316 Geen compressie

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 30 nov 2015, 22:46

Hallo allemaal (Ik ben nieuw hier, voor kennismaking verwijs ik u graag door naar het 'Stel je voor' topic :) )


Mijn Bmw (316 e46 bj2000) liep al een korte tijd niet erg lekker. Ik miste vermogen en stationair liep hij als een dooie hond. Helaas enorm druk met werk en kwam er eigenlijk gewoon even niet aan toe (stom!).

Hij moest wel voor de apk weg dus ik liet hem ook meteen uitlezen en jahoor: Viergasmeting te hoog en uitlezen gaf een foutcode op cilinder 4.
Ik dacht eerst aan de bobine dus deze heb ik vervangen maar helaas zonder resultaat, vervolgens de complete injectie gereinigd en door gemeten en ook dat was allemaal prima.
Besloot toen toch maar om ff de compressie te meten, en jawel hoor, nauwelijks druk op cilinder vier :'( .

Dus nu ben ik de kop er maar aan het afhalen en hoop van alle harte dat het probleem een verbrande klep(zitting) is en niet de zuiger.

Nu vraag ik mij af of hier iemand wel eens hetzelfde heeft gehad met z'n bimmer?
En heeft iemand hier zelf wel eens zijn kop van een M43 afgehaald? Vraag me nog een paar dingen af.

Is een kop van een E36 met een m43 blok precies het zelfde?
of van een E46 318?

Ik zal het updaten, en wat foto's...

:zwaai:

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Robbrand89 » 01 dec 2015, 07:32

Als het in je kop zit dan is het vaak wel voor een redelijke prijs te reviseren. Andere kop is ook een optie maar dan weet je ook niet wat je koopt. Ik heb met mn vorige auto ook zoeits gehad, daar was de koppakking kapot en een gat in zuiger 4 compressie was echt 0 toen, maar dat was geen BMW ;) Suc6 iig, ik help je hopen dat het iets relatief makkelijks is.

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: 316 Geen compressie

Bericht door rob75 » 01 dec 2015, 08:01

De kop van een M43 is voor de E36 en E46 gelijk. Ook een 318 E46 heeft dezelfde kop gebruikt.

Goed mogelijk dat je een probleem met een klep hebt. Cilinder 4 wil nog wel eens te warm worden met dit soort gevolgen. Over het algemeen is het M43 blok erg robuust.

Succes,
Rob

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 01 dec 2015, 22:27

Uitlaatklep kaduuk.

Afbeelding
Afbeelding


Verder kan ik gelukkig geen schade vinden op 1 klepstoter na die niet helemaal jofel was.
Kop reviseren is mij voor deze wagen eigenlijk een beetje te prijzig, en in principe ziet de rest er nog goed uit.

Dus 2 nieuwe klepjes, klepstoter, nieuwe klepseals (alle) en heel de koppakking set bestelt en morgen weer inelkaar plakken.

Wel nog al de andere kleppen opnieuw in de klepzittingen gepoetst.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
wiren
Berichten: 486
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:39

Re: 316 Geen compressie

Bericht door wiren » 01 dec 2015, 23:03

Netjes gedaan hoor :duim: Gelukkig was het de klep. Vraag me af hoe die scheur erin gekomen is en een stukje verbogen.

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 01 dec 2015, 23:13

Hij is niet verbogen, hij is afgeschuind :)

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Robbrand89 » 02 dec 2015, 07:47

Valt relatief gezien gelukkig mee, mooi dat het zo op te lossen is.

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 03 dec 2015, 20:01

Dus, de meuk zit weer op elkaar en loopt weer zonning :duim:
Alleen drupte de koelvloeistofflens midden op het blok een beetje, (Zag al dat hij wat poreus was) dus die moet ik morgen nog even vervangen.

