MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
- MetallicatTim
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17 mei 2014, 09:31
- Locatie: Kerkrade
- Contacteer:
MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
Ik zal hier bijhouden wat ik zoal aan mijn E30je doe
Ik heb de wagen al 10 jaar en al heel veel aan gedaan, maar ik zal de belangrijkste zaken herposten.
Optielijst / specs:
- 16" 7,5J en 9J BBS RS001 velgen, gouden hart en boutjes ( liggen bij de spuiter nu )
- 3e Remlicht
- ABS
- Alpine CDE-136BT autoradio
- Audio: Celestra DA2K monoblock + RE Audio SE12 woofer + DLS Pro RCA-kabels
- Audio: Celestra FA 475x 4 channel
- Binnenspiegel met leeslampjes
- BMW Brandblusser 1L
- BMW Jerrycan 9L
- BMW Looplampje
- BMW Natur Muntenbakje
- Centrale vergrendeling met afstandbediening
- Check Control
- Cruise Control met vertragingsfunctie
- Elektrische buitenspiegels
- Elektrische ramen
- Groen warmtewerend glas, voorruit met groene band
- Hartge Spruitstuk, RVS middenpijpen en Hartge RVS Einddemper
- Hartge Veerpootbrug
- Klapraampjes shadowline
- Koplamphoogteverstelling
- Mistlampen
- Motorkapisolatie Diesel/M3
- M-Tech II instaplijsten
- M-Tech II spoilerpakket + M-Tech II Stuur
- Natur Hoedenplankspeakers uit het BMW Soundsystempakket
- Natur Hoedenplank met zonnerollo
- Natur leder pook- en handremzak
- Natur Leder Sportinterieur + Stoelverwarming + Middenarmsteun en kopsteunen ( Achterbank ) + leren deurpanelen
- OBC 2 met Wegfahrsperre/Alarm
- Originele BMW Verbanddoos
- Spiegeldriehoek tweeters
- Stuurbekrachtiging
- Verlichte M-Tech Pookknop
- Verwarmde ruitensproeiers
Ik heb de wagen al 10 jaar en al heel veel aan gedaan, maar ik zal de belangrijkste zaken herposten.
Optielijst / specs:
- 16" 7,5J en 9J BBS RS001 velgen, gouden hart en boutjes ( liggen bij de spuiter nu )
- 3e Remlicht
- ABS
- Alpine CDE-136BT autoradio
- Audio: Celestra DA2K monoblock + RE Audio SE12 woofer + DLS Pro RCA-kabels
- Audio: Celestra FA 475x 4 channel
- Binnenspiegel met leeslampjes
- BMW Brandblusser 1L
- BMW Jerrycan 9L
- BMW Looplampje
- BMW Natur Muntenbakje
- Centrale vergrendeling met afstandbediening
- Check Control
- Cruise Control met vertragingsfunctie
- Elektrische buitenspiegels
- Elektrische ramen
- Groen warmtewerend glas, voorruit met groene band
- Hartge Spruitstuk, RVS middenpijpen en Hartge RVS Einddemper
- Hartge Veerpootbrug
- Klapraampjes shadowline
- Koplamphoogteverstelling
- Mistlampen
- Motorkapisolatie Diesel/M3
- M-Tech II instaplijsten
- M-Tech II spoilerpakket + M-Tech II Stuur
- Natur Hoedenplankspeakers uit het BMW Soundsystempakket
- Natur Hoedenplank met zonnerollo
- Natur leder pook- en handremzak
- Natur Leder Sportinterieur + Stoelverwarming + Middenarmsteun en kopsteunen ( Achterbank ) + leren deurpanelen
- OBC 2 met Wegfahrsperre/Alarm
- Originele BMW Verbanddoos
- Spiegeldriehoek tweeters
- Stuurbekrachtiging
- Verlichte M-Tech Pookknop
- Verwarmde ruitensproeiers
- MetallicatTim
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17 mei 2014, 09:31
- Locatie: Kerkrade
- Contacteer:
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
2009:
Aangezien er een klem van een waterslang kapot gesprongen is en ik eigenlijk al afgelopen jaar alles preventief wilde vervangen, heb ik nu dan eindelijk alles aangeschaft hiervoor.
De klemmetje:
En vandaag ook de thermostaat en multi-riem binnen gekregen.
En ook eindelijk een volledige slotenset gescoord!
Eindelijk foto's van de versn. bak gemaakt.
