p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
ik denk dat je benzine injectoren een beetje lekken. Je kunt proberen om een fles injector reiniger in je benz tank te gooien en dan een volledige tank benzine weg te rijden. Als je mazzel hebt stopt dat het lekken. Wanneer heb je voor het laatst een stuk op benzine gereden met deze auto?
Als je op benzine rijd dan wordt ook je gas systeem niet ingeschakeld en dan komt er dus ook geen druk in de leiding naar je motor toe. Zo sluit je iig gas lekkage uit. Maar het zou mij echt niet verbazen als door al die tijd die er op LPG gereden is met deze auto de benzine injectoren vervuild zijn en er mogelijk 1 of meer vrolijk mee staat te lekken waardoor je dus te veel brandstof in je systeem hebt.
Als je LMM kapot is heb je nagenoeg altijd een te arm mengsel en dan heb je een positieve long term feul trim. Een negatieve duid op te veel brandstof. Ik zou eens een tank benzine wegdraaien dat kan zomaar wel eens een hoop kan oplossen.
Als je op benzine rijd dan wordt ook je gas systeem niet ingeschakeld en dan komt er dus ook geen druk in de leiding naar je motor toe. Zo sluit je iig gas lekkage uit. Maar het zou mij echt niet verbazen als door al die tijd die er op LPG gereden is met deze auto de benzine injectoren vervuild zijn en er mogelijk 1 of meer vrolijk mee staat te lekken waardoor je dus te veel brandstof in je systeem hebt.
Als je LMM kapot is heb je nagenoeg altijd een te arm mengsel en dan heb je een positieve long term feul trim. Een negatieve duid op te veel brandstof. Ik zou eens een tank benzine wegdraaien dat kan zomaar wel eens een hoop kan oplossen.
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
dat ga ik dan zeker doen even ook een injectorreiniger erin gooien kijken of het oplost.
bedankt voor je tip!
bedankt voor je tip!
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
Ik ben nog steeds aan het zoeken wat probleem is van mijn auto.
Ik heb brandstof injectoren vervangen.
En nu lees ik mijn auto uit.
Ik zie dat als ik op lpg stationaire draai schommelt.mijn brandstof afstelling van -8naar +8
Zodra ik mijn auto van lpg naar benzine omzet vliegt mijn brandstofafstelling naar +20.3.
Maar mijn long term fuel term staat op -20.3
Wie kan hieruit zien wat er aan de hand is?
Ik heb brandstof injectoren vervangen.
En nu lees ik mijn auto uit.
Ik zie dat als ik op lpg stationaire draai schommelt.mijn brandstof afstelling van -8naar +8
Zodra ik mijn auto van lpg naar benzine omzet vliegt mijn brandstofafstelling naar +20.3.
Maar mijn long term fuel term staat op -20.3
Wie kan hieruit zien wat er aan de hand is?
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
Hallo. Excuses dat ik me zo laat in meng in dit onderzoek.
Als ik hier kijk:
https://www.obd-codes.com/trouble_codes/
Dan zie ik dat jullie waarschijnlijk toch op het verkeerde spoor zitten
P0171 betekend arm mengsel. Deze code kan volgens die omschrijving nooit rijk mengsel betekenen.
P0141 betekend O2 sensor achter de katalysator op bank 1, niet voor
Als de O2 sensor achter de kat stuk is, of de bekabeling ernaartoe, verklaard dit echter niet de P0171, omdat de post-kat O2 sensor niet mee doet aan de regeling, hij is er puur voor emissiecontrole.
Dus, het zijn of twee verschillende problemen, of er is nog een denkbaar scenario wat alles zou kunnen verklaren, denk ik: Een uitlaat lek of een verstopte katalysator. Probleem is: uitlaat lek zou je moeten horen, en een defecte katalysator zou veroorzaken dat je auto ook op lpg vreselijk beroerd loopt. Ik denk dus, twee problemen, los van elkaar.
P0171 duidt op een vacuum lek of verstopte brandstoftoevoer.
