Vraag inzake bedrading verwarming achterbank
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 19 dec 2015, 18:26
- Locatie: Niedersachsen, Heimat
Vraag inzake bedrading verwarming achterbank
forumleden,
Onlangs is mijn oog gevallen op een uit te voeren mod, te weten het retrofitten van stoelverwarming op de achterbank. Naar mijn mening, zelfs met mijn beperkte kennis, nog redelijk te doen, en heb mij naast ETK, WDS en TIS als informatiebron ook contact gezocht met de duitse vrienden van het E60 forum. Ik heb een aantal mensen gesproken, en deze zouden het wel willen uitvoeren, echter dan moet ik naar München rijden, en het schijnt 1,5 dag werk te zijn (met originele schakelaars, inbouwen carbon matten, bedrading e.d.). Als ik het optel bij elkaar wordt het een hele onderneming, logistiek en financieel, vandaar dat ik er zelf aan wil beginnen. Nu ben ik wel goed in modificeren, echter dan van huizen.... Van draadjes en stroomschema's heb ik net te weinig verstand, net de basisbeginselen begrijp ik vandaar dat ik jullie hulp wil inroepen..
Planning:
Originele schakelaars;
Originele bedrading (kleur, diameter en aansluitingen en stekkers) trekken/monteren;
Imitatie carbon matten gebruiken voor de zetels, aangezien een sloper/2de hands onderdelenspecialist een achterbank in crème én verwarmd niet heeft liggen (LCCC bekledingcode), en voor een compleet nieuwe achterbank kun je je achterkant op de maladiven verwarmen.....
Als ik echter schakelaars S68 en S69 bekijk, zijn er vanuit pin 4 naar X1720 en pin 3 naar X1091 draden getrokken/benodigd. In TIS wordt gesteld dat dit naar mijn middenconsole loopt, echter ik heb geen benul hoe/wat/waar ik het daar dan moet aansluiten. Andere aansluitingen naar o.a. het zekeringpaneel voor én achter, de centrale massa e.d. vormen geen probleem, echter deze 2 draden wel...
Ook kwam ik het volgende tegen op een duits forum:
Dazu muss man die Schalter öffnen und den Pin 8 von den 2 Solid State Relais VN460SP ablöten und abkneifen. Das unterbindet die Widerstandsmessung an den Ausgängen. Statt den NTC kann man einen 4,4k oder 2*2,2k Ohm Widerstand in Reihe nutzen und dann laufen die Schalter auf Stufe 2 mit einem Tastverhältnis von 99,5 zu 0,5 und bei Stufe 1 mit einem Tastverhältnis 50/50. So arbeiten die Matten auf Stufe 2 mit Voller Leistung und auf Stufe 1 mit halber Leistung! Das Tastverhältnis für Stufe 1 kann man über den Widerstand verändern...
Für eventuelle Überhitzung ist der fest eingebaute Temp-Schalter in den Carbonmatten aktiv.
Vrij vertaald:
Om de originele schakelaars te laten werken, moet je de schakelaars loshalen, en pin 8 van het 2 solid state relais VN460SP middels de soldeerbout verwijderen en dichtknijpen/dichtzetten. Hierdoor ondervang je de weerstandmeting aan de uitgangen. In plaats van de NTC kun je met een 4.4k , of 2 maal 2.2k Ohm in serieschakeling, de schakelaar benutten doordat op trap 1 de mat 50/50% warm en koud word, en in trap 2 99,5% warm word en 0.5% koud (uit) wordt geschakeld. Voor een oververhitting is een temp. schakelaar ingebouwd in de carbon matten.
VRAAG:
Hoe moet ik de weerstanden dan aansluiten? in serie op pin 1 van S68 en S69 of op pin 2? Ik begrijp WDS niet helemaal inzake de aansluitingen E65a, E66a, E67a en E68a. (vanaf de schakelaar naar de aansluitingen van de stoelverwaming achter.)
Graag jullie hulp in deze,
alvast dank!!!!
