Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
- Johnny530d
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 jul 2016, 19:04
Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Het is nogal een verhaal geworden merk ik... Wel prettig om het zo eens uiteen te zetten. Het gaat om mijn e61 530d (gechipt naar 260 pk, anderhalf jaar geleden) uit 2005. Is net over de 250.000 gegaan (235.000 bij aanschaf in januari). Zie meer info bij "voorstellen".
Ik heb sinds een paar maanden vreemde trillingen in de auto, het zijn er eigenlijk 2 en het is even de vraag of het met elkaar te maken heeft.
1 trillen bij remmen.
Dit was al een klein beetje bij aankoop (bij een particulier) en ik dacht dat het uit de voorkant kwam. Niet heel erg maar ik merk al snel dat elke trilling irritant gaat worden. Hij stond toen op 17 incl winterbanden had het plan dit bij de zomer wissel na te laten kijken. Na het wegbrengen (pure BMW specialist in Zeist waar ie al 3 jaar in onderhoud was) kreeg ik een belletje dat de schijven voor krom waren (wat ik zelf ook al vermoede) maar dat ook de draagarm achter aan vervanging toe was. Ook maar gelijk gedaan en auto terug gekregen op 18 inchers zomer set. Toen begon eigenlijk de ellende. Zwaar trillen bij remmen, vooral achter maar bij remmen op hoge snelheid ook een stuur hevig trillen, meer schudden (je ziet het heen en weer gaan). Gelijk terug gegaan maar bij test rijden was het achter een beetje en in het stuur helemaal niet.... "diagnose" was misschien lichte kromme achter schijven en stuur deed het niet dus wellicht remklauw die vast zat. Soms ook tijdens het rijden ook trillen dus niet helemaal een vreemde veronderstelling. Maar lijkt me sterk dat de boel na 10 km na de montage weer krom is bovendien heb ik na een 40km rit de velgen gevoeld, niet warm en kon zelfs de klauw aanraken. Nu na 4500 km vakantie rijden lijkt het achter altijd te zijn, daar wellicht dus beetje krom, voor alleen bij wat hard remmen op hoge snelheid maar niet bij licht remmen op hoge snelheid of echt hard door remmen. Daarnaast achter een micrometer op de schijven gezet en de afwijking zat onder de tolerantie (0,05 mm geloof ik). Lijkt me ook niet problematisch. Banden van voor naar achter gezet, geen verschil. Winter banden er weer op, geen verschil. Banden dus uitgesloten (andere specialist in Almere bij mijn werk ook nog een set getest).
Waar moet ik het nu zoeken? Het is na de zomer omschreven wissel (toen ook de draagarm vervangen was zo erg geworden). Rubbers? Iets bij montage draag arm? Bij de specialist in Zeist werd het afgedaan met dat ik nou eenmaal erg kritisch was en het een wat oudere auto was. Onzin mijn inziens, de audi die daarvoor had zat ook op de 200k+ en was 3 jaar ouder, geen enkele trilling met 19 inch exact dezelfde banden. Toch gaan zoeken en er zat ineens speling op de spoorstang kogel (klote drempel waar ik mijn straat in rijd. Speling was er waarschijnlijk al maar kwam nu naar boven door de drempel. Gelijk beide vervangen en opnieuw uitgelijnd, geen succes. Advies waar de specialist nu mee kwam was keramische remblokken.De logica ontgaat mij volledig en heb ervoor gepast (hij had ze al wel besteld). Hij wilde het ook niet uitleggen waarom dat zou helpen want ik wist het toch allemaal beter kreeg ik te horen.
Dat i.c.m. de reactie na vervangen hardy schijf (punt 2 hieronder) was ik klaar met die specialist. Kreeg ook sterk het gevoel dat ie het maar vervelend vond worden en er geen zin in had (zucht als ik belde en mijn naam zei). Mag maar ik mijn ogen erg onprofessioneel, ben zelf ook ondernemer en weet wat lastige klanten zijn.
Wil zelf nu de schijven achter ook gaan vervangen (met een vriend want wordt nu wat kostbaar allemaal. Heb een drukke baan en gezin dus weekend werk maar..). Echter de micrometer liet geen gekke afwijking zien. Toch maar rubbers vervangen? Ik weet het niet zo goed meer.
