Problemen met de koeling! >>OPGELOST<<
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 05:41
Problemen met de koeling! >>OPGELOST<<
Hallo mede forummers,
Gaat om een E36 325 TDS Automaat met een M51 blok.
Wou graag jullie hulp/inzicht vragen over het volgende probleem;
Donderdag de 17e maart is er een slang(nr 5 op de foto) + O-Ring (nr 6 op diezelfde foto) vervangen.
De slang(compleet van Plastic) is vervangen omdat hij was afgebroken, het stukje wat in de motor gaat onder het Thermostaathuis, deze besteld en donderdag was deze binnen.
Week tot 1,5 ervoor zijn er de volgende dingen vervangen:
Viscokoppeling
Thermostaat + O-Ring
Thermostaathuis
Waterpomp(alluminium)
Nieuwe slangenklemmen
Bovenstaande werd vervangen omdat er een kleine lek was in het systeem,deze zat bij de O-Ring(nr 6 op bovenstaande foto).
Vorig jaar is er al een nieuwe Radiateur in gekomen!
Gistermiddag(18-03-2016) Vuldop open gedraaid en 1,5 tot 2 liter koelvloeistof bijgevuld, daarna motor gestart en warm laten draaien, heb mijn koelsysteem dus ontlucht of iig een poging tot gedaan!
Heb de motor 1,5 uur laten draaien(tussendoor toeren op max. 1400rpm gedaan) met de blower op 4 en allebei de kanten 32 graden, er kwam aardig wat lucht uit(via nr 9 op onderstaande foto) en heb zo nu en dan bijgevuld tot aan het randje. Niveau kwam het laatste half uur omhoog en het overtollige kwam er uit via het slangetje(nr 13 op onderstaande foto). Dit laatste half uur ook niks meer bijgevuld.
Ook heb ik aan de bovenkant van de radiateur gevoeld of deze overal warm was, in het begin was de radiateur alleen aan de bestuurderskant warm(kon mijn vinger een paar seconden erop laten liggen/drukken), pas nadat de motor 50min stationair had gedraaid werd de radiateur aan de bijrijderskant iets warmer(kon mijn vinger de hele tijd erop laten liggen/drukken). Heb helaas niet aan de slang kunnen voelen(aan de bijrijderskant) van de radiateur omdat ik anders een paar vingers zou missen.
De Visco/fan die op de motor zit draait vanaf dat ik hem start al mee tot ik hem weer uit zet. Voorop de Radiateur(te zien via de nieren/bumper) zit nog een electrische fan, deze is niet aangegaan in de 1,5 uur dat de motor stationair heeft gedraaid of de Visco is niet sneller/harder gaan draaien.
Toen de motor eenmaal warm was bleef de meter perfect in het midden staan en is niet van zijn plek afgekomen. Ook was het goed warm in de auto dus de kachel werkt prima maar er is toch nog iets mis ergens in het koelsysteem
Heb gister een kleine 40km gereden, vanmorgen naar het peil gekeken en moest weer 1,5 liter bijvullen. Heb de auto niet nodig vandaag dus heb hem ook nog niet gestart.
Zoals jullie kunnen lezen en hopelijk kunnen begrijpen weet ik het even niet meer, er ligt geen plasje onder de auto en hij is nog vochtig aan de voorkant van het blok omdat de plastic slang gebroken was.
Ik kan geen druppels vinden waar hij eventueel zou kunnen lekken.
Binnenkant van de olie dop ziet er goed/normaal uit, dus geen witte aanslag. Oliepeilstok is ook niks op aan te merken en het oliepeil is hetzelfde gebleven(sinds 8 januari dit jaar nadat de olie+ filter is ververst/vervangen).
Hoop dat jullie ideeën hebben, woon in Vlaardingen dus mocht je dichtbij wonen zou ik langs kunnen komen zodat we er allebei naar kunnen kijken, 4 ogen zien tenslotte meer als 2
Bij voorbaat dank voor het lezen en delen van jullie ideeën/expertise
Mvg
Gaat om een E36 325 TDS Automaat met een M51 blok.
