E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 mei 2014, 13:00
E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
Hallo allemaal,
Mijn bimmer start sinds gisteren niet meer.
Accu is OK.
Als ik de contactsleutel omdraai op stand 2 heb in de cockpit gewoon dashboardverlichting en alle controllelampjes werken. Ook als ik de sleutel naar stand 3 omdraai, alles normaal. Maar in de startstelling van de sleutel (stand 3) komt geen enkele reactie van de startmotor/motor en ook geen klickgeluid van de startmotor-magneetschakelaar.
Ik heb daarom gemeten of er spanning aan klem30 (continu +12V spanning) bij de startmotor aankomt.
Dat is in orde.
Vreemd is wel, op klem 50 (kleine pool op de magneetschakelaar) heb ik geen spanning, ongeacht in welke stand de contactsleutel staat en ook niet als iemand anders de auto probeert te starten en de sleutel draait.
Om te testen of de starmotor defekt is heb ik klem 30 en 50 even kortgesloten met een korte draadbrug en de startmotor reageert dan direct. Het tand-rondsel snelt naar voor en grijpt goed, startmotor draait goed door en neemt de motor gewoon mee. Alles prima zoals het hoort, maar de motor zelf start nog steeds niet, ook niet als ik de contactsleutel op stand III zet (starten).
De startmotor/startschakelaar onder het stuur heb ik al uitbebouwd en getest. Die ist OK.
Weet iemand raad wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Bij voorbaat dank!
MVG.
Antony
Mijn bimmer start sinds gisteren niet meer.
Accu is OK.
Als ik de contactsleutel omdraai op stand 2 heb in de cockpit gewoon dashboardverlichting en alle controllelampjes werken. Ook als ik de sleutel naar stand 3 omdraai, alles normaal. Maar in de startstelling van de sleutel (stand 3) komt geen enkele reactie van de startmotor/motor en ook geen klickgeluid van de startmotor-magneetschakelaar.
Ik heb daarom gemeten of er spanning aan klem30 (continu +12V spanning) bij de startmotor aankomt.
Dat is in orde.
Vreemd is wel, op klem 50 (kleine pool op de magneetschakelaar) heb ik geen spanning, ongeacht in welke stand de contactsleutel staat en ook niet als iemand anders de auto probeert te starten en de sleutel draait.
Om te testen of de starmotor defekt is heb ik klem 30 en 50 even kortgesloten met een korte draadbrug en de startmotor reageert dan direct. Het tand-rondsel snelt naar voor en grijpt goed, startmotor draait goed door en neemt de motor gewoon mee. Alles prima zoals het hoort, maar de motor zelf start nog steeds niet, ook niet als ik de contactsleutel op stand III zet (starten).
De startmotor/startschakelaar onder het stuur heb ik al uitbebouwd en getest. Die ist OK.
Weet iemand raad wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Bij voorbaat dank!
MVG.
Antony
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
Zit er nog ergens een relais tussen die niet meer wil meespelen?
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 mei 2014, 13:00
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
Hoi,
goede vraag!
Er zittten meerdere relais rechts onder de binnenruimtefilter-bak onder motorkap (vanuit de bestuurdersstoel gezien).
Achter in de kofferbak rechts (boven de accu) zitten ook een aantal grote relais en zekeringen.
Maar de vraag is welk relais is relevant?
Zekeringen heb ik allemaal nagekeken. Voor en achter. Allemaal OK
goede vraag!
Er zittten meerdere relais rechts onder de binnenruimtefilter-bak onder motorkap (vanuit de bestuurdersstoel gezien).
Achter in de kofferbak rechts (boven de accu) zitten ook een aantal grote relais en zekeringen.
Maar de vraag is welk relais is relevant?
Zekeringen heb ik allemaal nagekeken. Voor en achter. Allemaal OK
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
EWS (Elektronische Wegfahr Sperre) problemen als je op klem 50 geen spanning hebt. Je hebt dokter BMW nodig.antony2014 schreef: Vreemd is wel, op klem 50 (kleine pool op de magneetschakelaar) heb ik geen spanning, ongeacht in welke stand de contactsleutel staat en ook niet als iemand anders de auto probeert te starten en de sleutel draait.
Om te testen of de starmotor defekt is heb ik klem 30 en 50 even kortgesloten met een korte draadbrug en de startmotor reageert dan direct. Het tand-rondsel snelt naar voor en grijpt goed, startmotor draait goed door en neemt de motor gewoon mee. Alles prima zoals het hoort, maar de motor zelf start nog steeds niet, ook niet als ik de contactsleutel op stand III zet (starten).
Maar ik zou zeker je reservesleutel even proberen voordat je naar BMW gaat.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
Wat je altijd moet doen als je troubles hebt met elektronische zaken:
batterij loskoppelen en de auto een uur laten staan, daarna batterij weer koppelen en kijken of het wat brengt.
Gr,
Dw
batterij loskoppelen en de auto een uur laten staan, daarna batterij weer koppelen en kijken of het wat brengt.
