Vincent / BMW 320d E46 '98

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Vinny1994

Vincent / BMW 320d E46 '98

Bericht door Vinny1994 » 14 jan 2016, 13:27

Beste forum leden,

Ook ik zal mezelf eens even voorstellen.

Ik ben Vincent, 22 jaar, geboren en getogen in Blerick en wonend in Tegelen (langs Venlo).

Personlia:
In het dagelijks leven ben ik afgestudeerd aan de opleiding "MBO Beheer ICT niveau 4"
Tijdens mijn studie heb ik een groot project gedaan bij een stagebedrijf in Venlo en hier ben ik na mijn studie op uitzendbasis blijven 'plakken'.
Aangezien het uitzendcontract mij geen toekomst bood ben ik opzoek gegaan naar een ander bedrijf en dit gevonden in Veldhoven. Bij dit bedrijf had ik meer doorgroei mogelijkheden en een VW Polo 1.2 TSI Highline als leaseauto wat een erg leuke bijkomstigheid was :)
Via dit bedrijf werd ik gedetacheerd naar een groot software bedrijf in 's Hertogenbosch (ofwel Den Bosch) waar ik laterna een aanbod heb gekregen wat ik niet vanplan was te weigeren.
Echter zit bij deze functie geen leaseauto en kortgezegd ben ik zo aan mijn 320d gekomen.

Mijn auto:
Als eerder gemeld heb ik dus een BMW 320d E46 Executive van 21-10-1998.
Auto is nu dus 18 echter jaren oud en werkt nog prima!
Aanschafdatum is 01-09-2015 geweest.

Leuke bijkomstigheid is dat ik de 2e eigenaar ben van deze auto, ookal staat het anders op het kenteken.
Auto is van een loonwerker geweest die de auto op naam van het bedrijf heeft gezet (eigenaar 1).
Paar jaar later heeft deze zelfde man de auto van zakelijk naar privé gepakt (op kenteken dus eigenaar 2 maar in dus dezelfde man).
Later na is de auto naar de garage gegaan waar ik de auto gekocht heb ("eigenaar 3 hoe wel je dit niet echt een 'eigenaar' kunt noemen)
Toen kocht ik hem :) (eigenaar 4 volgens kenteken maar eigenlijk dus de 2e "echte" eigenaar")

Ik heb deze auto gekocht omdat ik, zoals hierboven te lezen, dus een baan geaccepteerd heb ik Den Bosch.
Aangezien ik hierbij geen leaseauto zou krijgen moest ik opzoek naar een auto die mij van maandag t/m vrijdag van Venlo naar Den Bosch zou gaan brengen (100km heen, 98km terug).

Bij het uitzoeken van een auto waren mijn eisen: Veilig, betrouwbaar, degelijk, cruise control en gezien het aantal kilometers wat ik per jaar maak (ongeveer 55000-60000) wou ik sowieso een auto met distributieketting.

Bij het woord distributieketting vielen de meeste auto's al af. Wat overbleef waren alle BMW's , Mercedessen en sommige buitenbeentjes (zoals een Toyotoa Yaris die geloof ik ook een ketting heeft??)

Anyhow al met al werd de keuze voor een BMW E46 Diesel snel gemaakt.

Tijdens mijn vakantie erg veel op marktplaats lopen rondstromen opzoek naar een E46 Diesel voor mijn budget (max 3500 met "het liefst zo min mogelijk" als uitgangspunt).

Na veel wikken en wegen eentje gevonden in Gorredrijk met "slechts" 229k op de teller en deze zag er nog héél erg mooi uit. Volledig leer zag er nog perfect uit en de achterbank was waarschijnlijk nooit gebruikt.

Proefritje gemaakt en de auto beviel redelijk. Bij aankomst bleek de auto een grote beurt nodig te hebben. Handrem werkte niet en de auto hobbelde als een gek. Laterna bleken de handremschoentjes echt volledig op, tot op het ijzer! en de wielen moesten gebalanceerd worden :)
Auto is wel , bijgehouden in de boekjes, volledig dealer onderhouden!

Auto gekocht en afgepingelt tot 2750 eurotjes.

Mijn auto > Reparaties :
Eenmaal thuis aangekomen meteen langs een kennis gegaan die bij BMW gewerkt heeft.
Alles gechecked en vanalles vervangen.

Wat eraan gedaan / vervangen is (zo'n beetje direct na aanschaf , September 2015):
Grote beurt (olie, oliefilter en alle andere filters)
Handremschoentjes vervangen
Spanrollen + meelooprollen vervangen
Multiriemen vervangen
Beide koelwaterslangen vervangen
Flexibel stuk van de uitlaat vervangen
Nieuwe accu
Nieuwe ruitenwissers (Bosch Aerotwin)

Februari 2016:
Remslang links voor vervangen
Remslang rechts voor vervangen
Einddemper volledig gelast
Remslang rechts achter vervangen
Remslang links achter vervangen
Olie + oliefilter vervangen

Maart 2016:
Motorsteunen vervangen

Mei 2016:
Nieuwe (2e hands) velgen + banden :)
Zomersetje, dezelfde OEM velgen als op de foto's.

Augustus 2016:
4 nieuwe banden : Goodyear EFFICIENTGRIP PERFORMANCE (zomerband , 205/55/R16 91V)

September 2016:
Alle koelwaterslangen + thermostaat vervangen i.v.m. lekkage.

December 2016:
Naaf links voor vervangen
Remschijven + remblokken links en rechts voor vervangen
Nieuwe ruitenwissers (Bosch Aerotwin)
Winterbanden gemonteerd

Februari 2017:
Probleem gehad met EGR , diverse pakkingen en klein materiaal vernieuwd.
"Clean" EGR geplaatst. Bevinding tot nu toe : Motor draait mooier, wat meer kracht en zichtbaar minder verbruik.

Maart 2017:
Remblokken links + rechts achter vervangen.
Handrem afgesteld.

Juli 2017:
Grote beurt

Augustus 2017:
Uitlaat vervangen

Mijn auto > Bevindingen:
Tot nu toe ben ik erg tevreden over de auto! Ik hem natuurlijk pas sinds september dus kan er niet zo érg veel over zeggen.
Edit:
Wel merk ik dat ondanks dat ik de uitlaat heb laten controleren , en deze volledig gasdicht is, dat ik soms uitlaatgassen in de auto ruik. Ergens gelezen dat dit door de motorsteunen kan komen en de auto trilt meer dan wat hoort te zijn dus de motorsteunen gaan ook vervangen worden :)
Sinds het vervangen van de motorsteunen geen last meer van gehad :gekdoen:

Mijn auto > Foto's :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog 2 van de binnenkant :
Afbeelding
Die rare deuk/streep die op deze foto hieronder in de stoelen zit, zit er in werkelijkheid niet!
Toch vreemd dat deze wel op de foto staat:
Afbeelding

Verder zal ik vast iets vergeten zijn te benoemen maar dat zal ik later hierbij plaatsen!
Laatst gewijzigd door Vinny1994 op 03 aug 2017, 22:44, 26 keer totaal gewijzigd.

Quadrantz

Re: Vincent / BMW 320d E46 '98

Bericht door Quadrantz » 14 jan 2016, 14:01

Welkom Vincent!

Tof uitgebreid voorsteltopic heb je ervan gemaakt :duim:
Ik mis alleen de fototjes ;).

Hiervoor heb ik ook een 320D gehad (facelift), touring weliswaar. Erg fijne auto's! Zonder noemenswaardige problemen 140K erbij gezet in 3jr.

Heb je nog plannen met de auto? Tuning, MOD's?

Veel plezier hier en met de bimmer :duim:

Vinny1994

Bericht door Vinny1994 » 14 jan 2016, 14:35

Thanks voor je reactie!

Foto's ga ik asap plaatsen!!

Wat ik nog vanplan ben:
- EGR Afdoppen
- Yatour met USB + Aux plaatsen
- Extra subwoofer
- Chiptuning naar 166pk/335Nm
- Misschien een M pakket , auto heeft wél al M onderstel.
- Velgen (heb de M43 Style vlegen: http://i.imgur.com/Sq0waJ3.jpg) laten zandstralen, poedercoaten, richten en stoeprandschade wegwerken
- Wil eigenlijk chrome/zilveren raamlijsten, heb ze nu 'geplastidipt' om te zien hoe dit eruit ziet
- Interieur strips zilvergrijs metallic maken, zitten momenteel ook de nodige krasjes op
- kom er zo ff niet meer op :driving:

Edit:
- Witte knipperlicht glaasjes voorkant
- Angel eyes voor
- Andere achterlichten, twijfel tussen smoked LED of "Bar" uitvoering
- Misschien andere einddemper
Laatst gewijzigd door Vinny1994 op 28 mar 2016, 22:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 14 jan 2016, 15:38

Welkom Vincent !

Complimenten voor je voorsteltopic :amen: (de foto's heb ik het niet over :whistle: )

Hoop gedaan en te doen aan je wagen zeg, een echte liefhebber ook wel zo te lezen :duim:

Maak ook gerust een showroom aan voor je wagen, altijd leuk voor jezelf en voor anderen :ja:

Voor vragen over het forum kun je altijd even kontakt opnemen met een van de moderators.

Zoek je meer info over een bepaald onderwerp of probleem, probeer dan ook altijd even de zoekfunctie hier op het forum, deze voorkomt meestal het eventueel onnodig starten van een nieuw topic.

Verder wens ik je natuurlijk vele veilige en probleemloze kilometers :duim:

p.s. bekijk ook even de regels met betrekking tot quoten ;)

frankyman

Bericht door frankyman » 14 jan 2016, 17:56

Welkom!

Ben erg benieuwd naar de foto's! en ben je binnen je budget gebleven ? :)

Mijne is 2 jaar jonger, en zit te denken hem te verkopen... dus ben benieuwd wat er tegenwoordig ongeveer betaald word voor een e46 320d ;)
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Vinny1994

Bericht door Vinny1994 » 15 jan 2016, 00:34

Bedankt voor jullie reacties :D

De foto's zijn inmiddels geplaatst!!

@Frankyman,
Via marktplaats kom ik de 'nette' 320d e46's tegen rond de 3k.
Met leer ongeveer rond de 3,5k

ik heb alle kosten van mijn auto, tot nu toe, eens bij elkaar gezocht:

Auto €2750
Grote beurt + handremschoentjes €220
Spanrollen + meelooprollen + multiriemen €180
Koelwaterslangen €230
Uitlaat (flexible stuk) €300
Winterbanden €200
Chrome "tellerringen" dashboard €15
Balanceren / Uitlijnen Winterbanden €40 (had de auto gebracht met "moet uitgelijnd worden" , uiteindelijk hielp wielen wisselen en eetje balanceren :D)
Accu €130

Totaal €4065 tot nu toe :nee: Niet verwacht maar kan er totaal niet mee zitten!! :shine:
De 'max prijs' die ik noemde (3500) was de ' max prijs' die ik wou uitgeven qua aanschaf.
Ben er vanuit gegaan dat ELKE auto mij minimaal 1000euro zou gaan kosten om helemaal in orde te krijgen, heb ik me toch ongeveer aan gehouden :)

frankyman

Bericht door frankyman » 15 jan 2016, 09:26

Ziet er goed uit!

Denk dat je voor dat geld een heerlijke kilometer vreter hebt ;)

Heb je bij het vervangen van de koelwater slangen ook al even gekeken naar je thermostaat + thermostaat huis en de waterpomp?

Allemaal willen ze het wel eens begeven.
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

mieske90
BimmerPortal Team

Bericht door mieske90 » 17 jan 2016, 21:24

Alsnog welkom Vincent,

Als eerste complimenten voor je voorstel-topic, lekker uitgebreid :duimen:

Je wagen ziet er heel netjes uit voor zijn bouwjaar en kilometerstand.
Hier ga je nog heel veel plezier mee beleven :ja:

Maar je moet wel serieuze kilometers rijden per dag, ik woon zelf omgeving Den Bosch.
En ik ken de rit naar Venlo (BimmerFest) maar al te goed.

vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je E46 een keer op één van onze meetings/events.
dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events :driving:
Afbeelding
Volgende evenement:

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”