Wou graag jullie hulp/inzicht vragen over het volgende probleem;
Donderdag de 17e maart is er een slang(nr 5 op de foto) + O-Ring (nr 6 op diezelfde foto) vervangen.
De slang(compleet van Plastic) is vervangen omdat hij was afgebroken, het stukje wat in de motor gaat onder het Thermostaathuis, deze besteld en donderdag was deze binnen.
Week tot 1,5 ervoor zijn er de volgende dingen vervangen:
Viscokoppeling
Thermostaat + O-Ring
Thermostaathuis
Waterpomp(alluminium)
Nieuwe slangenklemmen
Bovenstaande werd vervangen omdat er een kleine lek was in het systeem,deze zat bij de O-Ring(nr 6 op bovenstaande foto).
Vorig jaar is er al een nieuwe Radiateur in gekomen!
Gistermiddag(18-03-2016) Vuldop open gedraaid en 1,5 tot 2 liter koelvloeistof bijgevuld, daarna motor gestart en warm laten draaien, heb mijn koelsysteem dus ontlucht of iig een poging tot gedaan!
Heb de motor 1,5 uur laten draaien(tussendoor toeren op max. 1400rpm gedaan) met de blower op 4 en allebei de kanten 32 graden, er kwam aardig wat lucht uit(via nr 9 op onderstaande foto) en heb zo nu en dan bijgevuld tot aan het randje. Niveau kwam het laatste half uur omhoog en het overtollige kwam er uit via het slangetje(nr 13 op onderstaande foto). Dit laatste half uur ook niks meer bijgevuld.
Ook heb ik aan de bovenkant van de radiateur gevoeld of deze overal warm was, in het begin was de radiateur alleen aan de bestuurderskant warm(kon mijn vinger een paar seconden erop laten liggen/drukken), pas nadat de motor 50min stationair had gedraaid werd de radiateur aan de bijrijderskant iets warmer(kon mijn vinger de hele tijd erop laten liggen/drukken). Heb helaas niet aan de slang kunnen voelen(aan de bijrijderskant) van de radiateur omdat ik anders een paar vingers zou missen.
De Visco/fan die op de motor zit draait vanaf dat ik hem start al mee tot ik hem weer uit zet. Voorop de Radiateur(te zien via de nieren/bumper) zit nog een electrische fan, deze is niet aangegaan in de 1,5 uur dat de motor stationair heeft gedraaid of de Visco is niet sneller/harder gaan draaien.
Toen de motor eenmaal warm was bleef de meter perfect in het midden staan en is niet van zijn plek afgekomen. Ook was het goed warm in de auto dus de kachel werkt prima maar er is toch nog iets mis ergens in het koelsysteem
Heb gister een kleine 40km gereden, vanmorgen naar het peil gekeken en moest weer 1,5 liter bijvullen. Heb de auto niet nodig vandaag dus heb hem ook nog niet gestart.
Zoals jullie kunnen lezen en hopelijk kunnen begrijpen weet ik het even niet meer, er ligt geen plasje onder de auto en hij is nog vochtig aan de voorkant van het blok omdat de plastic slang gebroken was.
Ik kan geen druppels vinden waar hij eventueel zou kunnen lekken.
Binnenkant van de olie dop ziet er goed/normaal uit, dus geen witte aanslag. Oliepeilstok is ook niks op aan te merken en het oliepeil is hetzelfde gebleven(sinds 8 januari dit jaar nadat de olie+ filter is ververst/vervangen).
Hoop dat jullie ideeën hebben, woon in Vlaardingen dus mocht je dichtbij wonen zou ik langs kunnen komen zodat we er allebei naar kunnen kijken, 4 ogen zien tenslotte meer als 2
Bij voorbaat dank voor het lezen en delen van jullie ideeën/expertise
Mvg
Laatst gewijzigd door BmwE36Touring op 29 mar 2016, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW E30 318i Sedan 1989, Zelfgemaakte kleur blauw. [X]
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 05:41
Re: Problemen met de koeling!