Hieronder tweede probleem, heeft het met elkaar te maken?
2 Trillen tijdens het rijden.
Auto trilt bij gewoon rijden vooral tussen 80 en 110. Dit speelde/ speelt tegelijk met bovenstaande. Dus ook bij specialist uit Zeist aangegeven. Die zei: tja, met 18 inch is het bijna niet 100% uit te balanceren i.c.m. met onderstel was het bericht. Auto staat op conti's en Vredesteins (laatste vorige zomer vernieuwd vorige eigenaar) Banden bij een specialist waar ik heel goed ervaringen mee heb ( altijd alle onbalans er zo uitgekregen) maar dit was het niet, zie ook punt 1 waarbij met 3 banden sets is getest dus echt uitgesloten.
Bak olie nagekeken, niets aan de hand. Hardy schijf bleek niet helemaal 100 dus vervangen. Specialist test rijden en toen ik m kreeg gaf hij aan dat dit het echt was en dat ie nu echt perfect was!! Ik reed de morgen erop naar mijn werk en gewoon weer ellende, geen verschil!! Ik gelijk bellen en hij werd zelfs een soort van boos. Kan echt niet, onzin, hij had het zelf gevoeld, was gewoon niet waar. i.c.m. punt was dit voor mij de druppel, ik was 2000 euro verder (mijn potje voor onvoorziene dingen na aankoop) maar 0 opgelost. Ik snap dat dingen die vervangen zijn ook bij onderhoud horen zeker met de km stand van 240.000 maar ik ben wel klaar. Vraag me nu zelfs af of de schijven waar het allemaal mee begon ook wel echt krom waren. Nog naar gevraagd maar reactie was dat ze ook echt op het minimum zaten qua slijtage. Beetje vreemde reactie als je zeker was geweest dat de boel krom was.
Na een paar weken bekoelen merkte ik zelf dat de auto ineens helemaal 100% perfect reed. Wel nog het beetje trillen achter bij remmen maar verder helemaal perfect. De a27 van Utrecht naar Almere heeft nieuw asfalt en daar zweefde de auto echt over de weg, zo moet ie zijn!! En zo kan ie dus ook echt zijn. Ik dacht even dat ik gek werd maar een paar dagen later trilling weer helemaal terug. Nu maar andere specialist geprobeerd, in Almere (Roos i Almere). Monteur meegereden, merkte ook dat het even weg was maar na afrit af en omdraaien dat het op de terugweg wel aanwezig was. Auto achtergelaten en bij ophalen gaven ze aan dat het bij 95km veruit het ergst is (klopt inderdaad) maar na 125 en onder de 80 helemaal weg. Ze hadden een soortgelijk geval gevonden in hun historie en bleek toen de kruiskoppeling te zijn (koppeling tussen aandrijf van bak naar achter en de achter assen). Dat wordt donderdag a.s. gecontroleerd. Ze hadden voor mijn vakantie geen tijd (althans die specifieke monteur en wilde denk ik terecht ook alleen hem aan de auto laten werken). Kon echter ook nog een aandrijf as zijn maar dat is niet te controleren aangezien het alleen merkbaar is biij bepaalde snelheden... Duur grapje om een as te vervangen en 0 garantie... Ben dus benieuwd wart er donderdag uitkomt.
Kan punt 1 nu met twee te maken hebben? Heeft een as speling of kruiskoppeling invloed op remmen voor en achter? Ik heb al veel gelezen over de tril problemen bij de e60/ e61 en ben zeker niet de enige. Lees ook van alles en nog wat aan oplossingen. Misschien is het pech, misschien is er iets gebeurd tijden de eerst wissel, wie weet. Heb nu besloten de boel maar eens op papier te zetten en te delen. Ik heb dus ook gevoeld hoe de auto hoort te zijn ( dan rijdt ie zo geweldig) en ik wil het nu ook gewoon goed krijgen zoals toen ik m kocht.
Mocht iemand het herkennen en tips hebben dan graag. Mocht het opgelost worden dat zal ik dat melden en kan het wellicht iemand anders nog helpen. Er rijden er een hoop rond in NL valt me op!
