Diesel of toch benzine
Diesel of toch benzine
Beste Forumleden,
Heb graag wat onafhankelijk advies van jullie nodig.
Even vooraf wat informatie vooraf om mijn verhaal/vraag duidelijk te maken. Kan op de fiets naar het werk wat voor mijn auto neerkomt op de kortere ritjes behalve natuurlijk de vakanties, dan wordt ie echt even uitgelaten. In km's komt dit neer op zo'n 10.000 per jaar.
Op dit moment kan ik mijn mooie e39 525i uit 2002 (zie ook op dit forum) op een mooie e61 uit 2002 inruilen. Het is echter een 535d met 206.000 km's op de teller met een zo goed als complete onderhoudshistorie (waarvan in 2015 € 4.000,-). De EGR is dicht (softwarematig), de DPF (zeg ik dat goed?) is leeggehaald en weggeschreven, alleen de swirl-flaps zijn nog aanwezig. De BMW is ook nog stage 2 getuned door Tunex (weet niet of ik dat zo wil laten). Ook is de auto voorzien van gehele nieuwe remmerij. Toen ik vroeg of de koppelomvormer nog goed was, was hierop het antwoord ja, ook bij Tunex is de bak gespoeld/geflushed).
De auto ziet er van binnen en van buiten super strak uit, je zou zeggen dat de vele km's niet kloppen. Eén twijfel geval is dat de huidige eigenaar de auto nog maar zo'n 3 maanden in het bezit heeft...... volgens zijn eigen zeggen verslijt hij hobby-matig vele auto's, ook mijn e39 zal hij niet lang hebben......
Zoals je ziet heb ik dus eigenlijk 2 vragen, go...waarom doe hij die mooie wagen weg (te duur om te rijden, problemen?). Er zijn 2 kleine defecten gemeld, de achterruitwisser is defect en de achterruitverwarming (kabels in achterklep defect?).
De andere vraag is, is het verstandig om zo'n auto 10.000 km per jaar te laten rijden en dan met name korte stukjes en het 'zondagsritje' waarbij hij goed uitgelaten zal worden. Ofwel gaat de techniek hier aan onderdoor.
Nu ik toch bezig ben, brengt een DEKRA-keuring of een andere goede keuring (welke dan?) iets aan het licht? Zit er ook veel verschil in onderhoud of scheelt dit niet veel met elkaar?
Brand los, ik ben echt benieuwd naar jullie reacties.
Thx!
Heb graag wat onafhankelijk advies van jullie nodig.
Even vooraf wat informatie vooraf om mijn verhaal/vraag duidelijk te maken. Kan op de fiets naar het werk wat voor mijn auto neerkomt op de kortere ritjes behalve natuurlijk de vakanties, dan wordt ie echt even uitgelaten. In km's komt dit neer op zo'n 10.000 per jaar.
Op dit moment kan ik mijn mooie e39 525i uit 2002 (zie ook op dit forum) op een mooie e61 uit 2002 inruilen. Het is echter een 535d met 206.000 km's op de teller met een zo goed als complete onderhoudshistorie (waarvan in 2015 € 4.000,-). De EGR is dicht (softwarematig), de DPF (zeg ik dat goed?) is leeggehaald en weggeschreven, alleen de swirl-flaps zijn nog aanwezig. De BMW is ook nog stage 2 getuned door Tunex (weet niet of ik dat zo wil laten). Ook is de auto voorzien van gehele nieuwe remmerij. Toen ik vroeg of de koppelomvormer nog goed was, was hierop het antwoord ja, ook bij Tunex is de bak gespoeld/geflushed).
De auto ziet er van binnen en van buiten super strak uit, je zou zeggen dat de vele km's niet kloppen. Eén twijfel geval is dat de huidige eigenaar de auto nog maar zo'n 3 maanden in het bezit heeft...... volgens zijn eigen zeggen verslijt hij hobby-matig vele auto's, ook mijn e39 zal hij niet lang hebben......
Zoals je ziet heb ik dus eigenlijk 2 vragen, go...waarom doe hij die mooie wagen weg (te duur om te rijden, problemen?). Er zijn 2 kleine defecten gemeld, de achterruitwisser is defect en de achterruitverwarming (kabels in achterklep defect?).
De andere vraag is, is het verstandig om zo'n auto 10.000 km per jaar te laten rijden en dan met name korte stukjes en het 'zondagsritje' waarbij hij goed uitgelaten zal worden. Ofwel gaat de techniek hier aan onderdoor.
Nu ik toch bezig ben, brengt een DEKRA-keuring of een andere goede keuring (welke dan?) iets aan het licht? Zit er ook veel verschil in onderhoud of scheelt dit niet veel met elkaar?
Brand los, ik ben echt benieuwd naar jullie reacties.
Thx!
Re: Diesel of toch benzine
Hoi,
Een 535d is altijd een mooi apparaat om te hebben
Is de eerste niet uit 2004 ipv 2002?
Als je zo een korte stukjes rijdt zou mijn advies zijn om geen diesel aan te schaffen, de mijne is, zeker met dit weer echt pas na meer dan 10 min warm, dat lukt nooit op korte trajecten en is dus denk ik voor de techniek niet goed.
Mocht je er wel voor kiezen dan zou de swirlflaps eruit laten halen, net als de tuning van Tunex.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar van wat ik lees op diverse fora is die tuning voor deze machine wellicht niet goed.
