bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Ola,
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een E61 525d uit 2007 (pre-LCI). Voor aanschaf heb ik me eerst goed ingelezen op dit forum
Een van de dingen die ik op mijn to-do lijstje heb staan, is het vervangen van de hoofd- en EGR-thermostaat. Gisteren de onderdelen binnengekregen, dus meteen maar aan de slag op eerst de EGR-thermo te vervangen (omdat deze vrij eenvoudig om te wisselen is).
De oude thermostaat kon ik met gemak doorblazen. Die was dus aan z'n eind. Bij het plaatsen van de nieuwe thermostaat brak dus een van de twee boutjes af En ja hoor, precies met de stift nog in de EGR-koeler. Steekt dus net niet uit. sh**!
Hoe krijg ik dat afgebroken deel er nu uit? Ik heb weinig zin om een nieuwe EGR-koeler aan te schaffen omdat er 1 stom rotboutje afgebroken is. De thermostaat zit nu dus vast met slechts 1 bout, lekt gelukkig niet, maar ik heb toch liever dat hij met beide pootjes vastzit.
Ik heb dus nu wel geleerd om gewoon bij vervanging ook meteen nieuwe boutjes te plaatsen. Meestal breken ze af bij het losdraaien, maar deze dus bij het vastzetten terwijl ik nog niet eens hard aangedraaid heb dus hij zit niet vastgeroest...
HELP !!
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een E61 525d uit 2007 (pre-LCI). Voor aanschaf heb ik me eerst goed ingelezen op dit forum
Een van de dingen die ik op mijn to-do lijstje heb staan, is het vervangen van de hoofd- en EGR-thermostaat. Gisteren de onderdelen binnengekregen, dus meteen maar aan de slag op eerst de EGR-thermo te vervangen (omdat deze vrij eenvoudig om te wisselen is).
De oude thermostaat kon ik met gemak doorblazen. Die was dus aan z'n eind. Bij het plaatsen van de nieuwe thermostaat brak dus een van de twee boutjes af En ja hoor, precies met de stift nog in de EGR-koeler. Steekt dus net niet uit. sh**!
Hoe krijg ik dat afgebroken deel er nu uit? Ik heb weinig zin om een nieuwe EGR-koeler aan te schaffen omdat er 1 stom rotboutje afgebroken is. De thermostaat zit nu dus vast met slechts 1 bout, lekt gelukkig niet, maar ik heb toch liever dat hij met beide pootjes vastzit.
Ik heb dus nu wel geleerd om gewoon bij vervanging ook meteen nieuwe boutjes te plaatsen. Meestal breken ze af bij het losdraaien, maar deze dus bij het vastzetten terwijl ik nog niet eens hard aangedraaid heb dus hij zit niet vastgeroest...
HELP !!
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Geen idee hoeveel ruimte je hebt maar in zo'n geval leg ik er meestal een moertje op of over en las dan aan de binnenkant van de moer op de afgebroken bout en las vervolgens de hele moer vol. Dan is die bout even goed heet geweest en zit ie daarnaast ook aan de moer vast. Je draait er dan 9 van de 10 keer zo de afgebroken bout mee uit.
Je kan ook zo'n persisch tapijtje neerleggen en dan richting mekka op je knien gaan zitten en een paar keer de grond kussen en wat onverstaanbaars mompelen en dan gaan kijken of de bout er nog in zit. 3 keer per dag.
Je kan ook zo'n persisch tapijtje neerleggen en dan richting mekka op je knien gaan zitten en een paar keer de grond kussen en wat onverstaanbaars mompelen en dan gaan kijken of de bout er nog in zit. 3 keer per dag.
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Ik zou voor de laatste optie gaan aangezien ik niet kan lassen
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Volgens mij moet dat zelfs 5 keer per dag! Geen wonder dat die gasten daar nooit iets gedaan krijgen..
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Kun je er niet bij om een klein gaatje te boren en dan een linkse tap erin draaien ?
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Ja daar zat ik vanmiddag ook aan te denken. Heb een centreerpen (zo'n ding om een gaatje te slaan in het midden vd bout zodat het boortje niet wegglijdt), een nieuw 3mm boortje en een linkse tap gekocht.
