Zeer hoog olieverbruik
Zeer hoog olieverbruik
Beste forumleden,
Enige tijd geleden heb ik op dit forum gemeld dat mijn BMW E60 523i zeer veel olie verbruikt. Met zeer veel bedoel ik 1 ltr. op 500 km. De auto heb ik net 4 weken en er zit Bovag garantie op. Nu ben ik met dit probleem uiteraard bij de garage geweest en heb de auto daar twee dagen achtergelaten. Twee dagen geleden kreeg ik van hen een telefoontje dat ik de auto weer op kon komen halen. Voor nu hebben ze alleen de motor geflusht en moet ik aankijken of dit het probleem gaat verhelpen. Ze denken dat de oliezuigerveren waarschijnlijk vastzitten waardoor er zoveel olie wordt verbruikt.
Ik ben inmiddels 300 km verder en zie dat de olie nog maximaal is (5 groene blokjes). NU ben ik toch een beetje bang dat ze wel de motor hebben geflusht en er vervolgens misschien wat dikkere olie in hebben gedaan (5w40) om zo de garantie termijn door te komen. Het blijft natuurlijk een aanname van mijn kant, maar heb helaas geen positieve ervaringen met garages.
Concreet is mijn vraag of een dergelijk olieverbruik zoals eerder aangegeven kan worden opgelost met alleen het flushen van de motor? Als dat zo is dan is dat natuurlijk prima. Als jullie ervaring is dat dat bijna niet mogelijk is en het een andere oorzaak heeft dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor jullie input!
Enige tijd geleden heb ik op dit forum gemeld dat mijn BMW E60 523i zeer veel olie verbruikt. Met zeer veel bedoel ik 1 ltr. op 500 km. De auto heb ik net 4 weken en er zit Bovag garantie op. Nu ben ik met dit probleem uiteraard bij de garage geweest en heb de auto daar twee dagen achtergelaten. Twee dagen geleden kreeg ik van hen een telefoontje dat ik de auto weer op kon komen halen. Voor nu hebben ze alleen de motor geflusht en moet ik aankijken of dit het probleem gaat verhelpen. Ze denken dat de oliezuigerveren waarschijnlijk vastzitten waardoor er zoveel olie wordt verbruikt.
Ik ben inmiddels 300 km verder en zie dat de olie nog maximaal is (5 groene blokjes). NU ben ik toch een beetje bang dat ze wel de motor hebben geflusht en er vervolgens misschien wat dikkere olie in hebben gedaan (5w40) om zo de garantie termijn door te komen. Het blijft natuurlijk een aanname van mijn kant, maar heb helaas geen positieve ervaringen met garages.
Concreet is mijn vraag of een dergelijk olieverbruik zoals eerder aangegeven kan worden opgelost met alleen het flushen van de motor? Als dat zo is dan is dat natuurlijk prima. Als jullie ervaring is dat dat bijna niet mogelijk is en het een andere oorzaak heeft dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor jullie input!
Re: Zeer hoog olieverbruik
Wat jij wilt meten is de viscositeit van de olie. Zonder gekalibreerde apparatuur heb je de volgende mogelijkheid:
Neem 2 smalle transparante buisjes met een stalen kogel. Vul de eerste met de olie uit je auto en de 2e met de olie die er eerst in zat (de dunne olie).
Laat de kogel in het buisje vallen en controleer wat de valsnelheid is in de ene buis en dan in de andere buis. Indien de temperatuur van beide olies hetzelfde is moet de valsnelheid een duidelijk verschil laten zien. Is de valsnelheid van de olie in je auto trager dan zit er waarschijnlijk de dikkere olie in.
Het lijkt wel wat behelpen zo, maar ik weet anders ook niet waar je viscositeitsmeter kunt vinden. Dit is een praktische oplossing. Succes
Neem 2 smalle transparante buisjes met een stalen kogel. Vul de eerste met de olie uit je auto en de 2e met de olie die er eerst in zat (de dunne olie).
Laat de kogel in het buisje vallen en controleer wat de valsnelheid is in de ene buis en dan in de andere buis. Indien de temperatuur van beide olies hetzelfde is moet de valsnelheid een duidelijk verschil laten zien. Is de valsnelheid van de olie in je auto trager dan zit er waarschijnlijk de dikkere olie in.
Het lijkt wel wat behelpen zo, maar ik weet anders ook niet waar je viscositeitsmeter kunt vinden. Dit is een praktische oplossing. Succes
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: Zeer hoog olieverbruik
Afgezien van de soort olie, je kan er op rekenen dat er iets niet goed is, zo'n hoog olieverbruik mag nooit, ligt er ook een beetje aan wat voor kilometerstand je hebt.
Alleen flushen en weg probleem, lijkt me sterk, vraag eens een second opinion aan.