Voor P0141 zou ik proberen de O2 sensoren achter de kat met elkaar te ruilen, en kijken of je dan een P0161 krijgt. In dat geval ligt het aan de sensor. In ieder geval is dit alleen voor de emissies van belang en zal je rijdgedrag niet moeten beïnvloeden. Ik zou me concentreren op P0171 en de symptomen die je hebt...
Als ik hier kijk:
https://www.obd-codes.com/trouble_codes/
Dan zie ik dat jullie waarschijnlijk toch op het verkeerde spoor zitten
P0171 betekend arm mengsel. Deze code kan volgens die omschrijving nooit rijk mengsel betekenen.
P0141 betekend O2 sensor achter de katalysator op bank 1, niet voor
Als de O2 sensor achter de kat stuk is, of de bekabeling ernaartoe, verklaard dit echter niet de P0171, omdat de post-kat O2 sensor niet mee doet aan de regeling, hij is er puur voor emissiecontrole.
Dus, het zijn of twee verschillende problemen, of er is nog een denkbaar scenario wat alles zou kunnen verklaren, denk ik: Een uitlaat lek of een verstopte katalysator. Probleem is: uitlaat lek zou je moeten horen, en een defecte katalysator zou veroorzaken dat je auto ook op lpg vreselijk beroerd loopt. Ik denk dus, twee problemen, los van elkaar.
P0171 duidt op een vacuum lek of verstopte brandstoftoevoer.
Voor P0141 zou ik proberen de O2 sensoren achter de kat met elkaar te ruilen, en kijken of je dan een P0161 krijgt. In dat geval ligt het aan de sensor. In ieder geval is dit alleen voor de emissies van belang en zal je rijdgedrag niet moeten beïnvloeden. Ik zou me concentreren op P0171 en de symptomen die je hebt...
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
Oh, daar schiet me toch nog iets binnen: Het brandstoffilter! Als deze verstopt zit, kan je arm-mengsel codes krijgen (P0171 en/of P0174) bij benzine, maar niet bij lpg. Dat verklaart jouw probleem denk ik helemaal
Groet!
Groet!
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
Rij is 2 dagen op benzine en lees de auto dan nog is uit. Na de dingen die je vervangen hebt is het belangrijk om even te kijken hoe je trim waarden op benzine zijn. Omdat je een dubbel brandstof systeem hebt zul je eerst moeten kijken of het op de auto op de basis brandstof nu wel goed loopt en van daar verder zoeken.
Meestal probeert een LPG installateur namelijk de trim waarde voor LPG bij de waarde voor benzine in de buurt te brengen. Zo merk je weinig verschil bij overschakelen etc. Ik denk dat je installatie namelijk ook afgesteld moet worden.
Meestal probeert een LPG installateur namelijk de trim waarde voor LPG bij de waarde voor benzine in de buurt te brengen. Zo merk je weinig verschil bij overschakelen etc. Ik denk dat je installatie namelijk ook afgesteld moet worden.
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
Het zou ook de brandstofpomp en/of Brandstofdrukregelaar kunnen zijn. Heb je de brandstofdruk al gemeten of laten meten?
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
Idd, een brandstofdrukmeting lijkt een goed idee. Het verschil tussen lpg en benzine is de sleutel. Alles wat niet gemeenschappelijk is, is verdacht. Brandstofdrukregelaar is onderdeel van de filter. Als deze nog nooit is vervangen, gewoon doen. Brandstofpomp is moeilijker (duurder?), maar kan uiteraard net zo goed de oorzaak zijn.
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
bedankt voor jullie reacties.
ik heb mijn brandstof filter 2 maanden geleden al vervangen dus die probleem sluit ik uit.
brandstofdruk regelaar heb ik meteen met al de 4 injectoren vervangen, dus dat zou ook gewoon moeten werken.
als ik mijn auto normaal uitlees zie ik dat mijn long term fuel term -20.3% is en dit is ook max.vandaar de foutcode.
maar foutcode verschilt ene keer p171 p141 of zelfs p170 .
mijn short term fuel trim schommelt wat normaal is maar zodra ik op benzine schakel is het in de +15% dat zou duiden op te weinig brandstof. maar op lpg is er weer te veel brandstof -15% ongeveer.
