Oxidatie lampenhouder verwijderen
Oxidatie lampenhouder verwijderen
Hallo,
Mijn lampenhouders achter hebben aan beide kanten 1 fitting met oxidatie , kan ik deze opschuren en schoonmaken met wd40? Andere tips? Of moet ik gelijk aan nieuwe houders?
Lampen doen het verder goed, alleen ik hoor hem wel een beetje knetteren. (Weerstand)
Alvast bedankt,...
Mijn lampenhouders achter hebben aan beide kanten 1 fitting met oxidatie , kan ik deze opschuren en schoonmaken met wd40? Andere tips? Of moet ik gelijk aan nieuwe houders?
Lampen doen het verder goed, alleen ik hoor hem wel een beetje knetteren. (Weerstand)
Alvast bedankt,...
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen
Weer mooi blank schuren zodat ze weer perfect contact maken. Dan zou het opgelost moeten zijn.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Dit het het bekende massa probleem. Er gaat teveel stroom door die ene fitting. Je kunt dit schoon maken, maar dat moet je dan regelmatig doen en consequent vol houden. Het gevolg is namelijk vaak dat de stekker rondom die fitting gaat smelten.
Het beste is om buiten de stekker om een lossen massa draad te maken. Zo zorg je ervoor dat de stekker (die fitting) niet te warm wordt.
Zie ook:
Het beste is om buiten de stekker om een lossen massa draad te maken. Zo zorg je ervoor dat de stekker (die fitting) niet te warm wordt.
Zie ook:
Longbow schreef:Ik type en upload vanaf mijn telefoon. Excuus voor iedere foto in n aparte post maar dit maakt het voor mij stukken makkelijker.
Men neme:
- 1m 2.5mm2 (zwarte) stroomkabel
- een paar 2.5mm2 mannetje vrouwtje kabelschoentjes
- soldeerbout + tin
- striptang of combinatietang
- isolatietape
- schuurpapier
Knip de kabeltjes in bruikbare stukken en strip de uiteindes. De kant vd kabelschoentjes kort, de soldeer kant 2x zoveel strippen. Hier 2 kabeltjes met schoentjes die we op de achterlichten gaan solderen.
Haal je achterlicht units eruit en maak de stekkers los. Op het massa circuit zie je een gat zitten waarvan het uiteinde op een plastic steuntje ligt. Dit 'oogje' opschuren. LET OP! Dit gat moet vrij blijven, hier valt een pinnetje in als de unit weer terug geplaatst word in de auto. Wij hebben het uiteinde vd kabel onder het oogje, tussen het stukje plastic, doorgevoerd, omhoog door het oogje en over het opgeschuurde stuk heen. Dit vervolgens solderen. Zorg er dus voor het solderen goed voor dat het gat grotendeels vrij blijft!!!
Maak soortgelijke kabeltjes voor montage op de massa vd kabelboom. Bruin is massa. In de stekker was duidelijk te zien dat dit de probleem kabel was, zwart geblakerde stekkertjes. Maak het kabeltje zo'n 10cm lang en op dezelfde afstand vd stekker strip je de originele massakabel, dit zodat de originele stekker en nieuwe massa stekkers zo ongeveer gelijk liggen bij montage. Ik heb gekozen voor stekkers zodat de lamp altijd eruit kan indien nodig. Neem het gestripte stukje vd originele massa en trek de draadjes lichtjes uit elkaar, ver genoeg dat het uiteinde vd nieuwe massakabel erdoor past. Vervolgens paar keer eromheen draaien en solderen, daarna aftapen.
Als alles gesoldeerd en getapet is kun je alles weer aan gaan sluiten. Controleer eerst of de unit weer vast klikt in de behuizing zodat je zeker bent dat het dalijk allemaal past. Klik de originele stekkers weer vast en zoek een mooi plekje om de nieuwe massa kabel door het circuit naar buiten te leiden en klik de mannetje vrouwtje stekkers vast. Eerst even kijken of alles weer werkt en dan de unit weer terug in de auto plaatsen. Job done!
Graag wil ik hierbij wel even een schouderklopje geven aan een goeie vriend en zijn bedrijfje Nordic Imports voor de hulp.
wow, dat is wel een hele ingreep, ik ga vandaag eens naar iemand vragen me te helpen of hij hiermee wat kan,.
bedankt voor de uitleg, ik had hem inderdaad voorbij zien komen bij de Xenon topic. Alleen begrijp ik de relatie niet tussen knipperende xenon.
bedankt voor de uitleg, ik had hem inderdaad voorbij zien komen bij de Xenon topic. Alleen begrijp ik de relatie niet tussen knipperende xenon.
Waarschijnlijk heeft het net dat beetje storing veroorzaakt op de boardcomputer en lichtmodule dat dat gekke bijverschijnselen gaf.
Maar dit achterlicht 'probleem' is bekend voor de E46. Zelf moet ik er ook aan geloven. Is op zich niet zoveel werk, maar ik wacht nog wel even tot het weer wat betere temperaturen zijn. Ik heb helaas geen garage
Maar dit achterlicht 'probleem' is bekend voor de E46. Zelf moet ik er ook aan geloven. Is op zich niet zoveel werk, maar ik wacht nog wel even tot het weer wat betere temperaturen zijn. Ik heb helaas geen garage