De synchromesh ringen waren nog goed ( scheelt 300 euro aan materiaal ), hij heeft alleen wat lagers en alle pakkingen vervangen en zoals je ziet een wasbeurtje gehad:
Gister weer wat spul opgehaald bij de dealer om het schakelmechanisme volledig te vernieuwen:
Dit was mijn langste factuur tot nu toe, moest zelfs een 2e A4tje aan te pas komen
Augustus 2009 groot onderhoud:
- Hardyschijf + tussenaslager vervangen
- Remmen vóór reviseren + schijven/blokken controleren
- Nieuwe remvloeistof
- Geheel koelsysteem vervangen + doorspoelen/reinigen:
- Waterslangen
- Thermostaat(huis)
- Radiator + nieuwe bevestigingskap bovenop
- Nieuwe koelvloeistof + ontluchten
- V-snaar vervangen
- Versnellingsbak + geheel nieuw schakelstang-mechanisme vervangen
- Koppelingset inbouwen
- Uitlaat vervangen
- Kleppen stellen + kleppendekselpakking
- Olie sproeileiding vervangen
oude koppeling:
Verschil met nieuw en oud, mn platen waren nog niet helemaal op zoals je ziet, maar hij slipte wel, vooral in warm weer.
En hier dan het pronkstuk
De nieuwe "gereviseerde" ( lagers en pakkingen vervangen, synchromesh ringen waren nog zeer goed, dus niet vervangen, scheelde weer 300 euro! ) versnelling bak, de nieuwe bakophanging, hardyschijf en tussenaslager. Wat je niet ziet op de foto is het compleet nieuwe schakelmechanisme.
Hij rijdt en schakelt nu weer HEERLIJK! Geen gebok meer tijdens optrekken of gas los en geen soeproeren meer!
Aangezien er een klem van een waterslang kapot gesprongen is en ik eigenlijk al afgelopen jaar alles preventief wilde vervangen, heb ik nu dan eindelijk alles aangeschaft hiervoor.
De klemmetje:
En vandaag ook de thermostaat en multi-riem binnen gekregen.
En ook eindelijk een volledige slotenset gescoord!
Eindelijk foto's van de versn. bak gemaakt.
De synchromesh ringen waren nog goed ( scheelt 300 euro aan materiaal ), hij heeft alleen wat lagers en alle pakkingen vervangen en zoals je ziet een wasbeurtje gehad:
Gister weer wat spul opgehaald bij de dealer om het schakelmechanisme volledig te vernieuwen:
Dit was mijn langste factuur tot nu toe, moest zelfs een 2e A4tje aan te pas komen
Augustus 2009 groot onderhoud:
- Hardyschijf + tussenaslager vervangen
- Remmen vóór reviseren + schijven/blokken controleren
- Nieuwe remvloeistof
- Geheel koelsysteem vervangen + doorspoelen/reinigen:
- Waterslangen
- Thermostaat(huis)
- Radiator + nieuwe bevestigingskap bovenop
- Nieuwe koelvloeistof + ontluchten
- V-snaar vervangen
- Versnellingsbak + geheel nieuw schakelstang-mechanisme vervangen
- Koppelingset inbouwen
- Uitlaat vervangen
- Kleppen stellen + kleppendekselpakking
- Olie sproeileiding vervangen
oude koppeling:
Verschil met nieuw en oud, mn platen waren nog niet helemaal op zoals je ziet, maar hij slipte wel, vooral in warm weer.
En hier dan het pronkstuk
De nieuwe "gereviseerde" ( lagers en pakkingen vervangen, synchromesh ringen waren nog zeer goed, dus niet vervangen, scheelde weer 300 euro! ) versnelling bak, de nieuwe bakophanging, hardyschijf en tussenaslager. Wat je niet ziet op de foto is het compleet nieuwe schakelmechanisme.
Hij rijdt en schakelt nu weer HEERLIJK! Geen gebok meer tijdens optrekken of gas los en geen soeproeren meer!
- MetallicatTim
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17 mei 2014, 09:31
- Locatie: Kerkrade
- Contacteer:
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
2010:
Na lang zoeken eindelijk een Hartge veerpootbrug gevonden:
Beetje polijsten doet wonderen!
Alles moet ook schoongehouden worden!
Heb deze week mn nieuwe bestelling binnen gekregen, gister eff alles op een rijtje neergezet:
En toen in de zomer van 2010...
Deze is gebruikt worden om in te breken, al met al €5350 schade!! Gelukkig goed verzekerd
Vandaag weer een lading spul bij de dealer opgehaald. Dit gaat om Stap 1 van mn onderstel.
Er missen nog wat moertjes, maar die krijg ik volgende week wel.
Beetje crappy foto...
Hier mis ik nog wat delen van, die moet ik nog bestellen.