dus of benzine injectoren lekken tijdens lpg wat ik heb vervangen dus niet kan.
of er is iets anders wat ik nog steeds niet begrijp wat.
waarom zou de auto op lpg te veel aan brandstof meten ? bij short term fuel trim?
ik heb mijn brandstof filter 2 maanden geleden al vervangen dus die probleem sluit ik uit.
brandstofdruk regelaar heb ik meteen met al de 4 injectoren vervangen, dus dat zou ook gewoon moeten werken.
als ik mijn auto normaal uitlees zie ik dat mijn long term fuel term -20.3% is en dit is ook max.vandaar de foutcode.
maar foutcode verschilt ene keer p171 p141 of zelfs p170 .
mijn short term fuel trim schommelt wat normaal is maar zodra ik op benzine schakel is het in de +15% dat zou duiden op te weinig brandstof. maar op lpg is er weer te veel brandstof -15% ongeveer.
dus of benzine injectoren lekken tijdens lpg wat ik heb vervangen dus niet kan.
of er is iets anders wat ik nog steeds niet begrijp wat.
waarom zou de auto op lpg te veel aan brandstof meten ? bij short term fuel trim?
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
Ik heb geen verstand van LPG installaties, maar ik kan me voorstellen dat omdat de brandstoftoevoer via een andere weg is, dat de verschillen tussen deze twee wegen via afstelling van de LPG installatie weggewerkt moeten worden. Zou het kunnen dat de afstelling niet meer klopt? De DME weet vermoedelijk niet af van de stand (LPG of benzine), en kent maar een mengsel regeling. Als de LPG installatie te rijk is afgesteld (neem aan dat dat apart af te stellen is), dan komt de DME flink in de war omdat hij tijdens lange ritten op LPG de LTFT bijstelt naar beneden, en je dan opeens omschakelt naar benzine, en de LTFT waardes helemaal niet meer kloppen.
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
Zoals ik al eerder zij de sleutel zit in het kilometers maken op benzine en dan de LTFT waarde uitlezen. Gezien wat je Zelf al aangeeft gaat je STFT +15% brandstof regelen dat duid erop dat je LTFT minstens 15% te laag staat en na een tijdje rijden (Snelweg!) zul je zien dat de LTFT op benz richting de 0% gaat.
De Feultrim waarden werken als volgt:
Je hebt een standaard van fabriek ingestelde waarde voor de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten afhankelijk van toerental en gasklepstand en hoeveelheid gemeten lucht. Stel deze waarde is op een gegeven moment 10(gewoon een random getal)
Omdat de motor onderhevig is aan slijtage en omgevingsomstandigheden meet de Lambda sonde in de uitlaat de hoeveelheid zuurstof nog in de lucht en hiermee bepaald de ECU de optimale verbrandingsomstandigheden. (14,7Kg lucht/1kg benzine) Om het moment dat de motor hier vanaf wijkt wordt deze gecorrigeerd door de Feultrim waarde. Deze waarde regelen de hoeveelheid brandstof bij. De Short term feul trim/Fast trim (STFT) is de snelle regeling deze zal constant bezig zijn met veranderen om zo de optimale afstelling te verkrijgen. Deze is bedoeld om de kleine variaties op te vangen. De ECU zal proberen deze waarde altijd rond de 0% te houden
De Long term feul trim/Slow trim (LTFT) is de waarde die wordt bepaald op basis van het gemiddelde van de STFT. Als de STFT bijv. constant + 10% brandstof staat te regelen dan gaat uiteindelijk de LTFT naar +10% en de STFT varieert dan weer rond de 0%
De hoeveelheid brandstof wordt dus als volgt berekend:
Basiswaarde x LTFT x STFT (10*1.1x1= 11 (in het voorbeeld van net , +10% + 0%))
De Feultrim waarde worden daarbij alleen gebruikt in een zogenaamde Closed loop situatie. Dit houd in dat de Lambda sonde op dit moment aan het regelen is en je een vrij constante snelheid rijd) Op het moment dat je het gas flink intrapt gaat de motor in een open loop situatie waarbij de motor heel rijk gaat lopen. De Lambda sonde gaat op dat moment buiten zn meetbereik en de ECU bepaald de inspuiting alleen op basis van de gasklepstand/LMM waarde. Hierbij tellen de Feultrimwaarde niet meer mee.
In jouw geval zeg je dat je LTFT waarde op -20% staat. Dit betekend dat de motor langdurig te veel brandstof krijgt. in jouw geval op LPG. Zodra je de boel op benzine zet gaat de STFT naar +15% dit betekend dat de motor dus te weinig krijgt op dat moment. Maar dit komt omdat je LTFT op -20% staat.
10*0.8*1.15=9,2 dat is nog steeds 8% aan de rijke kant maar een motor mag tussen de -10% en +10% trim waarde hebben. Dus dat is prima. En ik vermoed dat de waarde voor de LTFT heel dicht bij de 0 komt te staan op het moment dat je even op benzine rijd.
Omdat jouw auto op LPG rijd heb je ook nog te maken met een LPG ECU. Omdat LPG een andere energiewaarde heeft dan Benzine moet je iets meer inspuiten voor het zelfde resultaat. De LPG ECU vermenigvuldigt daarom de waarde voor de ingespoten brandstof nog eens met een eigen factor. Je krijgt dan:
Inspuiting LPG = Basiswaarde x LTFT x STFT x LPGwaarde
10x1.1x1x1.2=13.2
In jouw geval denk ik dat de waarde voor LPG veel te hoog staat. Daarom moet je eerst helder krijgen of je auto fatsoenlijk loopt op benzine.
De Feultrim waarden werken als volgt:
Je hebt een standaard van fabriek ingestelde waarde voor de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten afhankelijk van toerental en gasklepstand en hoeveelheid gemeten lucht. Stel deze waarde is op een gegeven moment 10(gewoon een random getal)
Omdat de motor onderhevig is aan slijtage en omgevingsomstandigheden meet de Lambda sonde in de uitlaat de hoeveelheid zuurstof nog in de lucht en hiermee bepaald de ECU de optimale verbrandingsomstandigheden. (14,7Kg lucht/1kg benzine) Om het moment dat de motor hier vanaf wijkt wordt deze gecorrigeerd door de Feultrim waarde. Deze waarde regelen de hoeveelheid brandstof bij. De Short term feul trim/Fast trim (STFT) is de snelle regeling deze zal constant bezig zijn met veranderen om zo de optimale afstelling te verkrijgen. Deze is bedoeld om de kleine variaties op te vangen. De ECU zal proberen deze waarde altijd rond de 0% te houden
De Long term feul trim/Slow trim (LTFT) is de waarde die wordt bepaald op basis van het gemiddelde van de STFT. Als de STFT bijv. constant + 10% brandstof staat te regelen dan gaat uiteindelijk de LTFT naar +10% en de STFT varieert dan weer rond de 0%
De hoeveelheid brandstof wordt dus als volgt berekend:
Basiswaarde x LTFT x STFT (10*1.1x1= 11 (in het voorbeeld van net , +10% + 0%))
De Feultrim waarde worden daarbij alleen gebruikt in een zogenaamde Closed loop situatie. Dit houd in dat de Lambda sonde op dit moment aan het regelen is en je een vrij constante snelheid rijd) Op het moment dat je het gas flink intrapt gaat de motor in een open loop situatie waarbij de motor heel rijk gaat lopen. De Lambda sonde gaat op dat moment buiten zn meetbereik en de ECU bepaald de inspuiting alleen op basis van de gasklepstand/LMM waarde. Hierbij tellen de Feultrimwaarde niet meer mee.
In jouw geval zeg je dat je LTFT waarde op -20% staat. Dit betekend dat de motor langdurig te veel brandstof krijgt. in jouw geval op LPG. Zodra je de boel op benzine zet gaat de STFT naar +15% dit betekend dat de motor dus te weinig krijgt op dat moment. Maar dit komt omdat je LTFT op -20% staat.
10*0.8*1.15=9,2 dat is nog steeds 8% aan de rijke kant maar een motor mag tussen de -10% en +10% trim waarde hebben. Dus dat is prima. En ik vermoed dat de waarde voor de LTFT heel dicht bij de 0 komt te staan op het moment dat je even op benzine rijd.
Omdat jouw auto op LPG rijd heb je ook nog te maken met een LPG ECU. Omdat LPG een andere energiewaarde heeft dan Benzine moet je iets meer inspuiten voor het zelfde resultaat. De LPG ECU vermenigvuldigt daarom de waarde voor de ingespoten brandstof nog eens met een eigen factor. Je krijgt dan:
Inspuiting LPG = Basiswaarde x LTFT x STFT x LPGwaarde
10x1.1x1x1.2=13.2
In jouw geval denk ik dat de waarde voor LPG veel te hoog staat. Daarom moet je eerst helder krijgen of je auto fatsoenlijk loopt op benzine.
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
Bedankt voor je reactie .
Een beter uitleg over brandstof afstelling bestaat denk ik niet
Ik heb gereden op benzine en raad eens LTFT is nu -8% en wordt steeds positiever.
Wat ik mij dan afvraag is gaat mijn auto wel door de 4 gas test als het op lpg wordt getest tijdens apk?
Dus bij lpg is mijn mengsel te rijk wat betekent dat ik dit via een gasboer moet laten nakijken?
Een beter uitleg over brandstof afstelling bestaat denk ik niet
Ik heb gereden op benzine en raad eens LTFT is nu -8% en wordt steeds positiever.
Wat ik mij dan afvraag is gaat mijn auto wel door de 4 gas test als het op lpg wordt getest tijdens apk?
Dus bij lpg is mijn mengsel te rijk wat betekent dat ik dit via een gasboer moet laten nakijken?
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
De auto komt nog door de 4 gas test heen doordat de motor zich zo ver terug regelt zodat de lambda sonde weer de juiste verhouding meet. De foutmelding die ontstaat bij jou is simpel weg de melding dat de waarde zn max. heeft bereikt en er dus aandacht vereist is.
Als de waarde goed is op benzine dan is je motor in orde en zit het in je LPG systeem. Afstellen zou dit waarschijnlijk oplossen, tenzij er een defect in de LPG installatie zit. Wat voor systeem heb je?
Als de waarde goed is op benzine dan is je motor in orde en zit het in je LPG systeem. Afstellen zou dit waarschijnlijk oplossen, tenzij er een defect in de LPG installatie zit. Wat voor systeem heb je?
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
Ik heb een vialle lpi systeem
Dan maar even langs gasboer rijden kijken of hij het kan oplossen.
Dan maar even langs gasboer rijden kijken of hij het kan oplossen.
Re: p0171 p0141 iemand enig idee hoe ik het moet oplossen?
De long term trim geeft aan dat deze behoorlijk verarmt wordt!
De inspuitduur van het gas wordt bepaald aan de hand van de waardes die de benzine-ecu heeft. Dus bij een grote afwijking als deze zal ook op gas rijden niet goed gaan.
Het is al eerder genoemd en gezegd, maar je zult denk ik echt naar een gas-specialist moeten gaan om te laten testen wat de gas-installatie doet.
Als je de juiste software hebt kun je ook de fuel trim resetten en dan een stuk op benzine gaan rijden om te zien wat er dan gebeurd. Dan kun je iets zeggen over de oorzaak van het probleem.
Succes,
Rob
De inspuitduur van het gas wordt bepaald aan de hand van de waardes die de benzine-ecu heeft. Dus bij een grote afwijking als deze zal ook op gas rijden niet goed gaan.
Het is al eerder genoemd en gezegd, maar je zult denk ik echt naar een gas-specialist moeten gaan om te laten testen wat de gas-installatie doet.
Als je de juiste software hebt kun je ook de fuel trim resetten en dan een stuk op benzine gaan rijden om te zien wat er dan gebeurd. Dan kun je iets zeggen over de oorzaak van het probleem.
Succes,
Rob