automaat probleem
automaat probleem
Geachte medeforummers,
Mag ik jullie advies vragen: ik heb een 530XD uit 2008 met zo'n 170.000 op de teller (vorig jaar gekocht, altijd onderhoud gehad bij BMW dealer; nooit getuned).
Vanwege de vele adviezen hieromtrent heb ik de automaatbak begin dit jaar bij ZF preventief onderhoud laten ondergaan (volgens hun standaard protocol). Ik had tevoren geen klachten.
Later dit jaar ontstonden er wel klachten: bij koude start wat slippen en schokken bij van stilstand wegrijden, dus de lage versnellingen. Als de auto na 20 minuten ofzo is warmgereden, verdwijnen meestal de hiervoor genoemde klachten. Ik ben teruggegaan naar ZF voor verdere analyse. Ze hebben ermee gereden (met de laptop verbonden) en de foutcodes van de automaat opgezocht: het gaat om (in mijn eigen woorden) een probleem van de 2de versnelling en de overgang van de 1ste naar de 2de versnelling, dat neerkomt op slijtage. Advies: in principe alleen op te vangen met een nieuwe (gereviseerde) automaat a 3500 euro. Slecht nieuws dus, zeker omdat ik met het serviceonderhoud hoopte dit soort dingen te voorkomen, maar goed. Ik weet natuurlijk niet hoe de vorige eigenaar de auto bereed, zelf rijden we er altijd erg rustig mee, dus dat zo'n bak bij 170.000km al kuren vertoond is vervelend maar het is niet anders..
Maar nu de vraag: wat zouden jullie doen: de auto rijdt op zich helemaal niet slecht en als die eenmaal warm is gelopen merk je uberhaupt niets. Je kunt er mee doorrijden, met als risico dat vroeg of laat de automaat die schakeling niet meer wil maken en dus niet wegrijdt en dan moet je vanzelf een nieuwe automaat laten installeren.
Zijn er andere opties? Ik denk zelf dat flushen hier niet het gewenste effect zal hebben. Wel zit ik te overwegen om gewoon nog een tijd door te rijden tot dat de klachten dermate opspelen dat het echt vervelend wordt. Ik heb de auto gekocht met de intentie om hem langer te houden (hij is verder in goede staat, er zijn geen andere problemen), bv door hem zeker tot 300k km te houden (we rijden 30-40k km per jaar) dus misschien is het de investering wel waard van een nieuwe bak.
Graag jullie gedachten / tips / adviezen!
Mag ik jullie advies vragen: ik heb een 530XD uit 2008 met zo'n 170.000 op de teller (vorig jaar gekocht, altijd onderhoud gehad bij BMW dealer; nooit getuned).
Vanwege de vele adviezen hieromtrent heb ik de automaatbak begin dit jaar bij ZF preventief onderhoud laten ondergaan (volgens hun standaard protocol). Ik had tevoren geen klachten.
Later dit jaar ontstonden er wel klachten: bij koude start wat slippen en schokken bij van stilstand wegrijden, dus de lage versnellingen. Als de auto na 20 minuten ofzo is warmgereden, verdwijnen meestal de hiervoor genoemde klachten. Ik ben teruggegaan naar ZF voor verdere analyse. Ze hebben ermee gereden (met de laptop verbonden) en de foutcodes van de automaat opgezocht: het gaat om (in mijn eigen woorden) een probleem van de 2de versnelling en de overgang van de 1ste naar de 2de versnelling, dat neerkomt op slijtage. Advies: in principe alleen op te vangen met een nieuwe (gereviseerde) automaat a 3500 euro. Slecht nieuws dus, zeker omdat ik met het serviceonderhoud hoopte dit soort dingen te voorkomen, maar goed. Ik weet natuurlijk niet hoe de vorige eigenaar de auto bereed, zelf rijden we er altijd erg rustig mee, dus dat zo'n bak bij 170.000km al kuren vertoond is vervelend maar het is niet anders..
Maar nu de vraag: wat zouden jullie doen: de auto rijdt op zich helemaal niet slecht en als die eenmaal warm is gelopen merk je uberhaupt niets. Je kunt er mee doorrijden, met als risico dat vroeg of laat de automaat die schakeling niet meer wil maken en dus niet wegrijdt en dan moet je vanzelf een nieuwe automaat laten installeren.