Bilstein B8 set
Draagarmen, wiellagers VK en spoorstangen van Meyle
De achterwiellagers heb ik bij BMW besteld, ik hoef alleen maar nog wat delen voor de veerpoten ( toplagers e.d. ) en dan heb ik volgens mij wel alles compleet.
Deze moest ik nog plaatsen:
Past PRECIES in het 15" wiel ( BBS ).
En ik heb weer wat nieuwe delen voor het onderstel:
De voorbrug had ik al een tijdje liggen, die is gestraald, verzinkt en gecoat.
Verder nog 2 wiellagers achter + montagedelen. En de ankerplaten, helaas is de rechterplaat voor de veerpoot in backorder gegaan, dus die zal ik wel nooit meer krijgen...
Laatste delen van de veerpoten binnen:
Toplagers en de veerrubbers onder en boven.
En ik heb de (hand)remdelen binnen:
De remleidingen en handremkabels heb ik niet op de foto staan, maar die heb ik ook nieuw gehaald
Ik mis nog 1 onderdeel van de handrem, maar dan heb ik volgens mij ALLES compleet voor mn onderstel.
De rubbers eruit halen kan maar op 1 manier het makkelijkst:
Alles klaar om naar de straler te brengen
En nog een foto van alle remleidingen en de handremkabels ( dure krengen! ).
En klaar!
Na lang zoeken eindelijk een Hartge veerpootbrug gevonden:
Beetje polijsten doet wonderen!
Alles moet ook schoongehouden worden!
Heb deze week mn nieuwe bestelling binnen gekregen, gister eff alles op een rijtje neergezet:
En toen in de zomer van 2010...
Deze is gebruikt worden om in te breken, al met al €5350 schade!! Gelukkig goed verzekerd
Vandaag weer een lading spul bij de dealer opgehaald. Dit gaat om Stap 1 van mn onderstel.
Er missen nog wat moertjes, maar die krijg ik volgende week wel.
Beetje crappy foto...
Hier mis ik nog wat delen van, die moet ik nog bestellen.
Bilstein B8 set
Draagarmen, wiellagers VK en spoorstangen van Meyle
De achterwiellagers heb ik bij BMW besteld, ik hoef alleen maar nog wat delen voor de veerpoten ( toplagers e.d. ) en dan heb ik volgens mij wel alles compleet.
Deze moest ik nog plaatsen:
Past PRECIES in het 15" wiel ( BBS ).
En ik heb weer wat nieuwe delen voor het onderstel:
De voorbrug had ik al een tijdje liggen, die is gestraald, verzinkt en gecoat.
Verder nog 2 wiellagers achter + montagedelen. En de ankerplaten, helaas is de rechterplaat voor de veerpoot in backorder gegaan, dus die zal ik wel nooit meer krijgen...
Laatste delen van de veerpoten binnen:
Toplagers en de veerrubbers onder en boven.
En ik heb de (hand)remdelen binnen:
De remleidingen en handremkabels heb ik niet op de foto staan, maar die heb ik ook nieuw gehaald
Ik mis nog 1 onderdeel van de handrem, maar dan heb ik volgens mij ALLES compleet voor mn onderstel.
De rubbers eruit halen kan maar op 1 manier het makkelijkst:
Alles klaar om naar de straler te brengen
En nog een foto van alle remleidingen en de handremkabels ( dure krengen! ).
En klaar!
- MetallicatTim
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17 mei 2014, 09:31
- Locatie: Kerkrade
- Contacteer:
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
Moest nog wat nieuw spul posten
En de stoelverwarmingsmatjes binnen
Totaalprijs viel uiteindelijk nog mee: 236 euro
Weer verder gegaan met de draagarmen achter:
Met een handige tool ging het lager er perfect in ( thx voor het lenen Dude!! )
De ophangrubbers heb ik met de bankschroef erin geperst, met genoeg vaseline lukt dat prima
Het nieuw beklede interieur zit er sinds afgelopen zaterdag in en ik ben helemaal tevreden!
En de stoelverwarmingsmatjes binnen
Totaalprijs viel uiteindelijk nog mee: 236 euro
Weer verder gegaan met de draagarmen achter:
Met een handige tool ging het lager er perfect in ( thx voor het lenen Dude!! )
De ophangrubbers heb ik met de bankschroef erin geperst, met genoeg vaseline lukt dat prima
Het nieuw beklede interieur zit er sinds afgelopen zaterdag in en ik ben helemaal tevreden!
