Piepende achterremmen
Piepende achterremmen
Ik ben in het bezit van een 2014 528i-Touring.
Al twee keer is de auto bij de garage geweest vanwege piepende achter remmen bij het achteruit rijden. Dit hoor ik alleen als ik heel lichtjes rem. De remmen zijn twee maal gereinigd, maar na verloop van tijd komt de klacht weer terug.
De verhouding met mijn dealer is op dit moment verre van optimaal, dus wil ik eerst zo veel mogelijk informatie inwinnen wat het kan zijn. Ik wil namelijk niet nog een keer "gereinigde" remmen, want dat lost het probleem niet op.
Op diverse fora heb ik gelezen dat de "brake wear sensor" dit probleem kan veroorzaken, maar normaal gesproken zit er één sensor op een voorwiel en één op een achterwiel. En ik hoor het bij beide achterwielen.
Weet iemand of er PUMA-cases zijn voor dit euvel?
Alle tips/suggesties zijn welkom.
Al twee keer is de auto bij de garage geweest vanwege piepende achter remmen bij het achteruit rijden. Dit hoor ik alleen als ik heel lichtjes rem. De remmen zijn twee maal gereinigd, maar na verloop van tijd komt de klacht weer terug.
De verhouding met mijn dealer is op dit moment verre van optimaal, dus wil ik eerst zo veel mogelijk informatie inwinnen wat het kan zijn. Ik wil namelijk niet nog een keer "gereinigde" remmen, want dat lost het probleem niet op.
Op diverse fora heb ik gelezen dat de "brake wear sensor" dit probleem kan veroorzaken, maar normaal gesproken zit er één sensor op een voorwiel en één op een achterwiel. En ik hoor het bij beide achterwielen.
Weet iemand of er PUMA-cases zijn voor dit euvel?
Alle tips/suggesties zijn welkom.
Re: Piepende achterremmen
Wat je eventueel kunt proberen is om aan de achterzijde van de remblokken een beetje keramisch vet (eventueel kopervet) te doen. Piepen wordt soms ook veroorzaakt door resoneren van de remblokken en dat wordt voorkomen door een klein beetje vet. Let op: dus NIET op de remvoering of schijfrem, just to be sure ;-).
Verklaart dat het piepen bij het achteruit rijden? Want dat is de enige situatie dat het voor komt. Vooruit rijdend hoor ik het gepiep nooit.
Dat zou best kunnen. Remblokken slijten normaal op een bepaalde manier. Daarom bij vooruitrijdend remmen geen trillingen en bij achteruitrijdend remmen misschien wel? Met beetje kopervet worden trillingen beter opgevangen en ben je misschien wel af van het gepiep. Kost nix.
Wat Kelt al zegt: op de ACHTERKANT van je remblokken doen, anders remt het zo beroerd..
Wat Kelt al zegt: op de ACHTERKANT van je remblokken doen, anders remt het zo beroerd..

Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
als het goed is zou er al kopervet op de achterkant van de blokken moeten zitten ... ik ken eigenlijk geen monteurs die dat niet doen ...
Misschien is het handig om iets meer informatie te vermelden. Hoelang zitten de blokken er al op? Hoe dik zijn ze nog? Van welk merk is het enz.?
Misschien is het handig om iets meer informatie te vermelden. Hoelang zitten de blokken er al op? Hoe dik zijn ze nog? Van welk merk is het enz.?
F31 320DA en E88 120i cabrio
De afgelopen week in het buitenland geweest, dus heb ik nog niets kunnen doen of reageren.
De auto heeft 15000 km gereden en het zijn de eerste blokken, dus origineel BMW.
Volgens het info systeem van de auto kunnen de remblokken achter nog 32000 km mee.
De remblokken voor gaan nog 12000 km mee. Is dat niet een heel groot verschil?
De auto heeft 15000 km gereden en het zijn de eerste blokken, dus origineel BMW.
Volgens het info systeem van de auto kunnen de remblokken achter nog 32000 km mee.
- BMW530xdrive
Nee, dat wordt dynamisch bepaald op basis van remgedrag. Die van mij gaven pas 125.000km resterend aan, toen ik de olie en filters aan het vervangen was. Ik rijd dagelijks 90% snelweg, dus rem over het algemeen niet veel.
