Spruitstuk
- lverstappenl
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 05 jun 2008, 17:15
- Locatie: Limburg
Spruitstuk
Zijn er mensen hier die een ander spruitstuk gemonteerd hebben? Wat zijn de ervaringen hiermee? Wat zijn de voors, en tegens?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Snelheden behaald in het verleden, bieden geen voldoening voor de toekomst.
Re: Spruitstuk
Met een (spaghetti)spruitstuk verander je vooral je vermogens verloop. Hierdoor kan je iets winnen alleen het komt vaak wel ergens anders weg. Hoog op de toeren nog iets extra's winnen en dan laag ietsje inleveren... Hierdoor kan je netto wel iets pk's winnen.
- lverstappenl
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 05 jun 2008, 17:15
- Locatie: Limburg
Re: Spruitstuk
Je bent dan ook gelijk af van de katalysatoren, die ook veel vermogen kosten lijk me. Maar is er niemand hier die een ander spruitstuk gemonteerd heeft?
Op mijn 106 rallye kon ik het verschil erg goed merken. De auto liep veel soepeler door de toeren, en had net ietsje meer pit. Hier zat overigens wel nog een katalysator onder.
Op mijn 106 rallye kon ik het verschil erg goed merken. De auto liep veel soepeler door de toeren, en had net ietsje meer pit. Hier zat overigens wel nog een katalysator onder.
Snelheden behaald in het verleden, bieden geen voldoening voor de toekomst.
Re: Spruitstuk
Een verschil met je 106 is wel dat onder je 330 al een fatsoenlijk spruitstuk zit, niet zo'n gietijzeren ding als de peugeot.
Het spruitstuk van je 330 is dus al getuned. Het plaatsen van een ander spruitstuk is dus niet zo heel erg effectief en kan zelfs tegen je werken. Je motor is één akoestisch getuned geheel. Als je het spruitstuk op een andere frequentie neerlegt dan bijvoorbeeld je inlaat en nokkenassen, dan zal het geheel slechter presteren.
Ook je katalysator is onderdeel van het getunede geheel. Er wordt rekening gehouden met de tegendruk die deze geven. Domweg kat verwijderen is dus ook niet per definitie een goede zaak.
Een spruitstuk dat nog meer spaghetti is dan je nu hebt kan dus wel helpen, maar dan moet je in de regel ook je inlaat en nokkenassen meenemen. Dat wordt dan al snel een dure onderneming.
Het spruitstuk van je 330 is dus al getuned. Het plaatsen van een ander spruitstuk is dus niet zo heel erg effectief en kan zelfs tegen je werken. Je motor is één akoestisch getuned geheel. Als je het spruitstuk op een andere frequentie neerlegt dan bijvoorbeeld je inlaat en nokkenassen, dan zal het geheel slechter presteren.
Ook je katalysator is onderdeel van het getunede geheel. Er wordt rekening gehouden met de tegendruk die deze geven. Domweg kat verwijderen is dus ook niet per definitie een goede zaak.
Een spruitstuk dat nog meer spaghetti is dan je nu hebt kan dus wel helpen, maar dan moet je in de regel ook je inlaat en nokkenassen meenemen. Dat wordt dan al snel een dure onderneming.
Re: Spruitstuk
Spruitstuk van een 330 is helemaal niet getuned.
Het is juist 1 van de meest waardeloze spruitstukken ooit.
Een spagettiespruitstuk kan bij een e46 benzinemotor tot wel 20 pk opleveren.
Echter komen daarmee de katalysatoren te vervallen, dat zul je dus met aftermarket kats op moeten lossen.
Anders gaat er een waarschuwingslampje branden en kom je niet door de apk.
Ik zelf heb een uitlaatspruitstuk gemonteerd samen met M3 katalysator. (past met enige aanpassingen, via ebay gekocht)
Tegendruk is voor een computergestuurde injectiemotor ook geen probleem.
Het motorstuurprogramma spuit extra brandstof in.
Door dat de uitlaatgassen beter wegvloeien kan er meer frisse lucht de verbrandingskamers instromen.
Meer lucht en dus meer benzine geeft vermogenswinst.
Het verhaal van de nokkenassen is wel waar. Je kunt bovenop de bereikte vermogenswinst nog iets extra winnen door scherpere nokkenassen te monteren.
Bij mij maakte de nokkenassen en uitlaatspruitstuk ongeveer 35pk uit. Ik heb dan wel een kompressor gemonteerd.
Het is juist 1 van de meest waardeloze spruitstukken ooit.
Een spagettiespruitstuk kan bij een e46 benzinemotor tot wel 20 pk opleveren.
Echter komen daarmee de katalysatoren te vervallen, dat zul je dus met aftermarket kats op moeten lossen.
Anders gaat er een waarschuwingslampje branden en kom je niet door de apk.
Ik zelf heb een uitlaatspruitstuk gemonteerd samen met M3 katalysator. (past met enige aanpassingen, via ebay gekocht)
Tegendruk is voor een computergestuurde injectiemotor ook geen probleem.
Het motorstuurprogramma spuit extra brandstof in.
Door dat de uitlaatgassen beter wegvloeien kan er meer frisse lucht de verbrandingskamers instromen.
Meer lucht en dus meer benzine geeft vermogenswinst.
Het verhaal van de nokkenassen is wel waar. Je kunt bovenop de bereikte vermogenswinst nog iets extra winnen door scherpere nokkenassen te monteren.
