E46 ontembare koppeling?
Re: E46 ontembare koppeling?
Ja, maar het lijkt meer op een enkele ruk, dan echt schudden. Gewoon zo alsof een onervaren bestuurder de koppeling te ongecontroleerd laat opkomen.
Niet het schudden tijdens het slippen als gevolg van een totaal versleten koppeling.
Niet het schudden tijdens het slippen als gevolg van een totaal versleten koppeling.
Re: E46 ontembare koppeling?
CDV is ook uit mijn E46 gehaald, en wat een verschil is dit zeg. Heel veel fijner dan bijv. de E90 van mijn ouders waar hij nog op zit.
En inderdaad de "bonk" van 1 naar 2 en 2 naar 3 zijn de diffrubbers/hardyschijf. Dit ga ik aanstaande dinsdag laten vervangen door nieuwe onderdelen, wel jammer dat heel de onderkant eraf moet
Zal jullie laten weten of het heeft gewerkt
En inderdaad de "bonk" van 1 naar 2 en 2 naar 3 zijn de diffrubbers/hardyschijf. Dit ga ik aanstaande dinsdag laten vervangen door nieuwe onderdelen, wel jammer dat heel de onderkant eraf moet
Zal jullie laten weten of het heeft gewerkt
Mijn showroom
viewtopic.php?f=29&t=48750&p=613452#p613452
viewtopic.php?f=29&t=48750&p=613452#p613452
Re: E46 ontembare koppeling?
Bedankt voor je feedback over de CDV!
Mooie cabrio heb je trouwens. Ben benieuwd na jouw ervaring met vernieuwde diffrubbers en hardyschijf, houd ons op de hoogte.
Mooie cabrio heb je trouwens. Ben benieuwd na jouw ervaring met vernieuwde diffrubbers en hardyschijf, houd ons op de hoogte.
Re: E46 ontembare koppeling?
Heb dit net zelf gedaan: Wow! Wat een verschil!
Hier is het dan, dat onding:
Iedereen bedankt voor de vele reacties en feedback
Voor wie het interesseert, hier is mijn ervaring met de doe-het-zelf klus:
Ik heb een bestraatte voortuin waar ik het mee moet doen, en ik heb zojuist geleerd dat dit niet een plek is om je auto op assensteunen te zetten. Zeker niet als je zo'n goedkope krik hebt die amper de hoogte voor de laagste stand van assensteun set haalt
Ik heb de krik op de steunpunt onder het voorste subframe gezet en begon op te krikken. Om minder schade aan te richten een stuk MDF hout tussen de krik en het krik-punt geplaatst... NIET DOEN!
Door de bestrating rolt de krik niet lekker, en gesmeerd door het gladde MDF hout is het krik-pad van de krik-punt geslipt. Dwars door de kunststof plaat onder de auto! Gelukkig kwam hij op een stuk staal van de subframe terecht en niet op mijn stuurkolom
Uiteindelijk is het wel gelukt (zonder het stuk MDF). Heb de kunststof plaat eraf gehaald om de schade te inspecteren. Viel gelukkig reuze mee.
Met de auto veilig op assensteunen onder de auto gekropen, de slang dicht geknepen met een lijmtang. Vervolgens de 11mm moer van de stalen slang losgedraaid, en toen begon het te druppelen... en veel ook. De lijmtang wat harder dicht geknepen. Dat hielp. Vervolgens met een 17mm en een 18mm steeksleutel (ik had geen twee 17mm sleutels) de andere koppeling van de CDV los gedraaid. Het kreng eruit gehaald (zie foto boven), en de stalen slang weer door de houder en in de koppeling van de rubberen slang gestoken.vastgedraaid. Klaar.
Nu ontluchten. Eerst remvloeistof niveau gecontroleerd en bijgevuld. Rubber dop van de ontluchter eraf, en met 7mm sleutel de ontluchter open draaien. Een tweede persoon moet dan met de hand de koppeling indrukken. Deze gaat nu heel erg soepel... niet schrikken. Ingedrukt houden terwijl je de ontluchter dicht draait. Koppeling los laten en deze procedure nog 1 of 2 keer herhalen.
Dat was het. De auto weer op de grond en voorzichtig uittesten. In het begin maakte ik me zorgen, omdat de koppeling ondanks drie keer ontluchten nu bijna los was. De weerstand van de koppeling was helemaal weg.
Na een paar keer de koppeling intrappen (met draaiende motor) begon er weer een beetje weerstand in te komen. Even proberen in z'n 1 te zetten. Ging niet. Nog een paar keer intrappen. Nu lukt het wel. Daarna proberen los te rijden, en de auto gaf een ruk. De aangrijpingspunt van de koppeling was nu helemaal onderin!
Ok, dacht ik, even kijken of je zo kan rijden. In het begin ging het wat schokkend, maar het aangrijpingspunt kwam steeds hoger te liggen. Na een paar keer schakelen was hij in het bovenste 1/3 van de koppeling en hij voelde weer helemaal normaal aan. Daar bleef het dan ook bij. Maar... ik kon nu opeens veel gecontroleerder schakelen! Launches vanaf 0 met slippende koppeling kan ik nu nagenoeg perfect gecontroleerd uitvoeren
Hier is het dan, dat onding:
Iedereen bedankt voor de vele reacties en feedback
Voor wie het interesseert, hier is mijn ervaring met de doe-het-zelf klus:
Ik heb een bestraatte voortuin waar ik het mee moet doen, en ik heb zojuist geleerd dat dit niet een plek is om je auto op assensteunen te zetten. Zeker niet als je zo'n goedkope krik hebt die amper de hoogte voor de laagste stand van assensteun set haalt
Ik heb de krik op de steunpunt onder het voorste subframe gezet en begon op te krikken. Om minder schade aan te richten een stuk MDF hout tussen de krik en het krik-punt geplaatst... NIET DOEN!
Door de bestrating rolt de krik niet lekker, en gesmeerd door het gladde MDF hout is het krik-pad van de krik-punt geslipt. Dwars door de kunststof plaat onder de auto! Gelukkig kwam hij op een stuk staal van de subframe terecht en niet op mijn stuurkolom
Uiteindelijk is het wel gelukt (zonder het stuk MDF). Heb de kunststof plaat eraf gehaald om de schade te inspecteren. Viel gelukkig reuze mee.
Met de auto veilig op assensteunen onder de auto gekropen, de slang dicht geknepen met een lijmtang. Vervolgens de 11mm moer van de stalen slang losgedraaid, en toen begon het te druppelen... en veel ook. De lijmtang wat harder dicht geknepen. Dat hielp. Vervolgens met een 17mm en een 18mm steeksleutel (ik had geen twee 17mm sleutels) de andere koppeling van de CDV los gedraaid. Het kreng eruit gehaald (zie foto boven), en de stalen slang weer door de houder en in de koppeling van de rubberen slang gestoken.vastgedraaid. Klaar.
Nu ontluchten. Eerst remvloeistof niveau gecontroleerd en bijgevuld. Rubber dop van de ontluchter eraf, en met 7mm sleutel de ontluchter open draaien. Een tweede persoon moet dan met de hand de koppeling indrukken. Deze gaat nu heel erg soepel... niet schrikken. Ingedrukt houden terwijl je de ontluchter dicht draait. Koppeling los laten en deze procedure nog 1 of 2 keer herhalen.
Dat was het. De auto weer op de grond en voorzichtig uittesten. In het begin maakte ik me zorgen, omdat de koppeling ondanks drie keer ontluchten nu bijna los was. De weerstand van de koppeling was helemaal weg.
Na een paar keer de koppeling intrappen (met draaiende motor) begon er weer een beetje weerstand in te komen. Even proberen in z'n 1 te zetten. Ging niet. Nog een paar keer intrappen. Nu lukt het wel. Daarna proberen los te rijden, en de auto gaf een ruk. De aangrijpingspunt van de koppeling was nu helemaal onderin!
Ok, dacht ik, even kijken of je zo kan rijden. In het begin ging het wat schokkend, maar het aangrijpingspunt kwam steeds hoger te liggen. Na een paar keer schakelen was hij in het bovenste 1/3 van de koppeling en hij voelde weer helemaal normaal aan. Daar bleef het dan ook bij. Maar... ik kon nu opeens veel gecontroleerder schakelen! Launches vanaf 0 met slippende koppeling kan ik nu nagenoeg perfect gecontroleerd uitvoeren
Re: E46 ontembare koppeling?
Zo te horen vervulde dat ding bij jou precies zijn functieyope schreef:Launches vanaf 0 met slippende koppeling kan ik nu nagenoeg perfect gecontroleerd uitvoeren
Re: E46 ontembare koppeling?
Hahaha
Nee hoor, ik doe niet aan drag races en asociaal rijdgedrag op de openbare weg, maar ik voel me veiliger als ik weet wat ik van de auto kan verwachten
Even serieus, als je op je auto vertrouwd voor een bepaald manoeuvre, en hij laat je in steek (door tijdverlies bij beroerd schakelen), dan kan dat soms echt tot gevaarlijke situaties leiden. Een ervaren bestuurder moet natuurlijk altijd voorbereid zijn op onverwachte reacties van anderen en van je auto zelf, maar een betrouwbare koppeling doet in mijn menig wel positief mee aan de veiligheid van een voertuig. Het is me een raadsel waarom deze insteek niet echt doordringt bij de ingenieurs die de beslissing nemen om zo'n CDV toe te passen in het ontwerp van de koppeling
Gisteren nog een paar ritjes gedaan, en ook het terug schakelen in sommige situaties gaat nu opeens veel beter. Na ruim 20 jaar rijervaring ben ik gewend dat ik een auto (welke dan ook) na een tijd zo goed ken, dat het als het ware een verlengstuk van mijn lichaam wordt. De auto doet exact wat ik wil. Dat gevoel bleef bij de E46 (mijn eerste auto met zo'n CDV) gewoon weg. Nu dat de CDV weg is, klikt het opeens
Nee hoor, ik doe niet aan drag races en asociaal rijdgedrag op de openbare weg, maar ik voel me veiliger als ik weet wat ik van de auto kan verwachten
Even serieus, als je op je auto vertrouwd voor een bepaald manoeuvre, en hij laat je in steek (door tijdverlies bij beroerd schakelen), dan kan dat soms echt tot gevaarlijke situaties leiden. Een ervaren bestuurder moet natuurlijk altijd voorbereid zijn op onverwachte reacties van anderen en van je auto zelf, maar een betrouwbare koppeling doet in mijn menig wel positief mee aan de veiligheid van een voertuig. Het is me een raadsel waarom deze insteek niet echt doordringt bij de ingenieurs die de beslissing nemen om zo'n CDV toe te passen in het ontwerp van de koppeling
Gisteren nog een paar ritjes gedaan, en ook het terug schakelen in sommige situaties gaat nu opeens veel beter. Na ruim 20 jaar rijervaring ben ik gewend dat ik een auto (welke dan ook) na een tijd zo goed ken, dat het als het ware een verlengstuk van mijn lichaam wordt. De auto doet exact wat ik wil. Dat gevoel bleef bij de E46 (mijn eerste auto met zo'n CDV) gewoon weg. Nu dat de CDV weg is, klikt het opeens
Re: E46 ontembare koppeling?
Ik merk dat mijn E46 wat jerky is als je zeg maar relaxed rijd en vroeg doorschakelt. Als ik hem wat langer doortrek dan is ie niet zo jerky. Zal de CDV delete daarbij helpen?
Edit: gebeurt eigenlijk altijd hoe rustig ik de koppeling ook laat opkomen, de lage versnellingen merk ik het het meest maar naar de hoge versnellingen is ook nog merkbaar.
Edit: gebeurt eigenlijk altijd hoe rustig ik de koppeling ook laat opkomen, de lage versnellingen merk ik het het meest maar naar de hoge versnellingen is ook nog merkbaar.
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: E46 ontembare koppeling?
Yep ik herken dat. Ik denk gezien de ervaringen ermee dat ik hem er toch ook uit ga halen als ik een keer de kans heb.
Re: E46 ontembare koppeling?
Heb je een echt een ander gemod tuitje nodig of kan je de CDV er zo tussenuit halen en de leidingen weer aan elkaar schroeven?
Re: E46 ontembare koppeling?
Gewoon ertussen uit en lijdingen aan elkaar. Niet alle E46 hebben een CDV, maar de rest van de onderdelen zijn wel identiek.
Re: E46 ontembare koppeling?
Goed om te horen dat het bevalt. Ook respect dat je het helemaal zelf hebt gedaan!
Laat een mens toch denken waarom ze dat ding er Überhaupt tussen steken.... Duitsers....
Afijn, morgen naar de specialist voor het onderhoud, ik houd jullie hier op de hoogte!
Laat een mens toch denken waarom ze dat ding er Überhaupt tussen steken.... Duitsers....
Afijn, morgen naar de specialist voor het onderhoud, ik houd jullie hier op de hoogte!
Mijn showroom
viewtopic.php?f=29&t=48750&p=613452#p613452
viewtopic.php?f=29&t=48750&p=613452#p613452
Re: E46 ontembare koppeling?
Jongens ik ben er uit na overleg met mijn neef, hij is monteur.
Je moet gewoon je rijstyle aanpassen.
In een auto zonder CDV laat je de koppeling opkomen tot het grijppunt, wacht je tot ie heeft gegrepen, en laat je hem daarna helemaal opkomen.
Als je dat doet in een auto met CDV dan zal de CDV dat proces (nog meer) vertragen waardoor de koppeling gaat slippen (zelfs met rustig rijden) en je die duw/jerk voelt.
Als je een auto met CDV doortrekt en dan schakelt laat je de koppeling meestal sneller opkomen waardoor het allemaal wat smoother gaat. En de aandrijflijn beschermd tegen schokken.
Wat je dus moet doen als je rustig rijd met een CDV is de koppeling snel laten opkomen zodat de CDV dat aangrijppunt voor jou kan vinden. Je hoeft dit dus niet zelf meer te doen.
Ik heb het vandaag geprobeerd en ik moet zeggen dat het een stuk smoother gaat als je de koppeling wat sneller laat opkomen en niet stopt om het aangrijppunt te vinden.
Je moet gewoon je rijstyle aanpassen.
In een auto zonder CDV laat je de koppeling opkomen tot het grijppunt, wacht je tot ie heeft gegrepen, en laat je hem daarna helemaal opkomen.
Als je dat doet in een auto met CDV dan zal de CDV dat proces (nog meer) vertragen waardoor de koppeling gaat slippen (zelfs met rustig rijden) en je die duw/jerk voelt.
Als je een auto met CDV doortrekt en dan schakelt laat je de koppeling meestal sneller opkomen waardoor het allemaal wat smoother gaat. En de aandrijflijn beschermd tegen schokken.
Wat je dus moet doen als je rustig rijd met een CDV is de koppeling snel laten opkomen zodat de CDV dat aangrijppunt voor jou kan vinden. Je hoeft dit dus niet zelf meer te doen.
Ik heb het vandaag geprobeerd en ik moet zeggen dat het een stuk smoother gaat als je de koppeling wat sneller laat opkomen en niet stopt om het aangrijppunt te vinden.
Re: E46 ontembare koppeling?
In mijn eerste BMW (E46) heb ik de CDV er niet uit laten halen in tegenstelling tot mijn huidige BMW (E83) en vorige BMW (E90). Ik heb er nooit aan kunnen wennen om met CDV te koppelen en al helemaal niet als je ook nog in andere auto's (niet BMW) rijdt. Zonder CDV voel je de koppeling zoals je gewend bent en kun je er op een normale manier mee spelen. Dit gevoel is met een CDV volledig weg.
@Mitslol: Zolang je niemand voor je hebt zitten of een gat hebt met je voorganger dan lukt het allemaal nog wel maar als je langzaam/stapvoets in de file rijdt en je telkens stopt en moet optrekken dan is de lol er snel af. Ik hoop voor je dat dit voor jouw de oplossing is voor mij in ieder geval niet.
@Mitslol: Zolang je niemand voor je hebt zitten of een gat hebt met je voorganger dan lukt het allemaal nog wel maar als je langzaam/stapvoets in de file rijdt en je telkens stopt en moet optrekken dan is de lol er snel af. Ik hoop voor je dat dit voor jouw de oplossing is voor mij in ieder geval niet.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: E46 ontembare koppeling?
Ik ga het eventjes aankijken, tis in ieder geval al een stuk minder frustrerend als je weet hoe het moet.
Re: E46 ontembare koppeling?
Beste Mitslol, gaaf dat we de mening van een monteur erbij hebben (excuses als er nog andere automonteurs in deze discussie zitten, dat weet ik niet).
Ik kan jouw verhaal volgen, en ben het ermee eens dat de CDV er zeker niet in zit om ons te pesten
Ook begrijp ik, dat het rijden met CDV beter zal gaan als je het pedaal sneller laat opkomen. Het probleem is alleen, dat dit misschien voordelen biedt voor een onervaren bestuurder (of amerikanen die alleen automaten gewend zijn), maar in bepaalde situaties zeker voor een ervaren handbak-rijder storend of zelf hinderlijk kan zijn. Bij filerijden heb ik ervaren dat dit zeer frustrerend is. Je mist de fijne controle over de aandrijflijn. Alleen als je de koppeling extreem langzaam laat opkomen, blijft de slave-cilinder je goed volgen en kan je de aangrijpingspunt controleren, maar dan moet je ook extreem voorzichtig met het gaspedaal omgaan om soepel te versnellen zonder ruk. Doe dat maar een half uur lang in de file steeds zo voorzichtig...
Er is trouwens ook voldoende bewijs, dat het weghalen van de CDV geen of weinig kwaad kan: De CDV zit namelijk niet in alle E46 modellen, en in minder dan de helft van de E36. De rest van de onderdelen (slave-cilinder, koppeling, schakelbak, etc...) zijn dan vaak wel identiek.
Bij realoem heb ik even gecheckt, en bijvoorbeeld voor de 323i uit 2000, zit er geen CDV in. Van dit model zonder CDV heb ik alle relevante onderdelen gecontroleerd (koppeling, slave-cilider, schakelbak, aandrijflijn, hardy-schijf, differentieel, etc...) en deze worden allemaal door de gehele serie toegepast van 1998 t/m 2006. Alle (?) modellen na 2001 hebben wel een CDV.
Hier staan ook nog wat interessante meningen:
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?t=4458
Ik blijf ervan overtuigd, dat dit een goede actie is geweest. Het rijgedrag is gewoon zo enorm verbeterd....
Ik kan jouw verhaal volgen, en ben het ermee eens dat de CDV er zeker niet in zit om ons te pesten
Ook begrijp ik, dat het rijden met CDV beter zal gaan als je het pedaal sneller laat opkomen. Het probleem is alleen, dat dit misschien voordelen biedt voor een onervaren bestuurder (of amerikanen die alleen automaten gewend zijn), maar in bepaalde situaties zeker voor een ervaren handbak-rijder storend of zelf hinderlijk kan zijn. Bij filerijden heb ik ervaren dat dit zeer frustrerend is. Je mist de fijne controle over de aandrijflijn. Alleen als je de koppeling extreem langzaam laat opkomen, blijft de slave-cilinder je goed volgen en kan je de aangrijpingspunt controleren, maar dan moet je ook extreem voorzichtig met het gaspedaal omgaan om soepel te versnellen zonder ruk. Doe dat maar een half uur lang in de file steeds zo voorzichtig...
Er is trouwens ook voldoende bewijs, dat het weghalen van de CDV geen of weinig kwaad kan: De CDV zit namelijk niet in alle E46 modellen, en in minder dan de helft van de E36. De rest van de onderdelen (slave-cilinder, koppeling, schakelbak, etc...) zijn dan vaak wel identiek.
Bij realoem heb ik even gecheckt, en bijvoorbeeld voor de 323i uit 2000, zit er geen CDV in. Van dit model zonder CDV heb ik alle relevante onderdelen gecontroleerd (koppeling, slave-cilider, schakelbak, aandrijflijn, hardy-schijf, differentieel, etc...) en deze worden allemaal door de gehele serie toegepast van 1998 t/m 2006. Alle (?) modellen na 2001 hebben wel een CDV.
Hier staan ook nog wat interessante meningen:
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?t=4458
Ik blijf ervan overtuigd, dat dit een goede actie is geweest. Het rijgedrag is gewoon zo enorm verbeterd....