Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 24/3: geen succes
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
zou kunnen, alleen wat daar mijns inziens niet bij past is: het was er ineens en het verschil van geluid bij koude en warme motor.
mvg,
vincent
mvg,
vincent
- twanheering
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
Dat zou ineens kunnen optreden bijv. Met hoge snelheid hoef je maar heel even geen smering te hebben en dan is t al gebeurd! Is het met koude of warme motor erger?
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
lijkt toch echt verdacht veel op het geluid waar ik het over had, maar is idd moeilijk te zeggen op video.Vintiem schreef:Ik heb twee video's gemaakt met daarop het geluid. Olievuldop verwijdert om het verschil goed te kunnen horen
Eerste video is met een koude motor, de tweede video is met een warme motor
moet wel zeggen, met de olievuldop erop is het iets minder hoor, maar goed is het niet
Heb inmiddels van 1 kenner (werkt al jaren met BMW motoren) al de opmerking gekregen dat hij niet denkt aan een kantelende zuiger. deze maken een zwaarder getik.
MAAR alle kennis en info is welkom
Mvg,
Vincent
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
Het blijft natuurlijk een diesel, maar zoals gezegd het is pas aanwezig sinds een week 5 a 6. Daarvoor nooit gehoord. En je hoort het ook goed als je binnen zit, met name bij stilstaan voor een verkeerslicht. Neem van mij aan dat is niet het 'premium' zoals de fünfer in de markt staat. Het klopt gewoon nietcraen schreef:
lijkt toch echt verdacht veel op het geluid waar ik het over had, maar is idd moeilijk te zeggen op video.
Maar het meedenken stel ik zeer op prijs want zo komen er wel mogelijke verschillende invalshoeken aanbod, welke dan eens uitgeplozen kunnen worden.
Dus... Gaarne blijven reageren
Mvg,
Vincent
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
met koude motor hoor je het veel erger, maar bij warm is het zeker niet wegtwanheering schreef:Dat zou ineens kunnen optreden bijv. Met hoge snelheid hoef je maar heel even geen smering te hebben en dan is t al gebeurd! Is het met koude of warme motor erger?
- twanheering
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
In dat geval zou ik niet aan de drijfstanglagers denken, omdat de olie met warme motor dunner is zou het geluid dan meer aanwezig moeten zijn! Als je er nog mee rijd (??) zou ik daar wel voorzichtig mee zijn want het klinkt als metaal op metaal en dat is nooit gezond!
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
Ook klepstoters zijn bij warme olie veel beter hoorbaar.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
Maar klepstoters zijn wel de enige onderdelen in de motor waar verschil kan zijn in de hardheid van het tikken bij een koude of warme motor in positieve zin.
Maar zal eerlijk bekennen, ik vestig mijn hoop op de klepstoters omdat deze een zo klein mogelijke kans op serieuze schade in de motor geven. Vervangen en hoppa weer verder.
Al het andere dat hier al genoemd wordt is echt bagger.
Enfin maandag ga ik flushen, fingers crossed. Julie horen het wel
Mvg,
Vincent
Maar zal eerlijk bekennen, ik vestig mijn hoop op de klepstoters omdat deze een zo klein mogelijke kans op serieuze schade in de motor geven. Vervangen en hoppa weer verder.
Al het andere dat hier al genoemd wordt is echt bagger.
Enfin maandag ga ik flushen, fingers crossed. Julie horen het wel
Mvg,
Vincent
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 mar 2015, 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
Ikzelf kan het filmpje niet afspelen op 1 of andere manier. Ik wil je ook niet bang maken. Maar je zou een keer met een camera in je verbrandingsruimte kunnen kijken als je de verstuivers eruit haalt. De motor van mn 545 had ook schade opgelopen aan 2 cilinderwanden. De 2 bougies die hierin zaten waren vettig en na het bekijken met een camera was het bingo. Maar jij hebt geen bougies waaraan je het kan zien. Dus kijken met endoscoop zou ik zelf doen.zomaar wat gaan vervangen is niet wat. Ik zou eerst alles uitsluiten en dan kijken wat te doen. Bij mij klonk ook als klepstoter waar ik destijds ook op hoopte. Het tikken werd ook minder naarmaten de motor warmer werd
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
Afgelopen december hebben we met een cameraatje in de cilinders gekeken. Alle 6 in perfecte staat. Alleen toen was het geluid er nog niet.
Mocht flushen niet helpen dan gaat het klepdeksel eraf, dus de injectoren er ook uit. Kunnen we inderdaad weer even in de clinders kijken. Je opmerking dat bij jou het geluid bij warme motor ook minder werd en dan wat er aan de hand was, brrrr. Hoe liep je motor toen stationair? Mooi rond of gevoelsmatig af en toe wat bij regelen?
Filmpje is gemaakt met de Ipad, misschien dat dit wat opheldert?
Mvg,
Vincent
Mocht flushen niet helpen dan gaat het klepdeksel eraf, dus de injectoren er ook uit. Kunnen we inderdaad weer even in de clinders kijken. Je opmerking dat bij jou het geluid bij warme motor ook minder werd en dan wat er aan de hand was, brrrr. Hoe liep je motor toen stationair? Mooi rond of gevoelsmatig af en toe wat bij regelen?
Filmpje is gemaakt met de Ipad, misschien dat dit wat opheldert?