Bij mij maakte de nokkenassen en uitlaatspruitstuk ongeveer 35pk uit. Ik heb dan wel een kompressor gemonteerd.
Re: Spruitstuk
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de motor van de 330 (M54 ?) afwijkt van de M50 welke ik in de 325i had, maar de laatste was wel degelijk getuned. De uitlaatbuizen waren allen even lang, eerst per groep van 3 gebundeld, daarna via dubbele katalysatoren en middendempers naar een enkele einddemper (wel balanspijp voor de kats). Ik kan me absoluut niet voorstellen dat ze hiervan afgeweken zijn voor de 330.
De tegendruk van de kats heeft invloed op de tuning van je spruitstuk. Uiteraard verandert de computer het mengsel wel, maar dat doet niets af aan het feit dat je de tuning verschuift.
Ik geloof absoluut niet dat het spruitstuk van de 330 slecht zal zijn. Als je een slecht spruitstuk wilt zien moet je op een M40 kijken of wat mij betreft op de M47 zoals deze in mijn 320d zit. Die dingen zijn slecht, waarbij wel opgemerkt moet worden dat het spruitstuk van de diesel ook met een andere insteek ontworpen is (en dus voor zijn functie geschikt, maar als spruitstuk sec erg slecht).
De tegendruk van de kats heeft invloed op de tuning van je spruitstuk. Uiteraard verandert de computer het mengsel wel, maar dat doet niets af aan het feit dat je de tuning verschuift.
Ik geloof absoluut niet dat het spruitstuk van de 330 slecht zal zijn. Als je een slecht spruitstuk wilt zien moet je op een M40 kijken of wat mij betreft op de M47 zoals deze in mijn 320d zit. Die dingen zijn slecht, waarbij wel opgemerkt moet worden dat het spruitstuk van de diesel ook met een andere insteek ontworpen is (en dus voor zijn functie geschikt, maar als spruitstuk sec erg slecht).
Re: Spruitstuk
Zoals je zelf al zegt "ik weet niet". Als je het niet weet waarom reageer je dan?
De topicstarter heeft niks aan een wellus nietus verhaal.
Lees de volgende artikelen eens door.
spruitstuk
backpressure
Ik ben al 2 jaar bezig om mijn M54 te tunen, ik heb de hele motor binnenste buiten gehad.
Ik weet dus waar ik het over heb.
De topicstarter heeft niks aan een wellus nietus verhaal.
Lees de volgende artikelen eens door.
spruitstuk
backpressure
Ik ben al 2 jaar bezig om mijn M54 te tunen, ik heb de hele motor binnenste buiten gehad.
Ik weet dus waar ik het over heb.
Re: Spruitstuk
I stand corrected. Als je de spruitstukken van de M54 ziet zijn deze inderdaad niet getuned. Vreemd dat ze daarvan afgeweken zijn, gezien ze het op de M50 wel voor elkaar hadden.
- Marvin 328iT
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 feb 2008, 15:01
- Locatie: Rotterdam e.o.
Re: Spruitstuk
Heb je de spruitstukken van een 328i wel eens gezien?(M52)
Dat slaat echt nergens op...ik denk dat daar echt redelijk wat op te winnen valt als je dat vervangt door goede spaghettispruitstukken icm met metaal katalysators oid..
Zonder katalysators zal het nog beter rijden als je alles goed aanpast(betere flow), maar persoonlijk zou ik geen zin hebben in de ellende of ombouwklus als je weer bij de APK langs moet.
Heb zelf ervaring met een 4-2-1 Devil gr. N spaghettispruitstuk die icm een Magnex rvs systeem (uiteraard zonder kat) onder m'n oude Peugeot 205 rallye zat...en het verschil was duidelijk merkbaar!
Ik merkte vooral in het midden en hoog gebied dat de motor een stuk makkelijker liep....hij ging ook makkelijker door naar ècht hoge toeren!...dwz 8500rpm
Heb zelf ook al een aantal keer met een schuin oog naar die Spaghettispruitstukken gekeken op Ebay....ze zijn errrrrug aantrekkelijk, maar voorlopig begin ik er nog niet aan...eerst de xenon verlichting en/of een verlagingsset!
gr.
Marvin
Dat slaat echt nergens op...ik denk dat daar echt redelijk wat op te winnen valt als je dat vervangt door goede spaghettispruitstukken icm met metaal katalysators oid..
Zonder katalysators zal het nog beter rijden als je alles goed aanpast(betere flow), maar persoonlijk zou ik geen zin hebben in de ellende of ombouwklus als je weer bij de APK langs moet.
Heb zelf ervaring met een 4-2-1 Devil gr. N spaghettispruitstuk die icm een Magnex rvs systeem (uiteraard zonder kat) onder m'n oude Peugeot 205 rallye zat...en het verschil was duidelijk merkbaar!
Ik merkte vooral in het midden en hoog gebied dat de motor een stuk makkelijker liep....hij ging ook makkelijker door naar ècht hoge toeren!...dwz 8500rpm

Heb zelf ook al een aantal keer met een schuin oog naar die Spaghettispruitstukken gekeken op Ebay....ze zijn errrrrug aantrekkelijk, maar voorlopig begin ik er nog niet aan...eerst de xenon verlichting en/of een verlagingsset!
gr.
Marvin