Moet die EGR koeler er volgende week toch vanaf halen om de hoofdthermostaat te vervangen.
Hopen dat t werkt. in theorie zou de bout er wel uit te draaien zijn omdat ik hem er net ingedraaid heb. Zit dus niet vastgeroest. Voor de zekerheid spuit ik er ook nog wat kruipolie op, wellicht scheelt dat een beetje. Ik laat wel even weten hoe het afloopt....
Moet die EGR koeler er volgende week toch vanaf halen om de hoofdthermostaat te vervangen.
Hopen dat t werkt. in theorie zou de bout er wel uit te draaien zijn omdat ik hem er net ingedraaid heb. Zit dus niet vastgeroest. Voor de zekerheid spuit ik er ook nog wat kruipolie op, wellicht scheelt dat een beetje. Ik laat wel even weten hoe het afloopt....
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 22:50
- Locatie: Zwaag
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Ik weet niet wat voor maat het bootstompje is, er is van Midlock een setje tapeind uitdraaiers met de speciale boortjes erbij dat werkt heel goed, anders alleen linkse aapjes gebruiken van Snap On, die zijn echt het best bestand tegen breken en afdraaien maar pas op, als deze breken kun je NIET meer boren. Suc7!
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Kun je ook zulke rare reacties weglaten aub? Daar zijn we niet van gediend..JWtje schreef:Geen idee hoeveel ruimte je hebt maar in zo'n geval leg ik er meestal een moertje op of over en las dan aan de binnenkant van de moer op de afgebroken bout en las vervolgens de hele moer vol. Dan is die bout even goed heet geweest en zit ie daarnaast ook aan de moer vast. Je draait er dan 9 van de 10 keer zo de afgebroken bout mee uit.
Je kan ook zo'n persisch tapijtje neerleggen en dan richting mekka op je knien gaan zitten en een paar keer de grond kussen en wat onverstaanbaars mompelen en dan gaan kijken of de bout er nog in zit. 3 keer per dag.
@ kenza750. probeer eens een sleufje te maken en dan met een beetje kruipolie en een platte schroevendraaier
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Vreemde werkwijze, eerst de EGR thermo en tijdje later de hoofdthermostaat. Logische werkwijze is de hoofdthermostaat en op hetzelfde moment de EGR thermo, dan moet je niet nog eens beginnen te demonteren. Tenzij je niet zeker bent dat de hoofdthermo vervangen moeten worden.
Is het wel nodig de Hoofdthermostaat te vervangen ? Hoeveel graden word hij nu ?
Is het wel nodig de Hoofdthermostaat te vervangen ? Hoeveel graden word hij nu ?
525d E61 2007 pre-LCI
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Dan heb ik nog wel iets leuks te melden voor je...
Bij mij brak 1 van de 4 boutjes af op de hoofdthermostaat
Na een lange tijd kloten de boel maar in elkaar gezet en tot afgelopen week doodleuk 3 maanden zo mee gereden,ritje Parijs en al!
Succes
Bij mij brak 1 van de 4 boutjes af op de hoofdthermostaat
Na een lange tijd kloten de boel maar in elkaar gezet en tot afgelopen week doodleuk 3 maanden zo mee gereden,ritje Parijs en al!
Succes
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Zal ik maar even geruststellen . Niets afgebroken hier
525d E61 2007 pre-LCI
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Sleufje maken had ik ook aan gedacht maar zou niet weten hoe. De moer is net een 2mm IN het schroefdraad gebroken.
De reden dat ik eerst de EGR thermostaat heb vervangen, is omdat dit zonder demontage van alles kan. Hoef hiervoor enkel de afdekkap eraf te halen en dan kun je er gemakkelijk bij.
Temp wordt nu overigens nog steeds niet boven de 80-82 (en dat te bedenken met dit warme weer). Hoofdthermostaat moet dus ook nog.
Nou, staat me dus nog wat te wachten met die bouten. Pffff. Ik ga ze in ieder geval met kruipolie inspuiten alvorens ze los te draaien. En dan vervang ik ze door nieuwe. Liever een paar eurootjes voor nieuwe bouten dan afgebroken.