Mvg,
Vincent
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
Ik heb een E39 M57D25 en 2x E60 M57D30 gehad en allen hadden dit tikkend geluid als je de oliedop er af haalt maar met oliedop er op hoor je haast niks meer. Ik veronderstelde altijd gewoon dat het natuurlijk geluid van de nokkenas en klepstoters was.
F10 N57N
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 17/3 met video
Motorflush heeft, zoals verwacht, geen resultaat opgeleverd.
Open halen van het klepdeksel is de volgende stap.
Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat het niet de cilinderwand/schraapveren/drijfstanglangers zijn.
Motor heeft gewoon vermogen en geen constant rokende uitlaat vanwege verbrande olie
Maar, vrolijk wordt ik er toch niet van, want je hoort niet heel erg tijdens het rijden maar ik voel het wel in de pedalen
Mvg,
Vincent
Open halen van het klepdeksel is de volgende stap.
Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat het niet de cilinderwand/schraapveren/drijfstanglangers zijn.
Motor heeft gewoon vermogen en geen constant rokende uitlaat vanwege verbrande olie
Maar, vrolijk wordt ik er toch niet van, want je hoort niet heel erg tijdens het rijden maar ik voel het wel in de pedalen
Mvg,
Vincent
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 24/3: geen suc
Hallo Vincent,
Naar mijn idee is dit geen kleppen ritme, het gaat veelste snel. De kleppen draaien immers de helft van de krukas. Ik ben zelf werkzaam bij BMW en het geluid komt mij niet bekend voor al baard het mij wel zorgen. Zo via de filmpjes is het lastig te beoordelen.
Ik bedenk me ineens, dat het geluid misschien wel veroorzaakt kan worden door de vacuum pomp deze zit voor op de kop. ( het is een beetje tegenstrijdig met mijn eerdere veronderstelling dat het geen kleppenritme is ) Maar goed even luisteren en je kan hem uitsluiten.
Veel succes
Naar mijn idee is dit geen kleppen ritme, het gaat veelste snel. De kleppen draaien immers de helft van de krukas. Ik ben zelf werkzaam bij BMW en het geluid komt mij niet bekend voor al baard het mij wel zorgen. Zo via de filmpjes is het lastig te beoordelen.
Ik bedenk me ineens, dat het geluid misschien wel veroorzaakt kan worden door de vacuum pomp deze zit voor op de kop. ( het is een beetje tegenstrijdig met mijn eerdere veronderstelling dat het geen kleppenritme is ) Maar goed even luisteren en je kan hem uitsluiten.
Veel succes
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 24/3: geen suc
Ik vind het toch verdacht veel lijken op een droogstaande hydraulische klepstoter (verstopt oliekanaaltje). Maar daar kom je snel genoeg achter als je het kleppendeksel licht.
Kantelende zuigers "rommelen" veel meer. Ik heb zo'n VAG 1.4 met kantelende zuigers.
Kantelende zuigers "rommelen" veel meer. Ik heb zo'n VAG 1.4 met kantelende zuigers.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Defecte klepstoter(s) onmogelijk?? Update 24/3: geen suc
Heren dank voor het meedenken.
De vacuumpomp is nieuw dus deze is het niet.
Ik heb trouwens nu wel een vermoeden dat ik het moet zoeken bij cilinder 4 & 5.
Heb gisteren de injectoren eruit gehad ( niet het klepdeksel want daar was geen tijd voor) en wat gelijk opviel, het eindstuk (na het koperen afdichtringetje) van injectoren 4 en 5 waren helemaal met roet beslagen. Alle anderen injectoren waren brandschoon. Aangezien de injectoren allemaal slechts een half jaar oud en goed zijn is daar dus iets anders aan de hand.
Volgens mij is het zo dat je bij roetaanslag, of een slechte verbranding hebt of een slechte afvoer van uitlaatgas, toch?
Dan moet ik het dus zoeken bij de kleppen, danwel ingaand of uitgaand. Kan olie via de kleppen ook voor een slechte verbranding zorgen (slechte klepseals)?
Versleten krukaslagers of drijfstanglagers hebben volgens mij geen invloed op een juiste verbranding, alleen maar invloed op de uitwerking van de verbranding (voldoende power afgifte of niet)
Een defecte/verstopte klepstoter zorgt toch voor een minder goed openende klep?
Ik hoor graag de me meningen
Mvg,
Vincent
De vacuumpomp is nieuw dus deze is het niet.
Ik heb trouwens nu wel een vermoeden dat ik het moet zoeken bij cilinder 4 & 5.
Heb gisteren de injectoren eruit gehad ( niet het klepdeksel want daar was geen tijd voor) en wat gelijk opviel, het eindstuk (na het koperen afdichtringetje) van injectoren 4 en 5 waren helemaal met roet beslagen. Alle anderen injectoren waren brandschoon. Aangezien de injectoren allemaal slechts een half jaar oud en goed zijn is daar dus iets anders aan de hand.
Volgens mij is het zo dat je bij roetaanslag, of een slechte verbranding hebt of een slechte afvoer van uitlaatgas, toch?
Dan moet ik het dus zoeken bij de kleppen, danwel ingaand of uitgaand. Kan olie via de kleppen ook voor een slechte verbranding zorgen (slechte klepseals)?
Versleten krukaslagers of drijfstanglagers hebben volgens mij geen invloed op een juiste verbranding, alleen maar invloed op de uitwerking van de verbranding (voldoende power afgifte of niet)
Een defecte/verstopte klepstoter zorgt toch voor een minder goed openende klep?
Ik hoor graag de me meningen
Mvg,
Vincent