520D: DPF vervangen
520D: DPF vervangen
Dag allemaal,
Nu heb ik al veel gelezen over (verstopte) roetfilters, maar ik vind mijn situatie toch eigenaardig (auto heeft 190.000km):
Ik heb sinds enkele maanden het probleem dat mijn wagen soms last heeft van vermogenverlies. Het komt voor om de 3-4 weken en duurt ongeveer 10-15 minuten. Meestal valt het voor als ik langere tijd op de snelweg rijdt, ik kan dan gewoon 120 km/u rijden, maar optrekken gaat zeer moeizaam.
Mijn eerste gedacht was dat de motor aan het regenereren was, want ik heb hier en daar gelezen dat dat om 1000km (=3-4 weken voor mij) voorvalt. Ik heb echter pas last van vermogenverlies sinds enkele maanden. (zonder meldingen op de boardcomputer)
Nu reed ik zaterdag naar de Ardennen en ineens was het probleem er weer. Maar ik reed gewoon door, in de veronderstelling dat het na 10-15 min wel weer weg zou gaan. Het ging deze keer echter niet weg en werd alleen maar erger tot als ik op een gegeven moment geen 50km/u meer kon halen (kleine nuance: het was >35°C en ik had >400kg aan mensen aan boord) en ik kreeg toen de melding "Verhoogde uitstoot". Uiteindelijk de motor stilgelegd, enkele keren proberen herstarten, maar toerental kwam in neutraal niet hoger dan 2000rpm. Dan maar een uurtje gewacht, dan ging het iets beter en tegen 80km/u naar huis gereden.
Auto tot maandag laten staan, rit van 50km gedaan waarbij hij zonder veel moeite 120km/u kon halen, op CC blijven rijden met af en toe wat kortstondig inhouden (1-2 seconden) in het begin, maar tegen het einde van de rit bleek het probleem weer opgelost te zijn (melding van verhoogde uitstoot is tijdens deze rit ook weggegaan)...
Dan maar naar de dealer gereden om hem uit te lezen, met als verdikt: "Roetfiltersysteem" en 2 Gloeibougies (en een bijzonder hoge factuur voor de auto 3 minuten aan de computer te hangen en blijkbaar krijg je het rapport ook niet mee als je er niet expliciet achter vraagt).
Nu heb ik hierbij een paar concrete vragen:
1. Is zulk vermogenverlies normaal tgv een verstopte roetfilter? En vooral, dat hij 2 dagen later weer normaal rijdt? Is er mogelijk nog iets anders aan de hand?
2. Is het normaal dat ik hiervoor nooit een melding krijg via de boardcomputer, maar dat hij dat blijkbaar wel registreert?
3. Kan het veel kwaad om verder te rijden op de momenten dat er niets aan de hand is, in afwachting van het zoeken naar een oplossing?
4. Betreft de gloeibougies: Moet ik mij hier zorgen over maken? Auto start gewoon normaal alsof er niets aan de hand is (en startte en herstartte ook normaal de bewuste zaterdag).
Alvast bedankt!
Nu heb ik al veel gelezen over (verstopte) roetfilters, maar ik vind mijn situatie toch eigenaardig (auto heeft 190.000km):
Ik heb sinds enkele maanden het probleem dat mijn wagen soms last heeft van vermogenverlies. Het komt voor om de 3-4 weken en duurt ongeveer 10-15 minuten. Meestal valt het voor als ik langere tijd op de snelweg rijdt, ik kan dan gewoon 120 km/u rijden, maar optrekken gaat zeer moeizaam.
Mijn eerste gedacht was dat de motor aan het regenereren was, want ik heb hier en daar gelezen dat dat om 1000km (=3-4 weken voor mij) voorvalt. Ik heb echter pas last van vermogenverlies sinds enkele maanden. (zonder meldingen op de boardcomputer)
Nu reed ik zaterdag naar de Ardennen en ineens was het probleem er weer. Maar ik reed gewoon door, in de veronderstelling dat het na 10-15 min wel weer weg zou gaan. Het ging deze keer echter niet weg en werd alleen maar erger tot als ik op een gegeven moment geen 50km/u meer kon halen (kleine nuance: het was >35°C en ik had >400kg aan mensen aan boord) en ik kreeg toen de melding "Verhoogde uitstoot". Uiteindelijk de motor stilgelegd, enkele keren proberen herstarten, maar toerental kwam in neutraal niet hoger dan 2000rpm. Dan maar een uurtje gewacht, dan ging het iets beter en tegen 80km/u naar huis gereden.
Auto tot maandag laten staan, rit van 50km gedaan waarbij hij zonder veel moeite 120km/u kon halen, op CC blijven rijden met af en toe wat kortstondig inhouden (1-2 seconden) in het begin, maar tegen het einde van de rit bleek het probleem weer opgelost te zijn (melding van verhoogde uitstoot is tijdens deze rit ook weggegaan)...
