[E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
- MaasMaster
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
- Locatie: Bree (België)
- Contacteer:
[E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Deze DIY laat zien hoe je de roetfilter van een E6x zelf leeg kan halen.
Let op: het gaat om de wagens met onderstaand type roetfilter (nummer 8 op de tekening).
Wat heb je nodig:
- Twee pakkingen en 8 bouten gaan halen bij de BMW dealer (nummers 6, 7 en 8 op bovenstaande tekening.
Onderdeelnummers: pakking = 18 30 7 789 904, bouten = 07 11 9 904 252, moeren = 07 11 9 904 295
- Slijpschijf en ijzerzaag
- Sleutels en dopsleutels 13
- Hamer en beitel (of nog beter een electrische breekhamer)
- Stofmasker
Wij zijn begonnen met de bouten onderaan goed in te spuiten met kruipolie, maar helaas… Met niks los te krijgen (wat bij velen, zo niet iedereen wel het geval zal zijn).
Dus erop los met de slijpschijf en ijzerzaag. Gelukkig had mijn kameraad zo’n pneumatische ijzerzaag, waardoor het wat vlotter ging. Maar, het is een klotewerkje… We hebben er verdorie langer over gedaan om het ding los te krijgen, dan om hem leeg te halen en terug te monteren!
Wanneer hij er van onder is, de oude pakking er af schrapen en de flenzen zuiver maken.
Daarna met de boorhamer erop los. Ik was dus voorzichtig begonnen om langs de witte lijnen te blijven, zoals lid Kraftbayer van Bimmerboard.be had aangegeven. En gelijk had hij, je kan daar perfect een vierkant uithalen (netjes langs de witte lijnen die er doorheen lopen). Maar dan moet je wel voorzichtig zijn… Niet zoals ik dus. Het duurde niet lang of mijn boorhamer ging wat tè vlot… Dus, alles eruit.
Nu, ik moet zeggen dat dat heel vlot ging. En je kan moeiteloos overal aan. Op een 20 minuutjes was het klusje geklaard en zag hij zo uit:
Dit is de zooi die eruit komt. Een hoop roet residu en brokken van het filterelement. De binnenwanden zijn bekleed met een witte isolatie. Ik heb de hele avond en nacht jeukende armen en gezicht gehad van die troep. Stofmasker is dus géén luxe. Best ook buiten doen!
Terug eronder en rijden maar. Nu nog een afspraak maken om de regeneratie te laten wegprogrammeren en de EGR dicht te laten zetten.
Eerste indrukken na plus minus 150 km testrijden (stad en secundaire wegen aan sportief rijgedrag):
- Hij trekt weer op zoals toen ik hem kocht! Een stuk vlotter dan ervoor… Schakelt ook veel soepeler. Heerlijk.
- Hij verbruikt minder. Ik heb al zo vaak geprobeerd om dat getalleke tussen mijn tellers onder de 9 liter te krijgen (in gemengd verkeer), noppes, zolang ik me kan herinneren komt hij steeds tussen de 9,6 en 9,8 liter te staan. En nu (na ongeveer 130 km zeer sportief gereden te hebben) gaf hij dit hieronder aan… Toen ik op mijn werk aankwam, was dat zelfs nog gezakt naar 8,1 liter… Nog nooit met mijn wagen meegemaakt.
- Roken en roeten... Zo goed als niets. En toch al paar keer diep en zwaar opgetrokken met mijn lieftallige echtgenote die achter mij rijdt om te checken... Ik zal nu eens een maand in de gaten houden hoe rap mijn uitlaat tippen zwart worden ;D
- Geluid: nog niet op gelet eigenlijk... Straks eens doen.
Let op: het gaat om de wagens met onderstaand type roetfilter (nummer 8 op de tekening).
Wat heb je nodig:
- Twee pakkingen en 8 bouten gaan halen bij de BMW dealer (nummers 6, 7 en 8 op bovenstaande tekening.