Alleen flushen en weg probleem, lijkt me sterk, vraag eens een second opinion aan.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Zeer hoog olieverbruik
Ik heb dit ooit uitgezocht voor een potentiele E60 525i en er zijn eigenlijk maar een paar opties voor zulk hoog olieverbruik:
- verstopte carterontluchting (veroorzaakt vaak een sterk verhoogd verbruik maar niet in deze mate)
- zichtbare lekkage ( )
- versleten zuigerveren
De enige voor de hand liggende verklaring voor jouw auto (als ik de 525i met de 523i mag vergelijken) is de zuigerveren. Die zitten niet vast maar zijn versleten. Vervelende bij deze blokken is dat je ze niet schijnt te kunnen uithonen en nieuwe zuigers met veren kunt plaatsen is mij ooit verteld. Een ruilblok is dan een optie, hoewel vrijwel alle benzine uitvoeringen er vroeg of laat last van krijgen. Je mag blij zijn dat je garantie hebt, maar goed, voordat je een garage zover krijgt om bovenstaande te hebben geconcludeerd en een ruilblok te plaatsen......
- verstopte carterontluchting (veroorzaakt vaak een sterk verhoogd verbruik maar niet in deze mate)
- zichtbare lekkage ( )
- versleten zuigerveren
De enige voor de hand liggende verklaring voor jouw auto (als ik de 525i met de 523i mag vergelijken) is de zuigerveren. Die zitten niet vast maar zijn versleten. Vervelende bij deze blokken is dat je ze niet schijnt te kunnen uithonen en nieuwe zuigers met veren kunt plaatsen is mij ooit verteld. Een ruilblok is dan een optie, hoewel vrijwel alle benzine uitvoeringen er vroeg of laat last van krijgen. Je mag blij zijn dat je garantie hebt, maar goed, voordat je een garage zover krijgt om bovenstaande te hebben geconcludeerd en een ruilblok te plaatsen......
Re: Zeer hoog olieverbruik
Bedankt voor jullie reacties voor zover!
Er is in ieder geval geen sprake van zichtbare lekkage. Ik vermoed zelf ook versleten zuigerveren. Maar goed, dat is maar een vermoeden natuurlijk.
Een ruilblok is inderdaad wel heel rigoureus en zal niet zo snel worden gedaan. Voorlopig is er nog geen blokje van de olie indicator af en lijkt hij ook zuiniger in benzineverbruik. ik kijk het nog even aan.
Er is in ieder geval geen sprake van zichtbare lekkage. Ik vermoed zelf ook versleten zuigerveren. Maar goed, dat is maar een vermoeden natuurlijk.
Een ruilblok is inderdaad wel heel rigoureus en zal niet zo snel worden gedaan. Voorlopig is er nog geen blokje van de olie indicator af en lijkt hij ook zuiniger in benzineverbruik. ik kijk het nog even aan.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Zeer hoog olieverbruik
Ik zou er zelf niet teveel aan doen, aangezien je garantie hebt. Het enige wat je kunt doen is goed in de gaten blijven houden. Laat de verkopende partij het maar oplossen.
Re: Zeer hoog olieverbruik
ehhhh, dikkere olie in gedaan. zeg je ??
ik rijd mn e61 525 altijd met 10w40. nog iets dikker dus dan de door jou genoemde 5w40
heb zelf totaal geen olieverbruik (terwijl ik op lpg rijd)
dunnere olie heeft de eigenschap gewoon weg te spoelen
ik rijd mn e61 525 altijd met 10w40. nog iets dikker dus dan de door jou genoemde 5w40
heb zelf totaal geen olieverbruik (terwijl ik op lpg rijd)
dunnere olie heeft de eigenschap gewoon weg te spoelen
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
Re: Zeer hoog olieverbruik
Doe anders eens een compressietest en lektest, dat kan al veel zeggen.
Re: Zeer hoog olieverbruik
Zal inderdaad eens een compressie en lektest doen. Er zit nu overigens 5w30 olie in ll04
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Zeer hoog olieverbruik
Ik denk eerder aan verharde klepsealings. Laat je auto als die warm is even een 20 minuten lopen stationair en geef dan eens gas. Als deze dan wit of blauw begint te roken uit de uitlaat na een keer het gas in getrapt te hebben stationair zijn waarschijnlijk je klepsealings verhard. Bij een aantal bmw motoren kan dit voorkomen. Olieschraapveren die vastzitten kom je eigenlijk nooit tegen bij bmw.
Re: Zeer hoog olieverbruik
Ik ben inmiddels 400 km verder en er zijn 3 groene groene olie indicatoren weg. Nog twee te gaan en er zal een melding 1ltr olie bijvullen komen.
