e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
Goeieavond,
Even voorstellen wordt altijd wel gewaardeerd:) Mijn naam is Joey, sinds 6 weken de trotste eigenaar van een e36 328i coupe uit 1995. (foto's blijf ik jullie nog even verschuldigd). Na jarenlang kwijlen zodra ik er 1 zag of hoorde, dan eindelijk tot aankoop over kunnen gaan.
Nu heb ik er gelijk enorm gedonder mee. In het begin moest ik zo nu en dan een klein beetje koelvloeistof bijvullen, totdat 'ie op een hete zaterdag ineens alle koelvloeistof uitspuugde. Maandag gelijk bij garage gezet, koppakkingtest uitgevoerd en daar bleek niets mis mee te zijn. Thermostaat en waterhuis vervangen, (waterpomp en radiateur waren nog in prima staat) en nu geen externe lekkages meer.
Maar nu: hij verbruikt nu behoorlijk wat koelvloeistof. Na een avondje is de helft van het tankje al weer leeg. Weer koppakkingtest gedaan (weer niets uitgekomen), nogmaals ontlucht maar hetzelfde verschijnsel blijft optreden. Ik ben ten einde raad, ik zie m'n droom zo in duigen vallen. Ik heb namelijk begrepen dat het alsnog de koppakking kan zijn, ook al geven testen aan van niet. Is dat zo?Ook heb ik van twee verschillende garagisten te horen gekregen dat een koppakking vervangen van het 2.8 blok ondoenlijk is, aangezien het een aluminium blok is en er dan zoveel vervangen moet worden dat er net zo goed een nieuw blok ik kan worden gehangen.... Ik hoor graag jullie bevindingen hierover, en ook of het euvel aan iets totaal anders kan liggen. Mijn grote dank alvast!
Ps. Ik weet niet of ik zo direct na het voorstellen mijn probleem op tafel kan/mag leggen, ben alleen nog niet volledig op de hoogte van de spelregels
Met vriendelijke groet,
Joey
Even voorstellen wordt altijd wel gewaardeerd:) Mijn naam is Joey, sinds 6 weken de trotste eigenaar van een e36 328i coupe uit 1995. (foto's blijf ik jullie nog even verschuldigd). Na jarenlang kwijlen zodra ik er 1 zag of hoorde, dan eindelijk tot aankoop over kunnen gaan.
Nu heb ik er gelijk enorm gedonder mee. In het begin moest ik zo nu en dan een klein beetje koelvloeistof bijvullen, totdat 'ie op een hete zaterdag ineens alle koelvloeistof uitspuugde. Maandag gelijk bij garage gezet, koppakkingtest uitgevoerd en daar bleek niets mis mee te zijn. Thermostaat en waterhuis vervangen, (waterpomp en radiateur waren nog in prima staat) en nu geen externe lekkages meer.
Maar nu: hij verbruikt nu behoorlijk wat koelvloeistof. Na een avondje is de helft van het tankje al weer leeg. Weer koppakkingtest gedaan (weer niets uitgekomen), nogmaals ontlucht maar hetzelfde verschijnsel blijft optreden. Ik ben ten einde raad, ik zie m'n droom zo in duigen vallen. Ik heb namelijk begrepen dat het alsnog de koppakking kan zijn, ook al geven testen aan van niet. Is dat zo?Ook heb ik van twee verschillende garagisten te horen gekregen dat een koppakking vervangen van het 2.8 blok ondoenlijk is, aangezien het een aluminium blok is en er dan zoveel vervangen moet worden dat er net zo goed een nieuw blok ik kan worden gehangen.... Ik hoor graag jullie bevindingen hierover, en ook of het euvel aan iets totaal anders kan liggen. Mijn grote dank alvast!
Ps. Ik weet niet of ik zo direct na het voorstellen mijn probleem op tafel kan/mag leggen, ben alleen nog niet volledig op de hoogte van de spelregels
Met vriendelijke groet,
Joey
Laatst gewijzigd door jjessur op 10 jul 2015, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking?
Voor als het nog toegevoegde waarde heeft, nog even een toevoeging op bovenstaande: De BMW is sinds 'ie in mijn bezit is, niet over de kook geweest. Hij loopt ook nog steeds niet te warm, naald blijft altijd steken op het midden:)
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 09 mei 2015, 10:41
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking?
De m52's zijn niet de makkelijkste blokken om goed te ontluchten, hoe is dit gedaan bij de garage?
Loopt de temperatuur te hoog op? *edit *Net te laat
Is de radiateur dop de juiste? (al vervangen?)
Loopt de temperatuur te hoog op? *edit *Net te laat
Is de radiateur dop de juiste? (al vervangen?)
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking?
is u thermostaat huis niet gescheurd
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking?
@Martijn 1976: hoe ze dat exact gedaan hebben weet ik niet. Ik weet wel dat ze het een 2e keer wilde doen voor de zekerheid maar dat er toen geen lucht meer uit kwam. Radiator dop weet ik niet zo.... hoe kan ik dat zien? Schijnt relatief nieuwe radiator in te zitten. Iemand heeft mij de tip gegeven een radiatorpil te gebruiken. Heeft dat daadwerkelijk nut? Ik heb namelijk begrepen dat bij lekke radiator de kvs verdampt en het dus logisch is dat er geen kvs op straat ligt, maar wel verbruikt.
#bart69 als het goed is heeft de garage dat gecontroleerd. Is het niet zo dat bij gescheurde thermostaathuis er een externe lek ontstaat. Oftewel: koelvloeistof op straat?
Dank voor de reacties beide!
#bart69 als het goed is heeft de garage dat gecontroleerd. Is het niet zo dat bij gescheurde thermostaathuis er een externe lek ontstaat. Oftewel: koelvloeistof op straat?
Dank voor de reacties beide!
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
Geen pil gebruiken, is een lapmiddel en slecht voor je koelingsonderdelen.
Heb je geen BMW-specialist in de buurt wonen, zo eentje met nog echt verstand van zaken??
Heb je geen BMW-specialist in de buurt wonen, zo eentje met nog echt verstand van zaken??
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
@BMW f20 2.0d Daar is er wel 1 van in de buurt inderdaad. Tevens vandaag een officiële BMW dealer gebeld. 1 van de monteurs daar gesproken die dezelfde auto met vrijwel dezelfde problemen heeft gehad. Hij zegt: het zit er dik in dat de kop gescheurd is. Die pil wil ik graag gebruiken omdat als het kvs gebruik dan eventueel stopt, het ook een radiator o.i.d. kan zijn. Daar kan volgens mij de kvs verdampen als daar een lek zit. Mocht die pil niet werken kan ik 't blok weggooien ben ik bang.... tenzij hier nog iemand zegt van: dát zou het ook kunnen zijn, check dat even.
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
Als het verdampt moet je het kunnen zien, me dunkt, stoom zie je, het vervliegt niet zomaar.
Ik zou er eerst nog een keer door een specialist ernaar laten kijken, evt nog een keer laten ontluchten.
Of ze bij de dealer nog zoveel van de 6 in lijns weten betwijfel ik, heb zelf erg goede ervaringen met de oude rot.(specialist)
Ik zou er eerst nog een keer door een specialist ernaar laten kijken, evt nog een keer laten ontluchten.
Of ze bij de dealer nog zoveel van de 6 in lijns weten betwijfel ik, heb zelf erg goede ervaringen met de oude rot.(specialist)
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
Vorig jaar ook problemen gehad met m'n 328
- hoe weet je dat de waterpomp werkt?
- heb je sludge aan je oliedom?
-komt er witte rook uit je uitlaat?
-wordt je kachel warm?
- hoe weet je dat de waterpomp werkt?
- heb je sludge aan je oliedom?
-komt er witte rook uit je uitlaat?
-wordt je kachel warm?
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
Ik ga 'm inderdaad nog bij de specialist laten ontluchten. Zou zonde zijn als achteraf blijkt dat ik hem om die reden opgegeven heb!BMWf20 2.0d schreef:Als het verdampt moet je het kunnen zien, me dunkt, stoom zie je, het vervliegt niet zomaar.
Ik zou er eerst nog een keer door een specialist ernaar laten kijken, evt nog een keer laten ontluchten.
