Turbo overleden

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
malle pietje

Turbo overleden

Bericht door malle pietje » 09 aug 2016, 21:04

Het lijkt er op dat na ruim 100d km mijn turo nu toch echt op is. Ik kocht hem fluitend(de turbo ;)), maar nu huilt hij echt als een amerikaanse ambulance. Tijd om te vervangen. En dat mag dus ook wel na ten minste een ton.

Ik ben me aan het oriënteren. Een gebruikte is best een optie, maar kost ongeveer 350 euro. Een gereviseerde via aps turbo onderdelen kost 500euro maar mijn interesse gaat uit naar het patroon voor 250euro, ook via aps turbo onderdelen. Dat lijkt op dit moment de beste voor het minste.

Linkje.

Heb al even wat filmpjes gezien en vandaag met APS gebeld, lijkt vrij eenvoudig te doen en vraagt geen verdere nabehandelingen, gewoon monteren en rijden. Iemand ervaringen?

Andere vraag is nu: welke turbo heb ik? Een euro3 (vacuüm gestuurd) of euro4 (elektronisch gestuurd). Verschil is dat het patroon van de tweede niet zonder speciaal gereedschap vervangen kan worden. Iemand een idee hoe ik daar achter kom?

tom_il

Re: Turbo overleden

Bericht door tom_il » 09 aug 2016, 21:54

Als je uitlaateindes naar beneden gekromd zijn en dus ook geen roetfilter heb je een euro3. Alleen de eerste 530d 2003/2004 zijn euro3.
Rechte uitlaateindes en dus ook roetfilter zijn euro4.
525d E61 2007 pre-LCI

malle pietje

Bericht door malle pietje » 10 aug 2016, 06:53

Oei, ik heb een roetfilter, dus euro4. Dat zou balen zijn want dan kan ik het turbo patroon niet zelf vervangen. Weer een tegenvaller :(

malle pietje

Bericht door malle pietje » 10 aug 2016, 07:08

Ander vraagje. Er wordt bij het vervangen van de turbo altijd gewezen op het meevervangen van de olie kanalen, omdat onvoldoende smering door verstopte kanalen een oorzaak kan zijn. Net hoorde ik van een garage dat ze ook het carter schoon maken (verwijderen) omdat daar wellicht verstoppingen voor het zeefje kunnen zitten.

Wat is jullie beeld daarbij?

Ik zit eerlijk gezegd niet zo meer te wachten op een mega klus (deze garage raamde op € 1500,-) voor een auto met 408.000km op de teller.

JWtje

Bericht door JWtje » 10 aug 2016, 10:33

Zal wel meevallen met de troep in je carter. Anders liep ie ondertussen echt niet meer. Alle olie die bij je turbo terecht komt is al door je filter heen geweest dus daar zou ik me niet zoveel zorgen om maken. Het gedeelte wat soms dicht gaat zitten met aangekoekte olie is in je turbo zelf. Wanneer je flink doorgereden hebt en de motor dan afzet trekt alle hitte die bijvoorbeeld nog in je turbinehuis zit richting de lagers van de turbo. Omdat je motor niet meer draait draait je oliepomp ook niet, blijft de olie dus stilstaan in je turbo en wordt dermate heet dat er koolvorming optreedt. Soort van een biefstuk bakken met roomboter in een hele hete pan en tussendoor gaan pissen. Als je dan terug komt zit er ook zo'n zwarte aanbaklaag in. Deze koolvorming belemmert de olieflow door je turbo en kan er voor zorgen dat er oliekanaaltjes naar je lagers dichtslibben en dan gaat ie ook huilend ten onder.
Ik heb geen idee wat voor olieaanvoerleiding er naar de turbo toe loopt maar als deze makkelijk te verwijderen is zou ik die ook schoonmaken. Nog belangrijker is de olieretourleiding goed schoon te maken. Er gaan meer turbo's kapot aan het niet kwijt kunnen van retourolie dan aan gebrek aan olie.

Mikkie

Bericht door Mikkie » 10 aug 2016, 11:49

Kun je de klus niet voor een mooie prijs uitbesteden bij APS?

malle pietje

Bericht door malle pietje » 10 aug 2016, 19:43

mooie vergelijking met de biefstuk, laat ik dat nou toevallig net naar binnen zitten werken:)

Enfin, boodschap duidelijk, aan- en afvoerleidingen goed schoon maken of liever vervangen.