Ik heb sinds een paar maanden vreemde trillingen in de auto, het zijn er eigenlijk 2 en het is even de vraag of het met elkaar te maken heeft.
1 trillen bij remmen.
Dit was al een klein beetje bij aankoop (bij een particulier) en ik dacht dat het uit de voorkant kwam. Niet heel erg maar ik merk al snel dat elke trilling irritant gaat worden. Hij stond toen op 17 incl winterbanden had het plan dit bij de zomer wissel na te laten kijken. Na het wegbrengen (pure BMW specialist in Zeist waar ie al 3 jaar in onderhoud was) kreeg ik een belletje dat de schijven voor krom waren (wat ik zelf ook al vermoede) maar dat ook de draagarm achter aan vervanging toe was. Ook maar gelijk gedaan en auto terug gekregen op 18 inchers zomer set. Toen begon eigenlijk de ellende. Zwaar trillen bij remmen, vooral achter maar bij remmen op hoge snelheid ook een stuur hevig trillen, meer schudden (je ziet het heen en weer gaan). Gelijk terug gegaan maar bij test rijden was het achter een beetje en in het stuur helemaal niet.... "diagnose" was misschien lichte kromme achter schijven en stuur deed het niet dus wellicht remklauw die vast zat. Soms ook tijdens het rijden ook trillen dus niet helemaal een vreemde veronderstelling. Maar lijkt me sterk dat de boel na 10 km na de montage weer krom is bovendien heb ik na een 40km rit de velgen gevoeld, niet warm en kon zelfs de klauw aanraken. Nu na 4500 km vakantie rijden lijkt het achter altijd te zijn, daar wellicht dus beetje krom, voor alleen bij wat hard remmen op hoge snelheid maar niet bij licht remmen op hoge snelheid of echt hard door remmen. Daarnaast achter een micrometer op de schijven gezet en de afwijking zat onder de tolerantie (0,05 mm geloof ik). Lijkt me ook niet problematisch. Banden van voor naar achter gezet, geen verschil. Winter banden er weer op, geen verschil. Banden dus uitgesloten (andere specialist in Almere bij mijn werk ook nog een set getest).
Waar moet ik het nu zoeken? Het is na de zomer omschreven wissel (toen ook de draagarm vervangen was zo erg geworden). Rubbers? Iets bij montage draag arm? Bij de specialist in Zeist werd het afgedaan met dat ik nou eenmaal erg kritisch was en het een wat oudere auto was. Onzin mijn inziens, de audi die daarvoor had zat ook op de 200k+ en was 3 jaar ouder, geen enkele trilling met 19 inch exact dezelfde banden. Toch gaan zoeken en er zat ineens speling op de spoorstang kogel (klote drempel waar ik mijn straat in rijd. Speling was er waarschijnlijk al maar kwam nu naar boven door de drempel. Gelijk beide vervangen en opnieuw uitgelijnd, geen succes. Advies waar de specialist nu mee kwam was keramische remblokken.De logica ontgaat mij volledig en heb ervoor gepast (hij had ze al wel besteld). Hij wilde het ook niet uitleggen waarom dat zou helpen want ik wist het toch allemaal beter kreeg ik te horen.
Dat i.c.m. de reactie na vervangen hardy schijf (punt 2 hieronder) was ik klaar met die specialist. Kreeg ook sterk het gevoel dat ie het maar vervelend vond worden en er geen zin in had (zucht als ik belde en mijn naam zei). Mag maar ik mijn ogen erg onprofessioneel, ben zelf ook ondernemer en weet wat lastige klanten zijn.
Wil zelf nu de schijven achter ook gaan vervangen (met een vriend want wordt nu wat kostbaar allemaal. Heb een drukke baan en gezin dus weekend werk maar..). Echter de micrometer liet geen gekke afwijking zien. Toch maar rubbers vervangen? Ik weet het niet zo goed meer.
Hieronder tweede probleem, heeft het met elkaar te maken?
