bmw e46 316i ontluchten

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
maddox

bmw e46 316i ontluchten

Bericht door maddox » 16 jan 2016, 09:15

beste bmw kenners,

ik heb gisteravond de thermostaat van mijn bimmer vervangen, de oude bleef constant open staan waardoor de motor niet op themperatuur kwam.

nu weet ik niet zeker of ik het ontluchten goed gedaan heb want ik heb het volgende " probleem "

ik heb voor het bijvullen de ontluchtingsschroef naast de radiatordop eruit gedraait en tijdens het bijvullen goed opgelet of er een volle straal koelvloeistof uitkwam zonder bubbels. tevens onder het bijvullen de kachel op maximale themperatuur gezet en de ventilator laag.

onder het bijvullen heb ik de auto ook op de brug met de voorwielen van de grond getilt zodat mijn radiator het hoogste punt is.

na het bijvullen de auto gestart en de radiator dop eraf gelaten. ik zie hier een klein straaltje uitkomen waardoor ik weet dat er circulatie is.

nu heb ik alleen het probleem dat de slang rechtsboven wel warm word. en links onder niet. de radiator zelf ook niet. zelfs na 20 min stationeer draaien, dan zal hij toch wel langzaam warm genoeg moeten zijn zodat de thermostaat open gaat? bij welke themperatuur opent deze normaal?

ook als ik de radiatordop er weer op schroef onder het lopen word de slang links onder redelijk hard door drukopbouw, is dit normaal?

graag jullie advies.

Mike

JdM

Re: bmw e46 316i ontluchten

Bericht door JdM » 16 jan 2016, 09:56

Klinkt allemaal normaal. Die slang blijft koud omdat de motor niet warm genoeg wordt (en er dus geen circulatie is over radiator), ook niet na stationair draaien. Een thermostaat gaat vaak maar heel minimaal open richting radiator en dus zal die onderste slang lange tijd nodig hebben om warm te worden.
Ga maar eens paar keer een stuk rijden en controleer daarna na afkoeling van de motor het peil steeds.

maddox

Bericht door maddox » 16 jan 2016, 10:56

bedankt voor je reactie!

ik heb inderdaad nog geen stuk gereden omdat ik dit niet aandurfde.
dan ga ik straks na het werk maar een stukje rijden en kijken of de motor niet te warm word.

ik hou jullie op de hoogte.

E46Roy

Bericht door E46Roy » 16 jan 2016, 12:11

Hallo,

gewoon ontluchtprocedure een paar keer blijven herhalen, met hete motor ontluchtschroef open zetten en laten stromen. Een paar dagen blijven doen, controleren, bijvullen, etc.
En als de motortemperatuur goed is lekker wat toeren maken zodat de waterpomp het systeem lekker rondpompt.
De aanhouder wint!

maddox

Bericht door maddox » 18 jan 2016, 09:10

blijkbaar heb ik me een beetje druk gemaakt om niks, alleen de themperatuursensor in de onderste slang nog moeten vervangen omdat hier nog koelvloeistof langs weg lekte.

Dus het hele proces opnieuw gedaan, erna een stukje gereden en opnieuw ontlucht voor de zekerheid.
nu blijft de motor gewoon op bedrijfsthemperatuur.

probleem opgelost!

Bedankt voor jullie reacties.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”