb je veel te veel toespoor(0.18 en 0.15) dat mag max 0.03 per kant zijn (0.06 samen),jij hebt 0.33 samen dat lijkt nergens op.
Ik zag dat voor het uitlijnen de waardes op 0.19 en 0.16 lagen dus eigenlijk is er niets veranderd.
Een E46 stuurt het best met het toespoor tegen 0.00 aan,ook is BMW zeer gevoelig voor 2 verschillende merken banden voor en achter daar gaat ie heel raar van sturen.
Het heeft geen zin een auto uit te lijnen als de ophangrubbers niet goed zijn,ook moet een BMW altijd voor en achter uitgelijnd worden.

Gebruikersavatar
Amsterdammer
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 nov 2014, 13:43
Locatie: Stockholm

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Amsterdammer » 11 mar 2015, 10:57

Hans, fijn om je hier tegen te gekomen na je te hebben gequote over het boren bij een BMW.

Dus voor de goede orde: Ik moet zaterdag vragen of ze mijn toespoor achter op 0.03 per kant kunnen krijgen? Zijn er nog verder andere punten nav mijn rapport waar ik nadrukkelijk om moet vragen zaterdag? Ik hoor het graag.
M.b.t. rubbers/onderstel:
Met mijn winterset had ik het volgende vervangen (eind vorig jaar): Koppelstangen voor, rubbers stabilisatorstangen, schokdempers achter. En nu dus ook mijn draagarmrubbers voor.

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Tomba » 11 mar 2015, 12:20

Gewoon een paar simpele vragen:
- trilt het stuur bij een bepaalde snelheid?
- trekt de auto schreef weg als je het stuur los laat?
- trekt de auto schreef weg als je remt?
- schokbrekers en dergelijke zijn getest op goedheid? (weet niet meer of dat ergens staat, sorry)

Ik probeer een beetje mee te denken door diverse dingen uit te sluiten.
Vind het zo klote voor je dat het allemaal zo lang duurt en z'n nasleep heeft.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Amsterdammer
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 nov 2014, 13:43
Locatie: Stockholm

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Amsterdammer » 11 mar 2015, 12:36

Gewoon een paar simpele vragen:
- trilt het stuur bij een bepaalde snelheid?
Nee.
- trekt de auto schreef weg als je het stuur los laat?
Los van het feit dat mijn stuur niet terugkeert naar de nulstand (altijd zo geweest), nee.
- trekt de auto schreef weg als je remt?
Nee.
- schokbrekers en dergelijke zijn getest op goedheid? (weet niet meer of dat ergens staat, sorry)
Achter zijn ze eind november vervangen, voor geen gebreken te constateren met het blote oog.

Enorm balen ja...ben er goed moe van.

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Tomba » 11 mar 2015, 13:44

Dan ben ik benieuwd hoe het eruit gaat zien (en gaat rijden) na de nieuwe uitlijning oftewel het verhaal van @bmwhans.

Met betrekking tot verschillende banden is mij alleen bekend dat als je voor 2 dezelfde hebt en achter ook (Dunlop voor en Michelin achter bv) dat geen probleem is echter als je per as 2 verschillende uitvoeringen hebt dat weer wel een groot probleem gaat geven.

Schiet mij te binnen dat ik ooit wel een probleem heb gehad doordat 1 velg niet helemaal "recht" was: voor het oog niet te zien maar bij het balanceren destemeer. Er zat op die ene velg +/-100gr aan lood op geplakt. Het draaien van de band op de velg leverde niet zoveel verschil op (75gr bleef er uiteindelijk op geplakt) waardoor ik uiteindelijk via de leverancier een nieuwe velg kreeg: deze laatste was weer helemaal in orde.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Amsterdammer
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 nov 2014, 13:43
Locatie: Stockholm

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Amsterdammer » 11 mar 2015, 13:49

Ik ben ook erg benieuwd, maar hou mijn hart vast. In ieder geval rustig mijn stappenplan af gaan, en hopen dat het zo snel en efficiënt mogelijk opgelost kan worden.