2 Trillen tijdens het rijden.
Auto trilt bij gewoon rijden vooral tussen 80 en 110. Dit speelde/ speelt tegelijk met bovenstaande. Dus ook bij specialist uit Zeist aangegeven. Die zei: tja, met 18 inch is het bijna niet 100% uit te balanceren i.c.m. met onderstel was het bericht. Auto staat op conti's en Vredesteins (laatste vorige zomer vernieuwd vorige eigenaar) Banden bij een specialist waar ik heel goed ervaringen mee heb ( altijd alle onbalans er zo uitgekregen) maar dit was het niet, zie ook punt 1 waarbij met 3 banden sets is getest dus echt uitgesloten.
Bak olie nagekeken, niets aan de hand. Hardy schijf bleek niet helemaal 100 dus vervangen. Specialist test rijden en toen ik m kreeg gaf hij aan dat dit het echt was en dat ie nu echt perfect was!! Ik reed de morgen erop naar mijn werk en gewoon weer ellende, geen verschil!! Ik gelijk bellen en hij werd zelfs een soort van boos. Kan echt niet, onzin, hij had het zelf gevoeld, was gewoon niet waar. i.c.m. punt was dit voor mij de druppel, ik was 2000 euro verder (mijn potje voor onvoorziene dingen na aankoop) maar 0 opgelost. Ik snap dat dingen die vervangen zijn ook bij onderhoud horen zeker met de km stand van 240.000 maar ik ben wel klaar. Vraag me nu zelfs af of de schijven waar het allemaal mee begon ook wel echt krom waren. Nog naar gevraagd maar reactie was dat ze ook echt op het minimum zaten qua slijtage. Beetje vreemde reactie als je zeker was geweest dat de boel krom was.
Na een paar weken bekoelen merkte ik zelf dat de auto ineens helemaal 100% perfect reed. Wel nog het beetje trillen achter bij remmen maar verder helemaal perfect. De a27 van Utrecht naar Almere heeft nieuw asfalt en daar zweefde de auto echt over de weg, zo moet ie zijn!! En zo kan ie dus ook echt zijn. Ik dacht even dat ik gek werd maar een paar dagen later trilling weer helemaal terug. Nu maar andere specialist geprobeerd, in Almere (Roos i Almere). Monteur meegereden, merkte ook dat het even weg was maar na afrit af en omdraaien dat het op de terugweg wel aanwezig was. Auto achtergelaten en bij ophalen gaven ze aan dat het bij 95km veruit het ergst is (klopt inderdaad) maar na 125 en onder de 80 helemaal weg. Ze hadden een soortgelijk geval gevonden in hun historie en bleek toen de kruiskoppeling te zijn (koppeling tussen aandrijf van bak naar achter en de achter assen). Dat wordt donderdag a.s. gecontroleerd. Ze hadden voor mijn vakantie geen tijd (althans die specifieke monteur en wilde denk ik terecht ook alleen hem aan de auto laten werken). Kon echter ook nog een aandrijf as zijn maar dat is niet te controleren aangezien het alleen merkbaar is biij bepaalde snelheden... Duur grapje om een as te vervangen en 0 garantie... Ben dus benieuwd wart er donderdag uitkomt.
Kan punt 1 nu met twee te maken hebben? Heeft een as speling of kruiskoppeling invloed op remmen voor en achter? Ik heb al veel gelezen over de tril problemen bij de e60/ e61 en ben zeker niet de enige. Lees ook van alles en nog wat aan oplossingen. Misschien is het pech, misschien is er iets gebeurd tijden de eerst wissel, wie weet. Heb nu besloten de boel maar eens op papier te zetten en te delen. Ik heb dus ook gevoeld hoe de auto hoort te zijn ( dan rijdt ie zo geweldig) en ik wil het nu ook gewoon goed krijgen zoals toen ik m kocht.
Mocht iemand het herkennen en tips hebben dan graag. Mocht het opgelost worden dat zal ik dat melden en kan het wellicht iemand anders nog helpen. Er rijden er een hoop rond in NL valt me op!