Laatst gewijzigd door MetallicatTim op 04 mar 2016, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- MetallicatTim
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17 mei 2014, 09:31
- Locatie: Kerkrade
- Contacteer:
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
2011:
Het nieuwe spul wat ik de laatste tijd weer gekocht heb:
De Eibach 40/30 Pro-kit:
3x DLS Pro 5m RCA kabels zijn ook besteld
De Celestra DA2K monoblock voor de RE Audio SE12 woofer.
RE Audio SE12 600W RMS woofer
En ook mn laatste Audio speeltje binnen gekregen, de 4 kanaals Celestra FA475X versterker om de hoedenplank speakers en de voetenspeakers/tweeters van puf te voorzien.
Alpine CDA-136BT Headunit
En de lang gezochte Natur Soundsystem hoedenplankspeakers ( alleen nog schoonkrijgen... ):
Ook nog het stuurhuis terug gekregen van de revisie-man HJV ( thx man! ), met zelfs een schoonmaakbehandeling op het huis
De leidingen e.d. liggen nu bij de straler, zien die ook weer als nieuw uit
Verder met de remslangen, zo komen ze aanmekaar te zitten, nu nog in vorm buigen!
En zo komt het eronder. Vooral die van 3120mm lengte was een kreng om eronder te krijgen zoals het hoort, maar het is met veel gevloek wel gelukt!
De draagarmen zijn ook helemaal klaar, incl. nieuwe remleiding.
Eff een overzichtje wat er nog allemaal te wachten staat om eronder te plaatsen!
Stbk-poelie en dynamo/pomp beugel laten coaten.
En dat ging verbazingwekkend best makkelijk, zelfs met 2 man was dit goed te doen!
Stabi-stang achter niet vergeten! Mooi gecoat en nieuwe rubbers
Ik bleek E36 veerrubbers gekregen te hebben, dus toen ik eindelijk de juist had, ook de veer eronder gezet.
Het complete plaatje van onder! Het diff heb ik verder niks mee gedaan, aangezien ik deze toch nog ooit ga vervangen, dus daar heb ik me niet al teveel op uitgeleefd.
Het nieuwe spul wat ik de laatste tijd weer gekocht heb:
De Eibach 40/30 Pro-kit:
3x DLS Pro 5m RCA kabels zijn ook besteld
De Celestra DA2K monoblock voor de RE Audio SE12 woofer.
RE Audio SE12 600W RMS woofer
En ook mn laatste Audio speeltje binnen gekregen, de 4 kanaals Celestra FA475X versterker om de hoedenplank speakers en de voetenspeakers/tweeters van puf te voorzien.
Alpine CDA-136BT Headunit
En de lang gezochte Natur Soundsystem hoedenplankspeakers ( alleen nog schoonkrijgen... ):
Ook nog het stuurhuis terug gekregen van de revisie-man HJV ( thx man! ), met zelfs een schoonmaakbehandeling op het huis
De leidingen e.d. liggen nu bij de straler, zien die ook weer als nieuw uit
Verder met de remslangen, zo komen ze aanmekaar te zitten, nu nog in vorm buigen!
En zo komt het eronder. Vooral die van 3120mm lengte was een kreng om eronder te krijgen zoals het hoort, maar het is met veel gevloek wel gelukt!
De draagarmen zijn ook helemaal klaar, incl. nieuwe remleiding.
Eff een overzichtje wat er nog allemaal te wachten staat om eronder te plaatsen!
Stbk-poelie en dynamo/pomp beugel laten coaten.
En dat ging verbazingwekkend best makkelijk, zelfs met 2 man was dit goed te doen!
Stabi-stang achter niet vergeten! Mooi gecoat en nieuwe rubbers
Ik bleek E36 veerrubbers gekregen te hebben, dus toen ik eindelijk de juist had, ook de veer eronder gezet.
Het complete plaatje van onder! Het diff heb ik verder niks mee gedaan, aangezien ik deze toch nog ooit ga vervangen, dus daar heb ik me niet al teveel op uitgeleefd.
- MetallicatTim
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17 mei 2014, 09:31
- Locatie: Kerkrade
- Contacteer:
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
2014:
Vandaag, na lang wachten, het Hartge spruitstuk thuisgestuurd gekregen!
Ceramix Coating heeft er een Cermachrome behandeling op los gelaten en het resultaat is prachtig! Zelfs ondanks dat het spruitstuk te ruw gestraald was een hele tijd terug, is het resultaat nog altijd geweldig en ik ben tevreden
Binnenkort een RVS tussenpijp laten maken en dan kan de hele bups eronder!
En deze H26 RVS demper ligt al een hele tijd te wachten op de plank:
En het sierstuk:
Alvast alle stickers nieuw besteld voor als de wagen opnieuw gespoten gaat worden:
2015:
Eindelijk begonnen met de RVS tussenpijpen!