Ook ik heb verschillende verhalen gelezen over het monteren van verschillende banden, een ding moet ik toegeven: Rubber van de Bridgestone banden voorin voelt aan als steen en de bander achter kan ik lichtjes heen en weer drukken door druk te zetten op het profiel met mijn vingers...dat heeft weinig te maken met grootte en meer met kwaliteit denk ik.

Uiteraard krijgen de velgen opnieuw een inspectie a.s. zaterdag, om het uit te sluiten.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Dutchie » 11 mar 2015, 14:02

Dat heeft meer te maken met rubber compound (samenstelling van het rubber), het ene rubber is harder dan het andere, maar een zachter rubber zal inderdaad wat meer kunnen bewegen.

heeft niet zozeer met kwaliteit te maken, een Michelin Pilot Super Sport is ook zacht.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
330ci
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 jan 2015, 14:37

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door 330ci » 11 mar 2015, 19:08

Amsterdammer, eigenlijk geef je zelf de oplossing al in je beginpost. Het hele probleem is begonnen na het monteren van je n
ieuwe set. Dan moet je het daar dus zoeken. Kan niet anders. Verder ben ik het met anderen eens dat je uitlijning niet klopt. Ik denk dat je de goeie keus maakt door daar opnieuw naar te laten kijken. Succes en ben benieuwd! En lekker die 116 laten staan!! :ja: de 330 is zo'n fijne wagen!

bmwhans
Berichten: 539
Lid geworden op: 18 jan 2008, 15:24
Locatie: gelderland

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door bmwhans » 12 mar 2015, 09:56

Ik heb het over het TOESPOOR aan de VOORKANT wat zo dicht mogelijk tegen de 0.00 moet staan,ondanks het uitlijnen wat je hebt laten doen is er nagenoeg niks veranderd.
Verder zijn je banden de grote boosdoener,2 verschillende merken werkt niet.

Sem
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2015, 09:59

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Sem » 12 mar 2015, 10:30

Hoi Amsterdammer,

Ik las je verhaal en moest gelijk aan iets denken. Zakelijk heb ik een Focus en zoals bekent heeft zo'n auto een prima wegligging. Een vriend van mij heeft een bandenhandel en ik ging naar hem voor nieuwe achterbanden. Mijn Michelins waren op en hij kon ze op dat moment niet leveren. De prijs vond ik ook hoog dus hij kwam met een alternatief.. Een Hankook.. Vrij slijtvaste band en behoorlijk stil. Dit dus maar gedaan... Spijt!!!

Als ik nu van rijbaan wissel op hogere snelheid, is het net of de achterkant later komt.. Hij deint en zweeft er achteraan. Als ik dat ga corrigeren door even wat terug te sturen, wordt het helemaal een feest. Dan gaat hij gewoon slingeren achter. Een doordraaier van een afrit? Echt eng! Het is net of de voorkant inzet en daarna de achterkant wil uitbreken. Dat laatste gebeurt overigens niet, maar je voelt hem echt "zetten".. Het blijkt dat de wangen van de band een stuk zachter zijn dan mijn vorige en dat hij daar als het ware op doorknikt. Als ik het goed lees is dit ook jouw probleem.

Een breedset rijdt overigens minder fijn dan een normale. Mijn E46 zoekt ook wat met de breedset, maar niet hinderlijk. Met de normale winterset is het goed.

Je mag best mijn Michelin breedset achterbanden eens proberen? Paar minuten werk..

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?

Bericht door Tomba » 12 mar 2015, 10:44

Sem,
grappig dat jij problemen hebt gehad met de Hankook onder de Focus.
Onder mijn E46 zit dit merk namelijk ook en ik heb nergens last van.
Maar misschien ligt het wel aan welke uitvoering je neemt, zou het niet?
Tenslotte heeft ieder merk heel veel uitvoeringen die ook verschillen in prijzen.

Daartegenover heb ik weer veel problemen gehad met de Michelin Pilot Primacy die heel snel gecupt waren waardoor ze flink herrie maakte (+/-15.000km onder een AR156 2.0TS 16V, auto was goed uitgelijnd).

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”