Gasveren voor stalen motorkap E61
Gasveren voor stalen motorkap E61
Hoi,
Ik dacht goedkoop uit te zijn dus kocht ik een stalen motorkap ipv de aluminium variant.
Nu is de kap te zwaar voor de gasveren. Klapt gelijk dicht...
Iemand advies welke veren er op kunnen passen die wel sterk genoeg zijn? Iemand ervaring?
DE gasveren die er nu staan zijn 330n dacht ik...
Hulp en advies gewenst
Ik dacht goedkoop uit te zijn dus kocht ik een stalen motorkap ipv de aluminium variant.
Nu is de kap te zwaar voor de gasveren. Klapt gelijk dicht...
Iemand advies welke veren er op kunnen passen die wel sterk genoeg zijn? Iemand ervaring?
DE gasveren die er nu staan zijn 330n dacht ik...
Hulp en advies gewenst
- tattoodennis
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 17 feb 2011, 19:12
- Locatie: Zeewolde
- Contacteer:
Re: Gasveren voor stalen motorkap E61
Ouderwets een een stok er onder zetten hahaha
Of andere motorkap kopen, nee denk dat je eens contact moet opnemen met een bedrijf die gasveren verkoopt. Of eens kijken welk automodel ook een stalen motorkap heeft en proberen of die passen.
Is er geen ander model van BMW bv de X5 die zelfde soort gasveren heeft maar sterker?

Is er geen ander model van BMW bv de X5 die zelfde soort gasveren heeft maar sterker?
BMW 325Ci Cabriolet 2002 (sold)
BMW 323Ci Cabriolet 2001 (sold)
Audi A4 2.0i Avant 2002 (sold)
BMW 520i E60 sedan 2003 (sold)
BMW 525i E61 touring 2005 FOR SALE
BMW 323Ci Cabriolet 2001 (sold)
Audi A4 2.0i Avant 2002 (sold)
BMW 520i E60 sedan 2003 (sold)
BMW 525i E61 touring 2005 FOR SALE
Re: Gasveren voor stalen motorkap E61
De hele voorkant van de wagen is van aluminium om de gewichtsverdeling ideaal te maken zoals BMW altijd doet. Door er een stalen motorkap op te zetten verstoorverstoor dit.
Lijkt mij dus een misplaatste besparing.
Lijkt mij dus een misplaatste besparing.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Gasveren voor stalen motorkap E61
Ik begrijp je punt wel Tom, maar tussen je tank leeg hebben en vol zit ook laat zeggen 60kg verschil. Dus ja, die paar kg verschil zal je ook niet merken. Wanneer iemand 60 of 115kg is pak je alweer 55kg..
Als je nu een 330N hebt zal 500N voldoende zijn neem ik aan, of iets in die richting. Gewoon ff navraag doen bij BMW of de leverancier van de kap.
Als je nu een 330N hebt zal 500N voldoende zijn neem ik aan, of iets in die richting. Gewoon ff navraag doen bij BMW of de leverancier van de kap.
Groeten, Marco
INSTALLING SUMMER.....
██████████░░░░░░░░░░ 44% DONE.
Installation failed. 404 error: Season not found.
INSTALLING SUMMER.....
██████████░░░░░░░░░░ 44% DONE.
Installation failed. 404 error: Season not found.
Re: Gasveren voor stalen motorkap E61
Ja maar hier zit het gewicht vooraan, en relatief hoog. En dat is toch niet hetzelfde.
Hoeveel verschil dit geeft, geen idee.
Maar BMW zet bv aluminium vooraan en de batterij achteraan, allemaal om het rijgedrag zo goed mogelijk te krijgen en dit werkt, gezien de uitstekende wegligging en rijplezier.
Wil je niet veel uitgeven aan onderhoud, koop dan geen BMW dat is mijn mening.
Hoeveel verschil dit geeft, geen idee.
Maar BMW zet bv aluminium vooraan en de batterij achteraan, allemaal om het rijgedrag zo goed mogelijk te krijgen en dit werkt, gezien de uitstekende wegligging en rijplezier.
Wil je niet veel uitgeven aan onderhoud, koop dan geen BMW dat is mijn mening.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Gasveren voor stalen motorkap E61
F=MxA
Je kunt met een unster wegen hoeveel gewicht er op de punt van de motorkap komt, dan kun je uitrekenen hoeveel de gasveren moeten dragen. Hoe verder de gasveren van het scharnierpunt zitten, hoe minder ze hoeven te dragen.