Onlangs is mijn oog gevallen op een uit te voeren mod, te weten het retrofitten van stoelverwarming op de achterbank. Naar mijn mening, zelfs met mijn beperkte kennis, nog redelijk te doen, en heb mij naast ETK, WDS en TIS als informatiebron ook contact gezocht met de duitse vrienden van het E60 forum. Ik heb een aantal mensen gesproken, en deze zouden het wel willen uitvoeren, echter dan moet ik naar München rijden, en het schijnt 1,5 dag werk te zijn (met originele schakelaars, inbouwen carbon matten, bedrading e.d.). Als ik het optel bij elkaar wordt het een hele onderneming, logistiek en financieel, vandaar dat ik er zelf aan wil beginnen. Nu ben ik wel goed in modificeren, echter dan van huizen.... Van draadjes en stroomschema's heb ik net te weinig verstand, net de basisbeginselen begrijp ik vandaar dat ik jullie hulp wil inroepen..
Planning:
Originele schakelaars;
Originele bedrading (kleur, diameter en aansluitingen en stekkers) trekken/monteren;
Imitatie carbon matten gebruiken voor de zetels, aangezien een sloper/2de hands onderdelenspecialist een achterbank in crème én verwarmd niet heeft liggen (LCCC bekledingcode), en voor een compleet nieuwe achterbank kun je je achterkant op de maladiven verwarmen.....
Als ik echter schakelaars S68 en S69 bekijk, zijn er vanuit pin 4 naar X1720 en pin 3 naar X1091 draden getrokken/benodigd. In TIS wordt gesteld dat dit naar mijn middenconsole loopt, echter ik heb geen benul hoe/wat/waar ik het daar dan moet aansluiten. Andere aansluitingen naar o.a. het zekeringpaneel voor én achter, de centrale massa e.d. vormen geen probleem, echter deze 2 draden wel...
Ook kwam ik het volgende tegen op een duits forum:
Dazu muss man die Schalter öffnen und den Pin 8 von den 2 Solid State Relais VN460SP ablöten und abkneifen. Das unterbindet die Widerstandsmessung an den Ausgängen. Statt den NTC kann man einen 4,4k oder 2*2,2k Ohm Widerstand in Reihe nutzen und dann laufen die Schalter auf Stufe 2 mit einem Tastverhältnis von 99,5 zu 0,5 und bei Stufe 1 mit einem Tastverhältnis 50/50. So arbeiten die Matten auf Stufe 2 mit Voller Leistung und auf Stufe 1 mit halber Leistung! Das Tastverhältnis für Stufe 1 kann man über den Widerstand verändern...
Für eventuelle Überhitzung ist der fest eingebaute Temp-Schalter in den Carbonmatten aktiv.
Vrij vertaald:
Om de originele schakelaars te laten werken, moet je de schakelaars loshalen, en pin 8 van het 2 solid state relais VN460SP middels de soldeerbout verwijderen en dichtknijpen/dichtzetten. Hierdoor ondervang je de weerstandmeting aan de uitgangen. In plaats van de NTC kun je met een 4.4k , of 2 maal 2.2k Ohm in serieschakeling, de schakelaar benutten doordat op trap 1 de mat 50/50% warm en koud word, en in trap 2 99,5% warm word en 0.5% koud (uit) wordt geschakeld. Voor een oververhitting is een temp. schakelaar ingebouwd in de carbon matten.
VRAAG:
Hoe moet ik de weerstanden dan aansluiten? in serie op pin 1 van S68 en S69 of op pin 2? Ik begrijp WDS niet helemaal inzake de aansluitingen E65a, E66a, E67a en E68a. (vanaf de schakelaar naar de aansluitingen van de stoelverwaming achter.)
Graag jullie hulp in deze,
alvast dank!!!!
viewtopic.php?f=120&t=48143
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 dec 2015, 18:02
- Locatie: Zoetermeer
Re: Vraag inzake bedrading verwarming achterbank
Ik zou een NTC noooooit vervangen door een weerstandje. Die NTC zit er niet voor niks...
Wanneer je temp. teveel oploopt (om welke reden dan ook) beperkt de NTC de stroom die er loopt, en voorkomt dat je een indoor-barbeque creeert.
Persoonlijk? Als je pennetjes moet gaan ombuigen en buiten gebruik stellen om iets voor elkaar te krijgen, KAN dat nooit een juiste manier zijn, maar een shortcut omdat het anders meer werk is.
