Foutmeldingen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
wienuh
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:04

Foutmeldingen

Bericht door wienuh » 22 mar 2015, 13:14

Hallo,

ik kreeg opeens bij het starten de foutmelding te zien: high battery level drain.

Hierop heb ik de accu doorgemeten en deze had 12V met de motor uit en 14.8V als de motor loopt.
Lijkt mij ok. Deze melding nog een aantal keren gekregen maar blijf steeds op deze waarden. Ook als
de auto meer dan 30 uur heeft stil gestaan heeft hij gewoon 12V.

Nu heb ik met inpa uitgelezen en krijg ik de volgende errors:

DME/DDE

281D BSD generator: signal
299B Battery sensor
281C Bit-serial data interface (BSD): signal
29A8 Power management: vehicle electrical system

DSC

5F56


KOMBI

A557

MOSTGW

E18F


MMI/CCC

ABCA aerial power supply

KLIMA

E714


De rode errors kan ik niet vinden op internet wat deze betekenen.

Ik heb deze errors gewist en nu ook al 1 dag geen melding meer gekregen. Zou een van deze meldingen dan
de foutmelding veroorzaken?

Heb het internet al wat doorgespit en dingen gevonden over een IBM sensor die wel eens kapot gaat en dat
autos wel eens niet helemaal 'in slaap' gingen, maar dit lijkt me hier eigenlijk niet aan de orde aangezien ik
gewoon altijd minimaal die 12V heb.

wienuh
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:04

Re: Foutmeldingen

Bericht door wienuh » 23 mar 2015, 21:49

Melding is weer terug en nu moest ik ook de klok opnieuw instellen. Accu doorgemeten en was wederom 12V. Erg raar dat hij dingen uitzet terwijl de accu gewoon 12V levert.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Foutmeldingen

Bericht door tom_il » 23 mar 2015, 21:56

Waarschijnlijk is je IBS stuk.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2907
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Foutmeldingen

Bericht door Source » 23 mar 2015, 22:49

Daar lijkt het wel op.
Je kan met inpa wel dat status er van zien. Moet je even door de menu's lopen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

wienuh
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:04

Re: Foutmeldingen

Bericht door wienuh » 24 mar 2015, 13:29

Valt daar iets aan te testen? Wil namelijk niet zomaar een nieuwe kopen als ik niet seker weet dat het daaraan ligt.

wienuh
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:04

Re: Foutmeldingen

Bericht door wienuh » 03 apr 2015, 14:57

Nou een aantal dagen en onderzoek verder.

De auto heeft een lekstroom van 0.270A welke maar max 0.08 mag zijn. De dealer kon zo snel niet vinden waar dit vandaan kwam. De LPI installatie werd als schuldige aangewezen. Thuis deze afgekoppeld maar de lekstroom bleef. Mulf eruit gehad, maar de lekstroom bleef.

De lekstroom bevind zich in de kabel die naar de voorkant van de auto gaat, deze gevolgd hebben kwam ik uit bij een doorvoering in de kofferbak. Hierop staat een terugroep actie welke bij mijn auto nog niet is uitgevoerd (beetje jammer dat ze dit niet gecontroleerd hebben bij dit probleem). Deze zou voor kortsluite of lekstroom kunnen zorgen en daarom worden deze met een betere klem vastgezet. Dit zal dinsdag gaan gebeuren. Dan zal ik meteen eens meten of de lekstroom weg is.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Foutmeldingen

Bericht door tom_il » 03 apr 2015, 16:30

Als je lekstroom van die doorvoer komt, zou het betekenen dat de weerstand tussen de 12V kabel en het koetswerk klein is (anders kan er geen stroom vloeien) , dat zou ook beteken dat je wagen elk moment in brand kan schieten (als de weerstand 0 word wat neer komt op een kortsluiting.
Het is ten slotte maar een 12V spanning. Om een stroom van 0.27A te verkrijgen met 12V moet de weerstand 44 Ohm zijn. 44 Ohm is zeer weinig. Deze bereik je al zeer snel, minste afstand tussen de 12V kabel en het koetswerk gaat al snel de 44 Ohm geven.
Maw onmogelijk is dit niet, maar onwaarschijnlijk is het wel.
Zowieso laten vervangen, kost toch niets. Als de 12V kabel het koetswerk raakt is je wagen eraan.

Bij mij is deze doorvoer ook vervangen een 2 tal jaren geleden. Ik heb hiervoor contact opgenomen met de dealer toen ik vernam van de recal. Als je namelijk een 2de handswagen hebt en je komt niet bij een dealer dan weet BMW niet dat jij een E60/61 hebt en zal je ook niet contacteren voor recal.
Dit zou iedereen moet checken met een E60/61.
Laatst gewijzigd door tom_il op 03 apr 2015, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Foutmeldingen

Bericht door Bart70 » 03 apr 2015, 18:32

Waar valt dit te checken Tom_Il ?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Foutmeldingen

Bericht door tom_il » 03 apr 2015, 18:46

De dealer kan je dit vertellen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Foutmeldingen

Bericht door Bart70 » 03 apr 2015, 20:20

Ik ben wel voor een wintercheck bij de dealer geweest, ik zou dan dus eventueel op de hoogte moeten worden gehouden van de recall als ik het goed heb ?

Excuus voor het off-topic gaan :bang:

patje87

Re: Foutmeldingen

Bericht door patje87 » 03 apr 2015, 21:30

Als je mij je chassisnummer stuurt kan ik wel even op werk kijken of er recalls openstaan voor je auto

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: Foutmeldingen

Bericht door Degids » 04 apr 2015, 11:43

Dat zou ik ook wel eens graag willen weten voor mijn auto. De mijne is ook nog eens ingevoerd uit Duitsland na een jaar (2006 naar Nederland gekomen)

Ik zal m'n chassisnummer eens opzoeken en doorgeven.

fuseekogel
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30

Re: Foutmeldingen

Bericht door fuseekogel » 04 apr 2015, 15:15

Toen ik belde met de dealer kreeg ik bij het maken van een afspraak gelijk te horen over de recall. Toen ze de sleutel incheckte bij de balie wederom, hebben ze toen je kwam voor die wintercheck je sleutel ingecheckt Bart?

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Foutmeldingen

Bericht door Bart70 » 04 apr 2015, 15:58

Die sleutel hadden ze inderdaad ingechecked, niets gehoord verder. Misschien geen recall op mijn wagen :)

patje87

Re: Foutmeldingen

Bericht door patje87 » 04 apr 2015, 18:41

Degids schreef:Dat zou ik ook wel eens graag willen weten voor mijn auto. De mijne is ook nog eens ingevoerd uit Duitsland na een jaar (2006 naar Nederland gekomen)

Ik zal m'n chassisnummer eens opzoeken en doorgeven.


Ik zie het wel verschijnen, net ook gegevens aan Bart doorgemaild.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”