330Ci vermogen niet optimaal?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
JorenWDG
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 jan 2015, 18:19

330Ci vermogen niet optimaal?

Bericht door JorenWDG » 15 jun 2015, 16:21

Hallo,

Sinds een half jaar bezit ik nu een 330ci, M54 dubbele vanos motor uit 2000,  meerdere problemen mee gehad die nu opgelost zijn (carosserie) alleen heb ik al een tijdje een beetje mijn twijfels over het daadwerkelijke vermogen van de 3 Liter.

een kameraad vond de auto al wat sloom, hij reed achter me aan en vond niet dat ik veel uitliep bij gasgeven etc. en dat hij snellere 330's gezien had.

Nu heb ik mezelf een bluetooth OBD2 aangeschaft om uit te lezen met de telefoon etc, geen foutcodes op 2 oude na, iets met fuel too lean, na wissen niet meer gehad.

nu geeft de app aan dat de "throttle" max naar 96 % gaat en de "Load" komt ook niet verder dan 85%.  toch heeft hij de PK en Nm wel goed naar waarde aan, alleen betwijfel ik de zuiverheid van deze metingen.

CC werkt gewoon dus neem niet aan dat de LMM het heeft begeven.

problemen:
motor loopt heel ruig en geeft een kleine bonk bij afslaan, niet altijd.
en regelmatig toerenschommelingen van 400>1100 tpm
tot soms uitvallen.
motor klinkt beetje knikkerig maar heb niet het idee dat het van de vanos komt, deze mag denk ik sws wel met 250d op de teller

en het motorvermogen voelt niet optimaal,  bij optrekken gaat het vermogen wel geleidelijk maar tussen de 3500-4000 tpm klinkt de motor wat groffer en zakt daarna weer weg. heb al een busje injector cleaner erin gedaan, bracht het koppel onderin weer beetje terug.

nu even mijn vragen:

waarom komt de engineload en throttle niet aan max volgens de app?
is dit allemaal of deels probleem van de VANOS seals?
of andere gerelateerd Problemen ?

Gebruikersavatar
Peter160
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 okt 2014, 10:20
Locatie: Nieuwegein.

Re: 330Ci vermogen niet optimaal?

Bericht door Peter160 » 16 jun 2015, 20:21

Zou toch eens de Vanos laten checken. Schommelend toerental is Vanos gerelateerd. De ellende begon mij ook zo. Momenteel knikkerbak onder de kap. Vanos naar zijn grootje. Vermogen stort dan ook in. De seals lekken geeft vermogen verlies. Als het echt op is gaat het fors herrie maken.
Succes.

JorenWDG
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 jan 2015, 18:19

Re: 330Ci vermogen niet optimaal?

Bericht door JorenWDG » 17 jun 2015, 19:17

zal binnenkort eens die seals bestellen en mee bezig, geen heel lastig klusje als ik de how-to bekijk.

Vandaag ineens motorcheck lampje branden te zien op mijn dashbord, uitgelezen met Torque en krijg de foutmeldingen P0174 en P0171, fuel too lean, bank 1 en 2 dus op alle cilinders, tenminste bank 1 staat als Current error en bank 2 als pending error, weet niet wat dit betekend.

ik zag dat de oorzaken vaak een van de volgende is:
-DISA valve
- vacuum
- idle klep
- LMM
- injectoren vuil

nu heeft deze error ook waarschijnlijk te maken met het missende vermogen, iemand suggesties ?

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: 330Ci vermogen niet optimaal?

Bericht door streamline » 18 jun 2015, 10:56

Ga eerst maar eens je inlaattraject en carterventilatie nalopen. als er in die 250.000 km niet naar gekeken is, zijn daar ongetwijfeld stukken van die poreus geworden zijn. Met als gevolg dat deze valse lucht trekken. Ik zou het eerste kijken naar de 2 kniestukken net achter de LMM, daar heb ik ook een scheurtje gehad dat soortgelijke problemen veroorzaakte.

Daarnaast zullen de Vanosseals ook wel een heel eind op zijn met deze kmstand. Maar als ik jou was zou ik eerst op zoek gaan naar vacuümlekken.

JorenWDG
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 jan 2015, 18:19

Re: 330Ci vermogen niet optimaal?

Bericht door JorenWDG » 18 jun 2015, 11:49

Ik zal eens een busje remmenreiniger halen en eens even de boel eronder kliederen, kijken wat er gebeurt, zal er even mee bezig gaan

JorenWDG
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 jan 2015, 18:19

Re: 330Ci vermogen niet optimaal?

Bericht door JorenWDG » 20 jun 2015, 16:05

Heb eens even lekker de motor en inlaat delen bezaaid met remmenreiniger en cockpitspray, motor deed even een momentje raar maar daarna na herhaaldelijk checken niks gevonden wat zou duiden op een vacuüm lek, aan gezien ik vooral weinig koppel heb onder de 3000 toeren zal het wel aan de vanos liggen neem ik aan? en het schommelen in toerental soms tot uitvallen toe is hier ook aan gerelateerd ??!

B.I.Jager
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2014, 19:34

Re: 330Ci vermogen niet optimaal?

Bericht door B.I.Jager » 20 jun 2015, 16:15

Dat is idd. vanos gerelateerd. Vermogens afname, schommelend toerental en uitvallen zijn eigenlijk de hoofdsymptomen van een slecht werkende vanos.

JorenWDG
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 jan 2015, 18:19

Re: 330Ci vermogen niet optimaal?

Bericht door JorenWDG » 21 jun 2015, 12:52

Ben nu eerst druk bezig in mn eerste huisje, maar zal na deze periode even via vanos repair de benodigde dingen bestellen en die vanos uit elkaar pulken, heeft iemand nog suggesties wat ik moet halen aan andere rubbers etc buiten;
- kleppendeksel pakking
- vanos pakking
- vanos seals

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: 330Ci vermogen niet optimaal?

Bericht door BartS » 21 jun 2015, 13:02

de anti rattle kit zou ik ook meteen doen voor je vanos.
ondanks dat hij misschien nog niet ratelt als hij dat straks wel doet moet hij weer uit elkaar.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

JorenWDG
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 jan 2015, 18:19

Re: 330Ci vermogen niet optimaal?

Bericht door JorenWDG » 21 jun 2015, 17:45

behalve dat het ratelen niet mooi klinkt, ook beter voor de vanos oid ?

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: 330Ci vermogen niet optimaal?

Bericht door streamline » 21 jun 2015, 20:22

Bestel ook alle ringetjes en rubbertjes die je nodig hebt voor de olieleidingen en sensoren die op de vanos aangesloten zitten. Dat soort spul dicht meestal niet meer goed af als het los geweest is. En daarnaast is het centenwerk.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”