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Ha Johnny, ik heb een soortgelijk trilprobleem (jouw nr. 2) bij mijn 530D. Ellendig omdat de oorzaak niet goed te bepalen lijkt. Auto rijdt bij vlagen fantastisch maar dat getril haalt de lol er flink af, want als het trillen bij bepaalde omstandigheden wat minder wordt, vraagt je steeds af wanneer het weer terugkomt. Succes
- Johnny530d
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 jul 2016, 19:04
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Nog opvallend weinig reacties, dacht dat ik de boel toch redelijk uitgebreid heb uitgelegd? Misschien te veel dingen die het kunnen veroorzaken. Of te veel tekst wat niet gelezen wordt?\Bert62 schreef:Ha Johnny, ik heb een soortgelijk trilprobleem (jouw nr. 2) bij mijn 530D. Ellendig omdat de oorzaak niet goed te bepalen lijkt. Auto rijdt bij vlagen fantastisch maar dat getril haalt de lol er flink af, want als het trillen bij bepaalde omstandigheden wat minder wordt, vraagt je steeds af wanneer het weer terugkomt. Succes
Hoe dan ook, hier een update
5k aan vakantie km gemaakt. Voelde weinig van het trillen tijdens het rijden maar grote kans dat het vooral aan de wegen en snelheid lag. Vooral 120+ of onder de 80 gereden. Dan merk je het niet. Bovendien zijn de wegen in Spanje niet al te best overal dus voel je gewoon de weg vooral.
Trillen bij remmen nog onveranderd t.o.v. hierboven.
Bij de specialist in Almere hebben ze de aandrijfas los gehaald, alle koppelstukken bekeken. De kruiskoppeling achter zou het kunnen zijn. Het is niet helemaal kapot maar ze konden wel duidelijk zien dat er slijtage is. Doordat de koppeling in verschillende standen kan staan bij rijden kan het daarom er soms zijn en soms weg zijn werd me verteld. Klinkt aannemelijk.
Echter geen garantie dat dat het is. Ze hebben m schoongemaakt en ingevet als ik het goed begreep. Advies was nu gaan rijden en kijken of het erger of minder is. Zo ja dan moet de hele as (a 1.100 incl montage) vervangen worden want alleen de koppeling vervangen gaat niet. Klopt dat wel? Los daarvan ook al gelezen dat reviseren a 350 ook kan. Lijkt me een betere optie. Hoe dan ook, het is niet weg en weet niet zeker of het echt erger is.
Had nog een staartje want toen ik m ophaalde. Ik dacht bij wegrijden al even dat ze mijn banden wat zachter hadden gezet zodat er wat meer trillingen opgevangen worden. 15km later een bandenspanning melding. Gestopt, rondom gekeken maar zag niets. Bij thuiskomst band zo goed als plat. En je raadt het al, band ook aan gort. Ze waren bijna nieuw dus hoefde er niet perse 2 nieuwe onder te gooien. Mits de band (Vredestein Ultrac) nog te krijgen was wat niet het geval bleek te zijn??!!... Nog even na de specialist gebeld en ik moest maar even langskomen als er een schroef ofzo inzat. Dat konden ze wel zien of het bij hen was gebeurd. Hij had daar de hele dag gestaan en zit zowat aan de snelweg. Waar kan ie anders lek zijn gegaan?
In heel Europa niet te krijgen (kwikfit, Profile you name it geprobeerd.) Dus bij mijn bandenboer van ellende maar 2 nieuwe besteld want ik heb de auto gewoon dagelijks hard nodig. Kom ik daar aan maandag ochtend (gebeurde allemaal op vrijdag), na een spannend ritje op een opgepompte maar gare band, bleek de slotbout niet op zijn plek te zitten in de kofferbak. Laatste keer dat deze gebruikt was is bij de specialist in Almere..... Die heb ik gebeld en antwoord was: ja meneer we hebben hier een bakkie vol met slotbouten liggen. Kom maar langs, dan kan je ze passen Ik woon overigens in Utrecht..... Dus op de gare band naar de dealer voor een nieuwe (was gelukkig BMW OEM). Volgende dag weer oppompen en met max 100 naar de banden boer. Weer pak geld verder (onderzoek en controle specialist 250 EU, 2 banden a 300, slotbout a 12) maar geen Fu*k opgeschoten....
Ik geef de auto nog niet op maar het wordt we een vervelende ervaring zo. Moet de specialist in Almere nog bellen voor een update maar na zulke slordigheid ben ik er al klaar mee...
