Fusee en remschijven 330
Fusee en remschijven 330
hallo,
ik heb een vervelend probleempje met mijn e46 330 coupe, ik heb hiervoor remschijven voor vooraan besteld op OEM nummer van Bosch, maar deze passen niet, de bestelde schijven zijn 32,5 cm in diameter en 25mm dik(OEM), de schijven die er erop zitten zijn 30 cm in diameter en 22mm dik(?), de klauw past niet meer als de nieuwe schijf erop zit. de caliper past niet eens
.
nu mijn vraag; heeft een 330ci een ander fusee dan de 2.8L en lager?
of heeft een 330 alleen andere remklauwen en andere calipers? dan zou ik met een setje nieuwe remklauwen + toebehoor al ver komen.
Groeten Joren
ik heb een vervelend probleempje met mijn e46 330 coupe, ik heb hiervoor remschijven voor vooraan besteld op OEM nummer van Bosch, maar deze passen niet, de bestelde schijven zijn 32,5 cm in diameter en 25mm dik(OEM), de schijven die er erop zitten zijn 30 cm in diameter en 22mm dik(?), de klauw past niet meer als de nieuwe schijf erop zit. de caliper past niet eens
.
nu mijn vraag; heeft een 330ci een ander fusee dan de 2.8L en lager?
of heeft een 330 alleen andere remklauwen en andere calipers? dan zou ik met een setje nieuwe remklauwen + toebehoor al ver komen.
Groeten Joren
Re: Fusee en remschijven 330
Waarom ruil je die nieuwe schijven niet om voor een set in de maat die er nu op zit?
Dit is een stuk goedkoper dan nieuwe remtangen en zadels.
Dit is een stuk goedkoper dan nieuwe remtangen en zadels.
Re: Fusee en remschijven 330
dat is het goedkoopste, inderdaad. maar de gelukkige site waarbij ik ze besteld reageert niet op de mail.
misschien moet ik mijn vraag even anders verwoorden, boven de 80kmh trilt mijn stuur, met hard remmen op hogere snelheden een beetje.
wat is er al vervangen in de afgelopen 4000 km:
- Meyle HD draagarmen
- Binnenste en buitenste stuurstangen
- veren(schroefset)
- Koppelstangen(zaten bij de veren)
- Domelagers(toplager)
- nieuwe banden en geballanceerd, velgen waren recht.(19x8j rondom)
- stuurhuis heb ik ook iets strakker gezet dmw de stelbout bovenop.
welke opties houden we nu open; de monteur zei dat de velgen geen speling hadden en dus geen centreerringen nodig waren!? verder nog de stabilisatorstangrubbers kan? stuurhuis?
ik kom er niet meer uit, zit nu al meer dan 2500 euro in een auto van 4500...
misschien moet ik mijn vraag even anders verwoorden, boven de 80kmh trilt mijn stuur, met hard remmen op hogere snelheden een beetje.
wat is er al vervangen in de afgelopen 4000 km:
- Meyle HD draagarmen
- Binnenste en buitenste stuurstangen
- veren(schroefset)
- Koppelstangen(zaten bij de veren)
- Domelagers(toplager)
- nieuwe banden en geballanceerd, velgen waren recht.(19x8j rondom)
- stuurhuis heb ik ook iets strakker gezet dmw de stelbout bovenop.
welke opties houden we nu open; de monteur zei dat de velgen geen speling hadden en dus geen centreerringen nodig waren!? verder nog de stabilisatorstangrubbers kan? stuurhuis?
ik kom er niet meer uit, zit nu al meer dan 2500 euro in een auto van 4500...
Re: Fusee en remschijven 330
Blijkbaar heb jij de fusee van de 328 0f 325? Want de 325 diameter is de normale maat voor jou 330. Dat is standaard bij de 330 allemaal wat groter dan bij de kleiner gemotoriseerde types.
Heb je de draagarmen ook de hydrolagers vervangen? dat zijn vaak de grootste boosdoeners. Verkeerde banden kan ook veel slecht doen, heb je een b-merk band dan kan daar ook het probleem in zitten.
Heb je de draagarmen ook de hydrolagers vervangen? dat zijn vaak de grootste boosdoeners. Verkeerde banden kan ook veel slecht doen, heb je een b-merk band dan kan daar ook het probleem in zitten.
Re: Fusee en remschijven 330
Misschien een hoogteslag in de band? Heb het ook gehad met een voorband waarbij rond de 60km/h trillingen door ontstonden.
Trillen met remmen kan ook in de schijven zitten. Schijven kunnen krom zijn, verder nog wat te zien aan de remmen? Blokjes links en rechts van de schijf gelijk afgesleten?
Geen roest aan de binnen of buitenkant van de schijf op het gedeelte waar de remblokken aangrijpen?
Centreerringen zijn niet nodig als het naafgat de juiste diameter is. Originele BMW velgen zouden de juiste diameter moeten hebben, weet niet wat voor type velgen je hebt.
Trillen met remmen kan ook in de schijven zitten. Schijven kunnen krom zijn, verder nog wat te zien aan de remmen? Blokjes links en rechts van de schijf gelijk afgesleten?
Geen roest aan de binnen of buitenkant van de schijf op het gedeelte waar de remblokken aangrijpen?
Centreerringen zijn niet nodig als het naafgat de juiste diameter is. Originele BMW velgen zouden de juiste diameter moeten hebben, weet niet wat voor type velgen je hebt.
