535d rauwe koude start en wat blauwe rook

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
struikie
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 sep 2015, 18:43

Re: 535d rauwe koude start en wat blauwe rook

Bericht door struikie » 02 mar 2016, 08:29

Vintiem schreef:Het zijn wel de originele borgwarner turbo's, alleen iets gemodificeerd?
En wat voor raildruksensor zit er dan in? De originele kan toch ook al hogere drukken aan dan standaard is voor onze auto's, ?
originele turbo's met betere axiaal lagers (360° ipv 270°) en iets hogere
billet wielen, wel de zelfde inducer en exducer...
van de grote turbo is de wastegate opgeboord naar 13mm... dit is de
bottleneck van de standaard turbo...
originele sensor kan 1850bar meten, de nieuwe wat hoger ;)
een 123d draait bijvoorbeeld al 2000bar om wat vermogen te maken
tijdens een tuning...

JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: 535d rauwe koude start en wat blauwe rook

Bericht door Degids » 02 mar 2016, 15:09

Is er ook nog wat aan de automaat gedaan? Met name de lockup van de koppelomvormer?
Ik zie namelijk dat je niet vies bent van wat mechanische wijzigingen bij het tunen en misschien dat je ook een oplossing had gevonden voor de max koppel van 600 NM van de lockup?

Gebruikersavatar
struikie
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 sep 2015, 18:43

Re: 535d rauwe koude start en wat blauwe rook

Bericht door struikie » 02 mar 2016, 15:36

zover ik weet is er niets aan de automaat aangepast...
wat zou dan het symptoom zijn van die 600Nm lockup limiet ?

JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: 535d rauwe koude start en wat blauwe rook

Bericht door Vintiem » 02 mar 2016, 18:13

Dat had ik moeten weten toen ik andere turbo's aanschafte. Had ik in mijn oude exemplaren ook grotere wielen laten plaatsen. geen idee dat dit kon.

Timmo6
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 feb 2013, 21:57
Locatie: België

Re: 535d rauwe koude start en wat blauwe rook

Bericht door Timmo6 » 03 mar 2016, 09:45

Bij mij rookt hij ook bij koudstart alleen na een nacht stilstaan sinds de dpf eruit is. Ik kreeg recent pas ook rauwe start toen volgens de uitlezing al mijn gloeibougies stuk waren. Heb dan de regelunit van de gloeibougies vervangen en de rauwstart was weg en geeft nu enkel 1 gloeibougie stuk bij uitlezing.
Belangrijk detail na het vervangen van de regelunit heb ik ook geen meldingen meer van te lage accuspanning!
@Struikie waar heb je deze turbomodificatie laten doen, en doen zij dan ook je remap?
Tim

Gebruikersavatar
struikie
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 sep 2015, 18:43

Re: 535d rauwe koude start en wat blauwe rook

Bericht door struikie » 03 mar 2016, 11:14

turbo's zijn aangepast door http://www.z-turbo.at/...
tuning is gedaan door http://www.vanvught-tuning.nl...

JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: 535d rauwe koude start en wat blauwe rook

Bericht door Degids » 03 mar 2016, 11:39

struikie schreef:zover ik weet is er niets aan de automaat aangepast...
wat zou dan het symptoom zijn van die 600Nm lockup limiet ?
Symptoom is dat het frictiemateriaal van de lockup sneller wegslijt met zo'n hoog koppel (740 NM had je geloof ik?). Het frictiemateriaal kan ook verbranden waardoor de ATF (Automatic Transmission Fluid) snel in kwaliteit achteruitgaat. Als je die 740 NM vaak aanspreekt, zou ik de ATF om de 60.000 km laten spoelen.

Hoe je merkt dat de lockup versleten is, is dat je het beruchte schommelen van het toerental gaat krijgen bij constante snelheden (op cruise control bijv.) in de lage toeren (range ongeveer: 90 km/u - 120 km/u).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”