Onderdeelnummers: pakking = 18 30 7 789 904, bouten = 07 11 9 904 252, moeren = 07 11 9 904 295
- Slijpschijf en ijzerzaag
- Sleutels en dopsleutels 13
- Hamer en beitel (of nog beter een electrische breekhamer)
- Stofmasker
Wij zijn begonnen met de bouten onderaan goed in te spuiten met kruipolie, maar helaas… Met niks los te krijgen (wat bij velen, zo niet iedereen wel het geval zal zijn).
Dus erop los met de slijpschijf en ijzerzaag. Gelukkig had mijn kameraad zo’n pneumatische ijzerzaag, waardoor het wat vlotter ging. Maar, het is een klotewerkje… We hebben er verdorie langer over gedaan om het ding los te krijgen, dan om hem leeg te halen en terug te monteren!
Wanneer hij er van onder is, de oude pakking er af schrapen en de flenzen zuiver maken.
Daarna met de boorhamer erop los. Ik was dus voorzichtig begonnen om langs de witte lijnen te blijven, zoals lid Kraftbayer van Bimmerboard.be had aangegeven. En gelijk had hij, je kan daar perfect een vierkant uithalen (netjes langs de witte lijnen die er doorheen lopen). Maar dan moet je wel voorzichtig zijn… Niet zoals ik dus. Het duurde niet lang of mijn boorhamer ging wat tè vlot… Dus, alles eruit.
Nu, ik moet zeggen dat dat heel vlot ging. En je kan moeiteloos overal aan. Op een 20 minuutjes was het klusje geklaard en zag hij zo uit:
Dit is de zooi die eruit komt. Een hoop roet residu en brokken van het filterelement. De binnenwanden zijn bekleed met een witte isolatie. Ik heb de hele avond en nacht jeukende armen en gezicht gehad van die troep. Stofmasker is dus géén luxe. Best ook buiten doen!
Terug eronder en rijden maar. Nu nog een afspraak maken om de regeneratie te laten wegprogrammeren en de EGR dicht te laten zetten.
Eerste indrukken na plus minus 150 km testrijden (stad en secundaire wegen aan sportief rijgedrag):
- Hij trekt weer op zoals toen ik hem kocht! Een stuk vlotter dan ervoor… Schakelt ook veel soepeler. Heerlijk.
- Hij verbruikt minder. Ik heb al zo vaak geprobeerd om dat getalleke tussen mijn tellers onder de 9 liter te krijgen (in gemengd verkeer), noppes, zolang ik me kan herinneren komt hij steeds tussen de 9,6 en 9,8 liter te staan. En nu (na ongeveer 130 km zeer sportief gereden te hebben) gaf hij dit hieronder aan… Toen ik op mijn werk aankwam, was dat zelfs nog gezakt naar 8,1 liter… Nog nooit met mijn wagen meegemaakt.
- Roken en roeten... Zo goed als niets. En toch al paar keer diep en zwaar opgetrokken met mijn lieftallige echtgenote die achter mij rijdt om te checken... Ik zal nu eens een maand in de gaten houden hoe rap mijn uitlaat tippen zwart worden ;D
- Geluid: nog niet op gelet eigenlijk... Straks eens doen.
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Netjes !
BMW e60 530D 231 PK 2006
| Op zoek naar Privacy Shades |
| Op zoek naar Privacy Shades |
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Mooie DIY, super dat je de moeite hebt genomen ervoor.
Weet wel dat dit officieel niet is toegestaan en zelfs kan(!) leiden tot bijvoorbeeld APK afkeur. Niet zozeer vanwege de evt roetwaarden, maar omdat de auto niet meer aan de typegoedkeuring voldoet. Gaat meestal wel goed, maar je zal maar net degene zijn die de ijverige keurmeester treft.
Vond het niet meer dan fair om een klein beetje tegengewicht te geven aan dit verder keurige verslag!
Weet wel dat dit officieel niet is toegestaan en zelfs kan(!) leiden tot bijvoorbeeld APK afkeur. Niet zozeer vanwege de evt roetwaarden, maar omdat de auto niet meer aan de typegoedkeuring voldoet. Gaat meestal wel goed, maar je zal maar net degene zijn die de ijverige keurmeester treft.