Weet niet wat er vandaag de dag op staat.
Weet niet wat er vandaag de dag op staat.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Jouw auto is van 2014 en hij heeft nog maar 15.000 km's gereden. Dan zou ik zelf niet teveel aandacht aan besteden maar langs de dealer gaan en als garantie claimen. Het zou namelijk met deze ouderdom en deze kilomterstand niet mogen gebeuren ... dat de remblokken voor nog maar 12.000 km's mee zouden gaan vind ik wel redelijk rap. Maar het hangt natuurlijk sterk af van het gebruik. Het lijkt erop dat met deze auto vooral kortere stukken gereden is. En met zo'n zware auto worden de remmen relatief zwaar belast op die korte ritjes.Zijv schreef:De afgelopen week in het buitenland geweest, dus heb ik nog niets kunnen doen of reageren.
F31 320DA en E88 120i cabrio
Maar verklaart dat het grote verschil in slijtage van de remblokken?Wing schreef: Het lijkt erop dat met deze auto vooral kortere stukken gereden is. En met zo'n zware auto worden de remmen relatief zwaar belast op die korte ritjes.
Op deze site, http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... 84309,vind ik de volgende informatie.
BMW heeft de remmen zo ingesteld dat bij stads/lokaal verkeer de achterremmen meer gebruikt worden dan de voorremmen. Bij hoge snelheid remmen worden de voorremmen meer belast. Ik rijd het grootste deel van mijn kilometers in stads/lokaal verkeer.
Dan zou je zeggen dat mijn voorremmen veel minder slijtage zou moeten hebben dan mijn achterremmen??!! En is nog geen 30.000 km niet erg weinig?? Nu is dit mijn eerste auto met een systeem wat de slijtage in de gaten houdt. Ik heb hier dan ook geen ervaring mee hoe lang remblokken mee horen te gaan.
Ik kan niet beoordelen wie nu gelijk heeft, maar de informatie is in ieder geval tegenstrijdig.
Echter alle reacties worden gewaardeerd, want zo moet ik er wel een keer uit komen.
Dat de remblokken sneller remmen zou voornamelijk met DTC te maken hebben. Die corrigeer via de remmen aan de achterzijde en dat gebeurd vaker dan je zou verwachten. Dit zijn telkens minimale correcties die worden uitgevoerd. Wat ik er verder over weet vanuit de BMW garage is dat het slijtage patroon (dus achter meer dan voor) een normaal verschijnsel is. Remblokken en remschijven zijn ook niet identiek aan de voor en achterzijde, dus je krijgt nooit een vergelijkbaar patroon tussen voor en achter.
Maar juist mijn remblokken voor gaan volgens mijn auto nog maar 12.000 km mee. De remblokken achter gaan nog 32.000 km mee. Dan zou het andersom moeten zijn.De Kelt schreef: Die corrigeert via de remmen aan de achterzijde en dat gebeurd vaker dan je zou verwachten. Dit zijn telkens minimale correcties die worden uitgevoerd. Wat ik er verder over weet vanuit de BMW garage is dat het slijtage patroon (dus achter meer dan voor) een normaal verschijnsel is. Remblokken en remschijven zijn ook niet identiek aan de voor en achterzijde, dus je krijgt nooit een vergelijkbaar patroon tussen voor en achter.
Volgende week gaat de auto naar de dealer. Ik hoop dat ze de oorzaak van de piepende remmen gaan vinden. Verder is er een kans dat de beperkte levensduur van de remblokken voor een software kwestie is. Zodra ik wat meer weet zal ik het op dit forum plaatsen.
De piepende achterremmen zouden nu tot het verleden moeten horen. Er zat een behoorlijke groef in de achterschijven. Hoe en waarom konden ze bij BMW niet zeggen. De schijven en blokken zijn onder garantie vervangen.
De remblokken voor bleken nog lang niet te zijn versleten en de "levensduur" is van 12.000 km naar 36.000 km gereset.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
De remblokken voor bleken nog lang niet te zijn versleten en de "levensduur" is van 12.000 km naar 36.000 km gereset.
Iedereen bedankt voor het meedenken.