Zwarte rook e60 530d
Zwarte rook e60 530d
Beste Forummers,
Tijdens het rijden ( vol gas geven voorbij kickdown punt ) blaast mijn auto zwarte rookpluimen constant. Bij het normaal rijden/gas geven rookt hij niet.
Uitlezen gaf de melding Air Mass aan.. Vervolgens stekker van de lmm eruit getrokkken en gaan rijden. Helaas nog steeds zwarte rook. Als het de lmm was geweest zou het roken toch moeten stoppen na het lostrekken van de stekker?
Verstuivers zijn ook nog goed.. De meting gaven netjes een waarde aan van 0,.. en in het groene gebied. De auto heeft wel zijn vermogen. De katalysator is een paar weken geleden eruit gehaald en een downpipe in plaats gemonteerd.
De EGR is niet geheel dicht, maar softwarematig naar 40,0mg ingesteld. De EGR zelf ziet er netjes uit van binnen. Kan er doorheen kijken. Is dus niet dicht gekoekt.
Enig idee wat het nog meer zou kunnen zijn of waar ik naar moet kijken? De auto heeft af-fabriek geen roetfilter.
Alvast dank voor de moeite..
Tijdens het rijden ( vol gas geven voorbij kickdown punt ) blaast mijn auto zwarte rookpluimen constant. Bij het normaal rijden/gas geven rookt hij niet.
Uitlezen gaf de melding Air Mass aan.. Vervolgens stekker van de lmm eruit getrokkken en gaan rijden. Helaas nog steeds zwarte rook. Als het de lmm was geweest zou het roken toch moeten stoppen na het lostrekken van de stekker?
Verstuivers zijn ook nog goed.. De meting gaven netjes een waarde aan van 0,.. en in het groene gebied. De auto heeft wel zijn vermogen. De katalysator is een paar weken geleden eruit gehaald en een downpipe in plaats gemonteerd.
De EGR is niet geheel dicht, maar softwarematig naar 40,0mg ingesteld. De EGR zelf ziet er netjes uit van binnen. Kan er doorheen kijken. Is dus niet dicht gekoekt.
Enig idee wat het nog meer zou kunnen zijn of waar ik naar moet kijken? De auto heeft af-fabriek geen roetfilter.
Alvast dank voor de moeite..
BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay
Re: Zwarte rook e60 530d
Hi,
De LMM "meet" de binnenkomende lucht en spuit aan de hand van deze gemeten waarden de juiste hoeveelheid brandstof in de motor. Als de LMM niet meer werkt (of word losgekoppeld) kan hij dus niet goed berekenen hoeveel hij exact moet inspuiten. Ik zou juist verwachten dat hij in beide gevallen gaat roken.
Je probleem met het roken/pluimen heeft in ieder geval te maken met onjuiste of onvoldoende verbranding.
Dit kan meerdere oorzaken hebben dan een defecte LMM. Volgens mij is de juiste werking van een LMM alleen goed te meten tijdens het rijden, maar hier ben ik niet zeker van.
De LMM "meet" de binnenkomende lucht en spuit aan de hand van deze gemeten waarden de juiste hoeveelheid brandstof in de motor. Als de LMM niet meer werkt (of word losgekoppeld) kan hij dus niet goed berekenen hoeveel hij exact moet inspuiten. Ik zou juist verwachten dat hij in beide gevallen gaat roken.
Je probleem met het roken/pluimen heeft in ieder geval te maken met onjuiste of onvoldoende verbranding.
Dit kan meerdere oorzaken hebben dan een defecte LMM. Volgens mij is de juiste werking van een LMM alleen goed te meten tijdens het rijden, maar hier ben ik niet zeker van.
Nieuwe LMM geplaatst van Bosch en ook nieuwe luchtfilter. Helaas is het probleem nog steeds niet helemaal verholpen.. De auto rookt nu iets minder maar blijf het wel zien als ik mn gaspedaal helemaal ingedrukt houd.. Heb wat checks gedaan met INPA & ISTA-D. Hieronder wat foto's. Ik hoor graag van jullie of er vreemde zaken of onjuistheden zichtbaar zijn.
Deze foto is zonder dat de motor draait.
Deze foto is met draaiende motor stationair
Deze foto is ook met draaiende motor
Op onderstaande foto is de roet te zien. Deze heb ik elke keer nadat ik een lange rit heb gemaakt. Elke keer wanneer ik het schoonmaak komt het terug..
Deze foto is zonder dat de motor draait.
Deze foto is met draaiende motor stationair
Op onderstaande foto is de roet te zien. Deze heb ik elke keer nadat ik een lange rit heb gemaakt. Elke keer wanneer ik het schoonmaak komt het terug..
Dat is een lek in het EGR traject, betekend dat daar ook valse lucht getrokken kan worden wat je zwarte rook kan veroorzaken.
Ook gehele inlaat traject nagaan scheur daarin kan zeker roeten veroorzaken.
Ook gehele inlaat traject nagaan scheur daarin kan zeker roeten veroorzaken.
Laatst gewijzigd door tom_il op 24 jul 2016, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
@tom wat zou ik dan allemaal moeten checken als we het over de egr traject hebben? Hoor wel bij 2500 toeren een heel raar geluid alsof er ergens lucht geblazen wordt.
Ik neem aan dus ook inlaatspruitstuk loshalen?
Ik neem aan dus ook inlaatspruitstuk loshalen?