Ik heb dit gemeld bij de garage. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oppakken.
Ik heb dit gemeld bij de garage. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oppakken.
Re: Zeer hoog olieverbruik
Zit er bij je luchtinlaat veel olie?
Zo ja zet er maar eens een nieuw klepdeksel (ik bedoel niet de klepdekselpakking!) op. Zou zomaar kunnen dat olieverbruik weer normaal is. In je klepdeksel zit namelijk een stelstel van plaatjes/gangetjes waarlangs je oliedampen afgezogen zouden moeten worden. Het laatste gedeelte van dit stelsel zit geplakt/gesealed. Deze seal laat soms een beetje los en daardoor wordt er olie opgezogen ipv alleen oliedamp
Deksel is niet goedkoop, euro of 400,- incl pakking maar kans reeel dat lekkage weg is.
Mvg
Vincent
Zo ja zet er maar eens een nieuw klepdeksel (ik bedoel niet de klepdekselpakking!) op. Zou zomaar kunnen dat olieverbruik weer normaal is. In je klepdeksel zit namelijk een stelstel van plaatjes/gangetjes waarlangs je oliedampen afgezogen zouden moeten worden. Het laatste gedeelte van dit stelsel zit geplakt/gesealed. Deze seal laat soms een beetje los en daardoor wordt er olie opgezogen ipv alleen oliedamp
Deksel is niet goedkoop, euro of 400,- incl pakking maar kans reeel dat lekkage weg is.
Mvg
Vincent
Re: Zeer hoog olieverbruik
Update:
Afgelopen vrijdag mijn BMW naar de garage gebracht (de bruyn autos Wormerveer). Gisteren werd ik door de garage gebeld dat ze een second opinion hebben laten uitvoeren bij de BMW dealer. Conclusie is complete motorrevisie (zuigerver, kleppen enz.) Totale kosten €2600 ex BTW. Dit valt volledig onder de BOVAG garantie . Probleem alleen is dat ik al een vakantie had geboekt naar Tsjechie volgende week donderdag met (uiteraard) de auto. Aangezien mijn auto door deze reperatie pas 26 mei klaar is even een ander oplossing bedenken.
Als ik weer terugkom dan is hij in ieder geval klaar. Wil ook even kwijt dat veel garages een voorbeeld mogen nemen aan deze manier van afhandelen. Het is natuurlijk nog allemaal even afwachten maar heb er alle vertrouwen in.
Overigens vind ik het vrij bizar dat een dergelijk blok met net 150.000 km op de teller aan een revisie toe is. Schijnt een kwaaltje te zijn bij dit type blok. De garage heeft nu ook een Audi staan met TFSI motor en 18.000 km op de teller en verbruikt 1 ltr olie op 300 km. Deze krijgt dus een nieuwe motor. Overigens is 1ltr op 1000 km vrij normaal voor de TFSI blokken .
Afgelopen vrijdag mijn BMW naar de garage gebracht (de bruyn autos Wormerveer). Gisteren werd ik door de garage gebeld dat ze een second opinion hebben laten uitvoeren bij de BMW dealer. Conclusie is complete motorrevisie (zuigerver, kleppen enz.) Totale kosten €2600 ex BTW. Dit valt volledig onder de BOVAG garantie . Probleem alleen is dat ik al een vakantie had geboekt naar Tsjechie volgende week donderdag met (uiteraard) de auto. Aangezien mijn auto door deze reperatie pas 26 mei klaar is even een ander oplossing bedenken.
Als ik weer terugkom dan is hij in ieder geval klaar. Wil ook even kwijt dat veel garages een voorbeeld mogen nemen aan deze manier van afhandelen. Het is natuurlijk nog allemaal even afwachten maar heb er alle vertrouwen in.
Overigens vind ik het vrij bizar dat een dergelijk blok met net 150.000 km op de teller aan een revisie toe is. Schijnt een kwaaltje te zijn bij dit type blok. De garage heeft nu ook een Audi staan met TFSI motor en 18.000 km op de teller en verbruikt 1 ltr olie op 300 km. Deze krijgt dus een nieuwe motor. Overigens is 1ltr op 1000 km vrij normaal voor de TFSI blokken .
Re: Zeer hoog olieverbruik
Uit welk jaar is jouw blok als ik vragen mag?
Maar inderdaad erg netjes geregeld door de betreffende garage!
Maar inderdaad erg netjes geregeld door de betreffende garage!
Groetjes, Bjorn
E60 523i - Showroom vorige E60
E60 523i - Showroom vorige E60
Re: Zeer hoog olieverbruik
Inderdaad netjes geregeld, plaats gerust de naam van het bedrijf hier voor anderen
Audi staat bekend om de olieslurpende motoren.
Audi staat bekend om de olieslurpende motoren.