Koelwater temp te hoog (520i)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
ac/dennis
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 dec 2015, 16:32

Koelwater temp te hoog (520i)

Bericht door ac/dennis » 07 feb 2016, 10:49

Goedemorgen,

Gistermiddag een vreemd voorval met de touring (520i uit 2003). Na een ritje in de stad, stukje snelweg en daarna weer de stad in, kwam opeens dat ding-dong geluidje. "Koelwater temperatuur" maar dan op zn duits, het metertje stond ook idd helemaal naar rechts in het rood. Reed toevallig net mn oprit op om te parkeren en heb m gewoon uitgezet.
Daarna weer op contact gezet, de kachel op 30 graden en 3 seconden laten blazen, et voila. temp weer netjes in het midden :s

Wat kan hier nou aan de hand zijn? Ik heb wel een stukje snelweg gereden, maar dat gebeurt vaker, dan zou de temp toch niet helemaal in het rood mogen komen?
Hoe kan het nou dat de tempsensor weer in de normale stand schiet binnen 3 seconden na het volop laten blazen van de kachel?

Kan het mss een storing zijn geweest, of iets anders dat dit kan verklaren? Moet ik me zorgen maken?

Graag jullie advies!

Grt

Dennis

ec230n
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2013, 21:30
Locatie: Assen

Re: Koelwater temp te hoog (520i)

Bericht door ec230n » 07 feb 2016, 13:02

Misschien een thermostaat die raar doet.
Het geluid bij vermogen vragen in sportstand. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm

ac/dennis
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 dec 2015, 16:32

Re: Koelwater temp te hoog (520i)

Bericht door ac/dennis » 08 feb 2016, 10:53

Hoi,

Kleine update, had het vandaag weer. Het lijkt zich alleen voor te doen als de Airco ook aan staat. Zodra ik de airco uit had gezet, ging het wijzertje weer netjes naar het midden.

Is dat een typisch symptoom van een thermostaat die op zn einde loopt?

ac/dennis
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 dec 2015, 16:32

Re: Koelwater temp te hoog (520i)

Bericht door ac/dennis » 08 feb 2016, 16:31

Ondertussen ook verder gelezen op een ander forum.
Hier werden 4 stappen beschreven om je fan te testen, deze draait bij mij op een continue snelheid, ongeacht de temperatuur van de motor.
Toen de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur was, ook de opgerolde-kranten-test uitgevoerd, de fan stopt erg makkelijk, niets geen weerstand.

Dat laatste duidt er miz op dat het ding vervangen moet worden, aangezien het juist sneller moet draaien naarmate de temperatuur stijgt en niet makkelijk te stoppen zou moeten zijn met een krant bij bedrijfstemperatuur.

Bovenstaande klinkt mij als amateur wel redelijk, maar ik laat me erg graag door de kenners adviseren in deze.....

Gebruikersavatar
sander m3
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 apr 2012, 16:19

Re: Koelwater temp te hoog (520i)

Bericht door sander m3 » 12 feb 2016, 23:06

klinkt idd als de beruchte defecte visco koppeling.
Probleem is al zo vaak voorbij gekomen op forums met dezelfde symptomen.
Vervangen dat ding en klaar probleem.

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: Koelwater temp te hoog (520i)

Bericht door Jos535i » 13 feb 2016, 10:19

Het tegenovergestelde gebeurt ook nog wel eens. De viscokoppeling zit dan muurvast en draait hij gelijk mee met motortoerental, het lijkt dan wel een opstijgend vliegtuig. Ook dan is vervangen het devies.

Groet, Jos

ac/dennis
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 dec 2015, 16:32

Re: Koelwater temp te hoog (520i)

Bericht door ac/dennis » 13 feb 2016, 12:17

Die laatste ken ik idd!
Met een e12 gehad, in het begin vond ik het nog wel.stoer klinken, maar dat duurde maar kort :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”