Trillend stuur bij remmen opgelost!!
Re: Trillend stuur en remmen zijn recht????
Met de handrem geprobeerd dat trilt niet ook bij ruim 110km h in zijn vrij en remmen trilt nog.
Haddraagarmen besteld maar niet op tijd binnen dus terug laten nemen. Na de vakantie komen er pas nieuwe op, trilt hij dan nog gaan de schijven toch de draaibank op.
Haddraagarmen besteld maar niet op tijd binnen dus terug laten nemen. Na de vakantie komen er pas nieuwe op, trilt hij dan nog gaan de schijven toch de draaibank op.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: Trillend stuur en remmen zijn recht????
Wil het hier ook melden koop nooit iets bij rap service zeer slechte service en herkennen hun fout niet.
Had dus goedkope draagarmen besteld maar is mis gegaan.
Nu merkte ik ook gelukkig dat hij niet trilt met remmen met de caravan er achter.
Zit zeer zeker niet in se remmen dus,hij is wel gaan zoeken over de weg dus 100% iets met de draagarmen of subframe.
Ik ga de originele lemforder draagarmen bestellen en plaatsen en vermoed dan dat het goed moet Zijn.
100% uitsluitsel zal ik nog geven.
Had dus goedkope draagarmen besteld maar is mis gegaan.
Nu merkte ik ook gelukkig dat hij niet trilt met remmen met de caravan er achter.
Zit zeer zeker niet in se remmen dus,hij is wel gaan zoeken over de weg dus 100% iets met de draagarmen of subframe.
Ik ga de originele lemforder draagarmen bestellen en plaatsen en vermoed dan dat het goed moet Zijn.
100% uitsluitsel zal ik nog geven.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: Trillend stuur en remmen zijn recht????
Hallo beste forum leden,
Ik merk dus op, dat bij de 18 inch set geen trilling is bij het remmen en het sturen.
Maar bij de 19 inch set wel.
Lees uw reactie van 30 juni 2015 23:38 uur!
Dan kan het toch niet anders zijn, dat de trilling word veroorzaakt door de 19 inch velgen set!
Het kan dus zijn, dat er een deuk in de velg aanwezig is, dus hoogte slag, wat niet eens word opgemerkt word door de bandenboer.
Of wellicht een of meerdere 19 inch velgen iets krom is, wat erg vaak niet eens opgemerkt word door de bandenboer.
Ik zou het dus gaan zoeken in de 19 inch velgen.
Misschien is deze 19 inch maat gewoon te groot en te gevoelig voor de BMW!
Dat komt wel vaker voor bij diverse merken auto's!
Ik zou dus snel de 18 inch set weer onder de BMW monteren, geen trilling meer, zoals ik heb kunnen waarnemen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik merk dus op, dat bij de 18 inch set geen trilling is bij het remmen en het sturen.
Maar bij de 19 inch set wel.
Lees uw reactie van 30 juni 2015 23:38 uur!
Dan kan het toch niet anders zijn, dat de trilling word veroorzaakt door de 19 inch velgen set!
Het kan dus zijn, dat er een deuk in de velg aanwezig is, dus hoogte slag, wat niet eens word opgemerkt word door de bandenboer.
Of wellicht een of meerdere 19 inch velgen iets krom is, wat erg vaak niet eens opgemerkt word door de bandenboer.
Ik zou het dus gaan zoeken in de 19 inch velgen.
Misschien is deze 19 inch maat gewoon te groot en te gevoelig voor de BMW!
Dat komt wel vaker voor bij diverse merken auto's!
Ik zou dus snel de 18 inch set weer onder de BMW monteren, geen trilling meer, zoals ik heb kunnen waarnemen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Laatst gewijzigd door AdE39 op 02 aug 2015, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trillend stuur en remmen zijn recht????
hoi,
Ad heeft een goed punt.
zeker als het gaat om breed set velgen.
deze velgen zijn achter dus veel breder maar zijn dus ook een stuk zwakker
aan het binneste punt (achterkant weg van het hart).
De bandenboer kan ze wel balanceren totdat ze op het machine 0/0 zijn maar dat haalt niet weg dat de velg niet krom is.
Dit is zeker bij bmw aangezien deze achter nogal wat camber heeft.
Door de camber staat de velg om zo maar te zeggen niet recht onder de auto maar een beetje schuin.
Dit is allemaal berekend op de orginele maten die onder de auto horen.
Mocht je dus 19 inch velgen monteren,zou het verstandig zijn om de auto ook opnieuw te laten uitlijnen.
Dit niet zozeer o mdat het stuur scheef zou gaan staan maar omdat camber/ caster enz. anders gaat staan.
Het is vaak maar een klein beetje maar kan toch het gedrag van de auto aanpassen.
Ad heeft een goed punt.
zeker als het gaat om breed set velgen.
deze velgen zijn achter dus veel breder maar zijn dus ook een stuk zwakker
aan het binneste punt (achterkant weg van het hart).
De bandenboer kan ze wel balanceren totdat ze op het machine 0/0 zijn maar dat haalt niet weg dat de velg niet krom is.
Dit is zeker bij bmw aangezien deze achter nogal wat camber heeft.
Door de camber staat de velg om zo maar te zeggen niet recht onder de auto maar een beetje schuin.
Dit is allemaal berekend op de orginele maten die onder de auto horen.
Mocht je dus 19 inch velgen monteren,zou het verstandig zijn om de auto ook opnieuw te laten uitlijnen.
Dit niet zozeer o mdat het stuur scheef zou gaan staan maar omdat camber/ caster enz. anders gaat staan.
Het is vaak maar een klein beetje maar kan toch het gedrag van de auto aanpassen.
Re: Trillend stuur en remmen zijn recht????
Mensen even goed lezen velgen zijn recht.
Zijn allemaal nagekeken en hebben op de hunter gelegen.
Probleem zit hem in de rubbers hoogst waarschijnlijk.
Zijn allemaal nagekeken en hebben op de hunter gelegen.
Probleem zit hem in de rubbers hoogst waarschijnlijk.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: Trillend stuur en remmen zijn recht????
Hallo beste BMW530i,
Ik verval toch in herhaling!
Dan zou de keuze voor mij erg gemakkelijk zijn, ik zou de 18 inch velgen monteren, deze gaven geen trilling, terwijl de 19 inch velgen dit wel deden.
Het kan misschien aan de banden liggen, komt wel vaker voor, terwijl er soms net 15 gram lood op zit, na het balanceren.
Ik heb dit wel vaker gezien in de garage.
Ik heb in het verleden gewerkt bij een hele grote merk dealer, met een aantal grote vestigingen.
Het is een heel merkwaardig probleem, waar eigenlijk geen oplossing voor handen is.
Het enige wat helpt, monteer hetzelfde merk banden op de velg van het eerder gemonteerde merk.
Helaas bied dit voor u weinig soelaas, ik weet trouwens niet of er banden gewisseld zijn op de 19 inch velgen!
Misschien dan toch ergens een heel klein beetje speling op een ophang rubber?
Maar dat zult u wel vermelden in uw volgende reactie.
Erg jammer, dat u dit moet mee maken, het is heel erg vervelend, die trilling.
Ik hoop dat er een goede oplossing mag volgen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik verval toch in herhaling!
Dan zou de keuze voor mij erg gemakkelijk zijn, ik zou de 18 inch velgen monteren, deze gaven geen trilling, terwijl de 19 inch velgen dit wel deden.
Het kan misschien aan de banden liggen, komt wel vaker voor, terwijl er soms net 15 gram lood op zit, na het balanceren.
Ik heb dit wel vaker gezien in de garage.
Ik heb in het verleden gewerkt bij een hele grote merk dealer, met een aantal grote vestigingen.
Het is een heel merkwaardig probleem, waar eigenlijk geen oplossing voor handen is.
Het enige wat helpt, monteer hetzelfde merk banden op de velg van het eerder gemonteerde merk.
Helaas bied dit voor u weinig soelaas, ik weet trouwens niet of er banden gewisseld zijn op de 19 inch velgen!
Misschien dan toch ergens een heel klein beetje speling op een ophang rubber?
Maar dat zult u wel vermelden in uw volgende reactie.
Erg jammer, dat u dit moet mee maken, het is heel erg vervelend, die trilling.
Ik hoop dat er een goede oplossing mag volgen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Trillend stuur en remmen zijn recht????
De 19 inch velgen zijn origineel ookgeleverd op de e60 dus moet geen probleem zijn ook heb ik er al andere banden op liggen.
Waar ik denk dat het aan ligt is dat de 18 inch een andere et heeft en daardoor het rubber minder belast ook met caravan er achter op 19 inch trilt hij nagenoeg niet.
Mocht het in een band of velg zitten zou hij ook trillen zonder remmen.
Maar we zullen het binnen kort zien heb de lemforder draag armen besteld en dan weten we het snel genoeg.
Auto rijd gewoon super en dan net dit mag geen roet in het eten gooien.
Waar ik denk dat het aan ligt is dat de 18 inch een andere et heeft en daardoor het rubber minder belast ook met caravan er achter op 19 inch trilt hij nagenoeg niet.
Mocht het in een band of velg zitten zou hij ook trillen zonder remmen.
Maar we zullen het binnen kort zien heb de lemforder draag armen besteld en dan weten we het snel genoeg.
Auto rijd gewoon super en dan net dit mag geen roet in het eten gooien.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: Trillend stuur hopenloos???
Vandaag de draagarmen binnen gekregen van lemforder, zaten er zo onder klein klusje anderhalf uur.
Je merkt dat er nieuwe onder zitten maar f##k hij trilt nog met remmen.
Hopenloos wordt ik er van heeft me nu al honderde euro s gekost.
Het is nu de laatste tijd ook al bij de 80 maar moet wel vrij hard remmen.
Het is nu dus vanaf 140 tot 80 km/h bij vrij hard remmen.
Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken: stuurkogels, remklauwen???
Je merkt dat er nieuwe onder zitten maar f##k hij trilt nog met remmen.
Hopenloos wordt ik er van heeft me nu al honderde euro s gekost.
Het is nu de laatste tijd ook al bij de 80 maar moet wel vrij hard remmen.
Het is nu dus vanaf 140 tot 80 km/h bij vrij hard remmen.
Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken: stuurkogels, remklauwen???
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: Trillend stuur hopenloos???
Ik zou er snel je 18" setje onder doen en even genieten van een auto die goed rijdt.
Daarna zou ik kijken of iemand anders een vergelijkbaar setje 19" heeft liggen en kijken of je die even mag lenen. Is het trillen dan weg dan weet je zeker dat het in de velgen/banden zit.
Ik zet mijn geld in op de banden/velgen. Ze zouden mij meer kunnen vertellen dat ze recht en goed zijn maar pas bij uittesten van een andere 19" set een conclusie trekken.
Ik had trouwens een tijdje terug ook last van af en toe trillen bij middelstevig remmen, nieuwe remblokken en schijven rondom en het is weg. MAAR ik ken dat van veel geld uitgeven en allemaal net niet, kies de goedkoopste weg van omwisselen zou ik adviseren
Daarna zou ik kijken of iemand anders een vergelijkbaar setje 19" heeft liggen en kijken of je die even mag lenen. Is het trillen dan weg dan weet je zeker dat het in de velgen/banden zit.
Ik zet mijn geld in op de banden/velgen. Ze zouden mij meer kunnen vertellen dat ze recht en goed zijn maar pas bij uittesten van een andere 19" set een conclusie trekken.
Ik had trouwens een tijdje terug ook last van af en toe trillen bij middelstevig remmen, nieuwe remblokken en schijven rondom en het is weg. MAAR ik ken dat van veel geld uitgeven en allemaal net niet, kies de goedkoopste weg van omwisselen zou ik adviseren
Re: Trillend stuur hopenloos???
Heb de 19 inch velgen van gk5 er onder gehad trilt hij ook mee nu andere banden ook en op 18 inch ook maar minder.
Maar alleen met remmen zonder remmen rijd hij super allen stopt zo lastig.
Zou het in de banden of velgen zitten zou hij het ook met rijden alleen moeten doen.
Maar alleen met remmen zonder remmen rijd hij super allen stopt zo lastig.
Zou het in de banden of velgen zitten zou hij het ook met rijden alleen moeten doen.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: Trillend stuur hopenloos???
Ik denk bovenstaande post lezend dat je banden en velgen kan uitsluiten, remmerij verdenk ik omdat ik vergelijkbaar issue had met remmen. Zoals gezegd na plaatsen van nieuwe schijven en blokken (rondom) is het trillen 100% weg.
Maar ja, zomaar even schijven en blokken vervangen is niet goedkoop al scheelt het wel de helft met bijv een 535d/550
Het blijft duur werk met name omdat je niet 100% zeker bent dat dit het ook is. Echt een frustrerend (en herkenbaar) dilemma
Maar ja, zomaar even schijven en blokken vervangen is niet goedkoop al scheelt het wel de helft met bijv een 535d/550
Het blijft duur werk met name omdat je niet 100% zeker bent dat dit het ook is. Echt een frustrerend (en herkenbaar) dilemma
Re: Trillend stuur hopenloos???
Ook de schijven en blokken zijn rondom vervangen de voor schijven zijn pas nig na gemeten en hebben een afwijking van 0,04mm en dat was binnen de tolerantie. Ik heb toevallig net wat menswn gebeld en die vermoeden toch ergens in het onderstel bij kromme schijven zou je het in het pedaal voelen(heb ik niet) en zou het met zachtjes remmen het ergste zijn(heb ik ook niet. Bij mijn is het alleen tussen de 140 en 80 km/h bij hard remmen en anders haast niet. Daar onder is hij gewoon stil en daar boven kom ik eigenlijk nooit maat dan is het ook weg.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: Trillend stuur hopenloos???
Hallo, beste BMW 530i,
Heeft u al eens het raakvlak bekeken tussen de remschijf en de naaf?
Als daar wat roest of vuil tussen zit, dan kunt u een speciale schuurpad gebruiken, die gewoon bij de auto onderdelen leverancier te koop is.
Dit is een stevige soort/versie van de Scott brite uitvoering, maar dan op een schijf, deze schijf kunt u dus in de boormachine monteren, en de beide raakvlakken grondig reinigen, dan zijn deze oppervlakken echt als nieuw.
deze vervuiling, die kan ook een berg ellende en trilling bij uw BMW veroorzaken, net zoals hangende remmen, en dat veroorzaakt dan weer kromme remschijven.
Net zoals Vintiem het al heeft genoemd.
Op deze wijze, kan een grotere diameter velg, het trillen verergeren.
Dus wie weet, is dit de oplossing.
Ik zou als ik u was eens kijken, of de remmen blijven hangen.
Het schuifmechanisme eens goed schoonmaken, en zeer licht invetten met wat Kobaslib/kopervet.
De geleide bussen, die moeten ook soepel heen en weer glijden, zit hier enige stroefheid in, dan deze pasbouten vervangen, en zo nodig ook de geleiders.
Hier is speciale pasta of vet voor, geen andere smeermiddelen gebruiken hier voor, dat geeft enkel een hoop gedoe!
Kijk ook, of de remzuiger soepel de remklauw/tang ingedrukt kan worden.
Is dit niet het geval, dan even een controle uitvoeren, waarom dit niet soepel gebeurt.
Dan bij een niet soepele werking, dan is of revisie nodig of een revisie remklauw/tang monteren.
Let op!
De remolie dient elke 2 jaar vervangen te worden!
Waarom zou u vragen.
Dat leg ik erg graag uit, maar het is wel een iet wat lang verhaal.
De remolie, die word gebruikt voor de werking van de remmen, en of de koppeling.
Door het pedaal in te trappen, stuurt men de remolie naar de remmen.
Doordat er remolie uit het reservoir word onttrokken, ontstaat er een vacuüm, om dit te voorkomen, heeft men een klein be/ontluchtings gaatje in de dop gemaakt.
Maar als men dus remt, dan stroomt er door dit gaatje verse buitenlucht naar binnen, daar zit dus ook vocht in.
Dat vocht, wat nu nog in gasvorm is, dat condenseert weer naar water.
Er ontstaat dus een druppel water, of wellicht nog meerdere druppels water.
Water is dus zwaarder dan olie,, en het water zal de laagste punten opzoeken, in dit geval de wielremcilinders en de remklauwen van de remmen.
Water, dat zal de loop en raakvlakken van de hydraulische delen beschadigen, en roest vorming bewerkstelligen.
Daardoor raken de rubberen componenten weer beschadigd zoals de O-ringen in de remklauw/remtang, maar ook in de remcilinders van de remmen.
Daarom is het dus noodzakelijk, om de remolie te vervangen.
Een bijkomend nadeel van water in het remcircuit.
Bij veel afremmen in berg achtig gebeid, dan kan dat water weer gasvormig worden, dus kan het dus zijn, dat het rempedaal sponzig aan voelt.
Vloeistof is niet samendrukbaar, gas echter weer wel.
Houd er dus echt rekening mee, dat u tijdig de remolie ververst, zeker als u de bergen in gaat!
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn en zonnig weekend toe, en houd het veilig.
Met vriendelijke groet,
Ad
Heeft u al eens het raakvlak bekeken tussen de remschijf en de naaf?
Als daar wat roest of vuil tussen zit, dan kunt u een speciale schuurpad gebruiken, die gewoon bij de auto onderdelen leverancier te koop is.
Dit is een stevige soort/versie van de Scott brite uitvoering, maar dan op een schijf, deze schijf kunt u dus in de boormachine monteren, en de beide raakvlakken grondig reinigen, dan zijn deze oppervlakken echt als nieuw.
deze vervuiling, die kan ook een berg ellende en trilling bij uw BMW veroorzaken, net zoals hangende remmen, en dat veroorzaakt dan weer kromme remschijven.
Net zoals Vintiem het al heeft genoemd.
Op deze wijze, kan een grotere diameter velg, het trillen verergeren.
Dus wie weet, is dit de oplossing.
Ik zou als ik u was eens kijken, of de remmen blijven hangen.
Het schuifmechanisme eens goed schoonmaken, en zeer licht invetten met wat Kobaslib/kopervet.
De geleide bussen, die moeten ook soepel heen en weer glijden, zit hier enige stroefheid in, dan deze pasbouten vervangen, en zo nodig ook de geleiders.
Hier is speciale pasta of vet voor, geen andere smeermiddelen gebruiken hier voor, dat geeft enkel een hoop gedoe!
Kijk ook, of de remzuiger soepel de remklauw/tang ingedrukt kan worden.
Is dit niet het geval, dan even een controle uitvoeren, waarom dit niet soepel gebeurt.
Dan bij een niet soepele werking, dan is of revisie nodig of een revisie remklauw/tang monteren.
Let op!
De remolie dient elke 2 jaar vervangen te worden!
Waarom zou u vragen.
Dat leg ik erg graag uit, maar het is wel een iet wat lang verhaal.
De remolie, die word gebruikt voor de werking van de remmen, en of de koppeling.
Door het pedaal in te trappen, stuurt men de remolie naar de remmen.
Doordat er remolie uit het reservoir word onttrokken, ontstaat er een vacuüm, om dit te voorkomen, heeft men een klein be/ontluchtings gaatje in de dop gemaakt.
Maar als men dus remt, dan stroomt er door dit gaatje verse buitenlucht naar binnen, daar zit dus ook vocht in.
Dat vocht, wat nu nog in gasvorm is, dat condenseert weer naar water.
Er ontstaat dus een druppel water, of wellicht nog meerdere druppels water.
Water is dus zwaarder dan olie,, en het water zal de laagste punten opzoeken, in dit geval de wielremcilinders en de remklauwen van de remmen.
Water, dat zal de loop en raakvlakken van de hydraulische delen beschadigen, en roest vorming bewerkstelligen.
Daardoor raken de rubberen componenten weer beschadigd zoals de O-ringen in de remklauw/remtang, maar ook in de remcilinders van de remmen.
Daarom is het dus noodzakelijk, om de remolie te vervangen.
Een bijkomend nadeel van water in het remcircuit.
Bij veel afremmen in berg achtig gebeid, dan kan dat water weer gasvormig worden, dus kan het dus zijn, dat het rempedaal sponzig aan voelt.
Vloeistof is niet samendrukbaar, gas echter weer wel.
Houd er dus echt rekening mee, dat u tijdig de remolie ververst, zeker als u de bergen in gaat!
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn en zonnig weekend toe, en houd het veilig.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Trillend stuur hopenloos???
Beste BMW530i,
Als u naar de wiel ophanging gaat kijken.
Bekijk dan ook eens de stabilisatorstang rubbers.
Deze kunnen ook wel eens de schuldige zijn, van enige trilling, bij bepaalde snelheden.
Bij de koppelstangen, daar dient u eens heen en weer te bewegen, of even met de vuist op te kloppen, het hoeft niet al te hard.
Want blessures, die kunnen we echt missen.
Maar bij deze controle, dan kunt u beter alles in een keer controleren.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Als u naar de wiel ophanging gaat kijken.
Bekijk dan ook eens de stabilisatorstang rubbers.
Deze kunnen ook wel eens de schuldige zijn, van enige trilling, bij bepaalde snelheden.
Bij de koppelstangen, daar dient u eens heen en weer te bewegen, of even met de vuist op te kloppen, het hoeft niet al te hard.
Want blessures, die kunnen we echt missen.
Maar bij deze controle, dan kunt u beter alles in een keer controleren.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Trillend stuur hopenloos???
Ook hier al nagekeken naven schoongeschuurd met schuur linnen. Geleider bussen ingevet met keramisch vet remmen lopen niet aan en ook rem vloeistof halfjaar geleden compleet vervangen. Stablisatie stangetjes ook gecontroleerd prima maar gaan ook rammelen bij speling en is niet.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d