Maaarrr.. nu brand mijn motormanagement lampje continue (Ik heb hem wel geprobeerd te starten zonder brandstofpomp zekering). Kan natuurlijk goed dat ik iets gemold heb met eraf en eropzetten, maar kan het ook zo zijn dat er foutcode's blijven staan, zelfs al is de accu los geweest? Of wissen ze zichzelf wanneer hetgeen weer naar behoren werkt?

Iemand ervaring mee?

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Robbrand89 » 04 dec 2015, 07:32

Even uitlezen, dan weet je meer. Kan zijn dat je van dat starten zonder zekering een foutcode in je geheugen hebt, of dat er 1 niet goed of nog niet aangesloten zit;). Als de foutcode niet meer voor komt dan gaat het lampje na 2-3 dagen(is na een x keer warm worden van de motor dacht ik) automatisch uit. De foutcode blijft als het goed is nog wel in het geheugen aanwezig.

Wel fijn hij het weer doet!

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 07 dec 2015, 19:03

Toch een tikkeltje te vroeg gejuicht.

Ik heb koelwater in het blok.

In eerste instantie dacht ik dat dit nog koelvloeistof was wat ik gemorst had toen ik de kop eraf trok (liep nog een straal uit, ongetwijfeld ook het motorblok in. Auto stond toen voor op blokken dus ik dacht dat er nog wel wat koelwater achter gebleven was. Maar helaas zag ik dat mijn koelwater peil gezakt was en mijn motor olie peil gestegen was. :|

Ik heb geen bellen of olie in m'n koelwater, dus dit zou betekenen dat hij door een koelwaters-tunneltje naar een olie toevoer/afvoer tunneltje lekt. Nu is dit natuurlijk niet geheel ondenkbaar, maar het lijkt me gewoon erg sterk na de nieuwe koppakking.

Iemand nog andere ideeën hoe mijn koelwater in de olie terecht komt?

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 07 dec 2015, 21:38

niemand 1 2 3 een ideetje?

JCK
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2015, 00:24

Re: 316 Geen compressie

Bericht door JCK » 07 dec 2015, 22:17

Ooit meegemaakt dat er een vriesstop in de kop was doorgerot, hierdoor kon er koelvloeistof bij de olie komen.
Een andere mogelijkheid is een scheur in de kop en als je geluk ;-( hebt eentje die alleen lekt als het blok warm is.

JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 07 dec 2015, 22:34

Je vorststoppen zitten toch niet in contact met je olie kanalen?

Anyways, voor ik de koppakking verving had ik geen last van koelvloeistof lekkage in de olie of uberhaubt een lekke koppakking, het lijkt me hierom erg apart dat hij gescheurd is of krom zou zijn.

Wel toegegeven dat ik een stukje van de koppakking brak, hij ging schijbaar erg lastig over de pasbussjes heen en er brak een klein chipie af. Maar het gat waar de pasbus in zit is een boutgat, geen olietunnel.

JCK
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2015, 00:24

Re: 316 Geen compressie

Bericht door JCK » 07 dec 2015, 23:05

Hoeft ook geen verbinding met je oliekanalen te hebben, daar heerst doorgaans een hogere druk en zou je juist olie in het koelwater hebben. Nadat de olie door de lagers geweest is moet het teruglopen naar het carter en daar zitten wel vriesstoppen tussen.
Maar als er voor de reparatie geen problemen waren, valt dat af en lijkt de montage zelf eerder de oorzaak.
Wel netjes de volgorde van aantrekken aangehouden?

JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 07 dec 2015, 23:29

Jup, juiste volgerde en juiste moment. Geen oude pakkingsresten o.i.d.

Wat ik ook apart vind: Als hij goed warm gereden is en er een beetje druk op het koelsysteem staat, deze nog steeds een beetje aanwezig is na een tijdje afkoelen, mocht hij lekken naar de motor zou dit principe toch snel weg moeten zijn? Ook had ik nog harde slangen, ging er vanuit dat er nog lucht inzat. Aangezien ik geen bellen of rook heb.

Ik ben bang dat ik toch weinig keus heb om de kop nogmaals te lichten :'(

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”