Hallo
Ik heb een BMW E46 318i bj 2002Met een n42 motor. Er zit ook een Vialle gasinstallatie op. Ik heb het volgende probleem sinds enige tijd gaat telkens mijn motor lampje branden. Hij geeft dan foutcode 271a dat is de Lambdasonde bank 1 voor de katalysator. Nu ben ik er achter gekomen door middel van live data dat hij buiten zijn bereikt regelt als ik vol gas geef. Verder lijkt hij keurig te regelen. De foutmelding komt op benzine en gas. Nu is mijn vraag is de sensor kapot of heeft dit de betekenen dat er ergens in vacuum lek zit. Ik heb het spruitstuk al helemaal ingespoten met remmenreiniger. Met deze link krijg je een filmpje met de live data die ik op hebt genomen. https://youtu.be/ClOXccz1ShI
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen Alvast bedankt.
271A Oxygen sensor before cat. Error
Re: 271A Oxygen sensor before cat. Error
Naar alle waarschijnlijkheid de slangen van de carterventilatie. Er loopt er een over het spruitstuk heen onder de plastic kap. Die schuurt door en geeft dan valse lucht.
Kan ook de bocht zijn tussen spruitstuk en LMM.
Succes,
Rob
Kan ook de bocht zijn tussen spruitstuk en LMM.
Succes,
Rob
Re: 271A Oxygen sensor before cat. Error
Het spruitstuk is inmiddels afgeperst met rook. Geen Lekkage gevonden in het carterventilatiesysteem. Als daar een lekkage in zit zie je dat bij de lamdasondes. Aangezien deze storing zich alleen voor doet op lambda 1 voor de kat bij een keer flink gas geven. als je het gas los laat regelt hij meteen buiten zijn bereik. Kan dat komen door een klein vacuum lek op cilinder 1 en 4 of is de sensor kapot?
Re: 271A Oxygen sensor before cat. Error
Als je het hele inlaatspruitstuk onder druk hebt laten zetten met rook, lijkt het me daar niet in te zitten.
Als de sensor buitenbereik met lijkt het eerder te zitten in mengsel of ontstekingsprobleem dan de sensor zelf. Grote kans dat de bobine van cilinder 4 niet meer lekker is. Deze wil wel eens door warmte sneller achteruit gaan dan de andere
Een wat minder voor de hand liggende is de secundaire luchtoevoer die naar de uitlaat loopt. Hier zitten ook een paar kunststofslangen die voor problemen kunnen zorgen.
Succes,
Rob
Als de sensor buitenbereik met lijkt het eerder te zitten in mengsel of ontstekingsprobleem dan de sensor zelf. Grote kans dat de bobine van cilinder 4 niet meer lekker is. Deze wil wel eens door warmte sneller achteruit gaan dan de andere
Een wat minder voor de hand liggende is de secundaire luchtoevoer die naar de uitlaat loopt. Hier zitten ook een paar kunststofslangen die voor problemen kunnen zorgen.
Succes,
Rob
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: 271A Oxygen sensor before cat. Error
Je lambdasonde loopt bij vol gas altijd buiten zn bereik, (lees maximaal, +/- 1,00V spanning) omdat de motor dan altijd rijk ingespoten wordt, op benzine kan er wel tot 30% extra brandstof ingespoten worden om de boel snel en goed genoeg te kunnen verdampen. Je lambdasonde regelt ook niet meer bij vol gas, dit wordt ook wel een "Open Loop" situatie genoemd. Als je gewoon constant rijd of weinig gas geeft dan regelt de sonde wel, en loopt de motor in "Closed loop" situatie.
Zeer waarscheinlijk zul je de spanning van de lambda sonde bijna helemaal naar 0,00 V zien zakken op het moment dat je je gas helemaal los laat en op de motor remt omdat er dan geen brandstof wordt ingespoten. Bij normaal gebruik moet de spanning fluctureren tussen den 0,1-0,9V ofzo.
Zeer waarscheinlijk zul je de spanning van de lambda sonde bijna helemaal naar 0,00 V zien zakken op het moment dat je je gas helemaal los laat en op de motor remt omdat er dan geen brandstof wordt ingespoten. Bij normaal gebruik moet de spanning fluctureren tussen den 0,1-0,9V ofzo.