HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Kan de oude riem mischien op het moment dat die brak niet ergens tegen een kabel
of iets zijn geslagen.?
of iets zijn geslagen.?
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
De multiriem drijft ook je dynamo aan. De poulie van de dynamo is voorzien van een vrijloop koppeling, deze kan slijten en gaan doorslippen. Tijdens het doorslippen komt de dynamo niet voldoende op toeren waardoor de afgeregelde spanning te laag is. (vroeger zat de spanningsregelaar in de dynamo, tegenwoordig regelt de ecu de spanning)
Bij te lage spanning kan de ABS in storing gaan en kan ook de actieve stuurbekrachtiging in veiligheidsstand komen te staan. contact uit en weer aan reset de boel dan weer tot het slippen van de dynamo weer een keer voorkomt.
Op de poulie van de dynamo zit een plastic kapje, deze kun je er af klikken zodat je de moet kunt zien waar de poule mee vastzit. Controleer eens of deze nog mooi schoon is, als er een hoop vuil in zit kan dit duiden op een versleten vrijloop. een andere methode om te testen of hij nog werkt is voorzichtig met een stukje gereedschap de dynamo (BIJ STILSTAANDE MOTOR) proberen te verdraaien tussen de koelribben door, als je de koelfan van de dynamo kunt zien zitten natuurlijk. de dynamo zou de ene kant op moeten kunnen verdraaien en de andere kant op moeten blokkeren, dan is de vrijloop nog goed. lukt het je de dynamo twee kanten op te draaien zonder dat de poule meeloopt dan is hij stuk.
de gemiddelde prijs voor een poepie is tussen de 80 en de 120 euro.
succes!
Bij te lage spanning kan de ABS in storing gaan en kan ook de actieve stuurbekrachtiging in veiligheidsstand komen te staan. contact uit en weer aan reset de boel dan weer tot het slippen van de dynamo weer een keer voorkomt.
Op de poulie van de dynamo zit een plastic kapje, deze kun je er af klikken zodat je de moet kunt zien waar de poule mee vastzit. Controleer eens of deze nog mooi schoon is, als er een hoop vuil in zit kan dit duiden op een versleten vrijloop. een andere methode om te testen of hij nog werkt is voorzichtig met een stukje gereedschap de dynamo (BIJ STILSTAANDE MOTOR) proberen te verdraaien tussen de koelribben door, als je de koelfan van de dynamo kunt zien zitten natuurlijk. de dynamo zou de ene kant op moeten kunnen verdraaien en de andere kant op moeten blokkeren, dan is de vrijloop nog goed. lukt het je de dynamo twee kanten op te draaien zonder dat de poule meeloopt dan is hij stuk.
de gemiddelde prijs voor een poepie is tussen de 80 en de 120 euro.
succes!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Das nog best duur! Onze jongste verzorgt gratis poepies de hele dag door!thijsvanzwam schreef:... de gemiddelde prijs voor een poepie is tussen de 80 en de 120 euro.
succes!

Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
PS het is een alternator, een dynamo vinden we terug op de fiets of op auto's van eerste helft vorige eeuw.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
altenator is gewoon de engelse benaming voor Dynamotom_il schreef:PS het is een alternator, een dynamo vinden we terug op de fiets of op auto's van eerste helft vorige eeuw.

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Strict gezien is een dynamo toch iets anders..
Een dynamo zoals die vroeger gemonteerd werden levert gelijkstroom en heeft koolborstels.
Een generator of alternator levert wisselstroom welke in de alternator zelf omgezet wordt met dioden naar gelijkstroom en heeft daardoor geen koolborstels.
De koolborstels zijn een zwak onderdeel en moest na een tijd vervangen worden, zij waren een bron van vele storingen.
Een bijkomend nadeel van een dynamo is dat de afgegeven spanning ifv het toerental is, bij een alternator wordt de batterij al bijgeladen op laag toerental.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Van 1960 worden geen dynamo's meer toegepast.
Alternator kan nog wel sleepringen hebben zoals op mijn vrouw hare oude focus I maar deze sleepringen zijn maar zwak belast en niet zoals bij een dynamo waar de koolborstels regelmatig vervangen diende te worden.
Alternator kan nog wel sleepringen hebben zoals op mijn vrouw hare oude focus I maar deze sleepringen zijn maar zwak belast en niet zoals bij een dynamo waar de koolborstels regelmatig vervangen diende te worden.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Hallo beste forum leden,
Om alle verwarring te ontrafelen over de Dynamo, Alternator, of hoe dat ding ook mag heten.
In België zegt men Alternator.
In Nederland zegt men Dynamo.
In Duitsland heet het weer Lichtmachine.
In Frankrijk heet het weer Alternateur of Dynamo.
In Spanje heet het weer Dinamo
In het Italiaans heet het Dinamo
In het Engels, ja ook weer Dynamo of Generator. Enz. enz.
Het heeft er dus weinig mee te maken, wanneer het een Dynamo is, of een Alternator.
Het jaartal heeft er alles behalve ook mee te maken, het is een gegeven van het Land, hoe men dit onderdeel noemt.
Het is dus gewoon lands afhankelijk, hoe men dus dit onderdeel noemt.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, geniet van het heerlijke weer.
Met vriendelijke groet,
Ad
Om alle verwarring te ontrafelen over de Dynamo, Alternator, of hoe dat ding ook mag heten.
In België zegt men Alternator.
In Nederland zegt men Dynamo.
In Duitsland heet het weer Lichtmachine.
In Frankrijk heet het weer Alternateur of Dynamo.
In Spanje heet het weer Dinamo
In het Italiaans heet het Dinamo
In het Engels, ja ook weer Dynamo of Generator. Enz. enz.
Het heeft er dus weinig mee te maken, wanneer het een Dynamo is, of een Alternator.
Het jaartal heeft er alles behalve ook mee te maken, het is een gegeven van het Land, hoe men dit onderdeel noemt.
Het is dus gewoon lands afhankelijk, hoe men dus dit onderdeel noemt.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, geniet van het heerlijke weer.

Met vriendelijke groet,
Ad
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Thanks Ad, jij ook een fijn weekend en bedankt voor de uitleg en de humor!
Laatst stil komen te staan op de snelweg omdat ik de waarschuwing negeerde.
Op basis van mijn ervaring. Als je biemer begint te piepen over dat je accu niet opgeladen wordt. Meteen naar een club die dynamo's reviseert om wat pegels te besparen. Dat of gewoon een nieuwe bij de Freundlichen.
Laatst stil komen te staan op de snelweg omdat ik de waarschuwing negeerde.
Op basis van mijn ervaring. Als je biemer begint te piepen over dat je accu niet opgeladen wordt. Meteen naar een club die dynamo's reviseert om wat pegels te besparen. Dat of gewoon een nieuwe bij de Freundlichen.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie

Ad,AdE39 schreef:Hallo beste forum leden,
Om alle verwarring te ontrafelen over de Dynamo, Alternator, of hoe dat ding ook mag heten.
In België zegt men Alternator.
In Nederland zegt men Dynamo.
In Duitsland heet het weer Lichtmachine.
In Frankrijk heet het weer Alternateur of Dynamo.
In Spanje heet het weer Dinamo
In het Italiaans heet het Dinamo
In het Engels, ja ook weer Dynamo of Generator. Enz. enz.
Het heeft er dus weinig mee te maken, wanneer het een Dynamo is, of een Alternator.
Het jaartal heeft er alles behalve ook mee te maken, het is een gegeven van het Land, hoe men dit onderdeel noemt.
Het is dus gewoon lands afhankelijk, hoe men dus dit onderdeel noemt.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, geniet van het heerlijke weer.![]()
Met vriendelijke groet,
Ad
We zijn hier in het Nederlands bezig, en daar is een Dynamo een dynamo. Een alternator is een alternator. Technische literatuur is hier heel duidelijk in.
In België word evengoed dynamo verkeerdelijk gebruikt omdat dit uit het verleden komt. Uit gewoonte, meer niet.
Of ga je naar de fietsenmaker om een alternator op je fiets ?.
Ik gebruikte toen ik jong was ook de termen door elkaar omdat ik niet beter wist. Tot als iemand mij corrigeerde en het verschil uitlegde. Vandaar mijn post hier.
Mvg
Tom
525d E61 2007 pre-LCI
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Beste Tom,
Het is een woordspeling, wat landelijk is, elk land heeft zijn eigen benamingen voor bepaalde dingen, zo ook bij de Dynamo en de Alternator.
In het Nederlands komt het woord Alternator niet eens voor zelfs, enkel in de dialecten.
Het woord Alternator, dat word zelfs niet eens genoemd, in het Nederlands.
Als men het woord Alternator gebruikt in de auto wereld, dan staan ze je erg raar aan te kijken, en vragen dan om, wat bedoelt u eigenlijk.
Ik heb dus al opgesomd, in welke landen men het woord Dynamo of Alternator gebruikt, het heeft dus bij ons niets weg van de techniek, maar enkel in bepaalde streken, lees gerust provincies die tegen België aan grenzen, en dat is dan ook enkel dicht tegen de grens aangelegen strook Nederland.
Ik zelf woon dus slechts 5 minuten rijden van de Belgische grens, maar bij ons gebruikt men dit woord Alternator niet eens. Bij ons is het gewoon Dynamo, zoals ik de andere landen al heb opgenoemd, hoe zij de Alternator naar hun eigen taal benoemen.
Daar verandert men echt niets aan.
Als ik in Duitsland aan kom, bij een auto bedrijf, en met het verhaal, mijn Alternator is defect.
Dan weet ik zeker, dat zij mij echt met ogen aanschouwen, zo groot als schoteltjes van onder een koffietas.
Maar iedereen mag het van mij benoemen zoals men het wilt wilt, ik begrijp het echt in de vele talen van Europa.
Zo niet, dan zoek ik het gewoon even op.
Zo heeft dus elk land zijn eigen benamingen voor bepaalde dingen, en daar is echt helemaal niets mis mee, vind ik.
Maar ik heb voldoende gezegd, en laat het hier bij.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het is een woordspeling, wat landelijk is, elk land heeft zijn eigen benamingen voor bepaalde dingen, zo ook bij de Dynamo en de Alternator.
In het Nederlands komt het woord Alternator niet eens voor zelfs, enkel in de dialecten.
Het woord Alternator, dat word zelfs niet eens genoemd, in het Nederlands.
Als men het woord Alternator gebruikt in de auto wereld, dan staan ze je erg raar aan te kijken, en vragen dan om, wat bedoelt u eigenlijk.
Ik heb dus al opgesomd, in welke landen men het woord Dynamo of Alternator gebruikt, het heeft dus bij ons niets weg van de techniek, maar enkel in bepaalde streken, lees gerust provincies die tegen België aan grenzen, en dat is dan ook enkel dicht tegen de grens aangelegen strook Nederland.
Ik zelf woon dus slechts 5 minuten rijden van de Belgische grens, maar bij ons gebruikt men dit woord Alternator niet eens. Bij ons is het gewoon Dynamo, zoals ik de andere landen al heb opgenoemd, hoe zij de Alternator naar hun eigen taal benoemen.
Daar verandert men echt niets aan.
Als ik in Duitsland aan kom, bij een auto bedrijf, en met het verhaal, mijn Alternator is defect.
Dan weet ik zeker, dat zij mij echt met ogen aanschouwen, zo groot als schoteltjes van onder een koffietas.
Maar iedereen mag het van mij benoemen zoals men het wilt wilt, ik begrijp het echt in de vele talen van Europa.
Zo niet, dan zoek ik het gewoon even op.
Zo heeft dus elk land zijn eigen benamingen voor bepaalde dingen, en daar is echt helemaal niets mis mee, vind ik.
Maar ik heb voldoende gezegd, en laat het hier bij.

Met vriendelijke groet,
Ad
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Ad,
Ik ga hier geen elelange tekst schrijven.
Wat men gebruikt in omgangstaal is één ding.
Technisch is zit in onze wagens een alternator. Whatever men het noemt in de 'streek'.
Er is nu eenmaal een technisch wezenlijk verschil tussen een dynamo en een alternator.
Als men in Nederland alternator niet kent hoe wordt dan de conversie beschreven die gangbaar is bij oldtimers waar de dynamo word vervangen door een alternator om zo een stabielere spanning te krijgen en de borstels niet steeds hoeven te vervangen ?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Alternator
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dynamo
Ik ga hier geen elelange tekst schrijven.
Wat men gebruikt in omgangstaal is één ding.
Technisch is zit in onze wagens een alternator. Whatever men het noemt in de 'streek'.
Er is nu eenmaal een technisch wezenlijk verschil tussen een dynamo en een alternator.
Als men in Nederland alternator niet kent hoe wordt dan de conversie beschreven die gangbaar is bij oldtimers waar de dynamo word vervangen door een alternator om zo een stabielere spanning te krijgen en de borstels niet steeds hoeven te vervangen ?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Alternator
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dynamo
525d E61 2007 pre-LCI
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Mensen, dank voor de verschillende invalshoeken en toelichtingen.
standpunten lijken me duidelijk. Graag laten rusten en weer terug 'ON-TOPIC'
standpunten lijken me duidelijk. Graag laten rusten en weer terug 'ON-TOPIC'
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Amen!
Ik was er al helemaal klaar mee.
De Belgen willen Nederlands spreken, maar dan vergeten ze een ding, ze gebruiken veel Engelse en Franse woorden, en daar zit het verschil. Dit doet men in ons land veel minder.
Maar goed, het heeft dus geen enkele zin, om er op door te gaan.
Fijn weekend allen, geniet van het zonnetje.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik was er al helemaal klaar mee.
De Belgen willen Nederlands spreken, maar dan vergeten ze een ding, ze gebruiken veel Engelse en Franse woorden, en daar zit het verschil. Dit doet men in ons land veel minder.
Maar goed, het heeft dus geen enkele zin, om er op door te gaan.

Fijn weekend allen, geniet van het zonnetje.

Met vriendelijke groet,
Ad
Re: HELP ! Problemen sinds vervangen riem vd krukaspoelie
Ok dan noemen we het voortaaneen wisselstroomdynamo




525d E61 2007 pre-LCI