koelvloeistof/ ontluchten

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
peter-inajacobs
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:49

koelvloeistof/ ontluchten

Bericht door peter-inajacobs » 24 jan 2016, 09:56

Hallo

heb een bmw 545i bj 2005
heb een lek bij de radiator bij de sensor
bij de dealer geweest en die zijde een nieuwe slang /sensor vervangen kosten 250, euro
de losse onderdelen slang/sensor was 69.87 euro

nu de vraag de slang en sensor monteren gaat wel maar het ontluchten kan iemand mij dat uitleggen
hoe ik dat moet doen?
auto op contact zetten verwarming hoog dan het gaspedaal 10 seconden inhouden en dan begint de waterpomp te draaien ongeveer 10 minuten ( kan dat waar zijn )
en dat er koelvloeistof van BMW in moet klop dat ik ben geen automonteur
ik doe auto's bekleden

graag iemand die mij kan helpen

peter

Gebruikersavatar
djvirus
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2013, 16:24
Locatie: Uithoorn & Wateringen

Re: koelvloeistof/ ontluchten

Bericht door djvirus » 25 jan 2016, 13:40

Beste Peter,

Nadat je de boel ( slang/sensor ) vervangen hebt. Koelvloeistof bijvullen tot peil. Deksel terug op de reservoir. Vervolgens auto starten en dan met een schroevendraaier schroefje langzaam opendraaien van je EGR thermostaat ( zie foto rode cirkel ) totdat er wat koelvloeistof uitkomt en dan meteen weer dichtdraaien. Zo ontlucht je hem.

Afbeelding
:///m: BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay :///m:

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: koelvloeistof/ ontluchten

Bericht door tom_il » 25 jan 2016, 15:48

Voor een 545i is dit waarschijnlijk niet hetzelfde.
Ik zou eens in TIS kijken.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
525i
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 aug 2014, 11:40

Re: koelvloeistof/ ontluchten

Bericht door 525i » 25 jan 2016, 20:14

toevallig zelf nog gedaan tijdje terug, alleen ik heb geen elektrische waterpomp.
bij jouwn auto is het ontluchten iets anders.
ik zal even opzoeken en posten hoe dit bij jou auto moet.

dit was mijn post van twee weken terug;

viewtopic.php?f=123&t=48369

Gebruikersavatar
525i
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 aug 2014, 11:40

Re: koelvloeistof/ ontluchten

Bericht door 525i » 25 jan 2016, 20:39

Peter,

zie hieronder de video en instructie hoe je de auto moet ontluchten.
de video is van een ander type bmw, maar is qua handeling hetzelde bij jouwn e60,
Lekt je auto als je onder de motorkap kijkt links onder ?, dus de onderste slang waar de sensor in zit?

Als dit het geval is hoef je waarschijnlijk alleen de sensor te vervangen, schijnt een euvel bij deze auto's te zijn.
er zit een rubberen ringetje om die sensor, daar gaat hij bij lekken, stelt niks voor.
Je kunt ook alleen het rubberen ringetje vervangen maar ik zou alleen de sensor zelf vervangen.
Dus eerst even de sensor vervangen en dan even kijken of hij nog lekt.
Complete slang vervangen is waarschijnlijk overbodig.
en 250 euro is wel heel veel geld voor die slang.........

dit is het orrigineel nummer van de sensor waar het volgens mij om gaat;

13 62 7 788 077

koelvloeistof gewoon van een goed merk gebruiken; kroon oil, eurol etc.
bij iedere goede automaterialen zaak kun je koelvloeistof kopen.

die sensor koop je al voor € 35,00 en koelvloeistof rond de € 15,00 voor 5 liter,
laat je niet verneuken dus...
weet niet waar je woont, maar als je hulp nodig bent PM me maar,









video ontluchten voor bmw met elektrische waterpomp;

https://www.youtube.com/watch?v=pLqFS0h0eOI

1. Connect battery charger.
2. Switch on ignition, do not start.
3. Set heater to maximum temperature, activate "Automatic" button, then reduce fan to lowest setting.
4. Press accelerator pedal for 10 seconds to floor. Engine must not be started
5. The venting procedure is started when the accelerator pedal is pressed and takes approximately 12 minutes.
6. Then top up fill level in coolant expansion tank with 250 ml (or about 18mm) above max. (only when venting (bleeding))
7. Check cooling system for leaks.
8. If the venting procedure has to be carried out several times, allow DME to drop completely (ignition key removed for approximately 3 minutes), then repeat from step 3.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”