Helaas, APS vervangt alleen het patroon maar niet de hele turbo. Nog even contact met ze gehad vandaag, de euro4 turbo hebben ze niet kant en klaar op voorraad. Nog onhandiger, moet ik eerst ergens de turbo er uit halen, dan naar Nieuwerkerk ad IJssel en vervolgens weer terug. Dat wordt m niet, ik heb die auto nodig.

Misschien kunnen ze hem kant en klaar bestellen, in de hoop dat mijn wagen tussentijds nog blijft rijden. Hij huilt zo hard dat ik m in de auto kan horen.

hj2

Bericht door hj2 » 11 aug 2016, 07:40

Er is niks mis met 'alleen' de cartridge vervangen' toch?
Dat is het hart of business end van de turbo. Ik heb dit onlangs ook gedaan bij de lotus. De turbo is wat eenvoudiger, maar voordat je er bij kunt... :gek:

Ik zou niet weten waarom je de hele turbo zou willen vervangen tenzij de wastegates kapot gaan of zo.
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

malle pietje

Bericht door malle pietje » 11 aug 2016, 08:38

Ik zou inderdaad het liefst alleen het patroon vervangen, ware het niet dat ik daarvoor de hele turbo moet demonteren, naar APS moet brengen en vervolgens weer mee terug krijg. En aangezien ik niet in de buurt van APS woon, ik mijn auto gewoon voor mn werk nodig heb en APS niet op zondagen open is, zijn er wat praktische bezwaren ;)

Liever heb ik een volledig nieuwe plug n play turbo die ik zo kan swoppen op een zaterdagochtend, zonder vervangend vervoer of tripjes naar Nieuwerkerk. Daar heb ik wel € 250,- voor over.

JWtje

Bericht door JWtje » 11 aug 2016, 10:34

Je kan zelf prima het turbine en compressorhuis overschroeven. Dat stelt niks voor en lukt mijn zoontje van 4 denk ik nog wel als ik hem een ijsje beloof.
Hebben ze geen ruilsysteem of core charge? Dat ze je een gereviseerde cartridge sturen en je wat extra betaald wat je weer terug krijgt wanneer je je oude cartridge weer inlevert?

malle pietje

Bericht door malle pietje » 11 aug 2016, 12:37

Het probleem schijnt te zitten in de eur3 en euro4 verschillen.
Euro3 werkt met vacuum en kan je eenvoudig zelf vervangen, als kant en klaar geheel wat je tussen in en outlaat schroeft.
Euro4 werkt met elektronische aansturing. Dat kan je ook eenvoudig zelf vervangen met het verschil dat na het vervangen de actuator ingesteld moet worden. Dat moet (is mij verteld) met speciale apparatuur en heb ik uiteraard niet.

Dat kunnen ze ook prima voor je doen, maar dan krijg je zoals gezegd de praktische bezwaren als je met de gedemonteerde turbo naar hen toe moet.

Kijk maar eens op de site, daar staan filmpjes. Linkje

malle pietje

Bericht door malle pietje » 13 aug 2016, 21:17

Andere vraag:
bij het vervangen van de turbo wordt aangeraden ook de olie toevoer te vervangen. Welke stappen moet ik doorlopen, of wat moet ik niet vergeten bij het vervangen? Olie en filter zijn net 2000km oud. Maar weer opnieuw met een flush?

En olie toevoer leidingen etc?

Zag overigens dat mn inlaatspruitstuk flink vervuild is, de diameter van de kanalen is gehalveerd door smerige smurrie aanslag. Moet ook dat schoon worden gemaakt?

hj2

Bericht door hj2 » 14 aug 2016, 02:59

Da zou ik zeker schoonmaken ja.
En ik zou de turbo afvoer vervangen, die gaat sneler dichtzitten dan de toevoer en is idd de reden dat veel turbo's in de soep draaien.
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Mikkie

Bericht door Mikkie » 14 aug 2016, 16:50

Afvoer is een goed punt. Hoe meer die dicht gaan zitten, hoe meer tegendruk de turbo krijgt en hoe sneller de boel kapot gaat. Al met al is het dus een beste klus nog. Toevoer- en afvoerleidingen, inlaatspruitstuk en de turbo zelf. Dat zou mij niet lukken op een zaterdagochtend :P

malle pietje

Bericht door malle pietje » 14 aug 2016, 20:46

Voor mijn begrip, de afvoer is toch niet meer dan de uitlaat met eerst katalysator en daarna roetfilter?

En kwa koeling heeft hij toch alleen de olieleidingen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”