Wielbouten probleem
Wielbouten probleem
Beste forumleden,
Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb twee weken geleden een set winterbanden verkocht. Deze hebben onder mijn BMW E60 gezeten. Ik kreeg zojuist een telefoontje met de mededeling dat het niet normaal is dat er wielbouten bijzitten van 690mm ipv de standaard 490mm. Nu wil hij de velgen terugbrengen omdat (ook na het balanceren) het stuur trilt na plaatsing van deze set velgen. Zelf heb ik toen ik de auto kocht met deze banden/velgen een proefrit gemaakt en merkte niets.
Nu is mijn vraag aan jullie: is 690mm standaard voor een BMW velg? Als het niet standaard is, kan dit dan voor problemen zorgen zoals trillen?
Nu zit ik in dubio of ik de velgen terug moet nemen of niet.
Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb twee weken geleden een set winterbanden verkocht. Deze hebben onder mijn BMW E60 gezeten. Ik kreeg zojuist een telefoontje met de mededeling dat het niet normaal is dat er wielbouten bijzitten van 690mm ipv de standaard 490mm. Nu wil hij de velgen terugbrengen omdat (ook na het balanceren) het stuur trilt na plaatsing van deze set velgen. Zelf heb ik toen ik de auto kocht met deze banden/velgen een proefrit gemaakt en merkte niets.
Nu is mijn vraag aan jullie: is 690mm standaard voor een BMW velg? Als het niet standaard is, kan dit dan voor problemen zorgen zoals trillen?
Nu zit ik in dubio of ik de velgen terug moet nemen of niet.
Re: Wielbouten probleem
Heb je met spacers gereden dan ?
Wielbouten is toch geen reden om terug te brengen, dan koop je originele bouten en geef je die er bij.
Onder wat voor wagen zijn ze nu gemonteerd ? Als dit weer een E60 is, en beiden zonder spacers, dan zie ik het als een slap excuus om terug te brengen.
Ik weet niet wat de originele maat is.
Wielbouten is toch geen reden om terug te brengen, dan koop je originele bouten en geef je die er bij.
Onder wat voor wagen zijn ze nu gemonteerd ? Als dit weer een E60 is, en beiden zonder spacers, dan zie ik het als een slap excuus om terug te brengen.
Ik weet niet wat de originele maat is.
Re: Wielbouten probleem
Dat is precies het probleem. De originele wielbouten van 490mm passen niet. Ik heb niet met spacers gereden maar wel met die langere bouten van 690mm. Deze bouten heb ik erbij gegeven. Nu geeft hij aan dat dat juist niet normaal is en zortg voor trillingen. De banden worden onder exact een zelfde type gemonteerd E60 uit 2005. Ik wist überhaupt niet dat er verschillende soorten bouten zijn. Blijkbaar is 690mm niet origineel
Re: Wielbouten probleem
Dan is de kwestie toch opgelost met originele bouten ? Wel vreemd overigens dat het bij jou geen problemen gaf en bij hem wel.
Geef de beste man een set wielbouten en klaar denk ik
Geef de beste man een set wielbouten en klaar denk ik
Re: Wielbouten probleem
Ja zeker vreemd, hij komt de banden nu terugbrengen omdat het voor teveel trillingen zorgt. Ik heb dus nu weer een set winterbanden te koop 16 inch Pirelli winter. Toch bedankt voor jullie reactie
Re: Wielbouten probleem
Heeft hij wel centreerringen gemonteerd?
Groeten, Marco
INSTALLING SUMMER.....
██████████░░░░░░░░░░ 44% DONE.
Installation failed. 404 error: Season not found.
INSTALLING SUMMER.....
██████████░░░░░░░░░░ 44% DONE.
Installation failed. 404 error: Season not found.
Re: Wielbouten probleem
en bouten van 690mm passen niet, omdat dit 69cm is.. maatgoed het trillen van een set wielen is nagenoeg onmogelijk door een paar bouten. Ik zou inderdaad eerder vragen naar de centreerringen en mogelijk de set nog een keer laten balanceren voor het opnieuw aanbieden zodat je zeker bent van je zaak tijdens verkoop. Laat je balanceersessie op een Hunter machine met roodforce meting doen.. Is het beste op het gebied van balanceren.
http://www.velgenexpert.nl/hunter-roadf ... ceren.html
http://www.velgenexpert.nl/hunter-roadf ... ceren.html
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
Re: Wielbouten probleem
Goede avond beste forum leden,
Het kan natuurlijk ook aan de wielophanging liggen van de koper zijn auto.