Vond het niet meer dan fair om een klein beetje tegengewicht te geven aan dit verder keurige verslag!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Mooi duidelijke uitleg met die fotoos!!!
Zelf heb ik geen roetfilter mijn auto is van 2004 dus hoeft nog niet aan euro IV norm te voldoen.
Euro IV vanaf Jan 2005
Max fijnstof uitstoot: 25 mg/km
Ik snap niet dat een 525d zo onzuinig rijdt? Met mijn 530d haal ik onder de 8 en rijdt behoorlijk sportief! Of rijdt je alleen maar korte eindjes?
Zelf heb ik geen roetfilter mijn auto is van 2004 dus hoeft nog niet aan euro IV norm te voldoen.
Euro IV vanaf Jan 2005
Max fijnstof uitstoot: 25 mg/km
Ik snap niet dat een 525d zo onzuinig rijdt? Met mijn 530d haal ik onder de 8 en rijdt behoorlijk sportief! Of rijdt je alleen maar korte eindjes?
F10 N57N
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
zijn die bouten dan zo erg om los te krijgen? moet men altijd slijpen? ik ben van plan om dit met assteunen te doen en niet op een brug, ????
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Vaak zitten die zo vast dat dat niet gaat lukken zonder slijpen
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Dat hij wel meer gaat roeten is logisch.. Het filter houdt het niet meer tegen. Dit vond ik bij mijn 535d wel een nadeel. Zelfde geldt voor de geur die je ruikt als je er achter staat.. Bij mij hoorde je de Turbo daarna wel meer fluiten, wel leuk geluid.
Mooie DIY uitleg
Mooie DIY uitleg
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Mijne roet niet en stinkt niet meer dan voortijd.
Het geluid is inderdaad wel anders: lijkt wel een fohn.
Het leegkloppen van hierboven ken ik niet. Bij mij is het huis open geslepen, het filter verwijderd, en weer dicht gelast. Daarnaast natuurlijk weg geprogrammeerd.
Het geluid is inderdaad wel anders: lijkt wel een fohn.
Het leegkloppen van hierboven ken ik niet. Bij mij is het huis open geslepen, het filter verwijderd, en weer dicht gelast. Daarnaast natuurlijk weg geprogrammeerd.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
-
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 07 nov 2014, 18:55
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Mijn 530D is uit 2004.Lowkey schreef:Mooi duidelijke uitleg met die fotoos!!!
Zelf heb ik geen roetfilter mijn auto is van 2004 dus hoeft nog niet aan euro IV norm te voldoen.
Euro IV vanaf Jan 2005
Max fijnstof uitstoot: 25 mg/km
Ik snap niet dat een 525d zo onzuinig rijdt? Met mijn 530d haal ik onder de 8 en rijdt behoorlijk sportief! Of rijdt je alleen maar korte eindjes?
Kan ik er dan automatisch van uit gaan dat hij geen roetmelder heeft??
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Is het uiteinde van de uitlaat aan je achterbumper naar beneden gekromd dan heb je geen roetfilter. Is het uiteinde recht dan heb je er affabriek wel eentje.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 07 nov 2014, 18:55
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Uitlaat is recht, dus dan weet ik wat me te doen staat.
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Even dit onderwerp nieuw leven in blazen.
Ik sta op het punt het roetfilter leeg te maken. Is het eerste deel(1)ook een roetfilter? Als dat zo is dan is het lastiger zelf te doen.
Gaat bij mij om een 535d van 2005.
Kan iemand bevestigen of het alleen om deel 8 gaat?
Ik sta op het punt het roetfilter leeg te maken. Is het eerste deel(1)ook een roetfilter? Als dat zo is dan is het lastiger zelf te doen.
Gaat bij mij om een 535d van 2005.
Kan iemand bevestigen of het alleen om deel 8 gaat?
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Moet de kat ook leeg dan?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 17 nov 2015, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Re: [E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Neen,zoals vermeld in de DIY gaat het om onderdeel 8
525d E61 2007 pre-LCI