E91 325d | 265pk - 570nm! | DPF delete
E91 325d
Afgelopen weekend ben ik de eerste twee probleempjes tegengekomen.
1. Ruitenwisser van de achterklep ging heel erg traag en uiteindelijk deed hij niks meer
2. Geen geluid, maar de radio werkt wel. En nee hij stond niet op mute;)
Probleem nummer 1 was vrij makkelijk te verhelpen aangezien dit een goed gedocumenteerd kwaaltje is van de E91;
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... -wiper-fix
Probleem 2 kwam waarschijnlijk voort uit het activeren van de startonderbreker. Althans, ik startte de auto en hoorde een luide piep. De auto startte uiteindelijk wel maar geen geluid. Ik heb meteen de auto uitgelezen met de MyCarly app en het bleek dat de startonderbreker had ingegrepen. Zelfs na een aantal keren de auto geheel uit en aan gezet te hebben incl starten en op slot te hebben gedaan maakte dit geen verschil.
Tijdens het testen van de ruitenwisser deed hij het ineens weer.
Ik heb de accu los gehad dus dat kan de fix zijn geweest.
1. Ruitenwisser van de achterklep ging heel erg traag en uiteindelijk deed hij niks meer
2. Geen geluid, maar de radio werkt wel. En nee hij stond niet op mute;)
Probleem nummer 1 was vrij makkelijk te verhelpen aangezien dit een goed gedocumenteerd kwaaltje is van de E91;
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... -wiper-fix
Probleem 2 kwam waarschijnlijk voort uit het activeren van de startonderbreker. Althans, ik startte de auto en hoorde een luide piep. De auto startte uiteindelijk wel maar geen geluid. Ik heb meteen de auto uitgelezen met de MyCarly app en het bleek dat de startonderbreker had ingegrepen. Zelfs na een aantal keren de auto geheel uit en aan gezet te hebben incl starten en op slot te hebben gedaan maakte dit geen verschil.
Tijdens het testen van de ruitenwisser deed hij het ineens weer.
Ik heb de accu los gehad dus dat kan de fix zijn geweest.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E91 325d
Weer tijd voor een update'.
De afgelopen tijd aardig wat kilometers gereden. En jawel, afgelopen vrijdag kwam de teller op 200.000 te staan.
Recentelijk geen mankementen gehad. Wel beginnen de remschijven krom te trekken. Dit merk je bij het zachtjes remmen. Dit kwaaltje had mijn E46 ook, daarnaast heeft een kennis van mij met een E91 LCI 330d hetzelfde probleem.
De achterruitenwisser is nu een paar keer vast blijven zitten. Deze heb ik goed schoongemaakt en ook even het rubbertje vervangen. Hij doet het weer super.
Vorige week kreeg ik ook de melding dat DCS het niet meer deed. Waarna ik meteen de Carly scanner erop heb gezet. Wat blijkt, mijn accu heeft een piekspanning van over de 18V gehad. Terwijl hij nu steeds netjes binnen de waarden fungeert. Als dit probleem weer voorkomt zal ik de originele accu ook maar eens vervangen. Die van de e46 ging 12 jaar mee;) Maar dat zal vast een uitzondering zijn geweest.
Ook zag ik bij de scan dat mijn gloeibougie van de 1e cylinder kapot is. Dus bij de volgende beurt ook maar meteen de gloeibougies meenemen.
Al met al, erg goedkope kilometers gehad. Ik heb zelfs kunnen testen hoe zuinig ik kon rijden, 1300 kilometer op 1 tank dat is gewoon 1 op 21,5. Dit waren allemaal snelwegkilometers tussen de 100 en 110 km/h. Dit heb ik overigens maar één keer gedaan. Normaliter rij ik 1 op 16, de motor moet wel af en toe goed schoon branden;)
De afgelopen tijd aardig wat kilometers gereden. En jawel, afgelopen vrijdag kwam de teller op 200.000 te staan.
Recentelijk geen mankementen gehad. Wel beginnen de remschijven krom te trekken. Dit merk je bij het zachtjes remmen. Dit kwaaltje had mijn E46 ook, daarnaast heeft een kennis van mij met een E91 LCI 330d hetzelfde probleem.
De achterruitenwisser is nu een paar keer vast blijven zitten. Deze heb ik goed schoongemaakt en ook even het rubbertje vervangen. Hij doet het weer super.
Vorige week kreeg ik ook de melding dat DCS het niet meer deed. Waarna ik meteen de Carly scanner erop heb gezet. Wat blijkt, mijn accu heeft een piekspanning van over de 18V gehad. Terwijl hij nu steeds netjes binnen de waarden fungeert. Als dit probleem weer voorkomt zal ik de originele accu ook maar eens vervangen. Die van de e46 ging 12 jaar mee;) Maar dat zal vast een uitzondering zijn geweest.
