Hallo allemaal,
Momenteel heb ik een probleem met mijn automaatbak van mijn E46 328i. Wanneer ik in 'D' rij, merk ik dat de bak neigt tot slippen in 4e en 5e versnelling. Bij manueel schakelen slipt de bak aanzienlijk minder. Uitlezen van de bak heeft geen foutcodes opgeleverd. Zodra ik boven de 100 kom merk ik dat de lock-up van de koppelomvormer in werking komt en het toerental weer ietsjes daalt.
De auto heeft 285k gelopen en betwijfel of investeren in bijvoorbeeld een flush nog zin heeft. Hoewel de bak verder nog soepel schakelt, zou het mij niks verbazen als de bak rijp is voor een revisie.
In denk nu aan een automaatbak-swap en vroeg ik af of iemand mij kan vertellen of de ZF 5HP19 bakken die worden toegepast op verschillende E46's (320i, 323i, 328i) onderling uitwisselbaar zijn. Volgens specificaties hebben ze allemaal dezelfde overbrengingsverhouding, maar verschillen de OEM nummers als ik kijk op RealOEM.com.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Dennis
Automaatbak ZF 5HP19
Automaatbak ZF 5HP19
''Vanos a la playa''
'98 316i Edition Sedan'99 523iA Executive Sedan
'98 318i Touring
'98 328iA Sedan
Re: Automaatbak ZF 5HP19
Er staat over dit verschijnsel wel het een en ander op dit forum geschreven. Het staat mij bij dat er een sensor op de bak vervangen kan worden die dit fenomeen veroorzaakt. Ook zijn deze bakken zeker gebaat bij een bezoekje aan ZF. Ook daarover vind je hier veel info.
Groet,
Rob
Groet,
Rob
-
- Contacteer:
Voor 100 euro heb je een andere bak (vorig jaar nog vervangen bij een e46) ik zou niet eens aan spoelen beginnen.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Bedankt voor jullie reactie. Ik zit er inderdaad ook aan te denken om een andere bak te monteren.
Alleen heb ik nog steeds de vraag of de bakken onderling uitwisselbaar zijn of dat ik per se moet kijken naar een bak afkomstig van een 328i. Anyone?
Alleen heb ik nog steeds de vraag of de bakken onderling uitwisselbaar zijn of dat ik per se moet kijken naar een bak afkomstig van een 328i. Anyone?
''Vanos a la playa''
'98 316i Edition Sedan'99 523iA Executive Sedan
'98 318i Touring
'98 328iA Sedan
-
- Contacteer:
Als de overbrenging hetzelfde is en de code hetzelfde dus 5hp19 verwacht ik geen problemen.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
De bak slipt altijd tot 100 km per uur of 2000 tpm(benzinemotor) dan pas komt de lock up erin,dit is volkomen normaal.
Dat bij manueel schakelen de bak minder slipt is ook normaal omdat je dan met hogere toeren rijdt.
Een andere bak zal hetzelfde doen,ik heb jaren met dit soort automaten gereden in verschillende E 46 en ze deden dit allemaal en deze auto's hadden allemaal nog heel weinig gelopen.
Dat bij manueel schakelen de bak minder slipt is ook normaal omdat je dan met hogere toeren rijdt.
Een andere bak zal hetzelfde doen,ik heb jaren met dit soort automaten gereden in verschillende E 46 en ze deden dit allemaal en deze auto's hadden allemaal nog heel weinig gelopen.