Zijn er andere opties? Ik denk zelf dat flushen hier niet het gewenste effect zal hebben. Wel zit ik te overwegen om gewoon nog een tijd door te rijden tot dat de klachten dermate opspelen dat het echt vervelend wordt. Ik heb de auto gekocht met de intentie om hem langer te houden (hij is verder in goede staat, er zijn geen andere problemen), bv door hem zeker tot 300k km te houden (we rijden 30-40k km per jaar) dus misschien is het de investering wel waard van een nieuwe bak.
Graag jullie gedachten / tips / adviezen!
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10
Re: automaat probleem
Wat jij omschrijft heb ik ook gehad. Tot op een dag het veel erger werd en het bij warme motor ook nog aanwezig was.
Ik heb toen de koppelomvormer vervangen en mijn problemen waren geschiedenis.
Wil niet zegen dat het bij jou ook zo is maar ik herken de klachten.
Groeten Bas
Ik heb toen de koppelomvormer vervangen en mijn problemen waren geschiedenis.
Wil niet zegen dat het bij jou ook zo is maar ik herken de klachten.
Groeten Bas
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
Re: automaat probleem
Hi Bas,
Dank voor je reactie. Hoe wist je dat het de koppelomvormer was en dat je eerst die alleen moest laten vervangen? En waar kan je dat laten doen (ZF doet dat niet) en wat kost zoiets?
groet
Dank voor je reactie. Hoe wist je dat het de koppelomvormer was en dat je eerst die alleen moest laten vervangen? En waar kan je dat laten doen (ZF doet dat niet) en wat kost zoiets?
groet
Re: automaat probleem
Koppelomvormer waarschijnlijk.
Volgens mij zijn ze al rond de 500 te vinden, heb ik van iemand gehoord, waar exact weet ik niet.
Volgens mij zijn ze al rond de 500 te vinden, heb ik van iemand gehoord, waar exact weet ik niet.
Re: automaat probleem
Ok duidelijk, is misschien de moeite waard om die route eerst te bewandelen, kost in ieder geval minder geld (hoewel als het niet de koppelomvormer is, is het weggegooid geld).
Ik lees veel over schommelende toerentallen bij koppelomvormer-problemen, maar dat fenomeen doet zich bij mij niet voor. Maakt dat een koppelomvormer-probleem onwaarschijnlijk(er)?
Ik lees veel over schommelende toerentallen bij koppelomvormer-problemen, maar dat fenomeen doet zich bij mij niet voor. Maakt dat een koppelomvormer-probleem onwaarschijnlijk(er)?
Re: automaat probleem
Hoor trouwens net van ZF, dat ze een nieuwe versnellingsbak gaan aanbieden voor het bedrag van een gereviseerde, omdat er nu geen gereviseerde voorhanden is.....
Twijfels, twijfels: is een hoop geld maar dan heb ik wel een volledig nieuwe automaat, waar ik de 300.000km (makkelijk?) mee zou moeten kunnen halen.
Of toch eerst de koppelomvormer, met de kans dat het toch achteraf niet dat was...
Twijfels, twijfels: is een hoop geld maar dan heb ik wel een volledig nieuwe automaat, waar ik de 300.000km (makkelijk?) mee zou moeten kunnen halen.
Of toch eerst de koppelomvormer, met de kans dat het toch achteraf niet dat was...
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10
Re: automaat probleem
Als je geen last hebt van schommelingen in het toerental weet ik het ook niet zeker of je koppelomvormer de boosdoener is. Schommelingen in het toerental is meestal wel het kenmerk van een versleten koppelomvormer.
Slip met weg rijden is meestal ook koppelomvormer.
Ik weet dat ZF wel alleen de koppelomvormer vervangt want daar heb ik naar geïnformeerd.
Kosten daarvan waren ongeveer 1600 euro.
Groeten Bas
Slip met weg rijden is meestal ook koppelomvormer.
Ik weet dat ZF wel alleen de koppelomvormer vervangt want daar heb ik naar geïnformeerd.
Kosten daarvan waren ongeveer 1600 euro.
Groeten Bas
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
Re: automaat probleem
Ja het is een bak geld, maar als je toch weet dat je de komende jaren met deze auto doorgaat dan zou ik het doen. Eerst geld uitgeven aan een koppelomvormer met de kans dat dit het niet is zou zuur zijn. Daarnaast moet de bak er hiervoor ook af om bij de koppelomvormer te komen dus die uren komen er naast materiaal ook bij.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10
Re: automaat probleem
Ja is een moeilijke beslissing. Ik denk dat ik op safe zou spelen door de hele bak te vervangen.