Ook zag ik bij de scan dat mijn gloeibougie van de 1e cylinder kapot is. Dus bij de volgende beurt ook maar meteen de gloeibougies meenemen.
Al met al, erg goedkope kilometers gehad. Ik heb zelfs kunnen testen hoe zuinig ik kon rijden, 1300 kilometer op 1 tank dat is gewoon 1 op 21,5. Dit waren allemaal snelwegkilometers tussen de 100 en 110 km/h. Dit heb ik overigens maar één keer gedaan. Normaliter rij ik 1 op 16, de motor moet wel af en toe goed schoon branden;)
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E91 325d
Weer tijd voor een update;
Er staat nu 210.000 op de teller. Dus het was weer tijd voor een grote beurt.
De remmen begonnen lichtelijk krom te trekken dus de schijven heb ik vervangen voor Brembo schijven.
Daarnaast waren mijn achterbanden bijna kaal, dus die heb ik ook even vervangen.
Verder het gebruikelijke;
Motorolie + filter
Remolie
Luchtfilter
Cabinefilter
Multiriem preventief vervangen
Nieuwe vloermatjes
En de bakolie vervangen.
Verder rijdt de auto nog super, nergens last van.
Ik rij 6000km per maand en het blijft een geweldige auto, op naar de 500.000km.
Chiptuning heb ik nog steeds niet gedaan ivm de verbouwing. Wel heb ik een keuze gemaakt, het wordt VVT in Groningen.
Er staat nu 210.000 op de teller. Dus het was weer tijd voor een grote beurt.
De remmen begonnen lichtelijk krom te trekken dus de schijven heb ik vervangen voor Brembo schijven.
Daarnaast waren mijn achterbanden bijna kaal, dus die heb ik ook even vervangen.
Verder het gebruikelijke;
Motorolie + filter
Remolie
Luchtfilter
Cabinefilter
Multiriem preventief vervangen
Nieuwe vloermatjes
En de bakolie vervangen.
Verder rijdt de auto nog super, nergens last van.
Ik rij 6000km per maand en het blijft een geweldige auto, op naar de 500.000km.
Chiptuning heb ik nog steeds niet gedaan ivm de verbouwing. Wel heb ik een keuze gemaakt, het wordt VVT in Groningen.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E91 325d
6k per maand tikt aardig aan voor je tellerstand, dan gaat het wel hard! 1:16 is overigens erg netjes voor een zespitter zeg. Dat haal ik met m'n vierpitter ook als ik aardig doorrij. Bij normaal rijden (Vmax + marge) haal ik een ruime 1:17. Binnenkort moet ik me ook nog een keer zetten tot een hele tank cruisen @ 100km/h. Eens kijken wat ik dan kan halen. Ik betwijfel of ik de rust ervoor heb
Re: E91 325d
Tijd voor een update, nu 230dk op de teller. Loopt helemaal prima geen rare geluiden.
Alleen afgelopen vrijdag was er iemand die niet van andermans spullen af kon blijven .
In de parkeergarage La Vie in Utrecht hebben ze mijn achterruit ingetikt en mijn macbook gejat. Alles lag uit het zicht dus was pure pech, laptop stond uit.
Jammer genoeg is het niet even carglass bellen en klaar. Ze hadden de ruit niet op voorraad omdat het niet alleen een ruit is maar ook een stuk elektronica. Aangezien ik mijn auto nodig heb voor woon werk verkeer ben ik zaterdag even naar Offenga gereden, geweldige service en ze hadden nog een ruit van een sloopauto.
In totaal toch nog 4 uurtjes bezig geweest want overal lag glas en er is geen youtube filmpje van
Vorige week heb ik ook nog een mooi setje winterwielen (style 193m) op de kop kunnen tikken in Duitsland
Plan is om deze winterset op te rijden en dan hiervan mijn zomervelgen te maken.
Alleen afgelopen vrijdag was er iemand die niet van andermans spullen af kon blijven .
In de parkeergarage La Vie in Utrecht hebben ze mijn achterruit ingetikt en mijn macbook gejat. Alles lag uit het zicht dus was pure pech, laptop stond uit.
Jammer genoeg is het niet even carglass bellen en klaar. Ze hadden de ruit niet op voorraad omdat het niet alleen een ruit is maar ook een stuk elektronica. Aangezien ik mijn auto nodig heb voor woon werk verkeer ben ik zaterdag even naar Offenga gereden, geweldige service en ze hadden nog een ruit van een sloopauto.
In totaal toch nog 4 uurtjes bezig geweest want overal lag glas en er is geen youtube filmpje van
Vorige week heb ik ook nog een mooi setje winterwielen (style 193m) op de kop kunnen tikken in Duitsland
Plan is om deze winterset op te rijden en dan hiervan mijn zomervelgen te maken.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E91 325d
Pfff stelletje klootzakken!! Ziet eruit als flinke schade
Top dat Offenga het snel/goed voor je heeft kunnen oplossen! Ik ga daar ook altijd heen voor de beurten ook al is het 1,5u rijden
Top dat Offenga het snel/goed voor je heeft kunnen oplossen! Ik ga daar ook altijd heen voor de beurten ook al is het 1,5u rijden
Re: E91 325d
Ik had toch voor de zekerheid even de ODB scanner er aan gezet en de auto uitgelezen. Het verbruik was redelijk toegenomen dus het ging een beetje knagen.
Toch nog twee foutcodes die blijven staan maar opmerkelijker was de temperatuur van de KVS en het motorblok.
KVS kwam niet boven de 60 graden, en het blok niet boven de 70 graden. Dit was op de snelweg +/- 120km/h.
Naar aanleiding van onderstaande foutcodes ben ik toch maar even verder gaan zoeken op internet;
Ik kwam al snel op een kapotte EGR thermostaat en de main thermostaat.
Dus snel bij Offenga een bestelling geplaatst en meteen gisteren avond er in gezet;
Het viel toch een beetje tegen, duurde in totaal 3 uur om alles te vervangen en bij te vullen.
Hieronder het verschil, nieuw links, oud rechts;
Je ziet dat de oude thermostaat al redelijk ver open staat waardoor de motor niet warm kan worden.
Vandaag had ik een afspraak in Arnhem dus dat is een mooi stukje rijden vanaf Groningen waarbij ik meteen de EGR klep heb laten regenereren. Hij gaf inderdaad aan dat hij schoon werd maar liep uiteindelijk toch weer op;
Nu schommelt hij rond de 3-5gram.
Echter kan ik nu weer makkelijk 1 op 20 rijden en is het blokje weer op normale temperatuur;
Heeft iemand een idee wat het 'filter issue' kan zijn? Glow plug is logisch
Zal ik de EGR ook maar eens laten reinigen? (of zelf proberen, geen idee of dat bijvoorbeeld met remreiniger zou kunnen)
Toch nog twee foutcodes die blijven staan maar opmerkelijker was de temperatuur van de KVS en het motorblok.
KVS kwam niet boven de 60 graden, en het blok niet boven de 70 graden. Dit was op de snelweg +/- 120km/h.
Naar aanleiding van onderstaande foutcodes ben ik toch maar even verder gaan zoeken op internet;
Ik kwam al snel op een kapotte EGR thermostaat en de main thermostaat.
Dus snel bij Offenga een bestelling geplaatst en meteen gisteren avond er in gezet;
Het viel toch een beetje tegen, duurde in totaal 3 uur om alles te vervangen en bij te vullen.
Hieronder het verschil, nieuw links, oud rechts;
Je ziet dat de oude thermostaat al redelijk ver open staat waardoor de motor niet warm kan worden.
Vandaag had ik een afspraak in Arnhem dus dat is een mooi stukje rijden vanaf Groningen waarbij ik meteen de EGR klep heb laten regenereren. Hij gaf inderdaad aan dat hij schoon werd maar liep uiteindelijk toch weer op;
Nu schommelt hij rond de 3-5gram.
Echter kan ik nu weer makkelijk 1 op 20 rijden en is het blokje weer op normale temperatuur;
Heeft iemand een idee wat het 'filter issue' kan zijn? Glow plug is logisch
Zal ik de EGR ook maar eens laten reinigen? (of zelf proberen, geen idee of dat bijvoorbeeld met remreiniger zou kunnen)
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E91 325d
EGR is opzich zelf schoon te maken, zijn wel veel filmpjes van te vinden op YT.
Ik wil bij mijn eigen E91 kijken of ik de EGR er tussen uit kan krijgen.
Je woont aardig dichtbij mij, dus wie weet kunnen we elkaar eens helpen ofzo
VVT is een goede tuner! Zeker een aanrader om heen te gaan!
Ik wil bij mijn eigen E91 kijken of ik de EGR er tussen uit kan krijgen.
Je woont aardig dichtbij mij, dus wie weet kunnen we elkaar eens helpen ofzo
VVT is een goede tuner! Zeker een aanrader om heen te gaan!
Re: E91 325d
Even weer tijd voor een update.
Afgelopen tijd aardig wat moeten doen aan de E91.
Ik heb een setje winterbanden uit Duitsland weten te halen;
Maar hij vertoonde ook wat raar gedrag.
Zo trilde de voorwielen bij het afremmen, ook al had ik mijn schijven recentelijk vervangen.
Maakt hij een zoemend geluid zodra ik boven de 100km/u kom.
Ratelende koppeling zodra ik mijn koppelingspedaal helemaal indrukte.
Daarnaast heb ik een KVS lekkageS
EGR regenereert niet helemaal top meer.
Handrem deed het niet meer goed.
Linker angel eye deed het niet meer.
Gloeibougie van 1e cilinder is kapot.
Dus tussen kerst en O/N maar de auto aanpakken.
Ik zou graag willen zeggen dat ik een topmonteur ben en alles gaat goed, maar onderstaande laat het tegendeel zien
To do lijstje was;
Angel eyes vervangen met leds
Remblokken voor en achter vervangen
Handremschoenen vervangen
Drukgroep en koppeling vervangen
Hardyschijf vervangen
Verse motorolie + filter
Differentieelolie vervangen
Bakolie vervangen
Brandstoffilter vervangen
Lucht en cabine filter vervangen
Gloeibougies vervangen
Zo gezegd zo gedaan, dus alle onderdelen besteld.
Echter had ik nog geen problemen met het vliegwiel en aangezien die dingen €1000,- kosten had ik de gok genomen om deze niet meteen mee te bestellen.
To do lijstje is uiteindelijk geworden;
Angel eyes vervangen met leds
Remblokken voor en achter vervangen
Handremschoenen aangespannen
Drukgroep, koppelingsplaat EN vliegwiel vervangen
Kurkassensorwiel(?) vervangen
Verse motorolie + filter
Lucht en cabine filter vervangen
Jammer genoeg had ik geen 4 of 2 koloms brug tot mijn beschikken dus heb ik alles op bokken gedaan, (noooooit weer ).
Aangezien ik wist dat de bak er onder weg krijgen verreweg het lastigste was zonder brug zijn we daar maar mee begonnen.
Het ging vlotjes totdat ik alle bouten er af had behalve de startmotor bouten en de bovenste bout er uit moesten.
Ik had gelukkig extra lange verlengstukken gekocht zodat ik er wel bij kon maar de bovenste startmotor bout moest met een op maat gemaakt sleuteltje;
Dus de bak moest weer op de motor gezet worden.
En toen dachten we oke dit hebben we zo los, nou niet dus. Want wat blijkt er zit een pakking tussen het vliegwiel en de motor welke nog wordt vastgehouden met 1 piep klein boutje die je erg snel over het hoofd ziet.
maar de pakking was al dusdanig gebogen dat je geen dop meer op dit boutje kon zetten, laat staan een sleutel.
Dus dan maar de pakking wegkappen.
En toen kwam de bak er eindelijk af met redelijk veel as op de grond.
Het demonteren ging vrij makkelijk met een luchtsleutel.
Maar toen bleek het oppervlak van het vliegwiel aardig glad te zijn, niet gek met 248k op de teller. maar toch had ik gehoopt dat hij nog wat langer mee kon gaan. Mijn schatting zou zijn dat hij nog 50k mee kon. Aangezien mijn doel is om hier 500k mee te gaan rijden heb ik er maar een nieuwe op gezet.
Gelukkig kon BMW Dijker erg snel het vliegwiel leveren (16:45 besteld en volgende dag om 08:30 ophalen)
De koppelingsplaat was wel gek afgesleten;
Maar de BMW dealer adviseerde ook nog wat extra lagertjes mee te nemen. Tevens zag ik ook dat de pakking van de schakelstang(?) lekkage gaf dus deze had ik ook maar meteen besteld.
De schakelstang pakking moest je er uit pielen met een schroevendraaier, na 10 minuten was dit gelukt.
Zodoende ging ik verder met de toplager(?)/Kruskaslager(?) om deze te verwijderen met een schroevendraaier.
Dit duurde even want de monteur wist het ook niet zeker.
Wat bleek nou, je hebt een speciale vetpers nodig om dit er uit te persen , speciale tooltje kost €1800 en nergens in het Noorden was hij te leen. Want BMWs waarbij dit vervangen moet worden komen niet meer bij de dealer voor onderhoud .
De dealer had ook geen idee hoe we het anders moesten doen.
Dan maar zelf en vetpers maken;
Busje er in en rammen maar.
Maar wij faalden hier ook in omdat ik met de schroevendraaier het rubberen randje kapot had gemaakt.
Dus dan maar naar de BMW specialist waar ik ook heen ga voor mijn circuit auto.
Gelukkig had hij het er in 1.5 uur er uit.
Ondertussen had mijn compagnon het vliegwiel al vastgezet.
Bij terugkomst ging ik de drukplaat er op zetten en ik dacht te lezen dat hij met 98nm vast gezet moest worden.
Het vliegwiel moest met 120nm dus ik dacht dat is prima. (ik had alleen niet er aan gedacht dat ik een 8mm boutje vast ging zetten).
Dus bij 60nm zei deze knap
En natuurlijk heb ik geen linksom draadtappertje voor 4mm
Tevens waren alle winkels dicht op nieuwjaarsdag dus dat werd hem ook niet.
Weekend erna eindelijk het juiste gereedschap;
Tijdens deze week kwam ik er achter dat er een busje zit in het wiel van de krukassensor. En mijn compagnon had hier waarschijnlijk geen rekening mee gehouden.
Toch maar even het vliegwiel losgetrokken en inderdaad het busjes was helemaal plat gedrukt.
Gelukkig kwam het wiel er makkelijk uit en heb deze dus ook maar snel vervangen.
Alles weer gemonteerd, ditmaal met het correcte aanhaalmoment.
Op Youtube doet iedereen dat in 20 seconden met een 2/4 kolomsbrug, maar wij hebben daar lekker 3,5 uur over gedaan. Met krikken, op mijzelf gelegd en bankdrukken, niks bleek te werken. Keer op keer, erg voorzichtig geprobeerd. Totdat het 23:45 was en we het op wilden geven, maar ik bedacht me, die bak zit er niet recht voor, hoe kan ik die recht krijgen? Wat nou als we het motorblok naar beneden trekken lukt het dan?
Ja hoor dat ging toen klik pats boem klaar.
Dus of mijn motorsteunen zijn niet meer helemaal 100% stijf, of wij deden weer wat verkeerd, 1 van de 2 maar het is gelukt
UPDATE: De BMW specialist belde mij nog even om te vragen of alles gelukt was. Ik legde hem het gewurg uit met de bak er weer op te krijgen waarop hij reageerde ja je moet een L vormig stukje hout maken wat je tussen het blok en het chassis zet zodat het blok niet naar achteren gaat hangen. Dus voor de volgende keer even een blokje hout maken
Dus toen kon ik eindelijk beginnen met de rest.
Dat ging gelukkig allemaal volgens plan, behalve de angel eyes, deze passen niet in de bestaande plastic bolletjes. Althans de weerstandmodule niet. Dus uiteindelijk deze er buiten gemonteerd, alles afgekit en ingetapet en tywraps er omheen, daar komt geen druppeltje meer in
Ook had ik mijzelf nog een klein cadeautje gedaan.
Vorig jaar tijdens de wintersport ergerde ik me dood aan het feit dat ik niet harder mocht dan 120-140km/h ivm de dakkoffer die eigenlijk maar 90km/h mocht.
Dus na wat speurwerk op het net eentje gevonden die 200km/h DEKRA getest was;
De angel eyes zien er erg gaaf uit al zeg ik het zelf.
Alles doet het weer, maar ik moet nog wel een paar kleine dingen doen.
Dus over een week of 2 maar weer aan de slag. Pas eind Q1 denk ik weer tijd te hebben voor de E46
Afgelopen tijd aardig wat moeten doen aan de E91.
Ik heb een setje winterbanden uit Duitsland weten te halen;
Maar hij vertoonde ook wat raar gedrag.
Zo trilde de voorwielen bij het afremmen, ook al had ik mijn schijven recentelijk vervangen.
Maakt hij een zoemend geluid zodra ik boven de 100km/u kom.
Ratelende koppeling zodra ik mijn koppelingspedaal helemaal indrukte.
Daarnaast heb ik een KVS lekkageS
EGR regenereert niet helemaal top meer.
Handrem deed het niet meer goed.
Linker angel eye deed het niet meer.
Gloeibougie van 1e cilinder is kapot.
Dus tussen kerst en O/N maar de auto aanpakken.
Ik zou graag willen zeggen dat ik een topmonteur ben en alles gaat goed, maar onderstaande laat het tegendeel zien
To do lijstje was;
Angel eyes vervangen met leds
Remblokken voor en achter vervangen
Handremschoenen vervangen
Drukgroep en koppeling vervangen
Hardyschijf vervangen
Verse motorolie + filter
Differentieelolie vervangen
Bakolie vervangen
Brandstoffilter vervangen
Lucht en cabine filter vervangen
Gloeibougies vervangen
Zo gezegd zo gedaan, dus alle onderdelen besteld.
Echter had ik nog geen problemen met het vliegwiel en aangezien die dingen €1000,- kosten had ik de gok genomen om deze niet meteen mee te bestellen.
To do lijstje is uiteindelijk geworden;
Angel eyes vervangen met leds
Remblokken voor en achter vervangen
Handremschoenen aangespannen
Drukgroep, koppelingsplaat EN vliegwiel vervangen
Kurkassensorwiel(?) vervangen
Verse motorolie + filter
Lucht en cabine filter vervangen
Jammer genoeg had ik geen 4 of 2 koloms brug tot mijn beschikken dus heb ik alles op bokken gedaan, (noooooit weer ).
Aangezien ik wist dat de bak er onder weg krijgen verreweg het lastigste was zonder brug zijn we daar maar mee begonnen.
Het ging vlotjes totdat ik alle bouten er af had behalve de startmotor bouten en de bovenste bout er uit moesten.
Ik had gelukkig extra lange verlengstukken gekocht zodat ik er wel bij kon maar de bovenste startmotor bout moest met een op maat gemaakt sleuteltje;
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Dus de bak moest weer op de motor gezet worden.
En toen dachten we oke dit hebben we zo los, nou niet dus. Want wat blijkt er zit een pakking tussen het vliegwiel en de motor welke nog wordt vastgehouden met 1 piep klein boutje die je erg snel over het hoofd ziet.
maar de pakking was al dusdanig gebogen dat je geen dop meer op dit boutje kon zetten, laat staan een sleutel.
Dus dan maar de pakking wegkappen.
En toen kwam de bak er eindelijk af met redelijk veel as op de grond.
Het demonteren ging vrij makkelijk met een luchtsleutel.
Maar toen bleek het oppervlak van het vliegwiel aardig glad te zijn, niet gek met 248k op de teller. maar toch had ik gehoopt dat hij nog wat langer mee kon gaan. Mijn schatting zou zijn dat hij nog 50k mee kon. Aangezien mijn doel is om hier 500k mee te gaan rijden heb ik er maar een nieuwe op gezet.
Gelukkig kon BMW Dijker erg snel het vliegwiel leveren (16:45 besteld en volgende dag om 08:30 ophalen)
De koppelingsplaat was wel gek afgesleten;
Maar de BMW dealer adviseerde ook nog wat extra lagertjes mee te nemen. Tevens zag ik ook dat de pakking van de schakelstang(?) lekkage gaf dus deze had ik ook maar meteen besteld.
De schakelstang pakking moest je er uit pielen met een schroevendraaier, na 10 minuten was dit gelukt.
Zodoende ging ik verder met de toplager(?)/Kruskaslager(?) om deze te verwijderen met een schroevendraaier.
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Dit duurde even want de monteur wist het ook niet zeker.
Wat bleek nou, je hebt een speciale vetpers nodig om dit er uit te persen , speciale tooltje kost €1800 en nergens in het Noorden was hij te leen. Want BMWs waarbij dit vervangen moet worden komen niet meer bij de dealer voor onderhoud .
De dealer had ook geen idee hoe we het anders moesten doen.
Dan maar zelf en vetpers maken;
Busje er in en rammen maar.
Maar wij faalden hier ook in omdat ik met de schroevendraaier het rubberen randje kapot had gemaakt.
Dus dan maar naar de BMW specialist waar ik ook heen ga voor mijn circuit auto.
Gelukkig had hij het er in 1.5 uur er uit.
Ondertussen had mijn compagnon het vliegwiel al vastgezet.
Bij terugkomst ging ik de drukplaat er op zetten en ik dacht te lezen dat hij met 98nm vast gezet moest worden.
Het vliegwiel moest met 120nm dus ik dacht dat is prima. (ik had alleen niet er aan gedacht dat ik een 8mm boutje vast ging zetten).
Dus bij 60nm zei deze knap
En natuurlijk heb ik geen linksom draadtappertje voor 4mm
Tevens waren alle winkels dicht op nieuwjaarsdag dus dat werd hem ook niet.
Weekend erna eindelijk het juiste gereedschap;
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Tijdens deze week kwam ik er achter dat er een busje zit in het wiel van de krukassensor. En mijn compagnon had hier waarschijnlijk geen rekening mee gehouden.
- Spoiler: Laat zien
Toch maar even het vliegwiel losgetrokken en inderdaad het busjes was helemaal plat gedrukt.
Gelukkig kwam het wiel er makkelijk uit en heb deze dus ook maar snel vervangen.
Alles weer gemonteerd, ditmaal met het correcte aanhaalmoment.
- Spoiler: Laat zien
Op Youtube doet iedereen dat in 20 seconden met een 2/4 kolomsbrug, maar wij hebben daar lekker 3,5 uur over gedaan. Met krikken, op mijzelf gelegd en bankdrukken, niks bleek te werken. Keer op keer, erg voorzichtig geprobeerd. Totdat het 23:45 was en we het op wilden geven, maar ik bedacht me, die bak zit er niet recht voor, hoe kan ik die recht krijgen? Wat nou als we het motorblok naar beneden trekken lukt het dan?
Ja hoor dat ging toen klik pats boem klaar.
Dus of mijn motorsteunen zijn niet meer helemaal 100% stijf, of wij deden weer wat verkeerd, 1 van de 2 maar het is gelukt
UPDATE: De BMW specialist belde mij nog even om te vragen of alles gelukt was. Ik legde hem het gewurg uit met de bak er weer op te krijgen waarop hij reageerde ja je moet een L vormig stukje hout maken wat je tussen het blok en het chassis zet zodat het blok niet naar achteren gaat hangen. Dus voor de volgende keer even een blokje hout maken
Dus toen kon ik eindelijk beginnen met de rest.
Dat ging gelukkig allemaal volgens plan, behalve de angel eyes, deze passen niet in de bestaande plastic bolletjes. Althans de weerstandmodule niet. Dus uiteindelijk deze er buiten gemonteerd, alles afgekit en ingetapet en tywraps er omheen, daar komt geen druppeltje meer in
Ook had ik mijzelf nog een klein cadeautje gedaan.
Vorig jaar tijdens de wintersport ergerde ik me dood aan het feit dat ik niet harder mocht dan 120-140km/h ivm de dakkoffer die eigenlijk maar 90km/h mocht.
Dus na wat speurwerk op het net eentje gevonden die 200km/h DEKRA getest was;
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
De angel eyes zien er erg gaaf uit al zeg ik het zelf.
Alles doet het weer, maar ik moet nog wel een paar kleine dingen doen.
Dus over een week of 2 maar weer aan de slag. Pas eind Q1 denk ik weer tijd te hebben voor de E46
Laatst gewijzigd door Leooo op 10 jan 2017, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:32
Re: E91 325d
Respect voor het werk en geduld!
Gelukkig dat alles het weer doet zoals het moet doen!
Gelukkig dat alles het weer doet zoals het moet doen!
Re: E91 325d
Proximus schreef:EGR is opzich zelf schoon te maken, zijn wel veel filmpjes van te vinden op YT.
Ik wil bij mijn eigen E91 kijken of ik de EGR er tussen uit kan krijgen.
Je woont aardig dichtbij mij, dus wie weet kunnen we elkaar eens helpen ofzo
VVT is een goede tuner! Zeker een aanrader om heen te gaan!
Lijkt me een goed plan!
Heb jij in de tussentijd je EGR er al uitgesloopt?
Zo ja, wat heb je allemaal moeten vervangen?
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E91 325d
Leuke foto's.
Heb je er ook eentje waar de auto op blokken staat voordat je de bak er af ging halen?
Heb je er ook eentje waar de auto op blokken staat voordat je de bak er af ging halen?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: E91 325d
Ik heb geen foto van de auto op bokken. Maar hij stond ongeveer 70cm van de grond.
Auto is wel een beetje vies maarja dat heb je met dit weer
Ik heb de dakkoffer drie weken geleden eventjes getest en hij blijft er inderdaad op zitten met 200km/u op de klok
En er past ook echt veel in, twee skikoffers passen er precies in, zitten ski's + gear in van 4 personen.
Ik zag al dat er een aardig groot oliespoor zat bij het differentieel. Echter kon ik niet goed horen of het het differentieel was of een wiellager. Dus gisteren snel langs de bmw specialist gegaan voor een snelle diagnose.
Het was 100% zeker het differentieel want de olielekkage is dusdanig groot dat het differentieel zonder olie is komen te staan. Dat gaat vrij rap aangezien er maar 1,2L in zit.
Een nieuw diff kost >2k. Van mijn E46 wist ik dat een differentieel zo rond de 200 euro wel te krijgen moet zijn.
Maar ik heb natuurlijk een eindoverbrenging van 2,35 en dat komt niet vaak voor. Dus na veel zoekwerk heb ik maar een 330d automaat differentieel gekocht met een eindoverbrenging van 2,81.
Dit zorgt er voor dat mijn theoretische topsnelheid van 299 naar 250 gaat. En met het vermogen van een 325d zonder chip (ja dat moet nog steeds ) zal ik denk ik max 200 kunnen rijden met deze eindoverbrenging, des te meer reden om toch die chip maar te laten komen, MITS er niet nog meer dure grapjes om de hoek komen kijken.
Resultaat;
Wel moet ik de software aan laten passen want de auto denkt dat ie sneller een kilometer aflegt dan dat hij daadwerkelijk doet.
Heb dit weekend alleen geen tijd om het te fixen, dus hopen dat de auto het nog 1000km uit houdt met dat differentieel
Volgend weekend het volgende maar doen;
'Nieuwe' differentieel voorzien van nieuwe rubbers en olie
Differentieel vervangen
Spanrol vervangen
Brandstoffilter vervangen
Gloeibougies vervangen
EGR schoonmaken
KVS lekkage oplossen
Hopen dat alles gaat lukken in 1 dag, heb zo'n vermoeden van niet aangezien die gloeibougies best diep zitten
Oja! En een tip voor iedereen op dit forum, koop nooit Brembo schijven, na 10dkm is mijn remschijf rechtsvoor al weer krom, ik dacht redelijk goede schijfjes op de kop getikt te hebben maar niet dus. Dus binnenkort maar even de EBC schijfjes kopen die ik ook op mijn E46 heb zitten.
Auto is wel een beetje vies maarja dat heb je met dit weer
Ik heb de dakkoffer drie weken geleden eventjes getest en hij blijft er inderdaad op zitten met 200km/u op de klok
En er past ook echt veel in, twee skikoffers passen er precies in, zitten ski's + gear in van 4 personen.
- Spoiler: Laat zien
Ik zag al dat er een aardig groot oliespoor zat bij het differentieel. Echter kon ik niet goed horen of het het differentieel was of een wiellager. Dus gisteren snel langs de bmw specialist gegaan voor een snelle diagnose.
Het was 100% zeker het differentieel want de olielekkage is dusdanig groot dat het differentieel zonder olie is komen te staan. Dat gaat vrij rap aangezien er maar 1,2L in zit.
Een nieuw diff kost >2k. Van mijn E46 wist ik dat een differentieel zo rond de 200 euro wel te krijgen moet zijn.
Maar ik heb natuurlijk een eindoverbrenging van 2,35 en dat komt niet vaak voor. Dus na veel zoekwerk heb ik maar een 330d automaat differentieel gekocht met een eindoverbrenging van 2,81.
Dit zorgt er voor dat mijn theoretische topsnelheid van 299 naar 250 gaat. En met het vermogen van een 325d zonder chip (ja dat moet nog steeds ) zal ik denk ik max 200 kunnen rijden met deze eindoverbrenging, des te meer reden om toch die chip maar te laten komen, MITS er niet nog meer dure grapjes om de hoek komen kijken.
Resultaat;
- Spoiler: Laat zien
Wel moet ik de software aan laten passen want de auto denkt dat ie sneller een kilometer aflegt dan dat hij daadwerkelijk doet.
Heb dit weekend alleen geen tijd om het te fixen, dus hopen dat de auto het nog 1000km uit houdt met dat differentieel
Volgend weekend het volgende maar doen;
'Nieuwe' differentieel voorzien van nieuwe rubbers en olie
Differentieel vervangen
Spanrol vervangen
Brandstoffilter vervangen
Gloeibougies vervangen
EGR schoonmaken
KVS lekkage oplossen
Hopen dat alles gaat lukken in 1 dag, heb zo'n vermoeden van niet aangezien die gloeibougies best diep zitten
Oja! En een tip voor iedereen op dit forum, koop nooit Brembo schijven, na 10dkm is mijn remschijf rechtsvoor al weer krom, ik dacht redelijk goede schijfjes op de kop getikt te hebben maar niet dus. Dus binnenkort maar even de EBC schijfjes kopen die ik ook op mijn E46 heb zitten.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
Re: E91 325d
Welke type schijven waren dat precies?Leooo schreef:
Oja! En een tip voor iedereen op dit forum, koop nooit Brembo schijven, na 10dkm is mijn remschijf rechtsvoor al weer krom, ik dacht redelijk goede schijfjes op de kop getikt te hebben maar niet dus. Dus binnenkort maar even de EBC schijfjes kopen die ik ook op mijn E46 heb zitten.
Ik heb zelf in augustus van dit jaar namelijk 4 nieuwe Brembo schijven en 2 sets Brembo remblokken onder mijn wagen laten leggen, maar heb er tot nu toe 14.000 km probleemloos mee rondgereden.
Re: E91 325d
Het waren deze schijfjes;
09.A259.11 Brembo
Ik moet wel zeggen dat er ook een kans bestaat dat de blokken icm de schijven het probleem veroorzaken.
Echter op aandringen van mijn BMW specialist, die er overigens geen baat bij heeft, heb ik net EBC schijven en red stuff blokken besteld. Zonde van het geld, maar goed voorbeeldje van goedkoop is duurkoop.
09.A259.11 Brembo
Ik moet wel zeggen dat er ook een kans bestaat dat de blokken icm de schijven het probleem veroorzaken.
Echter op aandringen van mijn BMW specialist, die er overigens geen baat bij heeft, heb ik net EBC schijven en red stuff blokken besteld. Zonde van het geld, maar goed voorbeeldje van goedkoop is duurkoop.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.