Soms kan het wel eens gebeuren, dat wanneer er een andere set wielen gemonteerd worden die bij een ander geen enkel probleem opleveren, wat de trilling betreft.
Soms komt het wel eens voor, dat een auto van hetzelfde merk en type niet op dezelfde banden zonder enige vorm van trilling rijdt.
Dat heb ik ook al eens meegemaakt met een bepaald merk auto en type.
De buurjongen had exact dezelfde auto, en met mijn velgen en banden veroorzaakte dit bij hem trilling op de vooras.
Bij mij gaf dit dus echt geen enkel probleem.
Dat kan soms niet eens er uitgehaald worden op welke manier van balanceren dan ook, zelfs ook niet onder de auto. We hebben toen alles geprobeerd, niets hielp.
De lengte van de wielbouten doen hier echt geen afbreuk aan, en dit kan nooit deze trillingen veroorzaken.
Te lange bouten kunnen eventueel de ABS ring vernielen, maar dat gaat hier dus ook niet op.
Wat nog wel zou kunnen, dat wanneer de velgen gemonteerd worden, dat de eerste wielboot te vast gezet word, dat er een vervorming in de velg zou kunnen optreden.
Anderzijds kan het nog zo zijn, dat het raakvlak van de naaf en de velg erg vervuild is, dan is het reinigen de enige optie.
De centreer ringen, dat kan haast ook niet de oorzaak zijn, de conussen van de wielbouten vangen de speling goed op, en de velg kan dan ook geen enkel kant meer uit.
Ik heb ook wel eens met velgen gereden waarvan het naaf gat veel groter was dan de naaf, en ik had ook geen enkele vorm van trilling in de voor en achter as.
Succes.
Met vriendelijke groet, en allen een heel fijn weekend toegewenst.
Ad
Het kan natuurlijk ook aan de wielophanging liggen van de koper zijn auto.
Soms kan het wel eens gebeuren, dat wanneer er een andere set wielen gemonteerd worden die bij een ander geen enkel probleem opleveren, wat de trilling betreft.
Soms komt het wel eens voor, dat een auto van hetzelfde merk en type niet op dezelfde banden zonder enige vorm van trilling rijdt.
Dat heb ik ook al eens meegemaakt met een bepaald merk auto en type.
De buurjongen had exact dezelfde auto, en met mijn velgen en banden veroorzaakte dit bij hem trilling op de vooras.
Bij mij gaf dit dus echt geen enkel probleem.
Dat kan soms niet eens er uitgehaald worden op welke manier van balanceren dan ook, zelfs ook niet onder de auto. We hebben toen alles geprobeerd, niets hielp.
De lengte van de wielbouten doen hier echt geen afbreuk aan, en dit kan nooit deze trillingen veroorzaken.
Te lange bouten kunnen eventueel de ABS ring vernielen, maar dat gaat hier dus ook niet op.
Wat nog wel zou kunnen, dat wanneer de velgen gemonteerd worden, dat de eerste wielboot te vast gezet word, dat er een vervorming in de velg zou kunnen optreden.
Anderzijds kan het nog zo zijn, dat het raakvlak van de naaf en de velg erg vervuild is, dan is het reinigen de enige optie.
De centreer ringen, dat kan haast ook niet de oorzaak zijn, de conussen van de wielbouten vangen de speling goed op, en de velg kan dan ook geen enkel kant meer uit.
Ik heb ook wel eens met velgen gereden waarvan het naaf gat veel groter was dan de naaf, en ik had ook geen enkele vorm van trilling in de voor en achter as.
Succes.
Met vriendelijke groet, en allen een heel fijn weekend toegewenst.
Ad
Re: Wielbouten probleem
Naafgat groter dan de naaf. Dat is verre van ideaal. Daar durf ik niet mee rondrijden. Komen er oa zijdelingse krachten op de bouten. Daarnaast gaat de centrering maar ook zus en zo zijn. Dit is vragen voor problemen.
525d E61 2007 pre-LCI