Wat ik wel zelf heb mogen doen... polijsten!
Nog een foto van het Hartge spruitstuk met de Ceramix chrome behandeling
Zo zit ie eronder. De beugels worden nog vervangen met RVS beugels.
Niet de beste foto, maar this should do for now.
Ook gelijk de nieuw gekochte klapraampjes te zien
Vandaag de gouden spike boutjes en ventielen binnen gekregen:
En nu is het wachten op de BBSjes, dit liggen nu bij de spuiter en verwacht ik begin maart terug te krijgen.
Vandaag, na lang wachten, het Hartge spruitstuk thuisgestuurd gekregen!
Ceramix Coating heeft er een Cermachrome behandeling op los gelaten en het resultaat is prachtig! Zelfs ondanks dat het spruitstuk te ruw gestraald was een hele tijd terug, is het resultaat nog altijd geweldig en ik ben tevreden
Binnenkort een RVS tussenpijp laten maken en dan kan de hele bups eronder!
CeramicCoating schreef:De coating gaat echter nooit niet verkleuren door hitte. Dit omdat we de binnenkant ook keramisch hebben gecoat volgens onze "Race Spec" methode. En daar zit ook de grote winst. De uitlaatgassen koelen niet of nauwelijks af waardoor de uitstroom snelheid niet afneemt en dus minder tegendruk ontstaat. Hetgeen resulteert in meer koppel van de motor. Tevens straalt het spruitstuk minder warmte uit onder de motorkap en dat is dubbele winst. En ja het ziet er nog puik uit ook
En deze H26 RVS demper ligt al een hele tijd te wachten op de plank:
En het sierstuk:
Alvast alle stickers nieuw besteld voor als de wagen opnieuw gespoten gaat worden:
2015:
Eindelijk begonnen met de RVS tussenpijpen!
Wat ik wel zelf heb mogen doen... polijsten!
Nog een foto van het Hartge spruitstuk met de Ceramix chrome behandeling
Zo zit ie eronder. De beugels worden nog vervangen met RVS beugels.
Niet de beste foto, maar this should do for now.
Ook gelijk de nieuw gekochte klapraampjes te zien
Vandaag de gouden spike boutjes en ventielen binnen gekregen:
En nu is het wachten op de BBSjes, dit liggen nu bij de spuiter en verwacht ik begin maart terug te krijgen.
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
Oh wat leuk om te lezen dit, 100% liefhebber sowieso!
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine
- MetallicatTim
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17 mei 2014, 09:31
- Locatie: Kerkrade
- Contacteer:
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
Wat nog in de planning staat, ongeveer op volgorde:
- De BBSjes klaarmaken
- Hele wagen opnieuw spuiten - Nieuwe voorschermen en motorkap, hopelijk nieuwe wielkastranden achter, misschien nieuw voor- en achterschot. En de accubak achterin moet nieuw gemaakt worden want die is verroest.
- Audio fatsoenlijk inbouwen in de kofferbak
- Benzinetank vervangen/opknappen ( preventief )
- Sperdiff monteren
- Ik twijfel nog om de middenconsole en dashboard in zwart leer te laten bekleden.
- Motorrevisie ( 5 jaren plan )
- De BBSjes klaarmaken
- Hele wagen opnieuw spuiten - Nieuwe voorschermen en motorkap, hopelijk nieuwe wielkastranden achter, misschien nieuw voor- en achterschot. En de accubak achterin moet nieuw gemaakt worden want die is verroest.
- Audio fatsoenlijk inbouwen in de kofferbak
- Benzinetank vervangen/opknappen ( preventief )
- Sperdiff monteren
- Ik twijfel nog om de middenconsole en dashboard in zwart leer te laten bekleden.
- Motorrevisie ( 5 jaren plan )
- jwbakkenes
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:47
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
Goed bezig Tim, aardig projectje
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
Respect zeg!
- MetallicatTim
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17 mei 2014, 09:31
- Locatie: Kerkrade
- Contacteer:
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
Thx!
Wat zouden jullie doen, dashboard en middenconsole in zwart leer ja/nee?
Het is niet origineel, maar ik denk dat het er wel te gek uitziet en het kan altijd nog terug naar origineel.
Wat zouden jullie doen, dashboard en middenconsole in zwart leer ja/nee?
Het is niet origineel, maar ik denk dat het er wel te gek uitziet en het kan altijd nog terug naar origineel.
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
Ja!
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine
Re: MetallicatTim ( 325i M-Tech II )
Alcohol vrij bier is als een BH aan de waslijn.... Het beste is er uit.