Het kabelboomprobleem is waarschijnlijk makkelijk zelf te doen, er staan meerdere diy op de fora.
De koppelomvormer is een ander verhaal en een eventueel dure reparatie.
Je kunt er zelf makkelijk achter komen door een lang stuk rond de 100 km/uur te gaan rijden en kijken of het toerental schommelt. Als dat zo is zou ik het niet doen...
Succes ermee
Een 535d is altijd een mooi apparaat om te hebben
Is de eerste niet uit 2004 ipv 2002?
Als je zo een korte stukjes rijdt zou mijn advies zijn om geen diesel aan te schaffen, de mijne is, zeker met dit weer echt pas na meer dan 10 min warm, dat lukt nooit op korte trajecten en is dus denk ik voor de techniek niet goed.
Mocht je er wel voor kiezen dan zou de swirlflaps eruit laten halen, net als de tuning van Tunex.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar van wat ik lees op diverse fora is die tuning voor deze machine wellicht niet goed.
Het kabelboomprobleem is waarschijnlijk makkelijk zelf te doen, er staan meerdere diy op de fora.
De koppelomvormer is een ander verhaal en een eventueel dure reparatie.
Je kunt er zelf makkelijk achter komen door een lang stuk rond de 100 km/uur te gaan rijden en kijken of het toerental schommelt. Als dat zo is zou ik het niet doen...
Succes ermee
Re: Diesel of toch benzine
De storingen zijn waarschijnlijk kabelboom, verder kom ik het woord Tunex tegen, dan ga ik al niet eens kijken bij de wagen
Een 535D rijden met 10.000 km per jaar is niet echt verstandig voor je portomonee
Een 535D rijden met 10.000 km per jaar is niet echt verstandig voor je portomonee
Re: Diesel of toch benzine
Een wagen al na 3 maanden verkopen ? Zeker voor een 535d zou ik dit niet vertrouwen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Diesel of toch benzine
Een 535d is een snelle auto maar om het te gaan rijden in NL als je maar 10.000km per jaar maakt is niet rendabel of je moet echt een liefhebber zijn. Ik rij een 530i en ik maak ong. 17.000km per jaar en een diesel zou gewon duurder zijn omdat we het hier over vrij zware auto's hebben. Ik denk dat je voor zelfde geld zelfs een 545i zou kunnen rijden met zo weinig kilometers per jaar.
Re: Diesel of toch benzine
Diesel is met met 10dkm per jaar niet interessant...
stel:
525 weegt 1505 en verbruikt 1:9 dan kost dat 10000:9x1,30 + 896 (MRB)= 2340
535 weegt 1635 en verbruikt 1:11 dan kost dat 1000:11x1,= + 1820 (MRB) = 2730
stel:
525 weegt 1505 en verbruikt 1:9 dan kost dat 10000:9x1,30 + 896 (MRB)= 2340
535 weegt 1635 en verbruikt 1:11 dan kost dat 1000:11x1,= + 1820 (MRB) = 2730
Alcohol vrij bier is als een BH aan de waslijn.... Het beste is er uit.
Re: Diesel of toch benzine
Alvast bedankt voor de eerste reacties!
@Fritsie01, de e39 is echt uit 2002
Had zelf inderdaad vele verhalen over Tunex gelezen, en die waren idd niet zo heel erg goed. M.b.t. de auto, dit is zo'n mooi voorbeeld van een hele mooie auto zien met zo goed als alle opties en vervolgens niet meer helder kunnen denken
Dat het (iets) meer kost vind ik nog niet zo heel erg, het is inderdaad hobby, maar de techniek moet wel heel blijven. Een 545i heb ik ook nog ooit eens overwogen, maar hier lees je ook horor-verhalen over. Al is er voor de 'waterpijp/koelbuis' problemen nu een handige oplossing waardoor je hele blok niet uit elkaar hoeft. Dan blijft volgens mij het verhaal van de kleppenseals over (weet niet wat dit zou kosten qua reparatie).
We gaan de zoektocht voortzetten.
Groeten,
DuKeZ
@Fritsie01, de e39 is echt uit 2002
Had zelf inderdaad vele verhalen over Tunex gelezen, en die waren idd niet zo heel erg goed. M.b.t. de auto, dit is zo'n mooi voorbeeld van een hele mooie auto zien met zo goed als alle opties en vervolgens niet meer helder kunnen denken
Dat het (iets) meer kost vind ik nog niet zo heel erg, het is inderdaad hobby, maar de techniek moet wel heel blijven. Een 545i heb ik ook nog ooit eens overwogen, maar hier lees je ook horor-verhalen over. Al is er voor de 'waterpijp/koelbuis' problemen nu een handige oplossing waardoor je hele blok niet uit elkaar hoeft. Dan blijft volgens mij het verhaal van de kleppenseals over (weet niet wat dit zou kosten qua reparatie).
We gaan de zoektocht voortzetten.
Groeten,
DuKeZ
Re: Diesel of toch benzine
10K lijkt me ook erg weinig voor een diesel. Voor de korte stukken pak ik altijd de Swift van m'n vriendin
Tunex ben ik met m'n vorige 320D geweest om de automaat te spoelen (preventief), daarna probleemloos van 250K naar 336K gereden tot aan de verkoop. Qua tuning geen ervaring met ze...
Tunex ben ik met m'n vorige 320D geweest om de automaat te spoelen (preventief), daarna probleemloos van 250K naar 336K gereden tot aan de verkoop. Qua tuning geen ervaring met ze...