Pinbezetting Jaeger 13 polige stekker.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Esy

Pinbezetting Jaeger 13 polige stekker.

Bericht door Esy » 23 apr 2015, 11:46

Beste allemaal,

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Eric en we zijn inmiddels 2 jaar in het bezit van een BMW 316i (F30).
Dit is een lease-auto en we hebben daar bij het uitzoeken meteen een elektrisch inklapbare trekhaak bij besteld.

Uiteindelijk met de caravan op pad. Deed de koelkast het niet tijdens het rijden. Caravan naar dealer, dealer zegt, "niets mis met caravan/koelkast".
Dit voorjaar ging de BMW voor zijn eerste onderhoudsbeurt naar de dealer en heb het probleem aangekaart.
Bij het ophalen kregen we te horen dat "Duitsland geen caravanland is" en BMW dus niet standaard pin 10 (geschakelde constante stroom) en pin 11 (massa voor pin 10) aansluit. Dit hadden we volgens de dealer moeten aangeven bij het bestellen. Wij vinden dat de verkoper het had moeten vragen. :(

Dit achteraf aan laten sluiten gaat zo'n 350 Euro kosten!

Dealer (Maaral) zegt, "wij gaan dat niet kosteloos oplossen".
Leasemaatschappij zegt, "willen we wel maar dan contractaanpassing".
Werkgever (Rabobank) zegt, "gaan we niet doen".
Leasemaatschappij zegt, "je mag zelf geen aanpassingen aan de auto (laten) doen".

Dus zitten we klem. :s

Nu heb ik zelf bedacht dat ik diverse opties heb. (ligt nog een klacht bij BMW Nederland maar die laten vooralsnog niets horen).
- Zelf proberen zo netjes mogelijk draden van de accupolen naar de stopcontact te trekken met daartussen een zwevende zekering. Dit alles zal best secuur moeten gebeuren daar het spul inklapt en ik geen bedrading tussen de bewegende delen moet krijgen. Ook is dit lastig daar de pinnen niet fysiek in het stopcontact aanwezig zijn. Waar passende pinnen kopen?
- De tweede optie is om in de stekker van de caravan constante stroom pin 9 te 'bruggen' met pin 10. De caravankoelkast zal dat zijn stroom betrekken van pin 9 van de auto.
Op zich lijkt mij dit de meest eenvoudige oplossing. Ook is de accu veilig daar na 1 kwartier de stroom van pin 9 af gaat bij stilstand en de koelkast de accu niet leeg kan trekken. De koelkast is ca. 8 Ampère.

Nu de cruciale vraag, ik moet uit zien te vinden hoe zwaar pin 9 gezekerd is en waar die zit. Onder de motorkap of boven de accu in de kofferruimte. Ik kan nergens een zekeringsbezettingstabel in de auto vinden. Idem niet in de handleiding van de auto.

Kunnen jullie mij op weg helpen om dit zeer vervelende probleem op te lossen?

Alvast hartelijk dank!

Groet, Eric

Source

Re: Pinbezetting Jaeger 13 polige stekker.

Bericht door Source » 24 apr 2015, 20:38

Ik zou het de leasemaatschappij met de dealer laten uitvechten. Als er extra geld voor betaald moet worden, zal het hooguit een paar euro per maand zijn wat er bij het contract wordt opgeteld.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Esy

Bericht door Esy » 24 apr 2015, 23:10

Helaas zijn we dat stadium gepasseerd. Beiden willen niets. Hoeven niets uit te vechten want ze zijn het eens.
De bal ligt in principe bij BMW/dealer maar die geven geen reactie op mijn schrijven.

Als er nu maar iemand is die weet welke zekering bij pin 9 van de trekhaak hoort en waar die zit, dan weet ik of ik het zelf kan oplossen. ;)
Laatst gewijzigd door Bart70 op 25 apr 2015, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

Source

Bericht door Source » 26 apr 2015, 17:07

Dat loopt via de trekhaak module.

