Bericht
door thijsvanzwam » 28 sep 2015, 18:39
Even een kleine opmerking:
ATF is geen olie maar vloeistof voor hydraulische toepassingen. Het beschikt inderdaad over zeer goede reinigende eigenschappen maar is ook erg agressief. twee redenen waarom ATF niet in moderne motoren mag worden gegoten:
Ten eerste kan het de coating op de zuigerhemden aantasten, deze coating zorgt voor minder wrijving van de leibaan krachten door een smeerfilmpje vast te houden, dit filmpje is extreem dun en mag niet worden onderbroken.
Ten tweede is ATF niet geschikt om te verbranden, er lekt altijd een beetje olie langs de zuigers in de verbrandingsruimte, deze komt tot ontbranding en wordt in de uitlaat meegevoerd. ATF verbrand tot zeer grove asdeeltjes welke de katalysator kunnen laten verstoppen, overige uitlaatgassen concentreren zich dan meer op een minder verstopt gedeelte waardoor de temperatuur stijgt. De drager van de katalysator kan dan smelten waardoor deze niets meer doet en verstopt raakt. vervangen is dan de enige optie.
Bij oudere motoren zonder kat kon je er wel een beetje atf bij gooien, werkte ook ontzettend goed. De leibaan krachten zijn vele malen minder en de coating op de zuigers was er niet of van ander materiaal.
Ik werk als docent motorvoertuigentechniek op een ROC, wij hebben een stelling vol met zuigers, cilinders en katalysatoren van motoren welke een ATF beurtje hebben gehad... sommige zelfs bijna pijnlijk om te zien. Uiteraard kun je het smeersysteem reinigen, gebruik hiervoor de juiste middelen als Forte of B&G motorreinigers. Deze zijn getest op de huidige materialen waar motoren van worden gebouwd, iets duurder misschien in aanschaf maar uiteindelijk spaar je de kosten van een revisie uit!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.