ABS ring e60 (waar?)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
M.arco

ABS ring e60 (waar?)

Bericht door M.arco » 15 sep 2016, 07:32

Aangezien ik al een tijdje een storing heb met mijn ABS/DSC heb ik jullie hulp nodig. Ook doet de cruise control het uiteraard niet meer zodra de melding komt, deze wordt ook aan de hand van de ABS bepaald. Nu is het zo dat ik reeds de sensor heb vervangen, dit mocht niks uit halen. Vervolgens met INPA gereset, ook niks. Daarna tijdens het rijden de waardes uitgelezen. De vervangen sensor blijft iets achter, daar door komt de melding.

Banden kunnen het niet zijn, zitten nieuwe onder. Plus de melding komt alleen van rechts achter..

Nu gaat mijn vermoeden uit naar de sensorring, maar waar zit dat ding (niet op de homokineet zover ik weet) ? Wellicht is het vuil of kapot?

Wanneer deze vuil is, is het waardvol om remmenreiniger in het sensor gat te spuiten en vervolgens luchtdruk er op?

Wie kan mij helpen...
Groeten, Marco

INSTALLING SUMMER.....
██████████░░░░░░░░░░ 44% DONE.
Installation failed. 404 error: Season not found.

thijsvanzwam

Re: ABS ring e60 (waar?)

Bericht door thijsvanzwam » 15 sep 2016, 09:45

de magnetische ring van de abs zit in het lager verwerkt. Om deze ring dus te vervangen zul je het hele lager moeten vervangen.
Als je de sensor er uit haalt kun je de ring zien zitten, ook kun je hem dan schoonmaken van vuil en ijzer vijlsel. Doe dit wel heel voorzichtig en liefst met een droge doek! (doek in het sensorgat proppen en het wiel draaien) Als je remmenreiniger in het gat spuit kan dit in het lager terecht komen, dat wil je niet want remmenreiniger lost vet op.
Let op dat ook lagerspeling de oorzaak kan zijn van storingen in het abs systeem omdat de afstand tussen de ring en de sensor kan veranderen door de ruimte welke dan ontstaat.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

M.arco

Bericht door M.arco » 15 sep 2016, 10:23

Dat klinkt helder Thijs! Inderdaad niet slim met remmenreiniger nu ik er over na denk.. Volgend de dealer zit het probleem vaak in de DSC regeleenheid. Dit vind ik echter wel vreemd want dan zou INPA dit moeten aangeven toch? Deze geeft nu alleen fout 5E4A (wheel speed sensor rear right) aan.

Maar eens schoonmaken, en desnoods de naafmoer proberen aan te draaien. Als dit tweede helpt komt het lager er waarschijnlijk aan..
Groeten, Marco

INSTALLING SUMMER.....
██████████░░░░░░░░░░ 44% DONE.
Installation failed. 404 error: Season not found.

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 15 sep 2016, 18:14

Die foutcode geeft aan dat de sensor een afwijkende waarde geeft.
Zoals je al eerder aangaf is de sensor vervangen dus die is uit te sluiten.
Een vuile ring komt nog wel eens voor, dan is schoonvegen de oplossing!
Echter kan het natuurlijk van alles zijn, hoe zag de stekker van de sensor er uit toen je hem verving? Een vervuilde stekker kan ook al een afwijkende waarde veroorzaken. Ook de stekker op de dsc kan vuil worden door vocht, de dealer zal dan al snel adviseren deze te vervangen omdat dat zo wordt voorgeschreven door bmw terwijl het goed schoonmaken van de stekker vaak al voldoende blijkt te zijn.

Inderdaad handig om eens te beginnen met de sensor ring schoonmaken, lost dat niets op dan maar weer verder zoeken.

Als ik het goed heb is de sensor een mre sensor, Magneto resistief (twee draden). Deze sensor werkt door te veranderen van weerstand onder invloed van een magnetisch veld. Om deze te meten sluit je een ossciloscoop op de sensor aan terwijl deze nog is aangesloten, je zou dan de voedingsspanning moeten meten (of 12, of 5 volt) en als je aan het wiel draait een heel klein bloksignaaltje moeten zien. Deze meting kun je vergelijken met een ander storingsvrij wiel om te bekijken of het klopt.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”