[E46] OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 02 feb 2015, 20:50
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Ha h3b, Ik heb me er inmiddels aardig in verdiept en snap hoe het ontstaat en hoe het voorkomen kan worden.
Stel dat er aardig wat sludge in de motor zit. De caterventilatie wordt dan vervangen (inc. leidingen) en de olie wordt ververst. Verdwijnt dan ook een deel van de opgebouwde sludge?
Lost bestaande sludge op in goede syntetische olie?
(Er wordt bij de oliefabrikanten wel gesproken over het voorkomen van sludge, maar niet over het oplossen daarvan)
De reden dat ik het vraag is dat ik anders mogelijk additieven ga overwegen voor een volgende oliewissel.
Stel dat er aardig wat sludge in de motor zit. De caterventilatie wordt dan vervangen (inc. leidingen) en de olie wordt ververst. Verdwijnt dan ook een deel van de opgebouwde sludge?
Lost bestaande sludge op in goede syntetische olie?
(Er wordt bij de oliefabrikanten wel gesproken over het voorkomen van sludge, maar niet over het oplossen daarvan)
De reden dat ik het vraag is dat ik anders mogelijk additieven ga overwegen voor een volgende oliewissel.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Volgens mij is dit ook niet te voorkomen.
Sludge verdwijnt zodra je lange stukken gaat rijden, bij het veel rijden van korte stukken komt het weer terug.
Sludge verdwijnt zodra je lange stukken gaat rijden, bij het veel rijden van korte stukken komt het weer terug.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Ben het met Dutchie eens; Niet te voorkomen door een bepaalde olie of toevoeging te gebruiken. Zolang er korte stukken mee gereden wordt blijf je hier last van houden. Enige oplossing om het te voorkomen is om de motor goed warm te rijden. En met een BMW kan dat natuurlijk geen straf zijn om wat extra kilometers te maken
En mocht je toch korte stukken blijven rijden, ververs dan op tijd en vaker je olie, en wacht niet tot je aan de CBS (Computer Based Service) kilometers zit qua olieverversen.
En mocht je toch korte stukken blijven rijden, ververs dan op tijd en vaker je olie, en wacht niet tot je aan de CBS (Computer Based Service) kilometers zit qua olieverversen.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Gewoon elk weekend een stukje snelweg van plus minus 10-15km pakken en 5-10km binnendoor, kan de motor lekker door verschillende toeren heen klimmen. Mijn auto rijdt gemiddeld 20km per dag, 10km enkeltje, maar in het weekend wordt ie gewoon goed warm gereden, maak ik lekker een lange rit. Soms lekker de hogere toeren opzoeken, is ook goed voor het blokkie als ie warm is. Ondanks dat ik hierin 10W60 heb, welke je nog beter warm moet rijden en nog dikker is, heb ik nagenoeg geen last van aangekoekte olie of sludge.
Met mijn E36 328i was dat een heel ander verhaal, die zat vol met aangekoekte zooi. Waarschijnlijk te weinig warm gereden en te weinig olie gewisseld.
Met mijn E36 328i was dat een heel ander verhaal, die zat vol met aangekoekte zooi. Waarschijnlijk te weinig warm gereden en te weinig olie gewisseld.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
De mijne had al een jaar geen sludge meer vertoond, totdat ik er weer een paar keer korte stukjes mee ging rijden over straat (doe je niet vaak met een drifter ), en direct weer alles vol met sludge.
Ik vervang mn olie na ieder evenement.
Ik vervang mn olie na ieder evenement.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Ik denk dat mijn 318i helaas aan de beurt is met de carterventilatie.
Ik heb ongeveer 3 maanden geleden een halve liter olie erbij gedaan en nu stond het peil alweer op minimum (af en toe geel olielampje aan). Dus weer halve liter er nu bij gedaan.
De motor was nog een beetje warm toen ik keek naar de vuldop tijdens draaiende motor. Hij blaast toch wel flink uit de opening. Ik zal morgen als hij goed warm is nog een keer controleren maar ik denk dat het weinig zal uitmaken. Zodra ik de dop losmaak loopt hij iets lager en slechter stationair.
Voor de rest is er niet heel veel sludge te zien, maar zie ik wel vaak roest aan de peilstok bovenin?
Wat betreft het motorlampje (afwijkende waarde uitlaatgassen) heb ik wel eens gehad. Na de accu ontkoppelen was de storing weer weg.
Ik heb ongeveer 3 maanden geleden een halve liter olie erbij gedaan en nu stond het peil alweer op minimum (af en toe geel olielampje aan). Dus weer halve liter er nu bij gedaan.
De motor was nog een beetje warm toen ik keek naar de vuldop tijdens draaiende motor. Hij blaast toch wel flink uit de opening. Ik zal morgen als hij goed warm is nog een keer controleren maar ik denk dat het weinig zal uitmaken. Zodra ik de dop losmaak loopt hij iets lager en slechter stationair.
Voor de rest is er niet heel veel sludge te zien, maar zie ik wel vaak roest aan de peilstok bovenin?
Wat betreft het motorlampje (afwijkende waarde uitlaatgassen) heb ik wel eens gehad. Na de accu ontkoppelen was de storing weer weg.
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Wat voor olie gebruik je dan? Want dat lijkt me echt niet nodig.Dutchie schreef:De mijne had al een jaar geen sludge meer vertoond, totdat ik er weer een paar keer korte stukjes mee ging rijden over straat (doe je niet vaak met een drifter ), en direct weer alles vol met sludge.