Esy

Bericht door Esy » 26 apr 2015, 17:09

Kan je mij aangeven waar die zit? ;)
Laatst gewijzigd door Bart70 op 26 apr 2015, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

Source

Bericht door Source » 26 apr 2015, 17:15

Ik zal eens kijken. Heb je een automatisch trekhaak?

Esy

Bericht door Esy » 26 apr 2015, 17:20

Laatst gewijzigd door Bart70 op 26 apr 2015, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Source

Bericht door Source » 26 apr 2015, 17:29

Zekeringhouder achter, zekering F139 stekker Z2*9B pin 4 gezekerd met 20A.
Er lopen 3 voedingsdraden op de module van de trekhaal. Blijkbaar loopt degene die jij nodig hebt buiten de module om.
We horen graag het resultaat.

Esy

Bericht door Esy » 26 apr 2015, 17:55

Wat jij zegt mbt die zekeringen kan ik niet terugvinden. Inmiddels heb ik mijn multimeter op pin 9 gezet, heb ca. 12,5Volt en zowel achter als voor onder de motorkap alle zekeringen er uit en weer in gestopt. Bij geen van de zekeringen viel de stroom weg.
Kan ik nog ergens anders zekeringen vinden als op onderstaande foto en onder de motorkap?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bart70 op 26 apr 2015, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Source

Bericht door Source » 28 apr 2015, 19:49

De zekeringkast is te vinden onder het vloerkleed in het midden van de kofferbak. Op de foto is dit een andere.

Esy

Bericht door Esy » 28 apr 2015, 20:36

Source schreef:De zekeringkast is te vinden onder het vloerkleed in het midden van de kofferbak. Op de foto is dit een andere.
Dank je wel!
Toevallig kreeg ik vanavond nagenoeg dezelfde aanwijzing via problemcar.nl :duim:
http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=233321

Ik ga het morgen uitzoeken.
Nogmaals dank.

Eric

Esy

Bericht door Esy » 01 mei 2015, 19:49

Uiteindelijk blijkt het zekering 140 te zijn welke in de verborgen zekeringkast zit welke pin 9 van de trekhaak zekert.
Deze is 20A dus kan ik voorlopig in de caravanstekker pin 9 met pin 10 doorverbinden.
Het verhaal met BMW is nog niet af. BMW Nederland weigert ook maar iets te betekenen. Ik ga met behulp van de rechtsbijstand de strijd aan met de dealer.
Niet eens om die 350 Euro welke het moet kosten maar om het feit dat we klem zitten en zelf niet aan de auto mogen aanpassen en dealer, leasemaatschappij en werkgever er niet voor willen betalen.

Toch ben ik blij met de kennis welke ik nu heb en kunnen we ons drankje en eten tijdens de reis lekker koud houden. ;-)

Allen hartelijk dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet, Eric

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 04 mei 2015, 06:42

Jij bedankt voor het delen, er zijn vast anderen die met hetzelfde probleem zitten (of komen te zitten). :duim:

Patrick11021979

Bericht door Patrick11021979 » 04 mei 2015, 19:36

350 euro wat een lachertje.... informeer eens bij een andere dealer..... schat zelf zo'n anderhalf uur werk wat klein materiaal denk max 200 euro.... En idd ze hadden vooraf moeten vragen waar je de trekhaak voor gebruikt, wordt bij ons wel gedaan.....

MrPaulus

Bericht door MrPaulus » 13 jun 2017, 11:57

Hoi "Esy", hoe is 't nu verder verlopen met jouw oplossing?
Ik zit met m'n F10 met hetzelfde probleem (wel constante spanning op pin 9, maar geen prik op pin 10 :nee: ).
Werkt jouw 'workaround" ?
Ben benieuwd.....
F10 (520i) met Essing tuning (235PK-325NM)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Techniek”