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Ik reed een Volvo S60 voor ik mijn E61 kocht. Was ook een prima auto maar ook een trilling, vooral met rijden. Na heel lang zoeken en rommelen in de motor, aandrijflijn en alles wat er mee te maken kon hebben kwam naar voren dat de draagarm rubbers aan het uitharden waren, ze zagen er nog prima uit en zonder scheuren maar ze begonnen te vulkaniseren door de warmte en de druk.
Ik heb deze toen laten vervangen en er trilde helemaal niks meer!
Nu weet ik dat de aandrijfrubbers van BMW al bij vele modellen voor trillen kunnen zorgen als ze wat ouder worden. Dat is eigenlijk normaal maar het onderstel van de E61 is er wat extra gevoelig voor lijkt wel.
Iets anders wat ook nog wel eens voor ellende kan zorgen (weet ik van de volvo diesels) zijn de motorsteunen, deze werken op vacuum en kunnen ook wat harder worden in de loop der tijd.
Iemand die overigens erg veel verstand heeft van BMW en misschien wel een tip zou kunnen geven is Chiel Keet, hij is eigenaar van APK service Heiloo en heeft jarenlang bij de BMW dealer gewerkt.
http://www.apkserviceheiloo.nl/page/over-ons.php
misschien hem eens een belletje wagen?
Ik heb deze toen laten vervangen en er trilde helemaal niks meer!
Nu weet ik dat de aandrijfrubbers van BMW al bij vele modellen voor trillen kunnen zorgen als ze wat ouder worden. Dat is eigenlijk normaal maar het onderstel van de E61 is er wat extra gevoelig voor lijkt wel.
Iets anders wat ook nog wel eens voor ellende kan zorgen (weet ik van de volvo diesels) zijn de motorsteunen, deze werken op vacuum en kunnen ook wat harder worden in de loop der tijd.
Iemand die overigens erg veel verstand heeft van BMW en misschien wel een tip zou kunnen geven is Chiel Keet, hij is eigenaar van APK service Heiloo en heeft jarenlang bij de BMW dealer gewerkt.
http://www.apkserviceheiloo.nl/page/over-ons.php
misschien hem eens een belletje wagen?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
- Johnny530d
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 jul 2016, 19:04
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Thanks voor de tip. Rubbers hoor/lees ik vaker naar boven komen. Je zou zeggen dat ze daar al naar gekeken hebben..
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Wat Thijs al zegt, je ziet het niet maar het is wel 'op' het rubber van de draagarmen. Nu kan je nieuwe rubbers bij de dealer bestellen maar je kan ook powerflex (google maar eens) erin laten zetten. Heb je nooit meer last van rubber dat defect gaat
- Johnny530d
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 jul 2016, 19:04
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Toevallig kwam een vriend van mij daar ook al mee en overweeg het te proberen. Is dat zelf een beetje te doen? Of wat zou het +/- kosten om te laten doen?
http://www.powerflex.nl/powerflex-road- ... -2003-2010
Het zijn er nogal wat, maar eens achter beginnen. Daar voel ik het en het is vooral de stoel. Soms gaat het stuur ook mee maar zeker niet altijd.. Nog nooit zoiets gehad bij een auto.
http://www.powerflex.nl/powerflex-road- ... -2003-2010
Het zijn er nogal wat, maar eens achter beginnen. Daar voel ik het en het is vooral de stoel. Soms gaat het stuur ook mee maar zeker niet altijd.. Nog nooit zoiets gehad bij een auto.
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Wat een ellende eigenlijk
Maar om gewoon es wat te roepen: hoe zit het met de uitlijning van de auto?
Als de achterwielen/voorwielen verkeerd staan kan het ook gaan trillen.....
Maar om gewoon es wat te roepen: hoe zit het met de uitlijning van de auto?
Als de achterwielen/voorwielen verkeerd staan kan het ook gaan trillen.....
BMW M135i (LCI), estorilblau, 2015
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Bij mij kwam het trillen tijdens remmen van de voorste schijven vandaan, was wel bij de E39. Af laten draaien aan de auto en geen problemen meer.
- Johnny530d
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 jul 2016, 19:04
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Nou dat kan je wel stellen... 3 setjes wielen geprobeerd, 2x uitgelijnd (na vervangen draagarm achter een na vervangen spoorkogels voor)..Bartje schreef:Wat een ellende eigenlijk
Maar om gewoon es wat te roepen: hoe zit het met de uitlijning van de auto?