Gr,
Dw
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 mei 2014, 13:00
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
hallo,
Reservesleutel(s) geprobeerd. Ook de kunststof noodsleutel. Geen resultaat.
Batterij heb ik losgekopppelt en meerderde uuren laten staan en n zelfs overnacht de auto stroomloos laten staan.
Ook geen resultaat.
Als de EWS defekt is of blokkeerd zou dat toch zichtbaar moeten zijn in de foutcode geheuges ?
Ik heb hier een PC met INPA ter beschikking ter leen. Daarmee heb ik meermaals foutgeheuges uitgelezen, maar er was niets aan fouten in het geheugen te zien (behalve dan een medling van het DME dat de "VANOS klemt" , maar dat is normaal als de motor stilstaat. Tot dusver was er in geen enkele verdere module een fout gemeldt, ook niet EWS of andere.
Reservesleutel(s) geprobeerd. Ook de kunststof noodsleutel. Geen resultaat.
Batterij heb ik losgekopppelt en meerderde uuren laten staan en n zelfs overnacht de auto stroomloos laten staan.
Ook geen resultaat.
Als de EWS defekt is of blokkeerd zou dat toch zichtbaar moeten zijn in de foutcode geheuges ?
Ik heb hier een PC met INPA ter beschikking ter leen. Daarmee heb ik meermaals foutgeheuges uitgelezen, maar er was niets aan fouten in het geheugen te zien (behalve dan een medling van het DME dat de "VANOS klemt" , maar dat is normaal als de motor stilstaat. Tot dusver was er in geen enkele verdere module een fout gemeldt, ook niet EWS of andere.
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
Misschien het contactslot zelf de boosdoener?
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 mei 2014, 13:00
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
Hallo,
nee daaran ligt het zeker niet. Heb dat al doorgemeten. Alle contacten en funkties in orde.
nee daaran ligt het zeker niet. Heb dat al doorgemeten. Alle contacten en funkties in orde.
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
het enige component dat zichzelf niet als kapot kan melden is de ECU zelf.
EWS-ECU= vrijgave = spanning op klem 50.
Je hebt geen spanning op klem 50.
Kijk, dat uitleesapparatuur niks aangeeft is 1. Maar het ontbreken van spanning op een klem waar het moet zijn is 2.
EWS-ECU= vrijgave = spanning op klem 50.
Je hebt geen spanning op klem 50.
Kijk, dat uitleesapparatuur niks aangeeft is 1. Maar het ontbreken van spanning op een klem waar het moet zijn is 2.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 mei 2014, 13:00
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
Hallo,
dat de ECU zelf defekt zou zijn ga ik even niet van uit. Lijkt me erg extrem. Te meer daar alle funkties bereikbaar / leesbaar zijn op de ECU.
dat de ECU zelf defekt zou zijn ga ik even niet van uit. Lijkt me erg extrem. Te meer daar alle funkties bereikbaar / leesbaar zijn op de ECU.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 mei 2014, 13:00
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
Kan iemand mij vertellen waarom ik onderstaande melding krijg als ik met INPA probeer de EWS aan te spreken?
IFH-0009: sg nicht angeschlossen oder meldet sich nicht. Das Programm wird abgebrochen.
Weet iemand er iets meer over ?
Bij voorbaat dank!
IFH-0009: sg nicht angeschlossen oder meldet sich nicht. Das Programm wird abgebrochen.
Weet iemand er iets meer over ?
Bij voorbaat dank!
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 mei 2014, 13:00
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
zo, nu ben in ieder geval een stap verder.
Ik heb intussen alle zekeringen (ook die in de kofferbak en onder de mat van de bijrijderstoel), alle relais en de startmotor, startmotorrelais, ontsteking, ringantenne, contactslot-schakelaar getest en gecontroleerd dat dit alles in orde is.
Verder heb ik het volgende gedaan:
*EWS uitgebouwd (model EWS3) en alles nagekeken op vocht, corrosie en slechte soldeerverbindingen op de PCB.
Alles OK zover.
*Meten of spanning aan EWS stekkerverbindingen aankomt.
(gemeten op de EWS- stekkeraansluiting aan de pins van de stekker zelf, op de dikke zwarte kabels, uiterst rechts aan de stekker).
Resultaat: Er komt alleen spanning op één van die dikke zwarte kabels, zo gauw de contactsleutel in Pos.3 gaat. Dus dat is NIET goed neem ik aan omdat zover ik weet, de tweede kabel direct ernaast ook spanning moet krijgen wanneer de contactsleutel in Pos.3 gaat. Dat klopt dus niet!
*EWS met spanning verzorgen via een draadbrug aan de twee dikke zwarte kabels, uiterst rechts aan de stekker.
Zoals uitgelegd en beschreven in veel forums, kan men als foutlocalisatie-methode de 2 dikste kabels (zwarte) met elkaar via een brug kortsluiten, om te zien of dan op zijn minst de startmotor en de motor draaien. Heb ik gedaan.
