Ik wil duidelijk maken dat ik absoluut niet zeg dat je geen winterbanden moet gebruiken.
Het is een keuze die iemand zelf moet doen.
Zeg aub alleen niet dat ik iets verkeerds doe of dat ik dom ben of dat ik niet weet wat ik doe: als vader van 3 dochters ben ik veilig genoeg bezig, geloof mij maar.
En ik weet donders goed wat rijden in de sneeuw betekend: heb 10 jaar in de Alpen gewoond, in de dal van de Valle d'Aosta in Aosta, 30km van de Mont Blanc af voor de kenners. Sneeuwbanden gebruikte wij nog niet maar wel kettingen.
Ik zeg niet dat ruim 25 schadevrij rijden direct iets over veiligheid zegt maar ben het wel met Izzy eens dat ik net iets meer ervaringen op de weg heb dan iemand van pakweg 21 jaar.
En als ex-vrachtwagenchauffeur heb ik lang genoeg op de weg gezeten en dingen gezien waar je niet echt vrolijk van wordt. Met goede banden alleen kom je er niet, het helpt mogelijk wel iets maar de grootste factor blijft degene die de auto rijdt en goed kan inschatten in het verkeer.
Wat voor je rijdt is niet het grootste gevaar want jij bent degene die de afstand tot hem/haar houdt en op tijd kan handelen maar degene die achter je rijdt kan je niet controleren en anticiperen, die zorgen juist voor de grootste klappers.
Al moet ik 20x op mijn remmen staan ik zal zeker duidelijk maken dat ze gewoon een veilige afstand moeten houden en niet zo dichtbij op hun voorganger moeten zitten. Noem mij "oud" als je wilt, ik noem mijzelf meer als "ervaren".
En anders doe ik net als JzAero: ik neem het openbare vervoer zover dat mogelijk is.
Met een flinke portie sneeuw rijden de bussen ook niet meer