Als de achterwielen/voorwielen verkeerd staan kan het ook gaan trillen.....
- Johnny530d
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 jul 2016, 19:04
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Het begon met beetje trillen voor bij remmen. Bij wissel zomerset zijn de schijven voor vervangen om dat op te lossen. Probleem exact hetzelfde helaas. Was het maar zo 'simpel'. Schijven achter ook opgemeten met micrometer, was minder dan de helft van de tolerantie.70deVille schreef:Bij mij kwam het trillen tijdens remmen van de voorste schijven vandaan, was wel bij de E39. Af laten draaien aan de auto en geen problemen meer.
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Ik had onlangs ook getril bij het rijden maar dat was dus dat alle vier banden serieus uit balans(balanseren=niet uitlijnen) waren.. ff laten balanseren(gratis ook nog!) en klaar was Kees!! Nu geen getril meer.. bij het rijden toch! Heb nog getril bij het remmen maar dat is van de remschijven... (weeral..).
- Johnny530d
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 jul 2016, 19:04
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
tja, 3 setje gehad (meerdere keren balanceren) dus velgen en banden uitgesloten. Daar was ik mee begonnen :-)
- Johnny530d
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 jul 2016, 19:04
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Wat was jouw specifieke probleem? Trillen bij elke snelheid of bepaalde snelheid? Was het trillen of echt meer hobbelen? En over Chiel, ik woon zelf anderhalf uur rijden. Zou ie het niet erg vinden als ik alleen bel voor een tip?thijsvanzwam schreef:Ik reed een Volvo S60 voor ik mijn E61 kocht. Was ook een prima auto maar ook een trilling, vooral met rijden. Na heel lang zoeken en rommelen in de motor, aandrijflijn en alles wat er mee te maken kon hebben kwam naar voren dat de draagarm rubbers aan het uitharden waren, ze zagen er nog prima uit en zonder scheuren maar ze begonnen te vulkaniseren door de warmte en de druk.
Ik heb deze toen laten vervangen en er trilde helemaal niks meer!
Nu weet ik dat de aandrijfrubbers van BMW al bij vele modellen voor trillen kunnen zorgen als ze wat ouder worden. Dat is eigenlijk normaal maar het onderstel van de E61 is er wat extra gevoelig voor lijkt wel.
Iets anders wat ook nog wel eens voor ellende kan zorgen (weet ik van de volvo diesels) zijn de motorsteunen, deze werken op vacuum en kunnen ook wat harder worden in de loop der tijd.
Iemand die overigens erg veel verstand heeft van BMW en misschien wel een tip zou kunnen geven is Chiel Keet, hij is eigenaar van APK service Heiloo en heeft jarenlang bij de BMW dealer gewerkt.
http://www.apkserviceheiloo.nl/page/over-ons.php
misschien hem eens een belletje wagen?
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Trillen bij remmen, trillen bij rijden.
Hobbelen is inderdaad een iets betere omschrijving dan trillen. beetje alsof je onregelmatig met het gaspedaal aan het spelen bent tijdens het rijden.
Het probleem bij de S60 was dat wanneer ik 90 of 110 reed, er een duidelijk voelbare resonantie in de hele auto te voelen was. In eerste instantie leek het net alsof de auto motorisch een probleem had en af en toe een beetje inhield. Later kwam ik er achter dat de resonantie er voor zorgde dat het hele subframe van de motor begon te schommelen en de rubbers niet meer voldoende demping hadden om dit op te vangen. De schommeling was amper zichtbaar maar duidelijk voelbaar en zeer storend.Op andere snelheden was de resonantie minder voelbaar maar ook nog aanwezig.
Met remmen gebeurde het zelfde, de auto drukt door terwijl het subframe (waar de wielophanging aan vast zit) de auto tegenhoudt. Remmen resulteerde ook weer in schudden wat ook weer in de hele auto te voelen was.
Na het vervangen van de rubbers viel mij op dat de ene harder was dan de andere, de nieuwe rubbers waren allemaal even soepel. Het uitharden van rubber is een normaal verschijnsel, valt onder slijtage. Dat de auto hierop gaat reageren is dan ook niet meer dan logisch natuurlijk.