De reden dat ik eerst de EGR thermostaat heb vervangen, is omdat dit zonder demontage van alles kan. Hoef hiervoor enkel de afdekkap eraf te halen en dan kun je er gemakkelijk bij.
Temp wordt nu overigens nog steeds niet boven de 80-82 (en dat te bedenken met dit warme weer). Hoofdthermostaat moet dus ook nog.
Nou, staat me dus nog wat te wachten met die bouten. Pffff. Ik ga ze in ieder geval met kruipolie inspuiten alvorens ze los te draaien. En dan vervang ik ze door nieuwe. Liever een paar eurootjes voor nieuwe bouten dan afgebroken.
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Spuit hem een nacht van te voren goed in en laat dat rustig in werken. Voordat je aan de klus begint, spuit je hem nog een keer in.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
trouwens, als jullie boutjes vervangen, halen jullie ze dan bij de BMW dealer of gewoon bij de ijzerhandel?
Via Realoem kan ik namelijk zien welke maten er waar worden gebruikt, maar er staat meestal niet bij vermeld of het RVS of juist GEEN RVS moet zijn (de boutjes van de EGR-thermostaat zijn volgens realoem M6x16-A2; waarbij A2 aangeeft dat het RVS is). Bij de overige bouten staat geen A2 achter.
Bij de ijzerhandel hebben ze verschillende materialen: RVS, verzinkt, niet verzinkt...etc...
De dealer durft gewoon 2-3 EUR per bout te vragen terwijl de ijzerhandel niet verder komt dan 0,30 EUR. Zeker als je er 12 van nodig hebt, dan vind ik de dealer een beetje overkill qua prijs.
Via Realoem kan ik namelijk zien welke maten er waar worden gebruikt, maar er staat meestal niet bij vermeld of het RVS of juist GEEN RVS moet zijn (de boutjes van de EGR-thermostaat zijn volgens realoem M6x16-A2; waarbij A2 aangeeft dat het RVS is). Bij de overige bouten staat geen A2 achter.
Bij de ijzerhandel hebben ze verschillende materialen: RVS, verzinkt, niet verzinkt...etc...
De dealer durft gewoon 2-3 EUR per bout te vragen terwijl de ijzerhandel niet verder komt dan 0,30 EUR. Zeker als je er 12 van nodig hebt, dan vind ik de dealer een beetje overkill qua prijs.
Re: bout afgebroken bij vervangen EGR-thermostaat
Gents,
Probleem opgelost.
Vandaag ben ik de hoofdthermostaat gaan vervangen. Hiervoor moest de EGR koeler er toch vanaf dus meteen het afgebroken boutje eruit gehaald. Ik had wat tools gekocht om het stuk eruit te boren, maar het afgebroken stuk zat zo los dat ik hem al met een gewoon boortje losdraaide. Precies 20sec werk en uiteraard zonder beschadiging van het schroefdraad.
Meteen 2 nieuwe boutjes met koperpasta gemonteerd.
Heb overigens alle boutjes die ik vandaag los heb gehad voorzien van koperpasta. Verder niks afgebroken
Al met al een geslaagde job. Beide thermostaten zijn nu vervangen en de motor wordt lekker vlot warm (90-95gr; voorheen max 80gr).
Op naar de volgende klus (swirl flaps afdoppen + EGR schoonmaken en bougies vervangen).
Probleem opgelost.
Vandaag ben ik de hoofdthermostaat gaan vervangen. Hiervoor moest de EGR koeler er toch vanaf dus meteen het afgebroken boutje eruit gehaald. Ik had wat tools gekocht om het stuk eruit te boren, maar het afgebroken stuk zat zo los dat ik hem al met een gewoon boortje losdraaide. Precies 20sec werk en uiteraard zonder beschadiging van het schroefdraad.
Meteen 2 nieuwe boutjes met koperpasta gemonteerd.
Heb overigens alle boutjes die ik vandaag los heb gehad voorzien van koperpasta. Verder niks afgebroken
Al met al een geslaagde job. Beide thermostaten zijn nu vervangen en de motor wordt lekker vlot warm (90-95gr; voorheen max 80gr).
Op naar de volgende klus (swirl flaps afdoppen + EGR schoonmaken en bougies vervangen).