Re: Fusee en remschijven 330
ik denk dat het kwa fusee niet uitmaakt, of zou de 330 echt een ander type fusee hebben? ik weet inderdaad de 325 zelfde onderstel heeft. schijven hebben veel roest en worden asap vervangen, moet ze namelijk omruilen met de schijven die ik besteld heb.
trillen was al voor de nieuwe banden aanwezig, daarna even niet meer(10km) en toen kwam het trillen weer terug.
vandaag hele remmeriij los gehad en ingevet, alles zag er strak uit. beetje dot4 uitgehaald want het potje was nogal vol.
merkik heb meyle draagarmen met voorgemonteerde rubbers. de schroefset is van een redelijk merk dus ik zoek het daar nog niet in, domelagers zijn ook vrij vers en van een merk.
ik zal morgen eerst eens achter stabirubbers aan, die zijn zo vervangen
trillen was al voor de nieuwe banden aanwezig, daarna even niet meer(10km) en toen kwam het trillen weer terug.
vandaag hele remmeriij los gehad en ingevet, alles zag er strak uit. beetje dot4 uitgehaald want het potje was nogal vol.
merkik heb meyle draagarmen met voorgemonteerde rubbers. de schroefset is van een redelijk merk dus ik zoek het daar nog niet in, domelagers zijn ook vrij vers en van een merk.
ik zal morgen eerst eens achter stabirubbers aan, die zijn zo vervangen
Re: Fusee en remschijven 330
Als ik jou verhaal zo hoor heb je de remmen en fusee's van een ander model (325i heeft 300mm diameter en 22mm dikte) want de remschijven van een 330 zijn inderdaad 325mm in diameter, en 25mm dik, en heb je dus ook geen remklauwen van een 330.
Is je auto een originele 330? (chassisnummer check doen)
Is je auto een originele 330? (chassisnummer check doen)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Fusee en remschijven 330
ja het is een originele 330, volgens VIN nummer op RealOEM sowieso, is gekloot aan die auto want heb er echt enorm veel werk van gehad.
edit over het trillen; andere velgen geprobeerd en het problem blijft, echter wel iets zachter bij constant snelheid en bij uitrollen wat erger, met mijn Eigen velgen trilt het gewoon continu boven de 90kmu.
echter als ik met een relatief koude motor (1km gereden) de A7 oprijd dan is bij het optrekken bijna niet te voelen, als ik dan even constant rijd is het weer terug, en dan blijft de trilling(schudden) in het stuur nog belachelijk erg, ik snap er niet veel meer van.
kan de ''steering coupler'' ofwel de koppeling die tussen je stuurhuis en stuurberkachtiger inzit (rubber) voor zulke trillingen zorgen? deze lijkt iets van speling te vertonen
edit over het trillen; andere velgen geprobeerd en het problem blijft, echter wel iets zachter bij constant snelheid en bij uitrollen wat erger, met mijn Eigen velgen trilt het gewoon continu boven de 90kmu.
echter als ik met een relatief koude motor (1km gereden) de A7 oprijd dan is bij het optrekken bijna niet te voelen, als ik dan even constant rijd is het weer terug, en dan blijft de trilling(schudden) in het stuur nog belachelijk erg, ik snap er niet veel meer van.
kan de ''steering coupler'' ofwel de koppeling die tussen je stuurhuis en stuurberkachtiger inzit (rubber) voor zulke trillingen zorgen? deze lijkt iets van speling te vertonen
Re: Fusee en remschijven 330
Ofterwijl mooi opzoek naar originele klauwen en fusee's van de 330
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Fusee en remschijven 330
edit:
even uitgezocht en volgens RealOEM hebben alle E46 hetzelfde Fusee, heb ook gesproken met mannen van bmw cars and parts, die bevestigen dit ook, alles fusee's zijn hetzelfde van de e46.
330ci klauwen zijn nergens 2ehands te vinden, de klauwen van een X3 passen er ook op maar ik heb me laten vertellen dat de bracet van een x3 weer anders is dus dan kom ik ook nergens. ik plaatst dus gewoon de schijven die er nu ook op zitten om het werk te besparen.
graag zou ik nog even terugkomen op de reden dat ik dit topic opende: trillen/schudden van stuur(daarom remschijven).
vrijwel alles nieuw aan de vooras en geen speling op kogels te bekennen, toch nog trillen in het stuur.
nu heb ik even zon rubber opgehaald die tussen de stuurkolom en stuurhuis inkomt, deze ga ik nog even vervangen.
als dit het niet is dan blijft er maar 1 ding over, het stuurhuis; deze vertoont wel speling op de assen maar pas als ik flink aan de voorste banden trek en doe, het zou me wel verbazen als deze echt niet goed zou zijn.
suggesties?
even uitgezocht en volgens RealOEM hebben alle E46 hetzelfde Fusee, heb ook gesproken met mannen van bmw cars and parts, die bevestigen dit ook, alles fusee's zijn hetzelfde van de e46.
330ci klauwen zijn nergens 2ehands te vinden, de klauwen van een X3 passen er ook op maar ik heb me laten vertellen dat de bracet van een x3 weer anders is dus dan kom ik ook nergens. ik plaatst dus gewoon de schijven die er nu ook op zitten om het werk te besparen.
graag zou ik nog even terugkomen op de reden dat ik dit topic opende: trillen/schudden van stuur(daarom remschijven).
vrijwel alles nieuw aan de vooras en geen speling op kogels te bekennen, toch nog trillen in het stuur.
nu heb ik even zon rubber opgehaald die tussen de stuurkolom en stuurhuis inkomt, deze ga ik nog even vervangen.
als dit het niet is dan blijft er maar 1 ding over, het stuurhuis; deze vertoont wel speling op de assen maar pas als ik flink aan de voorste banden trek en doe, het zou me wel verbazen als deze echt niet goed zou zijn.
suggesties?
Re: Fusee en remschijven 330
na 10 uur aan zoekwerk en mailen eindelijk 330 coupe klauwen met ankerplaat kunnen vinden, 100 euro per stuk maarja wie wat wil die betaald wat!