Motto: Doe het goed, of doe het niet...
PS: Ik lees ook dat er in de matten een beveiliging zit, maar dat is dan je laatste redmiddel.
Uit de uitleg haal ik dat de NTC weerstandswaarde de puls/pouze verhouding reguleert.
Wanneer je dus in plaats van de pennen om te knijpen WEL de NTC monteert, zal deze de temperatuur echt regelen. Betekent dus dat ie sneller opwarmt (want koud is andere puls-pouze verhouding) en naarmate ie warmer wordt, steeds minder vermogen toegediend krijgt tot ie op temperatuur is. Een thermostaatfunctie zeg mar. m.i. best 2 extra draadjes naar je bank waard. Als je dan toch bezig bent...?
Wanneer je temp. teveel oploopt (om welke reden dan ook) beperkt de NTC de stroom die er loopt, en voorkomt dat je een indoor-barbeque creeert.
Persoonlijk? Als je pennetjes moet gaan ombuigen en buiten gebruik stellen om iets voor elkaar te krijgen, KAN dat nooit een juiste manier zijn, maar een shortcut omdat het anders meer werk is.
Motto: Doe het goed, of doe het niet...
PS: Ik lees ook dat er in de matten een beveiliging zit, maar dat is dan je laatste redmiddel.
Uit de uitleg haal ik dat de NTC weerstandswaarde de puls/pouze verhouding reguleert.
Wanneer je dus in plaats van de pennen om te knijpen WEL de NTC monteert, zal deze de temperatuur echt regelen. Betekent dus dat ie sneller opwarmt (want koud is andere puls-pouze verhouding) en naarmate ie warmer wordt, steeds minder vermogen toegediend krijgt tot ie op temperatuur is. Een thermostaatfunctie zeg mar. m.i. best 2 extra draadjes naar je bank waard. Als je dan toch bezig bent...?
Re: Vraag inzake bedrading verwarming achterbank
Deze ga ik ook even volgen, is altijd een retrofit geweest waar ik een keer iets mee wou
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 19 dec 2015, 18:26
- Locatie: Niedersachsen, Heimat
Re: Vraag inzake bedrading verwarming achterbank
@ Vaporized;
Kun je haast live gaan volgen... Bij Ootmarsum de grens over en dan is het nog een heeel klein stukje...
Terugkomend op het topic;
@Dutchlincoln:
ik wil carbonmatten gaan aanschaffen. Hierbij zit een relais verwerkt in de bijgeleverde kabelboom, dus van oververhitting zou geen sprake kunnen (moeten) zijn. Echter in de originele BMW bekleding zit de NTC in het achterbank geïntegreerd, wat bij de carbonmatten dus niet het geval is. (1ste probleempje)
Ook wil ik de uitvoering en plaats van de schakelaars absoluut origineel houden, en niet de bijgeleverde weaco schakelaars gebruiken. Door de combi van niet originele matten met de originele 5 polige schakelaar heb ik begrepen dat indien de temp is bereikt, de carbonmat zich (tijdelijk) uitschakelt middels het relais, daardoor de originele schakelaar het herkend als storing en zichzelf ook uitschakelt..... Om telkens deze ongewilde uitschakeling van de stoelverwarming te voorkomen zou je weerstanden ertussen zetten, in de stroomtoevoer, en het afknijpen van de NTC uitgang (tenminste dat is hoe ik het begrijp, conform het duitse E60-forum). is dit een correcte beredenering of zit ik er naast, als ik dit stel?
Kun je haast live gaan volgen... Bij Ootmarsum de grens over en dan is het nog een heeel klein stukje...