Denk wel even aan het volgende: als je een gasveer neemt die meer kracht kan uitoefenen op de motorkap, dan oefent hij deze kracht ook uit op de andere kant. Zomaar een zwaardere gasveer is niet altijd mogelijk, als het onderste punt de kracht niet aankan dan schiet de gasveer er vanaf en kan hij schade maken...
Bereken de gasveer zo dat hij sterk genoeg is voor de klep maar dat de klep ook niet bij wind dichtklapt, geloof me, een klep op je kop als je de ruitensproeier staat te vullen is geen pretje...
Het verschil in gewicht zal amper merkbaar zijn. Wat zal hij meer wegen dan die van aluminium? laat het eens een kilo of 10 zijn, verdeeld over de vooras is 5 kilo per wiel aan extra gewicht. Natuurlijk is het tegen het ontwerp in maar daar is echt nog wel marge in te vinden. Als je een standkachel zou laten inbouwen zou je een grotere afwijking krijgen om dat deze uit het midden is geplaatst, en dat kunnen ze fabriek-af voor je doen...
Je kunt met een unster wegen hoeveel gewicht er op de punt van de motorkap komt, dan kun je uitrekenen hoeveel de gasveren moeten dragen. Hoe verder de gasveren van het scharnierpunt zitten, hoe minder ze hoeven te dragen.
Denk wel even aan het volgende: als je een gasveer neemt die meer kracht kan uitoefenen op de motorkap, dan oefent hij deze kracht ook uit op de andere kant. Zomaar een zwaardere gasveer is niet altijd mogelijk, als het onderste punt de kracht niet aankan dan schiet de gasveer er vanaf en kan hij schade maken...
Bereken de gasveer zo dat hij sterk genoeg is voor de klep maar dat de klep ook niet bij wind dichtklapt, geloof me, een klep op je kop als je de ruitensproeier staat te vullen is geen pretje...
Het verschil in gewicht zal amper merkbaar zijn. Wat zal hij meer wegen dan die van aluminium? laat het eens een kilo of 10 zijn, verdeeld over de vooras is 5 kilo per wiel aan extra gewicht. Natuurlijk is het tegen het ontwerp in maar daar is echt nog wel marge in te vinden. Als je een standkachel zou laten inbouwen zou je een grotere afwijking krijgen om dat deze uit het midden is geplaatst, en dat kunnen ze fabriek-af voor je doen...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Gasveren voor stalen motorkap E61
Ik heb vroeger veel met gasveren bezig geweest, is niet zo evident. De kracht op de gasveer uitgeoefend varieert gedurende de hele beweging van de motorkap, dat is de reden waarom hij niet open vliegt. Het is een nauw evenwicht tussen openblijven en toch soepel licht bewegen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Gasveren voor stalen motorkap E61
E61fun
Je hebt een pm
Je hebt een pm
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 21:10
Re: Gasveren voor stalen motorkap E61
Dag allemaal,
Dank voor jullie bijdragen, ik heb hetzelfde probleem en ben er nu uit.
De gasveer voor de standaard aluminium motorkap is 330N sterk, kost rond €20 per stuk.
Van Wezel uit België levert aan diverse shops in NL de goedkopere, zwaardere stalen motorkap, en levert daar een set zwaardere gasveren bij, veerkracht rond 500-600N.
Zie https://www.vosparts.nl/category.aspx?k ... t=motorkap
Zojuist heeft Vos Parts voor mij deze zwaardere gasveren bij Van Wezel los besteld, kost €30 per set. Super!!
Dank voor jullie bijdragen, ik heb hetzelfde probleem en ben er nu uit.
De gasveer voor de standaard aluminium motorkap is 330N sterk, kost rond €20 per stuk.
Van Wezel uit België levert aan diverse shops in NL de goedkopere, zwaardere stalen motorkap, en levert daar een set zwaardere gasveren bij, veerkracht rond 500-600N.
Zie https://www.vosparts.nl/category.aspx?k ... t=motorkap
Zojuist heeft Vos Parts voor mij deze zwaardere gasveren bij Van Wezel los besteld, kost €30 per set. Super!!