Vooral als je de auto lang wil rijden.
Groeten Bas
Vooral als je de auto lang wil rijden.
Groeten Bas
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
Re: automaat probleem
Olie nivo is wel goed gecontroleerd? Met juiste temperatuur etc.?
Lijk mij dat te wenig olie is.
Lijk mij dat te wenig olie is.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
Re: automaat probleem
Ja, heb ik nog expliciet om gevraagd, maar oliepeil is gecontroleerd en normaal. Heeft ZF gedaan, dus ik vermoedt dat ze dat bij de juiste temperatuur hebben gedaan.
Is er een duidelijke manier om onderscheid te maken tussen koppelomvormer en "versnellingsbak zelf"? Dus niet door proefondervindelijk de koppelomvormer te vervangen?
Is er een duidelijke manier om onderscheid te maken tussen koppelomvormer en "versnellingsbak zelf"? Dus niet door proefondervindelijk de koppelomvormer te vervangen?
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10
Re: automaat probleem
Wat is het oordeel van ZF? Ik ben van mening dat zij wel weten wat er defect is.
Ik praat vanuit mijn eigen ervaringen, maar ieder probleem is op zich zelf staand.
Het is wel moeilijk om precies het probleem aan te wijzen.
Groeten Bas
Ik praat vanuit mijn eigen ervaringen, maar ieder probleem is op zich zelf staand.
Het is wel moeilijk om precies het probleem aan te wijzen.
Groeten Bas
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
Re: automaat probleem
Geen schommelingen ga ik ook twijfelen of je de koppelomvormer moet doen.
Aan de andere kant, deze komt waarschijnlijk toch een keer en zou dan meteen het hele pakket doen, niet bij ZF echter want daar ben je idd 1600 euro kwijt voor alleen de koppelomvormer, dit kan veel en veel goedkoper zoals ik al schreef, dat zal ook voor je bak gelden.
Indien gewenst kan ik je in contact brengen met iemand, maar ga dan wel eerst vragen aan hem of hij dit wil. Aangezien sommige mensen van alles vragen aan hem en er vervolgens niets mee doen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Aan de andere kant, deze komt waarschijnlijk toch een keer en zou dan meteen het hele pakket doen, niet bij ZF echter want daar ben je idd 1600 euro kwijt voor alleen de koppelomvormer, dit kan veel en veel goedkoper zoals ik al schreef, dat zal ook voor je bak gelden.
Indien gewenst kan ik je in contact brengen met iemand, maar ga dan wel eerst vragen aan hem of hij dit wil. Aangezien sommige mensen van alles vragen aan hem en er vervolgens niets mee doen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Re: automaat probleem
Heb de auto net opgehaald bij ZF. Het is zeker niet de koppelomvormer, legden ze uit, maar slijtage van versnellingen zelf.
@Bart: ik geloof zeker dat het goedkoper kan, maar kan het echt veel goedkoper? Want bij ZF krijg je in ieder geval kwaliteit en garantie, dat zal niet overal zo zijn.
Twijfel zit nu nog bij: of gewoon nog een tijd doorrijden, klachten zijn eigenlijk goed te doen (ben wel benieuwd hoe het in de winter zal gaan) of toch maar gewoon de "bullet biten".
@Bart: ik geloof zeker dat het goedkoper kan, maar kan het echt veel goedkoper? Want bij ZF krijg je in ieder geval kwaliteit en garantie, dat zal niet overal zo zijn.
Twijfel zit nu nog bij: of gewoon nog een tijd doorrijden, klachten zijn eigenlijk goed te doen (ben wel benieuwd hoe het in de winter zal gaan) of toch maar gewoon de "bullet biten".
Re: automaat probleem
500 euro noem ik wel echt goedkoper.........
Origineel is origineel, ongeacht bij ZF vandaan of ergens anders.....
Maar ik weet in jouw geval helaas niet wat wijsheid is, ik zou wel verder zoeken dan alleen ZF als ik jou was, genoeg adressen die het veel goedkoper doen.
Origineel is origineel, ongeacht bij ZF vandaan of ergens anders.....
Maar ik weet in jouw geval helaas niet wat wijsheid is, ik zou wel verder zoeken dan alleen ZF als ik jou was, genoeg adressen die het veel goedkoper doen.