Van de week heeft een maatje van mij zijn E46 ook naar Chiel gebracht voor nieuwe rubbers. Zijn klacht was vooral met remmen een duidelijke trilling te voelen. Nu er nieuwe rubbers zijn gemonteerd stuurt de auto een stuk strakker en is het trillen met remmen verdwenen.
Ik denk dat als je contact opneemt je het advies zult krijgen om langs te komen, het is erg lastig om op afstand een diagnose te doen maar gezien de ervaring van Chiel kan het nooit kwaad om hem eens te vragen. Of hij het erg vindt durf ik niet te zeggen, is maar een manier om daar achter te komen...
Nu zijn de rubbers natuurlijk wel enigszins verdacht, er van uitgaande dat ze nog origineel zijn hebben ze natuurlijk al wat jaartjes meegemaakt. Daarnaast is het een bekend "probleem" bij heel veel merken dat de afname van demping voor resonantie kan zorgen, ze zitten er niet voor niks. In de werkplaats kijken de monteurs vaak alleen naar de staat van de rubbers, dus of ze nog heel zijn en geen overmatige speling vertonen. of ze zijn uitgehard is vaak erg lastig te beoordelen door er alleen naar te kijken. Hiervoor heb je al iemand nodig die de ervaring er mee heeft dat ze na verloop van tijd wat uitharden.
Als je nog extra informatie wilt inwinnen kun je ook nog contact opnemen met garage molenaar in heerhugowaard, ook bmw specialisten.
Het probleem bij de S60 was dat wanneer ik 90 of 110 reed, er een duidelijk voelbare resonantie in de hele auto te voelen was. In eerste instantie leek het net alsof de auto motorisch een probleem had en af en toe een beetje inhield. Later kwam ik er achter dat de resonantie er voor zorgde dat het hele subframe van de motor begon te schommelen en de rubbers niet meer voldoende demping hadden om dit op te vangen. De schommeling was amper zichtbaar maar duidelijk voelbaar en zeer storend.Op andere snelheden was de resonantie minder voelbaar maar ook nog aanwezig.
Met remmen gebeurde het zelfde, de auto drukt door terwijl het subframe (waar de wielophanging aan vast zit) de auto tegenhoudt. Remmen resulteerde ook weer in schudden wat ook weer in de hele auto te voelen was.
Na het vervangen van de rubbers viel mij op dat de ene harder was dan de andere, de nieuwe rubbers waren allemaal even soepel. Het uitharden van rubber is een normaal verschijnsel, valt onder slijtage. Dat de auto hierop gaat reageren is dan ook niet meer dan logisch natuurlijk.
Van de week heeft een maatje van mij zijn E46 ook naar Chiel gebracht voor nieuwe rubbers. Zijn klacht was vooral met remmen een duidelijke trilling te voelen. Nu er nieuwe rubbers zijn gemonteerd stuurt de auto een stuk strakker en is het trillen met remmen verdwenen.
Ik denk dat als je contact opneemt je het advies zult krijgen om langs te komen, het is erg lastig om op afstand een diagnose te doen maar gezien de ervaring van Chiel kan het nooit kwaad om hem eens te vragen. Of hij het erg vindt durf ik niet te zeggen, is maar een manier om daar achter te komen...
Nu zijn de rubbers natuurlijk wel enigszins verdacht, er van uitgaande dat ze nog origineel zijn hebben ze natuurlijk al wat jaartjes meegemaakt. Daarnaast is het een bekend "probleem" bij heel veel merken dat de afname van demping voor resonantie kan zorgen, ze zitten er niet voor niks. In de werkplaats kijken de monteurs vaak alleen naar de staat van de rubbers, dus of ze nog heel zijn en geen overmatige speling vertonen. of ze zijn uitgehard is vaak erg lastig te beoordelen door er alleen naar te kijken. Hiervoor heb je al iemand nodig die de ervaring er mee heeft dat ze na verloop van tijd wat uitharden.
Als je nog extra informatie wilt inwinnen kun je ook nog contact opnemen met garage molenaar in heerhugowaard, ook bmw specialisten.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.