Dikke diesel
- jwbakkenes
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:47
Re: Dikke diesel
Welkom inderdaad met je enorm dikke diesel, ik moet gelijk terug denken aan dit artikel:
http://www.autoblog.nl/bmw-m550d-is-een ... dan-een-m5
Geluid en beleving is voor een ieder anders maar, het zijn wel de feiten.
Veel plezier met je mooie auto!
http://www.autoblog.nl/bmw-m550d-is-een ... dan-een-m5
Geluid en beleving is voor een ieder anders maar, het zijn wel de feiten.
Veel plezier met je mooie auto!
Re: Dikke diesel
Connected drive is een dienst van BMW. Via de site van bmw nederland kun je dit aanvragen. Je meldt je auto daar aan, met chassisnummer, en kan dan een pakket kiezen. er zijn meerdere opties...je betaalt er wel voor uiteraard....de app van BMW is gewoon in de app store te downloaden...
Re: Dikke diesel
er is inderdaad vrij veel geschreven en gezegd over de 550D. ik denk zelf dat de vergelijking met een M5 niet opgaat. De M5 is gewoon een hardcore machine voor de liefhebber. ik ben een liefhebber, die ook de praktijk in de gaten houdt. Ik rij met kinderen en soms met caravan, moet mijn klanten bezoeken in mijn auto, maak ruim 25k kilometers per jaar, maar vooral, deze auto heb ik voor mezelf, en niet voor de omgeving. De type aanduidingen heb ik er af gehaald, en kan dan zo redelijk anoniem door het verkeer...ik begon in 2004 met een E39 530D, heb daarna nog een E61 530 uit 2005, en 2007 gehad, en de voorlaatste was een 2009 E61 535D. stuk voor stuk auto's waar ik met veel plezier relatief probleemloos vele kilometers heb afgelegd. Deze 550 is inderdaad wel een stapje verder. Ik ben afgelopen week even naar Dortmund geweest, en het gemak waarmee je de top haalt is bijna beangstigend...wát een power zit er in. Tuurlijk, het kan altijd sneller, maar ik denk dat ik met deze auto mijn ultieme voertuig heb bereikt, gelet op praktische inzetbaarheid...ligt als een blok op de weg, ook bij hoge snelheid, en het verbruik valt echt wel mee, gemiddeld 1 op 11..Dat zal wel wat minder worden als ik ben uitgespeeld, dat deo je toch met een nieuwe auto.....het enige waarmee ik nog een beetje mee zit is een eventuele chiptuning. De 535 was door Vtune behandeld, en maakte maar 1500 toeren bij 140 km/u. Dat is natuurlijk wel heel comfortabel (de 550 zit rond de 2200 toeren bij 140). de extra trekkracht die je erbij krijgt valt eigenlijk niet eens echt op na verloop van tijd, dus dat zou niet echt de reden zijn om het te doen. ik besef best dat je met de spec's van de 550 dicht bij echte sportwagens komt, zeker op een natte weg, maar het blijft natuurlijk een stationcar die bijna 2000 kg weegt. Wat je ook doet met tuning, het gewicht/wegligging zal altijd blijven wat het is.
Re: Dikke diesel
Tja, achterbank en overtollige bekleding eruit, runflats er af en dan heb je alweer een paar honderd kilo gewonnen 

Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: Dikke diesel
Dat verschil in toeren bij een bepaalde snelheid los je met tunen niet op, tenzij je de tandwielen in je versnellingsbak mee laat tunen.B.F. schreef: 535 maakte maar 1500 toeren bij 140 km/u... de 550 zit rond de 2200 toeren bij 140.
F11 535i & F33 430ix & i4 35
Re: Dikke diesel
Dat is het verschil tussen 4 en 6 cilinders, daar kan je software matig niets aan veranderen.
Bij de 525d verbaas ik me er elke keer over. Bij 140km/h 1800rpm! Lagere toeren wil je ook niet want anders slibt de motor dicht na verloop van tijd!
Bij de 525d verbaas ik me er elke keer over. Bij 140km/h 1800rpm! Lagere toeren wil je ook niet want anders slibt de motor dicht na verloop van tijd!

Re: Dikke diesel
Uhm, hij heeft een 8 traps automaat met een 6 cilinder daarop. Dat kan toch nooit hogere toerentallen veroorzaken als een 6 cilinder 535 met 6 traps automaat? Of ligt dat nu aan mij???
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: Dikke diesel
Foutje....ik dacht dat de 550 een 4-cylinder was 

Re: Dikke diesel
Mij lijkt het wel logisch dat wanneer je meer koppel hebt, dat dan de bak sneller opschakelt. Het verschil was met de 535 duidelijk merkbaar. Toen er in de 535 was ingebroken, en de navigatie er airbags gestolen waren, moest alles na vervanging gereset worden. De chiptuning was dus tenietgedaan, en ik maakte gewoon weer bijna 2000 toeren bij 140 km. Misschien dat de turbo's bij de 550 meer toeren willen voor optimale prestaties, geen idee. Ik ga me er eens in verdiepen deze week....ik laat de achterbank wel zitten.... ;-)
Re: Dikke diesel
Vreemd dat het toerental daalt na chiptuning... Het toerental is direct gerelateerd aan de overbrenging en de snelheid. Wil je daar iets in wijzigen dan moet je de bakverhoudingen of de eindoverbrenging aan gaan passen. Enige dat ik kan bedenken waardoor het toerental hoger is is dat hij niet in het hoogste verzet is geschakeld. Mijn F11 530D schakeld in de sportstand (pook naar links) niet verder dan naar 7, in de sport/sport stand (pook naar links plus sportschakelaar ingedrukt) komt hij zelfs niet verder dan 6.
Re: Dikke diesel
Hier moet ik toch even op reageren... Je kunt niet door een (chip)tuning je versnellingsbak ratio's veranderen. Die ratio's worden bepaald door fysieke "tandwielen" in je bak.B.F. schreef:in vergelijking met mijn E61 touring 535D is dit wel een wereld van verschil. Zal ook mede veroorzaakt worden door de adaptive drive, en de vierwielaandrijving. even wennen nog...Maar ik kan nu gewoon een rotonde verlaten op een natte weg, zonder gele lampjes op het dashboard, en gewoon optrekken zonder glibberen. Wat wel verschilt: de 535D was door Vtune onder handen genomen. Maakte bijvoorbeeld maar 1500 toeren bij 140 km/u. Die rust mis ik wel in de 550. Misschien toch even langs Vtune gaan....
Ik heb ook een E61 535D en ik rijd 2000 rpm met 140 km/u. Ik kan 'm tot 15 keer over de kop tunen en weer terug, dat gaat echt niets veranderen aan het toerental tenzij je de versnellingsbak fysiek wijzigt.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: Dikke diesel
Klasse 4/5 is juist het gedeelte met een voertuigvolgsysteem... ze noemen het tegenwoordig ook vaak Klasse 3 + 1 of 3+2 (is dus uiteindelijk klasse 4 of 5B.F. schreef:Mijn verzekeraar eist voor auto's jonger dan 5 jaar, en een catwaarde boven de 100k klasse 3, aangevuld met anti jammen, hellingdetectie en voertuigvolgsysteem. Klasse 4/5 schijnen niet meer te bestaan. Bizar, de 550 komt uit Duitsland, met alleen een startonderbreker....kennelijk doen ze daar niet moeilijk...
