af en toe op bank 1 en 2 een rijk mengsel

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

af en toe op bank 1 en 2 een rijk mengsel

Bericht door stefans » 15 jun 2016, 16:34

betreft een 330xi
Ik heb het volgende probleem,
onder het rijden gaat het motor lampje opeens branden.
Bij uit lezen blijkt dat op bank 1 en 2 een te rijk mengsel is.
Motor blijft normaal lopen.
Als ik dan de lamda sondes uit lees geven deze mooi rond de 0% schommelen.
Ik reset dan de storing waarna deze weer een onbepaalde tijd uit blijven en komen dan weer terug.
Ik heb het vermoeden dat de lucht massa meter niet goed meer werkt.
Lucht massa meter doet bij stationair ongeveer 15 kg per uur.
En bij 4000 toeren ongeveer 70 kg per uur.
Kloppen deze waardes?
Kan dit het probleem zijn?
Alvast bedankt voor iedere hulp.

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: af en toe op bank 1 en 2 een rijk mengsel

Bericht door stefans » 19 jun 2016, 08:31

Een goede morgen iedereen,

waarschijnlijk het probleem gevonden van steeds een rijk mengsel op bank 1 en 2.
De kwaliteit van de benzine is hier in Bosnie toch anders dan in Nederland.
Had 2 tanken gereden op bezine met octaan gehalte 95
Kreeg dus mijn rare storingen.

Ik heb de laatste tank met octaan 98 vol getankt.
Storing is niet meer voor gekomen.
Hopelijk blijft dit zo. :emo:

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: af en toe op bank 1 en 2 een rijk mengsel

Bericht door stefans » 30 sep 2016, 17:10

Hierbij een update van mijn storing.
Ik had de storing verkeerd beoordeeld.
Dacht dat een rijk mengsel had maar bleek een arm mengsel, storing was drie weken geleden weer opgetreden.
Ik had dus een te arm mengsel.
Gehele vacuum gedeelte gecontroleerd en twee grote lekken gevonden, namelijk in de aanzuig rubber naar de stationair regelklep en eentje in de olie retour leiding van de carter ontluchting.
Deze lekken verholpen door vervangen aanzuig rubber en carter ontluchting.
Tevens alle kleine vacuum koppel slangetjes vervangen.
De longfueltrime was ongeveer 8 op beide banken.
De shortfueltrime was ongeveer 7 op beide banken.
Na reparatie zuigt de motor bij stationair ongeveer 18 kg lucht per uur aan.
De short fuel trime ging naar ongeveer -7
Hopend voor iedereen dat hij of zij met deze informatie een betere diagnose kan stellen.

stefan328
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 jun 2012, 08:07

Re: af en toe op bank 1 en 2 een rijk mengsel

Bericht door stefan328 » 01 okt 2016, 09:12

Top! Goed dat je het toch nog even terug koppelt. Problemen die op 2 banken tegelijk zijn is toch vaak een vacuüm probleem.

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: af en toe op bank 1 en 2 een rijk mengsel

Bericht door stefans » 07 dec 2016, 09:50

Hiebij nog een update
De long fuel trime bleek lage belasting ongeveer 3.5 en bij hoge belasting naar ongeveer 4.8.
Vermoeden dat motor niet genoeg benzine kreeg.
Brandstof filter vervangen, geen verbetering
Brandstof druk is 3.2bar.
Brandstof pomp vervangen, geen verbetering.
Lucht massa sensor vervangen.
Long fuel trim Bank 1 is na proefrijden 0.0
Long fuel trim bank 2 schommelt nog steeds tussen 0.8 en 1.8
Vermoeden is nu dat er nog een verstuiver van cilinder 4,5 of 6 vervuild is.
Kan dit ?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”