@Sjeppie, Hoe kan ik hier achter komen of ik 1 van de dingen heb?
Tnx voor je reactie!
Zat zelf trouwens te denken aan een poreuze slang ergens, maar welke evt.
Moet ik nog ergens anders opletten mbt dit probleem?
Tnx voor je reactie!
Zat zelf trouwens te denken aan een poreuze slang ergens, maar welke evt.
Moet ik nog ergens anders opletten mbt dit probleem?
BMW E30 318i Sedan 1989, Zelfgemaakte kleur blauw. [X]
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
Re: Problemen met de koeling!
Lekkende kachelradiateur betekend volgens mij vaak koelvloeistof op je binnenbekleding, oftewel natte matten voorin. Scheur in de kop is lastig te vinden. Mocht dit intern bij een cilinder wand zijn dan werkt meestal die cilinder niet meer lekker mee en anders is het misschien te vinden met een druktest.
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 05:41
Re: Problemen met de koeling!
@Died323, Bedankt voor het meedenken en je reactie!
Heb geen natte matten voor of achterin!
Een druktest.... iemand een idee waar ik dit kan laten doen en wat de kosten hiervan zijn?
Wat me nog wel te binnenschiet is dat sinds afgelopen donderdag ik een tikkend/bonkend/klonkend geluid hoor en weet dat dat bij het gebied van een kachelkraan kan komen, is mij ooit verteld dat dit komt omdat er lucht in het systeem zit of er iets anders mee aan de hand is!
Nu heb ik sinds ik de auto heb(eind juli 2015) al 4 keer de koelvloeistof moeten verversen! (had aandelen in de koelvloeistof moeten hebben)
Hoop dat er nog meer mensen reageren met ideeën of ervaring met dit soort klachten!
Heb geen natte matten voor of achterin!
Een druktest.... iemand een idee waar ik dit kan laten doen en wat de kosten hiervan zijn?
Wat me nog wel te binnenschiet is dat sinds afgelopen donderdag ik een tikkend/bonkend/klonkend geluid hoor en weet dat dat bij het gebied van een kachelkraan kan komen, is mij ooit verteld dat dit komt omdat er lucht in het systeem zit of er iets anders mee aan de hand is!
Nu heb ik sinds ik de auto heb(eind juli 2015) al 4 keer de koelvloeistof moeten verversen! (had aandelen in de koelvloeistof moeten hebben)
Hoop dat er nog meer mensen reageren met ideeën of ervaring met dit soort klachten!
BMW E30 318i Sedan 1989, Zelfgemaakte kleur blauw. [X]
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 05:41
Re: Problemen met de koeling!
Vandaag weer even gekeken naar het peil van de koeling en moest er een liter bij gooien!
Vandaag heb ik ongeveer 50km gereden, zal morgen weer kijken of ik weer moet bijvullen!
Ook heb ik de temperatuur even gemeten met een laser, slang 1(foto in 1e bericht) gaf 79 graden aan, slang 2(foto in 1e bericht) gaf 48 a 49 graden aan!!! Thermostaat huis gaf bijna 60 graden aan, heb dit gemeten nadat ik 50km(snelweg en stad) heb gereden, meteen de motorkap open en meten. Ik kon slang 1 en 2 iets in knijpen....
Nou lijkt het mij niet goed dat de 2e slang 30 graden kouder is dan de 1e slang of ben ik nou
Hoor graag van jullie!
Vandaag heb ik ongeveer 50km gereden, zal morgen weer kijken of ik weer moet bijvullen!
Ook heb ik de temperatuur even gemeten met een laser, slang 1(foto in 1e bericht) gaf 79 graden aan, slang 2(foto in 1e bericht) gaf 48 a 49 graden aan!!! Thermostaat huis gaf bijna 60 graden aan, heb dit gemeten nadat ik 50km(snelweg en stad) heb gereden, meteen de motorkap open en meten. Ik kon slang 1 en 2 iets in knijpen....
Nou lijkt het mij niet goed dat de 2e slang 30 graden kouder is dan de 1e slang of ben ik nou
Hoor graag van jullie!
BMW E30 318i Sedan 1989, Zelfgemaakte kleur blauw. [X]
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
Re: Problemen met de koeling!
Tja iets van 90 graden is een mooie bedrijfstemperatuur meen ik. Ik zou zelf nog iets verder doorrijden. Ik had zelf deze winter bijvoorbeeld een stuk plastic uit mijn bumper gehaald wat voor mijn radiator zit. Als ik dan met de auto reed (ook langere stukken) zakte mijn koelvloeistof temperatuur Bij stilstaan ging de temp weer naar het midden. Na het terug plaatsen van het stuk was alles weer als normaal. Ik heb zelf een grote radiator BTW. Dus misschien heb je teveel luchtstroom en zakt daardoor de temperatuur?BmwE36Touring schreef:Vandaag weer even gekeken naar het peil van de koeling en moest er een liter bij gooien!
Vandaag heb ik ongeveer 50km gereden, zal morgen weer kijken of ik weer moet bijvullen!
Ook heb ik de temperatuur even gemeten met een laser, slang 1(foto in 1e bericht) gaf 79 graden aan, slang 2(foto in 1e bericht) gaf 48 a 49 graden aan!!! Thermostaat huis gaf bijna 60 graden aan, heb dit gemeten nadat ik 50km(snelweg en stad) heb gereden, meteen de motorkap open en meten. Ik kon slang 1 en 2 iets in knijpen....
Nou lijkt het mij niet goed dat de 2e slang 30 graden kouder is dan de 1e slang of ben ik nou
Hoor graag van jullie!
Kijk eens naar je temperatuur na een stuk rijden en vervolgens eens een tijdje stationair laten lopen om dan weer eens te meten.
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 05:41
Re: Problemen met de koeling! >>OPGELOST<<
Het euvel met de koeling is dan eindelijk opgelost!
De nieuwe waterpomp die er in is gegaan was de boosdoener,deze lekte bij de as!(had mijn monteur nog nooit meegemaakt bij deze motoren) Aantal onderdelen winkels gebeld en 1 had er 1 op voorraad Kostte het dubbele dan de boosdoener maar het is wel opgelost.
We zijn erachter gekomen door er 0,5 liter fluoriserende koelvloeistof(wat ook eventuele kleine gaatjes kan dichten) in te gooien! Dit spul komt helemaal uit Amerika en is niet in Nederland te krijgen Kost ook gelukkig maar €25,- maar het werkt wel.
Koelvloeistof bijgevuld en ipv licht blauwe koelvloeistof heb ik nu gif groene koelvloeistof, zie foto!
Mijn Tip: koop niet de aller goedkoopste waterpomp of onderdelen maar ga tussen de goedkoopste en de duurste inzitten of haal de onderdelen bij de dealer
De nieuwe waterpomp die er in is gegaan was de boosdoener,deze lekte bij de as!(had mijn monteur nog nooit meegemaakt bij deze motoren) Aantal onderdelen winkels gebeld en 1 had er 1 op voorraad Kostte het dubbele dan de boosdoener maar het is wel opgelost.
We zijn erachter gekomen door er 0,5 liter fluoriserende koelvloeistof(wat ook eventuele kleine gaatjes kan dichten) in te gooien! Dit spul komt helemaal uit Amerika en is niet in Nederland te krijgen Kost ook gelukkig maar €25,- maar het werkt wel.
Koelvloeistof bijgevuld en ipv licht blauwe koelvloeistof heb ik nu gif groene koelvloeistof, zie foto!
Mijn Tip: koop niet de aller goedkoopste waterpomp of onderdelen maar ga tussen de goedkoopste en de duurste inzitten of haal de onderdelen bij de dealer
BMW E30 318i Sedan 1989, Zelfgemaakte kleur blauw. [X]
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
Re: Problemen met de koeling! >>OPGELOST<<
In de US of A gebruiken ze sowieso andere KVS het is daar meestal fel groen of oranje
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23