Terugkomend op het topic;
@Dutchlincoln:
ik wil carbonmatten gaan aanschaffen. Hierbij zit een relais verwerkt in de bijgeleverde kabelboom, dus van oververhitting zou geen sprake kunnen (moeten) zijn. Echter in de originele BMW bekleding zit de NTC in het achterbank geïntegreerd, wat bij de carbonmatten dus niet het geval is. (1ste probleempje)
Ook wil ik de uitvoering en plaats van de schakelaars absoluut origineel houden, en niet de bijgeleverde weaco schakelaars gebruiken. Door de combi van niet originele matten met de originele 5 polige schakelaar heb ik begrepen dat indien de temp is bereikt, de carbonmat zich (tijdelijk) uitschakelt middels het relais, daardoor de originele schakelaar het herkend als storing en zichzelf ook uitschakelt..... Om telkens deze ongewilde uitschakeling van de stoelverwarming te voorkomen zou je weerstanden ertussen zetten, in de stroomtoevoer, en het afknijpen van de NTC uitgang (tenminste dat is hoe ik het begrijp, conform het duitse E60-forum). is dit een correcte beredenering of zit ik er naast, als ik dit stel?
viewtopic.php?f=120&t=48143
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 dec 2015, 18:02
- Locatie: Zoetermeer
Re: Vraag inzake bedrading verwarming achterbank
Het zou zomaar kunnen dat dat de toegepaste prutsoplossing is.
Ik ken de bewuste en originele matten niet, maar laten we niet te moeilijk doen: het is gewoon een weerstandsmatje, niks ingewikkelds aan.
Als jij de matten ontdoet van alle overbodige ballast, waeco schakelaars, relais enzo, en alleen de matten zelf gebruikt en aansluit zoals dat origineel gedaan wordt, kan er m.i. niks verkeerd gaan en is er geen verschil tussen jouw, en originele verwarming.
Probeer even iemand in je omgeving te vinden met gedegen electrotechnische kennis, die schroeft het zo voor je in elkaar, dat weet ik zeker.
Ik ken de bewuste en originele matten niet, maar laten we niet te moeilijk doen: het is gewoon een weerstandsmatje, niks ingewikkelds aan.
Als jij de matten ontdoet van alle overbodige ballast, waeco schakelaars, relais enzo, en alleen de matten zelf gebruikt en aansluit zoals dat origineel gedaan wordt, kan er m.i. niks verkeerd gaan en is er geen verschil tussen jouw, en originele verwarming.
Probeer even iemand in je omgeving te vinden met gedegen electrotechnische kennis, die schroeft het zo voor je in elkaar, dat weet ik zeker.
Re: Vraag inzake bedrading verwarming achterbank
mitglied007 schreef:@ Vaporized;
Kun je haast live gaan volgen... Bij Ootmarsum de grens over en dan is het nog een heeel klein stukje...
Off-Topic, maar wel relevant haha, PM me even een adres of tel.nummer.. Kunnen we even contact houden
On-Topic,
Een paar linkjes met mogelijk relevante informatie:
http://5series.net/forums/diy-do-yourse ... it-108722/
http://forum.bmw5.co.uk/topic/93845-ret ... -possible/
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 19 dec 2015, 18:26
- Locatie: Niedersachsen, Heimat
Re: Vraag inzake bedrading verwarming achterbank
@ vaporized;
PM je in de loop van mei 2016 even, ga eerst met de elektrische kofferbak aan de slag en dan ga ik mij pas bezighouden met de "fondsitzheizung"...
Had overigens jouw linkjes gezien, ze zijn bruikbaar (vooral de 1ste) maar deels ook weer niet... Ben geen fan van gepruts, en die amerikaanse link gaat lopen knoeien met zekering bypasses... Ga mij hier in ieder geval nog in verdiepen, maar ik heb al uitgezocht dat ik de originele bedrading van het voorste zekeringblok ga halen... Dan maar iets extra werk, maar dan weet ik zeker dat goed komt...
PM je in de loop van mei 2016 even, ga eerst met de elektrische kofferbak aan de slag en dan ga ik mij pas bezighouden met de "fondsitzheizung"...
Had overigens jouw linkjes gezien, ze zijn bruikbaar (vooral de 1ste) maar deels ook weer niet... Ben geen fan van gepruts, en die amerikaanse link gaat lopen knoeien met zekering bypasses... Ga mij hier in ieder geval nog in verdiepen, maar ik heb al uitgezocht dat ik de originele bedrading van het voorste zekeringblok ga halen... Dan maar iets extra werk, maar dan weet ik zeker dat goed komt...
viewtopic.php?f=120&t=48143
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress