100 AH batterij geplaatst
100 AH batterij geplaatst
Vraagje. Vandaag een 100 AH accu geplaatst in mijn e60 540i
Bij bmw Amsterdam geweest voor reset. 100 AH kunnen ze niet invoeren. Dus hebben ze alleen gereset . Zat een 90 AH . Gaat dit problemen geven?
Bij bmw Amsterdam geweest voor reset. 100 AH kunnen ze niet invoeren. Dus hebben ze alleen gereset . Zat een 90 AH . Gaat dit problemen geven?
Re: 100 AH batterij geplaatst
Zoals ik het altijd uitgelegd heb gekregen.
Een te zwakke accu wordt overladen en gaat dus uiteindelijk kapot.
Een te sterke accu maakt de apparaten die eraan hangen kapot.
Beter altijd de standaard accu terugplaatsen.
Een te zwakke accu wordt overladen en gaat dus uiteindelijk kapot.
Een te sterke accu maakt de apparaten die eraan hangen kapot.
Beter altijd de standaard accu terugplaatsen.
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
Re: 100 AH batterij geplaatst
Volgens mij geldt dat voor voltage niet voor ampère
Re: 100 AH batterij geplaatst
Ik heb ook een 100Ah geplaatst en de instelling op 90Ah.
Kan volgens mij geen kwaad, op zijn ergst word hij maar tot 90Ah opgeladen, ofwel denk hij dat ze leeg is terwijl er nog 10Ah over is.
Heb dit 1j geleden gedaan, tot zover geen problemen tegengekomen.
Kan volgens mij geen kwaad, op zijn ergst word hij maar tot 90Ah opgeladen, ofwel denk hij dat ze leeg is terwijl er nog 10Ah over is.
Heb dit 1j geleden gedaan, tot zover geen problemen tegengekomen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: 100 AH batterij geplaatst
Ik heb vanuit mijn werk wat ervaring met accu's laden, niet met BMW's. Meestal gebeurt het laden op basis van spanning en stroom en niet op basis van energie. Aangezien de spanning en stroom niveau's bij het laden van een 100Ah accu vergelijkbaar is met het laden van een 90Ah accu, vermoed ik dat ie zelfs helemaal volgeladen zal worden. Het BMS (battery management system) zal alleen denken dat er in volle toestand dan 90Ah 'energie' inzit, terwijl er 100Ah in zit, dus in feite heb je dan 10Ah marge.
Overigens houden geavanceerdere BMS-en wel de energie in de accu bij op basis van laad- en ontlaadstromen. Op basis van dat energie niveau kunnen ze dan wel het laden afkappen als er een gevaarlijke situatie dreigt, maar dan gaat het in mijn ervaring meestal om een grotere marge dan 10%.
Overigens houden geavanceerdere BMS-en wel de energie in de accu bij op basis van laad- en ontlaadstromen. Op basis van dat energie niveau kunnen ze dan wel het laden afkappen als er een gevaarlijke situatie dreigt, maar dan gaat het in mijn ervaring meestal om een grotere marge dan 10%.
- jwbakkenes
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:47
Re: 100 AH batterij geplaatst
Mee eens.hn500001 schreef:Volgens mij geldt dat voor voltage niet voor ampère
Re: 100 AH batterij geplaatst
ook dank voor de reactie.
denk dat het wel goed zit dan.
denk dat het wel goed zit dan.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 100 AH batterij geplaatst
even een oud draadje ophalen...
Een andere accu installeren met een hogere capaciteit is vooral gevaarlijk voor het startsysteem van de auto. De dynamo zal er weinig van merken.
Kort samengevat gebeurt het volgende:
tijdens het starten wekt een startmotor tegenspanning op, deze tegenspanning werkt de stroom tegen welke vanuit de accu naar het anker van de startmotor gaat.
Wanneer er een te hoge capaciteit accu wordt gebruikt, kan de tegenspanning van de startmotor te laag zijn om de stroom naar de startmotor te beperken, hierdoor loopt deze te hoog op en kunnen de koper wikkelingen van de startmotor beschadigen of losraken doordat ze meer stroom te verwerken krijgen en daardoor te heet kunnen worden. Zal niet direct gebeuren maar is een sluipmoordenaar voor de startmotor....
beter is dus niet af te wijken van de voorgeschreven accucapaciteit, zijn er meerdere capaciteiten te programmeren dan is de hoogste waarde dus de maximale capaciteit welke de startmotor kan verdragen.
Een andere accu installeren met een hogere capaciteit is vooral gevaarlijk voor het startsysteem van de auto. De dynamo zal er weinig van merken.
Kort samengevat gebeurt het volgende:
tijdens het starten wekt een startmotor tegenspanning op, deze tegenspanning werkt de stroom tegen welke vanuit de accu naar het anker van de startmotor gaat.
Wanneer er een te hoge capaciteit accu wordt gebruikt, kan de tegenspanning van de startmotor te laag zijn om de stroom naar de startmotor te beperken, hierdoor loopt deze te hoog op en kunnen de koper wikkelingen van de startmotor beschadigen of losraken doordat ze meer stroom te verwerken krijgen en daardoor te heet kunnen worden. Zal niet direct gebeuren maar is een sluipmoordenaar voor de startmotor....
beter is dus niet af te wijken van de voorgeschreven accucapaciteit, zijn er meerdere capaciteiten te programmeren dan is de hoogste waarde dus de maximale capaciteit welke de startmotor kan verdragen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: 100 AH batterij geplaatst
Snap niks van dit verhaal, tegenspanning die stroom tegenwerkt ?
Heb je een bron van dit verhaal ? Want eerlijk hier komen mijn wenkbrauwen toch van omhoog. De batterij word gekaraktiseerd door de startstroom en de capaciteit.
Wat de capaciteit maw hoeveelheid energie die een batterij kan opslaan te maken heeft met de startmotor is mij een volledig raadsel. Maximale startstroom dat kan ik nog begrijpen, maar om daar zo een ingewikkeld verhaal van te maken ??
Daarboven vraagt de startmotor een stroom aan de batterij, tis niet de batterij die een stroom in de motor forceert. Je mag nog een zo sterk mogelijk batterij zetten (kwa startstroom) als de startmotor niet meer vraagt gebeurt er niets.
Ben benieuwd naar de bron van dit verhaal.
Heb je een bron van dit verhaal ? Want eerlijk hier komen mijn wenkbrauwen toch van omhoog. De batterij word gekaraktiseerd door de startstroom en de capaciteit.
Wat de capaciteit maw hoeveelheid energie die een batterij kan opslaan te maken heeft met de startmotor is mij een volledig raadsel. Maximale startstroom dat kan ik nog begrijpen, maar om daar zo een ingewikkeld verhaal van te maken ??
Daarboven vraagt de startmotor een stroom aan de batterij, tis niet de batterij die een stroom in de motor forceert. Je mag nog een zo sterk mogelijk batterij zetten (kwa startstroom) als de startmotor niet meer vraagt gebeurt er niets.
Ben benieuwd naar de bron van dit verhaal.
Laatst gewijzigd door tom_il op 03 jun 2016, 04:44, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: 100 AH batterij geplaatst
Om eerlijk te zijn vat ik het verhaal ook niet.
Thuis stop een 16a stop in de groep. Of ik nu een 8amp stop in de groep stop of een 16amp. Mijn wasmachine vraagt iets en heeft mijn inziens niets te maken met het amperage van wat er in de stoppenkast zit. Lees amp in de accu.
Ik ben ook wel beneiuwd naar nadere uitleg.
Thuis stop een 16a stop in de groep. Of ik nu een 8amp stop in de groep stop of een 16amp. Mijn wasmachine vraagt iets en heeft mijn inziens niets te maken met het amperage van wat er in de stoppenkast zit. Lees amp in de accu.
Ik ben ook wel beneiuwd naar nadere uitleg.
Re: 100 AH batterij geplaatst
De startmotor vraagt 12V en krijgt deze ook van de batterij met een hogere capaciteit. Daaraan verandert niks.thijsvanzwam schreef: tijdens het starten wekt een startmotor tegenspanning op, deze tegenspanning werkt de stroom tegen welke vanuit de accu naar het anker van de startmotor gaat.
Wanneer er een te hoge capaciteit accu wordt gebruikt, kan de tegenspanning van de startmotor te laag zijn om de stroom naar de startmotor te beperken.
De stroomsterkte die de startmotor nodig heeft is al bepaald. Dat blijft hetzelfde. Die zal keer op keer 40 Ampere vragen en doet niks anders.
De batterij moet alleen 40 Ampere kunnen leveren. Een hogere capaciteit wil niet zeggen dat je startmotor meer of minder stroom gaat krijgen. Het wil alleen maar zeggen hoe snel je accu uitgeput raakt, mocht het starten in de winter niet zo lukken door een andere oorzaak (benzine/lucht/andere oorzaken).
Zelf ben ik ook geen voorstander van over-over dimensioneren van een accu. Ik ben ook voor het ingespeelde originele team. Je dynamo moet het wel allemaal kunnen leveren. Je dynamo is geen oneindige kraan die maar een emmer hoeft te vullen. Zo werkt het ook niet. De emmer moet vol zijn, binnen een bepaalde tijd. En dat levert de juiste kraan (dynamo) aan de juiste emmer (accu). Dat koppel hadden BMW engineers al uitgezocht.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 100 AH batterij geplaatst
Mijn bron is onder andere mijn jaren ervaring als docent motorvoertuigentechniek en de boeken waaruit ik deze lessen verzorg.
Het is lastig uit te leggen in een tekstvakje, ik zal wel eens proberen de betreffende bladzijden uit het boek te scannen als hier behoefte naar is. (edit: zie volgende reactie)
tegenspanning (Et) = motorconstante X magnetische flux X rotatiefrequentie.
Hieruit blijkt dat de tegenspanning oploopt naarmate het toerental oploopt. Als er vanaf een accu 12v naar de motor loopt en de startmotor zelf een tegenspanning opwekt van bijvoorbeeld 4 volt dan ontstaat er een magnetische flux met een kracht welke overeenkomt met 8 volt. De bijbehorende lorentz kracht welke hieruit voortkomt laat de motor nu draaien met een bepaalde rotatiefrequentie.
De stroom welke de startmotor vraagt is nooit gelijk, deze is afhankelijk van vele factoren:
mechanische weerstand van de motor, buitenluchttemperatuur, temperatuur van de startmotor zelf, temperatuur van de accu en zo voort.
Alleen al de weerstand van de spoelen van de startmotor welke te berekenen is met
R= (Rho X L) delen door oppervlak van de kabel zijn afhankelijk van de temperatuur, deze bepalen vervolgens de weerstand en daarmee de stroom door de geleiders.
even simpel uitgelegd (voor zover dat lukt), als een elektromotor draait dan wekt deze een tegenspanning op. dit komt doordat het anker (bestaande uit spoelen) door een magnetisch veld heen lopen. Deze werkt dus vergelijkbaar aan een dynamo, dit noemen we de tegenspanning. Deze tegenspanning werkt -zoals de naam al doet vermoeden- de spanning tegen.
De stroom na de startmotor wordt bepaald met de formule I=U/R, waarbij U de spanning is en R de weerstand. er van uitgaande dat de weerstand niet veranderd tijdens het starten, veranderd de spanning wel door het oplopen van de tegenspanning. Dus als U veranderd zal I ook anders worden.
Pas je de capaciteit van de accu aan dan verstoor je deze berekening doordat je de klemspanning hiermee beïnvloed. kans dat de startmotor stukgaat is dan aanwezig.
Het is lastig uit te leggen in een tekstvakje, ik zal wel eens proberen de betreffende bladzijden uit het boek te scannen als hier behoefte naar is. (edit: zie volgende reactie)
tegenspanning (Et) = motorconstante X magnetische flux X rotatiefrequentie.
Hieruit blijkt dat de tegenspanning oploopt naarmate het toerental oploopt. Als er vanaf een accu 12v naar de motor loopt en de startmotor zelf een tegenspanning opwekt van bijvoorbeeld 4 volt dan ontstaat er een magnetische flux met een kracht welke overeenkomt met 8 volt. De bijbehorende lorentz kracht welke hieruit voortkomt laat de motor nu draaien met een bepaalde rotatiefrequentie.
De stroom welke de startmotor vraagt is nooit gelijk, deze is afhankelijk van vele factoren:
mechanische weerstand van de motor, buitenluchttemperatuur, temperatuur van de startmotor zelf, temperatuur van de accu en zo voort.
Alleen al de weerstand van de spoelen van de startmotor welke te berekenen is met
R= (Rho X L) delen door oppervlak van de kabel zijn afhankelijk van de temperatuur, deze bepalen vervolgens de weerstand en daarmee de stroom door de geleiders.
even simpel uitgelegd (voor zover dat lukt), als een elektromotor draait dan wekt deze een tegenspanning op. dit komt doordat het anker (bestaande uit spoelen) door een magnetisch veld heen lopen. Deze werkt dus vergelijkbaar aan een dynamo, dit noemen we de tegenspanning. Deze tegenspanning werkt -zoals de naam al doet vermoeden- de spanning tegen.
De stroom na de startmotor wordt bepaald met de formule I=U/R, waarbij U de spanning is en R de weerstand. er van uitgaande dat de weerstand niet veranderd tijdens het starten, veranderd de spanning wel door het oplopen van de tegenspanning. Dus als U veranderd zal I ook anders worden.
Pas je de capaciteit van de accu aan dan verstoor je deze berekening doordat je de klemspanning hiermee beïnvloed. kans dat de startmotor stukgaat is dan aanwezig.
Laatst gewijzigd door thijsvanzwam op 03 jun 2016, 08:45, 2 keer totaal gewijzigd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 100 AH batterij geplaatst
voor de liefhebber heb ik twee bladzijden uit een van de boeken gekopieerd welke ik gebruik tijdens mijn lessen hierover.
hier een linkje naar de kopietjes
https://www.dropbox.com/s/khp5cbrtffflu ... g.pdf?dl=0
hier een linkje naar de kopietjes
https://www.dropbox.com/s/khp5cbrtffflu ... g.pdf?dl=0
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: 100 AH batterij geplaatst
Ik volg volledig behalve dit laatste.thijsvanzwam schreef: Pas je de capaciteit van de accu aan dan verstoor je deze berekening doordat je de klemspanning hiermee beïnvloed. kans dat de startmotor stukgaat is dan aanwezig.
Waarom veranderd de klemspanning met de accucapaciteit ?
Spanning is onafhankelijk van hoeveel energie de batterij kan opslaan.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 100 AH batterij geplaatst
De accucapaciteit houdt eigenlijk in de kracht die de accu aan de tegenspanning kan bieden, dit resulteert in een klemspanning. De klemspanning daalt naarmate de tegenspanning oploopt, is de klemspanning sterker (door een hogere capaciteit) dan zal de motor dus ook iets meer spanning toegevoerd krijgen, hierdoor loopt er meer stroom, draait de motor harder en ontstaat er meer warmte. Dit kan schade toebrengen.
vergelijk het eens met een waterpomp. stel je hebt twee waterpompen die 10 liter per minuut kunnen verpompen, dat is de capaciteit. Nu kan de ene pomp dit maar volhouden tot een hoogte van 5 meter en de ander tot 10 meter. beide pompen verpompen de zelfde hoeveelheid water (lees 12V) wanneer je deze pompen gelijkmatig gaat tegenwerken dan zal de pomp die tot 10 meter hoog kan pompen veel meer liters blijven verpompen als de tegendruk hoger wordt dan de 5 meter pomp, er stroomt dus meer water (lees ampere) bij gelijke weerstand.
vorig jaar hebben we in een les project een auto voorzien van een accu met dubbele capaciteit, een beetje extreme test natuurlijk maar om het in korte tijd aan te tonen was dat wel handig.
de auto hebben we ongeveer twee weken lang elke dag een paar keer gestart, smorgens een keer en smiddags een keer.
na 2,5 weken liep de startmotor kapot. deze hebben we open gemaakt en de schade was losgeraakte kopperwikkelingen en duidelijke verhitting zichtbaar. Bij 10Ah meer zal het niet zo snel gebeuren en misschien gaat het jaren goed voor er echt schade ontstaat maar de vraag van de topicstarter was wat het gevolg kon zijn van een verhoogde capaciteit, dat probeerde ik te beantwoorden.
vergelijk het eens met een waterpomp. stel je hebt twee waterpompen die 10 liter per minuut kunnen verpompen, dat is de capaciteit. Nu kan de ene pomp dit maar volhouden tot een hoogte van 5 meter en de ander tot 10 meter. beide pompen verpompen de zelfde hoeveelheid water (lees 12V) wanneer je deze pompen gelijkmatig gaat tegenwerken dan zal de pomp die tot 10 meter hoog kan pompen veel meer liters blijven verpompen als de tegendruk hoger wordt dan de 5 meter pomp, er stroomt dus meer water (lees ampere) bij gelijke weerstand.
vorig jaar hebben we in een les project een auto voorzien van een accu met dubbele capaciteit, een beetje extreme test natuurlijk maar om het in korte tijd aan te tonen was dat wel handig.
de auto hebben we ongeveer twee weken lang elke dag een paar keer gestart, smorgens een keer en smiddags een keer.
na 2,5 weken liep de startmotor kapot. deze hebben we open gemaakt en de schade was losgeraakte kopperwikkelingen en duidelijke verhitting zichtbaar. Bij 10Ah meer zal het niet zo snel gebeuren en misschien gaat het jaren goed voor er echt schade ontstaat maar de vraag van de topicstarter was wat het gevolg kon zijn van een verhoogde capaciteit, dat probeerde ik te beantwoorden.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.