Of ze bij de dealer nog zoveel van de 6 in lijns weten betwijfel ik, heb zelf erg goede ervaringen met de oude rot.(specialist)
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
Ik heb er naar gevraagd bij garage, die gaf aan dat 'ie prima werkt. Ik zelf kan niet sleutelen helaas. Er zit geen sludge bij de dop en er komt geen witte rook uit de uitlaat. De kachel zal ik vandaag checken, meld me dan gelijk hier weer even!frankyman schreef:Vorig jaar ook problemen gehad met m'n 328
- hoe weet je dat de waterpomp werkt?
- heb je sludge aan je oliedom?
-komt er witte rook uit je uitlaat?
-wordt je kachel warm?
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
Hebben ze de waterpomp los gehad dan?
Dit type heeft een waterpomp met een kunstof waaiertje, deze willen vaak los breken van de metalen as die hem aandrijft.
Je kan dus aan de buitenkant niet goed zien of de waterpomp goed is of niet.
Dit type heeft een waterpomp met een kunstof waaiertje, deze willen vaak los breken van de metalen as die hem aandrijft.
Je kan dus aan de buitenkant niet goed zien of de waterpomp goed is of niet.
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
Ik heb ze gebeld. De monteur die er aan heeft gewerkt is er maandag pas weer. Het zou inderdaad kunnen dat die er niet af is geweest! Zou het dan kunnen dat 'ie kvs verbruikt als het de waterpomp is? Of zou 'ie dan juist extern moeten lekken, dus dat ik het op straat vind? Op straat ligt namelijk niets. Dank voor de reactie weer.frankyman schreef:Hebben ze de waterpomp los gehad dan?
Dit type heeft een waterpomp met een kunstof waaiertje, deze willen vaak los breken van de metalen as die hem aandrijft.
Je kan dus aan de buitenkant niet goed zien of de waterpomp goed is of niet.
Ps. Had je dezelde problemen met je 328? Zo ja, wat was bij jou de oorzaak?
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
Bij een niet werkende waterpomp loopt je temp op
Heb bij mij net me kop vervangen, valt te doen.
Maar zoals het bij jou klinkt is gewoon niet goed ontlucht
Zodra je radiateur dop eraf haalt als hij warm is komt het koelvloeistof je te gemoet, dat is volkomen normaal , ken 2 bmw's die precies het zelfde doen.
Dat er na het vullen af en toe wat bij moet is gewoon omdat er een luchtbel in zit zou me er niet druk om maken en gewoon heel af en toe bijvullen tot het streepje koud, en je zal zien dat er op te duur niks meer bij hoeft.
Ander gewoon kijken als er nergens vloeistof lekt
Heb bij mij net me kop vervangen, valt te doen.
Maar zoals het bij jou klinkt is gewoon niet goed ontlucht
Zodra je radiateur dop eraf haalt als hij warm is komt het koelvloeistof je te gemoet, dat is volkomen normaal , ken 2 bmw's die precies het zelfde doen.
Dat er na het vullen af en toe wat bij moet is gewoon omdat er een luchtbel in zit zou me er niet druk om maken en gewoon heel af en toe bijvullen tot het streepje koud, en je zal zien dat er op te duur niks meer bij hoeft.
Ander gewoon kijken als er nergens vloeistof lekt
Re: e36 328i coupe: Lekke koppakking / kvs probleem
als ik om 5 uur 's middags kvs afvul, er bij elkaar die avond een klein uurtje mee rijd, is het tankje al bijna leeg. Het gaat dus wel om behoorlijke hoeveelheden. Mag ik vragen wat je voor kop vervangen kwijt bent ongeveer, en is dat inclusief of exclusief uren? Ik ga nu even de radiatorpil/liquid even proberen:) verwarming wordt trouwens goed wam!mikespek schreef:Bij een niet werkende waterpomp loopt je temp op
Heb bij mij net me kop vervangen, valt te doen.
Maar zoals het bij jou klinkt is gewoon niet goed ontlucht
Zodra je radiateur dop eraf haalt als hij warm is komt het koelvloeistof je te gemoet, dat is volkomen normaal , ken 2 bmw's die precies het zelfde doen.
Dat er na het vullen af en toe wat bij moet is gewoon omdat er een luchtbel in zit zou me er niet druk om maken en gewoon heel af en toe bijvullen tot het streepje koud, en je zal zien dat er op te duur niks meer bij hoeft.
Ander gewoon kijken als er nergens vloeistof lekt