Ik vervang mn olie na ieder evenement.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Vacuum hoeft trouwens niet altijd goed te zijn, ligt eraan in welke mate. Want te sterke vacuum klopt ook niet, dan kan het membraan in de carterventilatieklep kapot zijn. Bij blazen zitten meestal de slangen verstopt.beamertje schreef:En nog heb ik help nodig ....
Zuigen = vacuum = goed
Blazen = foute boel?
Zie ook deze link:
http://workshop-manuals.com/bmw/3_serie ... l_pressure_(n40___n42___n45___n45t___n45si___n46___n46t_/
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
late reactie.. maar ik gebruik 10W60.daNpy schreef:Wat voor olie gebruik je dan? Want dat lijkt me echt niet nodig.Dutchie schreef:De mijne had al een jaar geen sludge meer vertoond, totdat ik er weer een paar keer korte stukjes mee ging rijden over straat (doe je niet vaak met een drifter ), en direct weer alles vol met sludge.
Ik vervang mn olie na ieder evenement.
maar na een weekendje toerenbegrenzer banjeren mag het wel weer vervangen worden, houdt de motor lekker vers.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
ik heb vandaag even mijn carterventilatie vervangen van mijn 318ci uit 2002, en heb dit als amateur monteur binnen 2,5 uur gedaan.
was voor mij de eerste keer dat ik zo een klus heb gedaan, moet wel zeggen dat ik de beschikking heb over een brug en voldoende gereedschap.
achteraf bleek het niet eens heel erg nodig(de oude was van laat 2009)maar baat het niet dan schaad niet.
gr. josmar
was voor mij de eerste keer dat ik zo een klus heb gedaan, moet wel zeggen dat ik de beschikking heb over een brug en voldoende gereedschap.
achteraf bleek het niet eens heel erg nodig(de oude was van laat 2009)maar baat het niet dan schaad niet.
gr. josmar
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Hallo Allemaal,
kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de cold weather versie en de normale versie?
ik sprak vandaag een verkoper van de BMW dealer en zegt tegen mij toen ik vroeg om de cold weather versie dat alleen het materiaal wat dikker is waardoor het beter tegen heel lage temperaturen is bestand maar dat dit voor ons in Nederland helemaal geen meer waarde heeft omdat de werking het zelfde blijft.
nou ben ik erg benieuwd of dat ook klopt. weet iemand dat??
nu moet ik ook zeggen dat de cold weather versie hier in Nederland slecht te krijgen is (nergens op voorraad allemaal bestel werk)
Lex
kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de cold weather versie en de normale versie?
ik sprak vandaag een verkoper van de BMW dealer en zegt tegen mij toen ik vroeg om de cold weather versie dat alleen het materiaal wat dikker is waardoor het beter tegen heel lage temperaturen is bestand maar dat dit voor ons in Nederland helemaal geen meer waarde heeft omdat de werking het zelfde blijft.
nou ben ik erg benieuwd of dat ook klopt. weet iemand dat??
nu moet ik ook zeggen dat de cold weather versie hier in Nederland slecht te krijgen is (nergens op voorraad allemaal bestel werk)
Lex
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Het heeft er volgens mij meer mee te maken dat door de dikkere beter geisoleerde buis de olie / damp minder afkoelt in de buis waardoor het dus soepeler blijft en beter doorstroomd.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10 mar 2016, 14:44
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Heren,
Sinds mei dit jaar rijd ik een e46 320i uit 2003 met nu net 106.000 km op de teller. Na 3000 km begon het olielampje te branden en heb ik 1 liter 5w30 bijgevuld. Nu na 500 km gaat er weer een liter olie in. De auto rookt niet, loopt mooi stationair en ik kan geen lekkages vinden. Net de vacuum test gedaan en met koude draaiende motor zuigt ie heel lichtjes aan als ik de oliedop eraf haal. Hij blaast niet. Kan ik hier al een conclusie uittrekken? Carterontluchting? Hulp is zeer welkom!
Sinds mei dit jaar rijd ik een e46 320i uit 2003 met nu net 106.000 km op de teller. Na 3000 km begon het olielampje te branden en heb ik 1 liter 5w30 bijgevuld. Nu na 500 km gaat er weer een liter olie in. De auto rookt niet, loopt mooi stationair en ik kan geen lekkages vinden. Net de vacuum test gedaan en met koude draaiende motor zuigt ie heel lichtjes aan als ik de oliedop eraf haal. Hij blaast niet. Kan ik hier al een conclusie uittrekken? Carterontluchting? Hulp is zeer welkom!
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Ik heb het topic even doorgelezen, maar kan niet echt direct vinden of het ook echt geldt voor de M43(TU).
Kan iemand mij dit zeggen? In de familie rijden weer van deze wagens rond.
Is het dan 'gewoon' een kwestie van preventief of juist ook zeer verstandig.
Geen last van slutchvorming, zover ik weet.
Kan iemand mij dit zeggen? In de familie rijden weer van deze wagens rond.
Is het dan 'gewoon' een kwestie van preventief of juist ook zeer verstandig.
Geen last van slutchvorming, zover ik weet.
Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade
Zolang er geen sludgevorming is zou ik me nergens zorgen over maken.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact