trilling / bandenkeuze
trilling / bandenkeuze
Hallo allemaal,
Vorige maand kocht ik bij de Volvo dealer een prachtige 523 youngtimer. Bij de offerte laten opnemen dat hij trillingsvrij zou worden opgeleverd.
Inmiddels is door de officiele BMW dealer een reparatie van 1200€ uitgevoerd (kosten volvo ;-)); de draagarmrubbers zijn voor en achter vervangen. de trilling is voor 90% weg. De laatste 10% wordt toegeschreven aan de c-keuze zomerbanden die op de originele 15 inch bmw velgen liggen.
Mijn vraag aan jullie:
Welk merk/type (zomer)band is de beste match met de E39???
Vorige maand kocht ik bij de Volvo dealer een prachtige 523 youngtimer. Bij de offerte laten opnemen dat hij trillingsvrij zou worden opgeleverd.
Inmiddels is door de officiele BMW dealer een reparatie van 1200€ uitgevoerd (kosten volvo ;-)); de draagarmrubbers zijn voor en achter vervangen. de trilling is voor 90% weg. De laatste 10% wordt toegeschreven aan de c-keuze zomerbanden die op de originele 15 inch bmw velgen liggen.
Mijn vraag aan jullie:
Welk merk/type (zomer)band is de beste match met de E39???
Re: trilling / bandenkeuze
Vanuit fabriek wordt geloof ik bridgestone geleverd maar elk A merk zal prima zijn, Dunlop, Pirelli, Good Year, Bridgestone, Continental etc.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Re: trilling / bandenkeuze
+1
Rij nu op michelin maar andere A merken zijn ook goed. E39 schijnt daar wel erg gevoelig voor te zijn.
Goed B merk zou ook kunnen volstaan.
Rij nu op michelin maar andere A merken zijn ook goed. E39 schijnt daar wel erg gevoelig voor te zijn.
Goed B merk zou ook kunnen volstaan.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: trilling / bandenkeuze
En je banden laten balanceren op een Hunter balanceermachine. Dan worden ze onder belasting gebalanceerd. Je kunt dan ook direct zien of er een hoogteslag in de banden/velg combinatie zit. Ook als je banden nieuw zijn zou ik ze op deze manier balanceren. Ik bleek ook een vrij nieuwe band met hoogteslag te hebben die ook trillingen veroorzaakte, E39 is daar gevoelig voor. Uiteindelijk band laten trimmen en toen was het probleem bij mij verholpen. Netjes dat de Volvodealer zich zo aan zijn afspraken houd. Succes met je youngtimer.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: trilling / bandenkeuze
Als je trillingen in een e39 hebt, dan maak je borst maar nat .
Bij mij zijn sinds mei vervangen:
Nieuwe schokbrekers en voor veren (niet vanwege de trillingen, maar de schokbrekers waren op).
Wielen laten balanceren op zo'n Hunter 9700. Kromme velgen recht laten maken en weer opnieuw balanceren.
Uitlijnen (uiteraard)
Motorsteunrubbers, automaat ophangrubbers, aandrijfasrevisie (Hardyschijf en middenlager).
Vooras: Compleet nieuwe draagarmen (setje van Meyle 8 delig met waar mogelijk HD) en stabilisatorstangrubbers vervangen.
Sturen als de beste, maar de vibraties rond de 60 km/h en rond de 120 km/h blijven, net als het trillen van het stuur als ik flink moet remmen .
Volgend jaar komt de achterkant ophanging aan de beurt en ga ik rondom nieuwe remschijven monteren (waarschijnlijk Zimmermann sport met keramische blokjes van ATE)
Mogelijk kom ik er een keer van af (hopelijk )
Trouwens, bij mij maken de banden niets uit. Zomer (Dunlop en Continental) - of winterbanden (Michelin of Vredestein, ik heb 2 setjes, rondom) geven geen verschil.
Bij mij zijn sinds mei vervangen:
Nieuwe schokbrekers en voor veren (niet vanwege de trillingen, maar de schokbrekers waren op).
Wielen laten balanceren op zo'n Hunter 9700. Kromme velgen recht laten maken en weer opnieuw balanceren.
Uitlijnen (uiteraard)
Motorsteunrubbers, automaat ophangrubbers, aandrijfasrevisie (Hardyschijf en middenlager).
Vooras: Compleet nieuwe draagarmen (setje van Meyle 8 delig met waar mogelijk HD) en stabilisatorstangrubbers vervangen.
Sturen als de beste, maar de vibraties rond de 60 km/h en rond de 120 km/h blijven, net als het trillen van het stuur als ik flink moet remmen .
Volgend jaar komt de achterkant ophanging aan de beurt en ga ik rondom nieuwe remschijven monteren (waarschijnlijk Zimmermann sport met keramische blokjes van ATE)
Mogelijk kom ik er een keer van af (hopelijk )
Trouwens, bij mij maken de banden niets uit. Zomer (Dunlop en Continental) - of winterbanden (Michelin of Vredestein, ik heb 2 setjes, rondom) geven geen verschil.
Re: trilling / bandenkeuze
Tjee... Peerke007 daar wordt ik even stil van.... Als ik zie wat je al hebt vervangen verwacht ik dat trilling met remmen toch een kromme schijf is. Dus goede actie om remschijven ook te vervangen, dan sluit je dat uit. Heb je de zomer en winterbanden op dezelfde velgen of zijn het 2 verschillende setjes ?. Mijn 2 conti's zomerbanden voor waren van 2006. Op de hunter machine gaven ze hoogteslag aan van 95 en 115, Dus binnen de maximale tolerantie van 120. Ik had voor nog trillingen bij 80 en 120 in stoelen en dashboard. Daarna 1 reservewiel voor erop en trilling was sterk verminderd. Toen wist ik genoeg. Daarna complete winterset erop, balanceren op huntermachine en trillingen zijn weg. Volgend jaar voor 2 nieuwe Michelins en dan moeten met de zomerbanden de trillingen ook weg zijn. Ik heb bij mij heel lang gedacht dat trillingen niet door banden kwamen, bleek bij mij uiteindelijk wel de belangrijkste oorzaak.
Ik wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is maar wees hier in ieder geval alert op.
Succes met vinden van de oorzaak, aanhouder wint. Dat getril wordt je soms niet goed van.....
Ik wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is maar wees hier in ieder geval alert op.
Succes met vinden van de oorzaak, aanhouder wint. Dat getril wordt je soms niet goed van.....
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: trilling / bandenkeuze
Hoi pnbmw,
Ja, al heel wat vervangen, maar dat kan er dan wel weer voorlopig tegen.
Ik heb inmiddels 4 setjes velgen/banden gehad. De laatste 3 heb ik allemaal laten balanceren op een Hunter 9700 en zijn allemaal recht en rond. Waar het trillen vandaan komt weet ik niet en elke specialist die ik benader zeggen dat ze al een paar keer vaker, tegen hoge kosten, hebben gezocht, vaak zonder resultaat.
Ik ga echter niet opgeven, want ik vind het een fantastische wagen. Wordt vervolgd, waarschijnlijk volgend jaar, want aan mijn beurs komt ook een eind
Ja, al heel wat vervangen, maar dat kan er dan wel weer voorlopig tegen.
Ik heb inmiddels 4 setjes velgen/banden gehad. De laatste 3 heb ik allemaal laten balanceren op een Hunter 9700 en zijn allemaal recht en rond. Waar het trillen vandaan komt weet ik niet en elke specialist die ik benader zeggen dat ze al een paar keer vaker, tegen hoge kosten, hebben gezocht, vaak zonder resultaat.
Ik ga echter niet opgeven, want ik vind het een fantastische wagen. Wordt vervolgd, waarschijnlijk volgend jaar, want aan mijn beurs komt ook een eind
Re: trilling / bandenkeuze
Als je remschijven krom zijn kunnen ze ook trilling veroorzaken doordat ze tegen je remblokken aan lopen. Remschijven kun je meten met een micrometer. Weet niet of het inmiddels opgelost is maar niet gereageerd is altijd gemist
Het geluid bij vermogen vragen in sportstand. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: trilling / bandenkeuze
Controleer ook je remklauwen zelf, ik had ook een trilling tussen de 80 en 130 die soms zo op kwam zetten en weer minder kon worden. Dit bleek in een remklauw te zitten die niet meer fris was. Deze gereviseerd en toen was het trillen weg.
Kijk (of laat kijken) of dit zo is, en laat ze op zijn minstens goed schoonmaken.
Kijk (of laat kijken) of dit zo is, en laat ze op zijn minstens goed schoonmaken.
Re: trilling / bandenkeuze
Ik sluit me aan bij pnbmw: laat ze balanceren op een Hunter GSP9700 machine, een 'vibratie diagnose-machine'. Die machine gebruiken ze doorgaans voor 'probleemgevallen', dus wanneer statisch balanceren het trillen niet wegneemt, maar ik vraag altijd direct naar die machine omdat ik met een e39 geen risico wil lopen op trilling.
Vraag specifiek of ze erop willen letten dat de hoogteslag ('runout') niet boven de 60 Newton komt. Dit moet je echt vragen, want een 'normale' acceptabele range ligt tussen de 65 en 90 N voor de meeste personenauto's, maar dat is te hoog; BMW hanteert 60 als bovengrens. Overigens moet een goede band, op een goede velg, doorgaans niet boven de 45 uitkomen.
De remschijven kunnen natuurlijk ook (laterale/longitudinale) runout hebben. Dat is lastiger te meten, maar een goede velgen/bandenspecialist moet dit kunnen meten.
Verder wil ik nog de tip geven om op naafslijtage te letten. Klinkt vreemd, maar bij mij hebben we (bij Karelsen bandenservice in Soest, aanrader) een stukje duct-tape (1 laag) op de naaf geplakt, want er zat duidelijk speling op de naaf. Het was niet veel, maar wel merk- en hoorbaar toen we de velgen op de as duwden en nog zonder bouten keken of er speling op zat.
Als je Engels goed is, staat hier alle banden-science die je wilt weten: http://www.barrystiretech.com/unifandbal.html
Vraag specifiek of ze erop willen letten dat de hoogteslag ('runout') niet boven de 60 Newton komt. Dit moet je echt vragen, want een 'normale' acceptabele range ligt tussen de 65 en 90 N voor de meeste personenauto's, maar dat is te hoog; BMW hanteert 60 als bovengrens. Overigens moet een goede band, op een goede velg, doorgaans niet boven de 45 uitkomen.
De remschijven kunnen natuurlijk ook (laterale/longitudinale) runout hebben. Dat is lastiger te meten, maar een goede velgen/bandenspecialist moet dit kunnen meten.
Verder wil ik nog de tip geven om op naafslijtage te letten. Klinkt vreemd, maar bij mij hebben we (bij Karelsen bandenservice in Soest, aanrader) een stukje duct-tape (1 laag) op de naaf geplakt, want er zat duidelijk speling op de naaf. Het was niet veel, maar wel merk- en hoorbaar toen we de velgen op de as duwden en nog zonder bouten keken of er speling op zat.
Als je Engels goed is, staat hier alle banden-science die je wilt weten: http://www.barrystiretech.com/unifandbal.html
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
Re: trilling / bandenkeuze
En als je geen trillingen wil: blijf weg van continental/uniroyal. Elke keer als de auto stil heeft gestaan de eerste kilometers trillingen...
Re: trilling / bandenkeuze
Dat komt me bekend voor, maar ik sta op Bridgestone (Turanza) banden. Met mn winterbanden (notabene cheape Barum banden op styling 31 velgen) heb ik er weer geen last van, omdat het rubber van winterbanden wat soepeler is. Mijn bandenspecialist zegt dat het overigens compleet normaal is dat na stilstand wat oudere banden even 'eiig' zijn. Duurt maar een paar kilometer.
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
Re: trilling / bandenkeuze
Ik heb op mijn zomerset, Styling 37, Fulda SportControl 265/35/18 en voor 235/40/18 beste band die ik tot nog toe gehad heb kwa grip en ook kwa geluid. Moet wel zeggen dat ik nog nooit Pilot Sports van michelin heb gehad dat wordt de volgende set waarschijnlijk. Maar ook geen last van trillingen met deze banden. Ook op mijn winterset waar dunlop banden op liggen nergens last van. Heb het hiervoor wel gehad toen bleken het idd ook de remmen te zijn die het verpeste. En ook mijn draagarmen zijn al vervangen
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Re: trilling / bandenkeuze
Mmm. Zou dat de laatste druppel kunnen zijn. Inmiddels heb ik ook de homokineet laten vervangen en is het trillen voor 90% weg, maar nog altijd voel ik tussen de 60 en 70 km/h en rond de 130 km/h nog wat. Achter heb ik 2 wat oudere Continental liggen. Ga ik die maar eens vervangen, hoewel ze qua profiel nog wel aardig zijn.Mr._T-Rex schreef:En als je geen trillingen wil: blijf weg van continental/uniroyal. Elke keer als de auto stil heeft gestaan de eerste kilometers trillingen...
Achterassen ook al laten controleren, maar het schijnt zo'n beetje allemaal goed te zijn, op die Conti's na dan .
Als het weg is dan meldt ik me weer.
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:31
Re: trilling / bandenkeuze
Nooit voor een C-merk kiezen. BMW is ook geen C-merk.
Na 18 jaar in heel veel verschillende auto's, kan ik melden dat vooral Vredestein, wat mij betreft, erg fijne banden levert. Stil, veel grip, tamelijk slijtvast.
Na 18 jaar in heel veel verschillende auto's, kan ik melden dat vooral Vredestein, wat mij betreft, erg fijne banden levert. Stil, veel grip, tamelijk slijtvast.