Resultaat: Startmotor en motor draaien rond! Natuurlijk zal de motor niet starten, omdat de ESW ook nog andere systemen worden geblokkeerd o.a. de benzinepomp.
Nu ben ik tenminste iets verder want nu weet ik dat de startmotor contactslot OK zijn.
Maar goed, ik heb nog steeds geen oplossing en kan auto niet te starten.
Vandaar nogmaals mijn vragen:
Welke conclusies kan ik trekken uit de volgende feiten?
1. dat de EWS module niet kan communiceren met INPA en/of andere gangbare OBD-diagnose software (zie de foutmelding "IFH: 0009 foutmelding) maar wel alle andere modules in mijn auto. Die kunnen wel gewoon via INPA communiceren en uitgelezen worden.
2. dat bij het overbruggen van de EWS (zoals hierboven beschreven) de startmotor direct reageert maar de motor niet start?
Weet iemand hier raad mee?
Ik heb intussen alle zekeringen (ook die in de kofferbak en onder de mat van de bijrijderstoel), alle relais en de startmotor, startmotorrelais, ontsteking, ringantenne, contactslot-schakelaar getest en gecontroleerd dat dit alles in orde is.
Verder heb ik het volgende gedaan:
*EWS uitgebouwd (model EWS3) en alles nagekeken op vocht, corrosie en slechte soldeerverbindingen op de PCB.
Alles OK zover.
*Meten of spanning aan EWS stekkerverbindingen aankomt.
(gemeten op de EWS- stekkeraansluiting aan de pins van de stekker zelf, op de dikke zwarte kabels, uiterst rechts aan de stekker).
Resultaat: Er komt alleen spanning op één van die dikke zwarte kabels, zo gauw de contactsleutel in Pos.3 gaat. Dus dat is NIET goed neem ik aan omdat zover ik weet, de tweede kabel direct ernaast ook spanning moet krijgen wanneer de contactsleutel in Pos.3 gaat. Dat klopt dus niet!
*EWS met spanning verzorgen via een draadbrug aan de twee dikke zwarte kabels, uiterst rechts aan de stekker.
Zoals uitgelegd en beschreven in veel forums, kan men als foutlocalisatie-methode de 2 dikste kabels (zwarte) met elkaar via een brug kortsluiten, om te zien of dan op zijn minst de startmotor en de motor draaien. Heb ik gedaan.
Resultaat: Startmotor en motor draaien rond! Natuurlijk zal de motor niet starten, omdat de ESW ook nog andere systemen worden geblokkeerd o.a. de benzinepomp.
Nu ben ik tenminste iets verder want nu weet ik dat de startmotor contactslot OK zijn.
Maar goed, ik heb nog steeds geen oplossing en kan auto niet te starten.
Vandaar nogmaals mijn vragen:
Welke conclusies kan ik trekken uit de volgende feiten?
1. dat de EWS module niet kan communiceren met INPA en/of andere gangbare OBD-diagnose software (zie de foutmelding "IFH: 0009 foutmelding) maar wel alle andere modules in mijn auto. Die kunnen wel gewoon via INPA communiceren en uitgelezen worden.
2. dat bij het overbruggen van de EWS (zoals hierboven beschreven) de startmotor direct reageert maar de motor niet start?
Weet iemand hier raad mee?
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
Is er al een oplossing voor dit probleem gevonden?
Ik heb exact hetzelfde probleem bij mijn e39 540i uit 97
Wel contact en dashboardverlichting etc.
Centrale vergrendeling werkt
Geen startstroom
Volle accu
Auto aanslepen werkt niet
Beide reserve sleutel doen het ook niet
Accupool losgehad
zekeringen dashboard kastje gechecked
Probleem is gekomen nadat ik de auto 2 uurtjes aan de lading heb gehad.
Geen idee meer
Wie kan helpen
Ik heb exact hetzelfde probleem bij mijn e39 540i uit 97
Wel contact en dashboardverlichting etc.
Centrale vergrendeling werkt
Geen startstroom
Volle accu
Auto aanslepen werkt niet
Beide reserve sleutel doen het ook niet
Accupool losgehad
zekeringen dashboard kastje gechecked
Probleem is gekomen nadat ik de auto 2 uurtjes aan de lading heb gehad.
Geen idee meer
Wie kan helpen
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
hoi ik zat even je probleem te lezen en ik haak er even op in je hebt alle zekeringen gecontroleerd en die waren alle goed in het dashbordkastje wat ik je zou kunnen adv is zet er is even een andere acu in je zou zeggen klinkt stom maar probeer het even ik vermoed dat ie wat te weinig power heeft ik hoor het wel van je ik heb een half jaartje geleden het zelvde probleem gehad het probleem was gewoon een kapotte accu hij gaf het niet aan maar was toch stuk maar probeer dit maar eens grt m43
Re: E39 start niet meer, Startmotor geen reactie.
Dank voor je bericht.
Met een bypass draait de startmotor op volle toeren, echter springt niet aan.
Ik ben er nog niet uit.
Met een bypass draait de startmotor op volle toeren, echter springt niet aan.
Ik ben er nog niet uit.