Bij de facelift achterlichtunits zitten er al aansluitingslipjes om extra massadraad middels een schuifstekkertje te monteren 

KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Dan ben ik nog eerder klaar, thanx 

ik heb het volgende gedaan:
geschuurd, gereinigd, lipje omhoog getrokken (betere contact) en dan royaal bespuiten met contact spray, laten drogen, ... nu is het knetteren weg, brand goed fel, alleen kijken hoelang hij dit volhoudt...
geschuurd, gereinigd, lipje omhoog getrokken (betere contact) en dan royaal bespuiten met contact spray, laten drogen, ... nu is het knetteren weg, brand goed fel, alleen kijken hoelang hij dit volhoudt...
-
Een paar dagen, had het zelf ook zo geprobeerd.
Gewoon een extra massadraadje maken, ik heb de massa gelegd via een bout in de kofferbak. ZO hoef je niet te solderen aan de originele kabelboom
Gewoon een extra massadraadje maken, ik heb de massa gelegd via een bout in de kofferbak. ZO hoef je niet te solderen aan de originele kabelboom
inderdaad het knettert weer,.... ik ga 2 nieuwe lampenhouders halen, kost 15 eur per stuk, hopen dat het dan weer helemaal in orde is.
Koop geen nieuwe, het is zeer makkelijk op te lossen. Op de lampenhouder zit nog een plek waar je de ground draad aan kan hangen. Je hebt alleen een krimptang en female connector: 1,5mm - 2,5mm nodig! Deze zijn gewoon te krijgen bij de Gamma, automateriaal zaak, conrad enz. voorbeeld:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8048 ... riptangset
Knip de bruine draad zo dicht mogelijk tegen de connector aan af, zodat de draad nog lang genoeg blijft. Vervolgens pak je de female connector en krimp je deze met de tang aan de draad vast. Heb dit niet gesoldeerd met krimptang zit het vast genoeg, je kunt evt voor zekerheid nog wat met tin solderen. Hieronder de fotos met details:
female connector:

Let op dat je de connector op goede plek erin schuift:

Zoals te zien op laatste foto kun je nog altijd lampen makkelijk vervangen.
Heeft bij mij geholpen, geen achterlicht error meer. Hopelijk heb je de lampenhouders nog niet besteld scheelt toch weer wat geld.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8048 ... riptangset
Knip de bruine draad zo dicht mogelijk tegen de connector aan af, zodat de draad nog lang genoeg blijft. Vervolgens pak je de female connector en krimp je deze met de tang aan de draad vast. Heb dit niet gesoldeerd met krimptang zit het vast genoeg, je kunt evt voor zekerheid nog wat met tin solderen. Hieronder de fotos met details:
female connector:

Let op dat je de connector op goede plek erin schuift:

Zoals te zien op laatste foto kun je nog altijd lampen makkelijk vervangen.
Heeft bij mij geholpen, geen achterlicht error meer. Hopelijk heb je de lampenhouders nog niet besteld scheelt toch weer wat geld.

Sorry voor het omhoog kicken van een oud topic.
In mij E46 heb ik de melding van de BC dat een achterlicht kapot is.
Alle lampen branden. Ik zag wel dat er oxidatie zat op de lampenhouder in het kofferdeksel.
Na wat zoeken in dit topic uitgekomen.
De lampenhouder heb ik helemaal schoongemaakt met een dremel. De contacten zijn goed blank geschuurd. Helaas blijft de BC de melding geven dat een lamp kapot is.
De lampen houder ziet er super schoon uit. Ik kan me niet voorstellen dat hier het probleem zit.
Waar zou het dan wel kunnen zitten ? Iemand tips ?
In mij E46 heb ik de melding van de BC dat een achterlicht kapot is.
Alle lampen branden. Ik zag wel dat er oxidatie zat op de lampenhouder in het kofferdeksel.
Na wat zoeken in dit topic uitgekomen.
De lampenhouder heb ik helemaal schoongemaakt met een dremel. De contacten zijn goed blank geschuurd. Helaas blijft de BC de melding geven dat een lamp kapot is.
De lampen houder ziet er super schoon uit. Ik kan me niet voorstellen dat hier het probleem zit.
Waar zou het dan wel kunnen zitten ? Iemand tips ?
Heb je al een extra massadraadje gelegd?

[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
Nee, dat nog niet. Maar het is wel opgelost. Het probleem zat hem in de achterlichten in het koffer. Alles zag er mooi schoon uit. Geen oxidatie te zien. De lampen verwijderd en nogmaals goed schoongemaakt.. Nu geeft de BC geen melding meer. Het zal wel een tijdelijke oplossing zijn.
Ik ga van het weekend eens de massa-draad leggen.
Ik ga van het weekend eens de massa-draad leggen.
Klopt, soms geven de lampjes zelf evengoed teveel weerstand. Heb het ook wel eens gehad. Na massa draad nooit problemen meer gehad.
Succes iig.
Zie trouwens dat je vlakbij in de buurt woont.
Succes iig.
Zie trouwens dat je vlakbij in de buurt woont.

[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]