Dan maar naar de dealer gereden om hem uit te lezen, met als verdikt: "Roetfiltersysteem" en 2 Gloeibougies (en een bijzonder hoge factuur voor de auto 3 minuten aan de computer te hangen en blijkbaar krijg je het rapport ook niet mee als je er niet expliciet achter vraagt).
Nu heb ik hierbij een paar concrete vragen:
1. Is zulk vermogenverlies normaal tgv een verstopte roetfilter? En vooral, dat hij 2 dagen later weer normaal rijdt? Is er mogelijk nog iets anders aan de hand?
2. Is het normaal dat ik hiervoor nooit een melding krijg via de boardcomputer, maar dat hij dat blijkbaar wel registreert?
3. Kan het veel kwaad om verder te rijden op de momenten dat er niets aan de hand is, in afwachting van het zoeken naar een oplossing?
4. Betreft de gloeibougies: Moet ik mij hier zorgen over maken? Auto start gewoon normaal alsof er niets aan de hand is (en startte en herstartte ook normaal de bewuste zaterdag).
Alvast bedankt!
Re: 520D: DPF vervangen
Aantal weken terug gaf mijn auto aan "roetfilter" , maar hij bleef wel normaal rijden, niks vermogensverlies. Het betreft een 525d met 190.000 km
Re: 520D: DPF vervangen
Dat kan misschien aan het onderhoudsinterval liggen (enkel en alleen gebaseerd op tijd)?
De mijne staat ook in de lijst voor binnen 34.000km, maar is nu al verstopt.
De jouwe staat in de lijst bovenaan, maar is nog lang niet verstopt wellicht.
De mijne staat ook in de lijst voor binnen 34.000km, maar is nu al verstopt.
De jouwe staat in de lijst bovenaan, maar is nog lang niet verstopt wellicht.
Re: 520D: DPF vervangen
Mijne was bij 250K vol. Ligt ook aan je rijgedrag en de toestand van je auto. Als je auto nooit goed warm wordt, is je filter sneller vol bijvoorbeeld. Dit forum staat vol met info over het roetfilter, omdat iedere dieselrijder er mee zit.
Veel van dit forum hebben een bezoekje gebracht aan Erwin: http://www.roetfilter-verwijderen.com/
Veel van dit forum hebben een bezoekje gebracht aan Erwin: http://www.roetfilter-verwijderen.com/
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: 520D: DPF vervangen
Voordat je je laat verleiden tot het verwijderen van je roetfilter:
verbod op verwijderen roetfilters
verbod op verwijderen roetfilters
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: 520D: DPF vervangen
Ik woon nu wel in België, maar de wetgeving hier lijkt mij niet echt duidelijk dus ik zou geen (al te grote) risico's willen nemen. Voor wat ik hier en elders op het internet kan lezen is mijn wagen EURO4 en kan die perfect zonder roetfilter. Hij is echter wel standaard met roetfilter uitgerust, waardoor het voertuig niet meer conform is als ik hem eruit haal (=> wellicht problemen op de keuring).
De veiligste oplossing lijkt mij gewoon een nieuwe roetfilter steken. Maar moet dit dan effectief de OEM roetfilter van BMW zijn (1400 euro)? Ik kwam nu toevallig hierop uit: http://webshop.dj-autoparts.be/onderdel ... nstallatie
Dit lijkt op een namaakonderdeel van het originele stuk. Kent iemand dit onderdeel? Te vertrouwen? Gaat de keuring hier mogelijk moeilijk over doen want het ziet er niet exact hetzelfde uit?
De veiligste oplossing lijkt mij gewoon een nieuwe roetfilter steken. Maar moet dit dan effectief de OEM roetfilter van BMW zijn (1400 euro)? Ik kwam nu toevallig hierop uit: http://webshop.dj-autoparts.be/onderdel ... nstallatie
Dit lijkt op een namaakonderdeel van het originele stuk. Kent iemand dit onderdeel? Te vertrouwen? Gaat de keuring hier mogelijk moeilijk over doen want het ziet er niet exact hetzelfde uit?
Re: 520D: DPF vervangen
Je geraakt perfect door de keuring hier in België, tenzij er iets mis is aan de wagen. Vraag is alleen hoe lang nog, ook hier zijn ze niet blind voor het masaal verwijderen van roetfilters.
Er word wel degelijk onderscheid gemaakt tussen een euro 4 auto met of zonder roetfilter bij bv de biv.
Er word wel degelijk onderscheid gemaakt tussen een euro 4 auto met of zonder roetfilter bij bv de biv.
Laatst gewijzigd door tom_il op 12 jul 2015, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: 520D: DPF vervangen
Als ik de roetfilter wil vervangen door een nieuwe, moet er dan softwarematig/elektronisch nog iets gebeuren?
Het werk beperkt zich op het eerste zicht tot het los/vastvijzen van 8 bouten?
Het werk beperkt zich op het eerste zicht tot het los/vastvijzen van 8 bouten?
Re: 520D: DPF vervangen
Nieuwe roetfilter aanmelden.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
Re: 520D: DPF vervangen
En hoe gaat dat in zijn werk?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 12 jul 2015, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking