Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Dat synchronisatie verhaal vind ik vreemd.
Laatst is een kennis van mij er mee bezig geweest met een M52B28 ombouw in een land rover defender.
3 verschillende ecu's + EWS + sleutels eraan gehad, uit eindelijk bleek dat het draadje naar het ews kastje een breuk in zit ( was een draadje aan gesoldeerd om het kastje te voorzien van stroom maar die was dus stuk )
Nieuw draadje eraan en met alle 3 ecu's liep de motor.
Dit schema hou ik altijd aan voor M52 motoren in een andere auto.
http://www.e30.de/content_detail.php?stid=980
Waar woon je in de buurt?
Misschien is er wel iemand op het forum die je kan helpen met uitlezen van de ecu
In de regio twente/achterhoek ken ik wel iemand die er handig mee is.
Laatst is een kennis van mij er mee bezig geweest met een M52B28 ombouw in een land rover defender.
3 verschillende ecu's + EWS + sleutels eraan gehad, uit eindelijk bleek dat het draadje naar het ews kastje een breuk in zit ( was een draadje aan gesoldeerd om het kastje te voorzien van stroom maar die was dus stuk )
Nieuw draadje eraan en met alle 3 ecu's liep de motor.
Dit schema hou ik altijd aan voor M52 motoren in een andere auto.
http://www.e30.de/content_detail.php?stid=980
Waar woon je in de buurt?
Misschien is er wel iemand op het forum die je kan helpen met uitlezen van de ecu
In de regio twente/achterhoek ken ik wel iemand die er handig mee is.
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Nou verwacht ik eerlijk gezegd geen draadbreuken of soortgelijke problemen, want de auto deed het tot de pingelschade zonder haperen. Het kan haast niet anders of ik heb ergens iets cruciaals over het hoofd gezien of niet goed aangesloten, al kan ik het me nauwelijks voorstellen. De kabelboom is nogal 'dwingend' en je moet wel bijna je best doen om iets niet aan te sluiten. Nou ja, ik heb verder geen vliegende haast met de auto, maar het ding moet het natuurlijk wel een keer gaan doen. Nokkenaspositiesensor kan ik ook nog even vervangen door de originele, da's relatief snel klaar.
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
We zijn weer een paar maanden verder en ik heb niet veel tijd voor de auto gehad, maar in de verloren uurtjes wel geprobeerd om het ding aan het lopen te krijgen. Zo ver is het helaas nog niet
Inmiddels ben ik er wel achter waarom de DME/EWS-set van de M52B28 het niet wilde doen: een vorige eigenaar heeft hier al eens aan gedokterd/laten dokteren. De transponderring bij het contactslot zit niet meer aangesloten, dus mijn conclusie is dat de auto feitelijk EWS-vrij gemaakt is en mijn M52B28-set niet. Op zich goed nieuws in zoverre dat daar dus geen probleem zou mogen optreden zo lang ik de M52B25-set gebruik - maar lopen ho maar.
Wat heb ik al gemeten/geconstateerd/vervangen:
- De diverse relais die de DME moeten bekrachtigen, doen het.
- BDP-sensor is vervangen door een nieuwe omdat ik mijn twijfels had bij de twee die ik had liggen.
- Krukaspositiesensor is goed.
- Alle stekkers zijn correct aangesloten.
- Bij het omdraaien van de contactsleutel gaat de motor rond. Er komt brandstofdruk op de injectorgalerij maar er is géén injectie en er is géén ontsteking - inderdaad, alsof de BDP-sensor niet goed is of het signaal daarvan niet aankomt bij de DME.
Nu is de vraag: wie heeft er een goed schema van één en ander? Zelf zoeken heeft wel de pinout van de DME opgeleverd via een Megasquirt-forum, en als ik op de DME-stekker meet kan ik 12V zien op de pins waar ik dat verwacht aan de hand van dat schema - maar dat is natuurlijk niet het 'echte' BMW-schema. Dat zou ik dus graag willen hebben, zodat ik op een gestructureerde manier het probleem kan vinden.
Wie weet raad?
Inmiddels ben ik er wel achter waarom de DME/EWS-set van de M52B28 het niet wilde doen: een vorige eigenaar heeft hier al eens aan gedokterd/laten dokteren. De transponderring bij het contactslot zit niet meer aangesloten, dus mijn conclusie is dat de auto feitelijk EWS-vrij gemaakt is en mijn M52B28-set niet. Op zich goed nieuws in zoverre dat daar dus geen probleem zou mogen optreden zo lang ik de M52B25-set gebruik - maar lopen ho maar.
Wat heb ik al gemeten/geconstateerd/vervangen:
- De diverse relais die de DME moeten bekrachtigen, doen het.
- BDP-sensor is vervangen door een nieuwe omdat ik mijn twijfels had bij de twee die ik had liggen.
- Krukaspositiesensor is goed.
- Alle stekkers zijn correct aangesloten.
- Bij het omdraaien van de contactsleutel gaat de motor rond. Er komt brandstofdruk op de injectorgalerij maar er is géén injectie en er is géén ontsteking - inderdaad, alsof de BDP-sensor niet goed is of het signaal daarvan niet aankomt bij de DME.
Nu is de vraag: wie heeft er een goed schema van één en ander? Zelf zoeken heeft wel de pinout van de DME opgeleverd via een Megasquirt-forum, en als ik op de DME-stekker meet kan ik 12V zien op de pins waar ik dat verwacht aan de hand van dat schema - maar dat is natuurlijk niet het 'echte' BMW-schema. Dat zou ik dus graag willen hebben, zodat ik op een gestructureerde manier het probleem kan vinden.
Wie weet raad?
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
toevallig de stekker van de eerste cilinder injecteur en de vanos omgedraaid?
anders ff uitlezen en kijken welke storing hij geeft, als het blok rondraaid betekent dat de ews is vrij gegeven.
anders ff uitlezen en kijken welke storing hij geeft, als het blok rondraaid betekent dat de ews is vrij gegeven.
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Ook als EWS niet is vrijgegeven gaat de motor gewoon rond op de startmotor maar heb je geen brandstofpomp en vonk.
Laatst nog geprobeerd met het swappen te starten zonder de sync uit te voeren.
Waar kom je vandaan? Als ik de ECU enkel moet syncen met de EWS module is dat zo gepiept.
Laatst nog geprobeerd met het swappen te starten zonder de sync uit te voeren.
Waar kom je vandaan? Als ik de ECU enkel moet syncen met de EWS module is dat zo gepiept.
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Bedankt voor het aanbod, maar vooralsnog ga ik niet uit van een EWS-probleem, omdat de set DME/EWS-set die er nu in zit een werkende was (dus van de originele motor). Het lijkt me niet mogelijk dat er een EWS-probleem ontstaat door het verwisselen van een klont ijzer. Daar voelt de EWS niks van.
Er is ook een duidelijk verschil tussen de DME/EWS/sleutelset van de originele motor en met die van de donormotor. Met de set van de originele gaat de startmotor rond, er is brandstofdruk op de injectorgalerij, maar de motor slaat niet aan (e.g. geen inspuiting en geen ontsteking). Met de set van de andere motor gaat de startmotor niet rond en is er geen brandstofdruk. Dat is ook niet zo gek, want de DME van die set is niet gedeactiveerd dus die wordt nooit vrijgegeven aangezien de draden van de transponder zijn doorgeknipt.
Als ik nou eens tijd had om e.e.a. fatsoenlijk door te meten... Maar ja.
Er is ook een duidelijk verschil tussen de DME/EWS/sleutelset van de originele motor en met die van de donormotor. Met de set van de originele gaat de startmotor rond, er is brandstofdruk op de injectorgalerij, maar de motor slaat niet aan (e.g. geen inspuiting en geen ontsteking). Met de set van de andere motor gaat de startmotor niet rond en is er geen brandstofdruk. Dat is ook niet zo gek, want de DME van die set is niet gedeactiveerd dus die wordt nooit vrijgegeven aangezien de draden van de transponder zijn doorgeknipt.
Als ik nou eens tijd had om e.e.a. fatsoenlijk door te meten... Maar ja.
Re: Vacuumaansluitingen inlaatspruitstuk M52B28
Voor het ews systeem wil ik even aangeven dat bij het swappen van mijn oude touring het puur het isn nummer over te zetten in de nieuwe ecu daarna moest ik paar keer de pomp activeren en liep er benzine en starte het blok.
sleutels en ews heb ik allemaal laten zitten en had dus alleen een andere ecu.
sleutels en ews heb ik allemaal laten zitten en had dus alleen een andere ecu.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|