- BMW_Mischa
Egr traject is links onder bij de het uitlaatspruitstuk met een buis naar je egr koeler (rechthoekige blok van de foto) en van daar met een buisje naar de egr klep. Eerste punt zijn 2 bouten, daarna volgens mij alleen maar klem ringen. Het inlaatspruitstuk hoeft voor het egr circuit er niet af, maar voor lekkages uiteraard misschien wel.
Kan je hem niet ergens horen blazen als je met je hoofd onder de kap zit? (Even iemand met het gas laten spelen) valse lucht kan inderdaad veel problemen veroorzaken. Maar heb je naast de LMM ook eens naar de MAP sensor gekeken?
Kan je hem niet ergens horen blazen als je met je hoofd onder de kap zit? (Even iemand met het gas laten spelen) valse lucht kan inderdaad veel problemen veroorzaken. Maar heb je naast de LMM ook eens naar de MAP sensor gekeken?
E30 325i Cabrio ('87) R.I.P.
E36 316i LPI sedan ('97) Verkocht
E46 320D sedan ('01) Verkocht
E36 325i Cabrio ('94) Verkocht
E61 520D ('07) Verkocht
F20 116D ('13) Verkocht
F31 320D ('13)
@Mischa, Nee naar de MAP sensor heb ik niet gekeken. Waar zit deze sensor? Want ik zie geen sensor aan de zijkant van mn inlaat.. Als ik google op map sensor e60 dan zie ik dat deze sensor op de inlaat aan de zijkant zit. Ik heb wel onder de inlaat een sensor, maar dit is volgens mij de agr onderdruk elek. ventiel.
Ik heb geprobeerd te luisteren waar de lucht geblazen wordt, maar kan het niet traceren..
Ik heb geprobeerd te luisteren waar de lucht geblazen wordt, maar kan het niet traceren..
Het gehele traject vanaf de lmm moet doet zicht zijn. Anders klopt de meting van de lmm niet.
Zeker na de turbo naar de intercooler en vandaar naar de EGR durft scheuren waardoor hij lucht verliest en teveel diesel word ingespoten en hij gaat roeten.
Zeker na de turbo naar de intercooler en vandaar naar de EGR durft scheuren waardoor hij lucht verliest en teveel diesel word ingespoten en hij gaat roeten.
525d E61 2007 pre-LCI
@tom ik had een week of 3 geleden een scheur in mn turboslang. Deze heb ik toen vervangen door een nieuwe. Uitlaatspruitstuk is ook vervangen en voor zover ik weet ook goed aangesloten op de egr koeler. Maar toch blijft de roet zich daar nestelen. Heb de buis die vanaf de lmm naar de turbo gaat ook gecontroleerd op scheuren maar die zag er ook nog goed uit... maar als ik zie waar de roet elke keer zit dan neem ik aan dat daar ergens een lekkage zit toch?
Dan zit daar zeker een lek.
Ook de leidingen naar de intercooler gecheckt deze durven gemakkelijk scheuren ?
Andere oorzaak kan zijn een defecte injector.
Ook de leidingen naar de intercooler gecheckt deze durven gemakkelijk scheuren ?
Andere oorzaak kan zijn een defecte injector.
525d E61 2007 pre-LCI
Dan ga ik de leidingen maar weer eens nalopen..
Injectoren zijn goed. Heb deze met inpa gecheckt en zitten alle 6 tegen de 0,20 aan.
Injectoren zijn goed. Heb deze met inpa gecheckt en zitten alle 6 tegen de 0,20 aan.
Het roet dat je ziet kan alleen vanuit je uitlaatspruitstuk en/of je aansluiting aan de interkoeler komen.
Als de boel koud is eens de slangenklem helemaal eraf halen en de delen die tegen elkaar zitten goed schoonmaken. Ik heb het al veel vaker gezien dat deze slangenklemmen goed lijken te zitten maar zodra er roet zichtbaar is heb je 100% garantie dat het niet goed is. Door het echter niet schoon te maken krijg je de delen ook zeer moeilijk 100% tegen elkaar door roet ophoping. Dus schoonmaken en zonder slangenklem perfect op elkaar aan laten sluiten. Daarna pas de slangenklem erop en let goed op dat je de komplete 'goot' van de klem om de twee tegen elkaar zittende delen laat komen.
Het zal lastig zijn omdat de twee delen straks tegen elkaar zitten maar maak je het niet schoon dan is de kans groot dat je het wederom niet 100% gesloten krijgt
Als de boel koud is eens de slangenklem helemaal eraf halen en de delen die tegen elkaar zitten goed schoonmaken. Ik heb het al veel vaker gezien dat deze slangenklemmen goed lijken te zitten maar zodra er roet zichtbaar is heb je 100% garantie dat het niet goed is. Door het echter niet schoon te maken krijg je de delen ook zeer moeilijk 100% tegen elkaar door roet ophoping. Dus schoonmaken en zonder slangenklem perfect op elkaar aan laten sluiten. Daarna pas de slangenklem erop en let goed op dat je de komplete 'goot' van de klem om de twee tegen elkaar zittende delen laat komen.
Het zal lastig zijn omdat de twee delen straks tegen elkaar zitten maar maak je het niet schoon dan is de kans groot dat je het wederom niet 100% gesloten krijgt
@vintiem bedoel je met 2 delen de aansluiting vanaf spruitstuk naar de egr koeler? Want deze zitten met slangklemmen vast.
Want de buis vanaf de turbo naar de intercooler zit met klemmen vast.
Want de buis vanaf de turbo naar de intercooler zit met klemmen vast.
Ik doelde op de slangenklem die je op de foto ziet
Oke.. duidelijk. De klem van de egr koeler. Ik zal deze vandaag losmaken en controleren. Thnx.