Lichte duw bij opschakelen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Mvdschaar

Lichte duw bij opschakelen

Bericht door Mvdschaar » 12 okt 2015, 19:01

Hoi!

Ik rij nu al ruim een jaar tevreden rond in mijn 520i uit 2009. De lichte schokjes tijdens het rijden bij constante snelheid is een tijd weg geweest. Ik had hier vaak last van bij 80/90 km per uur.

Van de week merkte ik dat dit weer terug was en dat ook het schakelen van de automaat wat minder soepel verloopt. Ik voel soms een lichte duw bij het schakelen van de automaat. Lijkt ook soms wat minder pit te hebben. Er staat nu 108.000 km op de teller.

Ik heb veel gelezen over ZF en hun servicebeurt.

Is deze kilometer stand een mooi moment voor een servicebeurt ?

Degids

Re: Lichte duw bij opschakelen

Bericht door Degids » 12 okt 2015, 19:36

Ik denk dat jouw symptomen niet door de automaat komt. De automaat gaat meestal parten spelen als er grote krachten op worden losgelaten, voornamelijk koppel. Dit zie je bij krachtige diesels zoals de 530d en de 535d met koppels van tegen de 600 Nm.
Jouw auto heeft 210 Nm koppel en dat zou voor een automaat een peuleschil moeten zijn, zeker bij zo'n lage km-stand. Ik denk dat je het euvel meer moet zoeken in de:
- ontsteking (bobines, bougies)
- motor management (sensoren: lambda, luchtmassameter)
- vanos

Mvdschaar

Bericht door Mvdschaar » 13 okt 2015, 09:02

Bobine zijn al vervangen. Ik zal dan anders eerst wel de bougies vervangen.

Maar heeft een 520i dan helemaal geen servicebeurt of oliewissel nodig voor de automaat?

Degids

Bericht door Degids » 13 okt 2015, 13:41

Jawel, dat kan geen kwaad. Ik geloof dat je eerste automaat onderhoud zo'n beetje rond de 120k km's wordt aangeraden.
Maar het gaat niet de lichte schokjes tijdens het rijden oplossen. Je andere symptomen... het zou kunnen..

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 13 okt 2015, 13:47

Uitlezen. Zomaar gokwerk heeft geen zin want zoals hierboven aangegeven komt waarschijnlijk door een storing in het motormanagement. Daar staat de automaat mee in verbinding. Bijvoorbeeld een slechte of kapotte luchtmassameter kan voor heel raar schakelgedrag van de automaat zorgen. En ook duwen. Beste is uitlezen er zitten gewoon teveel sensoren en computers op de e6X

zesinlijn

Bericht door zesinlijn » 13 okt 2015, 14:56

Hoi,

ZOU ook een injector kunnen zijn. Maar een "op afstand analyse" is moeilijk.
Even de boel laten uitlezen voordat het onnodige vervangen wordt :duim:

Groetjes, Patrick

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 13 okt 2015, 15:40

Ik heb ook een 520i uit 2009 die de zelfde kwaaltjes had. nieuwe bougies en het is volledig verdwenen! De bougies zaten er ongeveer 30.000 in toen het zich begon voor te doen.
Er werden geen foutcodes opgeslagen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Mvdschaar

Bericht door Mvdschaar » 14 okt 2015, 07:13

Laten we hopen dat het bij mij ook werkt. Zal laten weten of het geholpen heeft

Mvdschaar

Bericht door Mvdschaar » 20 okt 2015, 11:34

Zit nu bij de bmw dealer.. Ze hebben de bougies vervangen. Ze kwamen net melden dat zij denken dat het aan de injectoren ligt. Ik schijn versie 6 te hebben en de nieuwste versie is 12. Daarnaast krijgen ze de melding dat er ooit een storing is geweest met de oliedruk.

Ikzelf heb nooit een storingslampje gezien.. Omdat ik nu geen tijd heb kijk ik het eerst aan en maak dan eventueel een vervolgafspraak voor de injectoren

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 20 okt 2015, 11:45

Ben benieuwd :duim:

Mvdschaar

Bericht door Mvdschaar » 20 okt 2015, 15:02

Auto lijkt al we soepeler te rijden. Voelde echter nog een duw toen ik 80 reed.

Laat toch maar de injectoren vervangen. Helemaal omdat de BMW dealer belde om aan te geven dat ondanks dat ik geen garantie heb op mijn auto ik van BMW Nederland 50% coulance krijg op arbeid en onderdelen. Ze vonden me auto uit 2009 met 108.000 km op de teller wel erg jong voor zulke storingen. :duim:

janjoker

Bericht door janjoker » 20 okt 2015, 17:05

Hoi, ook ik heb een 520i ,van december 2008 met circa 110.000 km op de teller. De schokken waar jij over praat komen ook bij mijn BMW voor.
Het is net of de motor een fractie van een seconde geen brandstof krijgt.Bij mijn BMW zijn de injectoren vervangen {garantie}, maar de schokjes zijn er nog steeds.
Ook heb ik dat de BMW een motorstoring geeft,met verminderd motorvermogen.
Dit gebeurt , heel typisch, met een koude motor na plus minus een kilometer rijden nooit gehad met een warme motor. Als ik de auto opnieuw start, is de storing weg, en wordt ook bij het uitlezen niet weergegeven.
Binnenkort eerst maar eens het brandstoffilter vervangen en eventueel de bougies.
Hopelijk houd je ons op de hoogte van eventuele oorzaken, en ik zal dat ook doen.

Mvdschaar

Bericht door Mvdschaar » 20 okt 2015, 17:28

Zal ik zeker doen..

Gaf jou bmw ook foutmeldingen op de injectoren? Of zijn vervangen met de gedachten dat daar het euvel in zat? Ik heb echt een foutcode op 1 injector. Ik krijg tevens een software update

janjoker

Bericht door janjoker » 20 okt 2015, 18:16

Nee bij mij zijn ze vervangen nadat ik problemen had bij het starten met een warme motor.
Dat probleem is na het uitwisselen van de injectoren verdwenen.
Software update heb ik ook gehad,dit omdat de auto niet in de Nederlandse taal was {ingevoerde auto uit Duitsland} en ik graag de navigatie en idrive in het Nederlands hoor en lees.
De auto krijgt dan de laatste software, gebeurt bij Dusseldorp in Hoogeveen.
Dit heeft het schokken niet verholpen, helaas.
Misschien heb jij geluk dat dat het oplost!
Succes!

Mvdschaar

Bericht door Mvdschaar » 18 nov 2015, 11:11

Auto staat nu bij de dealer voor het vervangen van de injetoren. Ze belde net op dat ook de distributieketting enz vervangen moet worden ivm teveel spelling.. Hierdoor kunnen er stukjes afbreken en in de olie komen, als ik het goed begreep?

Hierkomt waarschijnlijk dan ook de storingsmelding van de oliedruksensor door.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”